Terveellinen oppi

Joo, mistä minulle selvisi tuo väärähengellisyys?

Mm. Pimeestä opinkohdasta, eli oli monenlaista opetusta:

1. Väittää, että kaste vain uudestisynnyttää ja kastamattomat lapset joutuvat kadotukseen.

2. kuolleiden kastamattomien lasten tilaa ei tiedetä.

3. Jumala antaa uskon ja Pyhän Hengen, jos lapset kuolevat ennen kastetta.

Kolme oppia, jota ei Raamattu opeta.

Näistä kiistellään eri luterilaisissa piireissä ja joskus, ihan oman liikkeen sisälläkin.

Ef.lut.tunnustuskirjamme opettavat kolmenlaista kasteoppia.

1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama

2. Vain kaste uudestisynnyttää:...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52.

3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

21

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en oikein saanut ajatuksesta kiinni?

      • ymmärtänyt?

        Wehan viestissä oli selvä pointti ja teksti oli ihan selvää.

        Tervl. Wehan uskonsisar


      • ymmärtänyt? kirjoitti:

        Wehan viestissä oli selvä pointti ja teksti oli ihan selvää.

        Tervl. Wehan uskonsisar

        siitäkö että meneekö kastamaton lapsi helvetiin kuollessaan?


      • mikään

        ihmekään kun lukee sinun viestejäsi, mitä sinä ymmärrät ehkäisyvalistaja


    • *-------------*

      Kasteella on kyllä oma merkityksensa,mutta ei kastamaton sentään kadotukseen joudu. Usko ja syntien anteeksianto on uskon ja pelastuksen perusta.

      Pieni lapsi on Jumalan antama ja elämään herättämä ja omistaa siis luonnostaan Pyhän Hengen. Tämän hän voi menettää vain syntielämän seurauksena. Pieni lapsi ei siis voi joutua kuollessaan kadotukseen.

      Sakramentin tarkoitus on vahvistaa uskoa.
      Sanan voimalla taas voi saarnata syntien anteeksiantoa ja Jumalan suuria tekoja.

      T:vl

    • Mitenkävi?

      Jeesus antoi käskyn:
      menkää siis ja julistkaa evankeliumi ja kastakaa ihmiset.

      Miksiköhän paavali ei uskonut Jeesuksen sanaa ja kieltäytyi noudattamasta sitä? Miksi Paavali halusi vain osittain noudattaa Jeesuksen sanoja? Koska Paavali selkein sanoin ilmaisee, ettei halua noudattaa Jeesuksen kehoitusta kastaa ihmisiä, niin joutuikohan Paavali helvettiin? Saiko Paavali anteeksi tämän Jeesusta vastaan kapinoivan synnin, jota hän tietoisesti teki alati katumusta tuntematta?

      • vain totteli

        Jeesuksen käskyä:
        Luuk 24: 46-47 Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille alkaen Jerusalemista."

        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."

        Kirkko toimii juuri päinvastoin!!!!!!!


      • vain totteli kirjoitti:

        Jeesuksen käskyä:
        Luuk 24: 46-47 Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille alkaen Jerusalemista."

        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."

        Kirkko toimii juuri päinvastoin!!!!!!!

        Lähetyskäskystä

        38-käännös sanoo, että : .”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

        Minusta tuo on jonkin opinnollisen suuntauksen ja järkeilyn aikaansaannos. Tässä ei puhuta edes suomen olosuhteista, kuten usein jotkut väittää. Eihän ketään mennä tekemään lähetystyössä vain kastamalla opetuslapsiksi. Näkeehän tämän jo kansamme epäuskon tilasta.

        Biblia kääntääkin tämän johdonmukaisesti oikein: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!

        Ei tässä pitäisi olla epäselvyyttä.
        Raamattu on tässä selvä, monine esimerkkeineen. Myös tunnustuskirjamme sanoo oikein: : "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).


      • Mietin''
        weha kirjoitti:

        Lähetyskäskystä

        38-käännös sanoo, että : .”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

        Minusta tuo on jonkin opinnollisen suuntauksen ja järkeilyn aikaansaannos. Tässä ei puhuta edes suomen olosuhteista, kuten usein jotkut väittää. Eihän ketään mennä tekemään lähetystyössä vain kastamalla opetuslapsiksi. Näkeehän tämän jo kansamme epäuskon tilasta.

