Tuossa muutamia viestejä luettuani, ihmetykseni oli suuri miten ihmeessä niin tavattoman monet ihmiset ottavat stressin lahjojen ostamisesta! Miksi ihmeessä yleensä te aikuiset ihmiset ostelette aikuisille; anopille, apelle, mummolle, papalle, tädille, sedälle ja ties kelle muulle vaan siksi että "no kun on tapana että ostetaan". Aivan älytöntä! Meillä on aina toimittu niin, että lahjoja ostetaan vain lapsille, siis omille ja kummilapsille, ei muille sisarusten lapsille. Ja nekin lahjat on yleensä sellaisia joita muutenkin tarvitsisi, eli harrastuksiin tms. liittyvää eikä mitään älytöntä roinaa ja krääsää nurkkiin kuleksimaan. Itsellä se joulutunnelma tulee kyllä kaikesta muusta kuin siitä tavarapaljoudesta ja "ostopakosta".
Sinä joka koet ongelmaksi että lahjoja on pakko ostaa, niin voisitko ottaa puheeksi, että tänä vuonna ei sitten aikuisia muistella lahjoilla, vaan että lahjoitat vaikka sopivaksi katsomasi summan vähäosaisten hyväksi?
lahjoista
4
435
Vastaukset
- viime hetken paniikki
hei, minustakin on aivan älytöntä tuhlata rahoja turhanpäiväiseen krääsään. Itse olen siivoillut huushollia viikkotolkulla miettien, mistä kaikki joutavanpäiväinen tavara on tullut. Lapsilla on leluja, joilla ei leikitä, joku on mennyt rikki heti uutuudeltaan. Muutoinkin tuntuu koko joulu tänä vuonna niin kaukaiselta, kun lunta ei ole maassa niinkuin tavallisesti - ei ole ollenkaan joulutunnelmaa, mutta kai se vielä tässä ehtii tulla. Sitten huomaa, että lahjat on ostamatta, ja niinpä riennät taas kiireellä kauppaan ja ostat jotakin tarpeetonta taas.
- tää on
lapsuudesta opittu tapa. ja kuka stressaa kuka ei....
- jouluihminen
ainakan minä stessaa lahjoja ostoissa.. vaikka ostankin kummeille...vanhemille,ystäville sekä tietty lapsukaisille omille sekä kummilapsille sekä ystävien ja sisarusten lapsille ja puolisolle. Minusta on ihana antaa lapsille. Tietyllä tavalla se on tapa,mutta kun aloittaa hyvissä ajoin lahjojen oston ei tarvii stressata. Tänään lähdetään puolison kanssa ostaa omille lapsille sekä molempien vanhemille lahjat,sitten on kaikki lahjat ostettu
Joulu on ihanaa aikaa - ANN-SINI
Kyllä se on totta, että lahjojen ostossa saa olla myös realismia mukana. Joskus ehkä myös antaminen hyväntekeväisyyteen on OK ja olen tehnytkin. On hyvä tuoda myös erilaisia näkökulmia.Olen iloinnut, kun olen voinut ilahduttaa myös vanhempaa sukulaista siinä missä nuorempaakin.Ei pakonomaisesti. Ymmärrän tapauksia joissa painotus on lapsille vain.Tosin tiedän, että painotus tai painostus on eri asia. Pidän antajan iloa myös tärkeänä ja tuskin se tulee tiukoista kaavoista, vaikka joskus niistä on myös apua myös ostajalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062501Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938