        Biblia kääntääkin tämän johdonmukaisesti oikein: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!

        Ei tässä pitäisi olla epäselvyyttä.
        Raamattu on tässä selvä, monine esimerkkeineen. Myös tunnustuskirjamme sanoo oikein: : "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

        paavali ei uskonut Jeesuksen käskyä kastamisesta. Hän kapinoi Jeesusta vastaan ja kieltäytyi toimimasta kuten Jeesus käskyn antoi.
        Koska Paavali koko elämänsä kapinoi aktiivisesti Jeesusta vastaan kieltäytyen noudattamasta Jeesuksen kehoitusta, eikä Paavali tuntenut katumusta, eikä tehnyt parannusta tässä asiassa, niin joutuiko Paavali helvettiin?


      • selvää
        weha kirjoitti:

        Lähetyskäskystä

        38-käännös sanoo, että : .”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

        Minusta tuo on jonkin opinnollisen suuntauksen ja järkeilyn aikaansaannos. Tässä ei puhuta edes suomen olosuhteista, kuten usein jotkut väittää. Eihän ketään mennä tekemään lähetystyössä vain kastamalla opetuslapsiksi. Näkeehän tämän jo kansamme epäuskon tilasta.

        Biblia kääntääkin tämän johdonmukaisesti oikein: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!

        Ei tässä pitäisi olla epäselvyyttä.
        Raamattu on tässä selvä, monine esimerkkeineen. Myös tunnustuskirjamme sanoo oikein: : "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

        että sen tyhmäkin ymmärtää.


      • vakuuttaa,
        weha kirjoitti:

        Lähetyskäskystä

        38-käännös sanoo, että : .”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

        Minusta tuo on jonkin opinnollisen suuntauksen ja järkeilyn aikaansaannos. Tässä ei puhuta edes suomen olosuhteista, kuten usein jotkut väittää. Eihän ketään mennä tekemään lähetystyössä vain kastamalla opetuslapsiksi. Näkeehän tämän jo kansamme epäuskon tilasta.

        Biblia kääntääkin tämän johdonmukaisesti oikein: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!

        Ei tässä pitäisi olla epäselvyyttä.
        Raamattu on tässä selvä, monine esimerkkeineen. Myös tunnustuskirjamme sanoo oikein: : "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

        että Biblian käännös on oikein ja muut käännökset väärin? Taitaa siis olla vain uskon asia. Joten parempi olla julistamatta mitään käännöstä varmana tietona oikeaksi, käännöksiä kaikki tyynni. Olisiko sinunkin parempi olla leikkimättä Jumalaa?

        "Biblia kääntääkin tämän johdonmukaisesti oikein: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!"


      • vakuuttaa, kirjoitti:

        että Biblian käännös on oikein ja muut käännökset väärin? Taitaa siis olla vain uskon asia. Joten parempi olla julistamatta mitään käännöstä varmana tietona oikeaksi, käännöksiä kaikki tyynni. Olisiko sinunkin parempi olla leikkimättä Jumalaa?

        "Biblia kääntääkin tämän johdonmukaisesti oikein: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!"

        jää kovin yksin. Asian oikeellisuuden ratkaisee asianyhteys. Kysyin asiaa uskovaiselta papilta:

        "Mielestäni kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
        Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

        Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
        sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
        alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
        mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava."
        Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.


    • Lukeneiston edustaja

      >Mm. Pimeestä opinkohdasta, eli oli monenlaista opetusta


      Luin juuri Positiivarien sivuja, jossa voi antaa opettajista kehuja. Mukava oli havaita, että hyvälaatuistakin opetusta on tarjolla. Iloitse sinäkin siitä!

      • Olenhan itse niellyt ikäni nimiluterilaista harhaa...

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.


      • taas henkselit
        weha kirjoitti:

        Olenhan itse niellyt ikäni nimiluterilaista harhaa...

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

        Toisinaan salaa ihailen tuota vanhoillislestadiolaisten piilopsykologista liturgiaa: "nimiluterilaista harhaa". Seurapuheista saa hyvinkin värikkäitä käyttämällä kyseisenlaisia ilmaisuja.


      • ohi mennen
        weha kirjoitti:

        Olenhan itse niellyt ikäni nimiluterilaista harhaa...

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

        Mihin sitten perustuu,että jotkut herätykset kastavat uudelleen , vaikka heidät on lapsena kastettu? Olen ymmärtänyt , että kerran kastetaan oli aikuinen tai lapsi.Onko sillä väliä , minkä ikäisenä kastetaan ?


      • ohi mennen kirjoitti:

        Mihin sitten perustuu,että jotkut herätykset kastavat uudelleen , vaikka heidät on lapsena kastettu? Olen ymmärtänyt , että kerran kastetaan oli aikuinen tai lapsi.Onko sillä väliä , minkä ikäisenä kastetaan ?

        että hengenluomaan yhteyteen kuuluu vain yksi Herra, yksi usko, yksi kaste (Ef.4). Kaste on myös hyvän omantunnonliitto Jumalan luona (1.Piet.3:21), eli on aina Jumalan puolelta voimassa. Emme siis tarvitse luopuneenakaan, uudesti kastamista, vaan uudesti uskomista.

        Uskovaisten vanhempien tulee kastaa ja opettaa lapsiaan lähetyskäskyn mukaisesti. Lähetyskäskyhän on kolmiosainen: Matt.28:19. ...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu.

        Sitten yksi asia:

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.


      • vähän paukkuakin
        taas henkselit kirjoitti:

        Toisinaan salaa ihailen tuota vanhoillislestadiolaisten piilopsykologista liturgiaa: "nimiluterilaista harhaa". Seurapuheista saa hyvinkin värikkäitä käyttämällä kyseisenlaisia ilmaisuja.

        Jumalan kunniaksi. Terveisiä vaan Wehalle, Paljon olet tutkinut, etsinyt ja paljon löytänyt. Hyvän osan olet löytänyt. Pidä siitä kiinni, siitä kalleiimmasta ja kirkkaimmasta kivestä kruunussa. Etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan, Wehalle on avattu.


      • että kastekehoitus
        weha kirjoitti:

        että hengenluomaan yhteyteen kuuluu vain yksi Herra, yksi usko, yksi kaste (Ef.4). Kaste on myös hyvän omantunnonliitto Jumalan luona (1.Piet.3:21), eli on aina Jumalan puolelta voimassa. Emme siis tarvitse luopuneenakaan, uudesti kastamista, vaan uudesti uskomista.

        Uskovaisten vanhempien tulee kastaa ja opettaa lapsiaan lähetyskäskyn mukaisesti. Lähetyskäskyhän on kolmiosainen: Matt.28:19. ...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu.

        Sitten yksi asia:

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

        kuuluis sellaisille, joita ei ole ennen kastettu.


      • wehan henskelit
        vähän paukkuakin kirjoitti:

        Jumalan kunniaksi. Terveisiä vaan Wehalle, Paljon olet tutkinut, etsinyt ja paljon löytänyt. Hyvän osan olet löytänyt. Pidä siitä kiinni, siitä kalleiimmasta ja kirkkaimmasta kivestä kruunussa. Etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan, Wehalle on avattu.

        uskossa paukkuu.:)


      • weha käyttää
        weha kirjoitti:

        että hengenluomaan yhteyteen kuuluu vain yksi Herra, yksi usko, yksi kaste (Ef.4). Kaste on myös hyvän omantunnonliitto Jumalan luona (1.Piet.3:21), eli on aina Jumalan puolelta voimassa. Emme siis tarvitse luopuneenakaan, uudesti kastamista, vaan uudesti uskomista.

        Uskovaisten vanhempien tulee kastaa ja opettaa lapsiaan lähetyskäskyn mukaisesti. Lähetyskäskyhän on kolmiosainen: Matt.28:19. ...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
        20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
        P. Matteuksen Evankeliumin loppu.

        Sitten yksi asia:

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

        omaa nikkiä. Silloin tiedän, että hän on vl. Ja uskallan ainakin vl:nä hänen viestejä lukea. Kaikkia viestejä täällä ei voi, eikä jaksakaan lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe