C5:n Can-väylästä

Nippelifriikki

Jos olen käsittänyt oikein, niin tuossa facelif-mallin C5:ssa on Can-väyläsähköt, joka tarkoittaa rutkasti vähemmän hapettuvia liittimiä ja katkeilevia sähköjohtoja. Pystyyko tuota järjestelmää hallitsemaan ajotietokoneen kautta, esim. kytkemään jotain toimitoja päälle/pois kuten esim. ESP:n, luistoneston tai pyyhinautomatiikan ym.? Jos pystyy, niin tietääkö joku mitä kaikkea sillä voi säädellä?

8

3654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippelifriikki

      Unohtui vielä kysyä, miten tuo Can-väylä eroaa Van-väylästä jollainen oli ilmeisesti siinä vanhemmassa C5-mallissa?

      • PikkuKissa

        Ykköskoppaisessa on sekä can että van väylä. Kaikki sähköistys ei siis käytä vielä can väylää. Kakkoskoppaisessa pelkästään can väylä.


      • Nippelifriikki
        PikkuKissa kirjoitti:

        Ykköskoppaisessa on sekä can että van väylä. Kaikki sähköistys ei siis käytä vielä can väylää. Kakkoskoppaisessa pelkästään can väylä.

        Kiitos tiedosta.


      • aaa..
        PikkuKissa kirjoitti:

        Ykköskoppaisessa on sekä can että van väylä. Kaikki sähköistys ei siis käytä vielä can väylää. Kakkoskoppaisessa pelkästään can väylä.

        Pieni korjaus koskien CAN-väylää:

        CAN väylä on auton ns runko-väylä.

        Sen "alle" tulee aliverkot ( VAN ) johon auton eri osa-alueet ovat jaettua, esim mottoriohjaukseen liityvää, turvalaitteisto ( airbagit ym ).

        Eli myös faceliftatussa C5sta löytyy VAN-väylää.

        Jako aliverkkoihin ( VAN ) pätee kaikiin CAN-väyläisiin laitteisiin, autoihin, metsäkoneisiin ym ym.


      • II ei
        aaa.. kirjoitti:

        Pieni korjaus koskien CAN-väylää:

        CAN väylä on auton ns runko-väylä.

        Sen "alle" tulee aliverkot ( VAN ) johon auton eri osa-alueet ovat jaettua, esim mottoriohjaukseen liityvää, turvalaitteisto ( airbagit ym ).

        Eli myös faceliftatussa C5sta löytyy VAN-väylää.

        Jako aliverkkoihin ( VAN ) pätee kaikiin CAN-väyläisiin laitteisiin, autoihin, metsäkoneisiin ym ym.

        C5 II ei ole VAN-Väylää.


    • C5 break

      C5 pystyy napista poistamaan käytöstä ESP/vetoluistoneston mutta vain alle 50 km/h nopeudessa ja lisäksi ESP aktivoituu päälle kun ylitetään 50 km/h. Pyyhkimille on automaattiasento pyyhinvivussa, automatiikka määrittelee itsenäisesti pyyhkimisrytmin ja sateen voimistuessa siirtyy jatkuvaan pyyhkimiseen ja tarvittaessa myös nopealle pyyhkimiselle.
      Ajotietokoneen valikoista pääsee säätelemään melkoisti erinäisiä asetuksia, esim. takalasin pyyhiminen automaattisesti kun kytket peruutusvaihteen päälle (toiminto edellyttää että pyyhinvipu on automaattiasennossa ja tunnistin on havainnut tarvetta pyyhkimiselle, ei siis pyyhi kuivana).

      • Ville Vaitelias

        Kyllä minun autossani pystyy ESP:n poistamaan käytöstä pysyvästi nappia painamalla. Se ei siis aktivoidu, vaikka nopeus ylittää 50km/t.

        Auto on C5 vm. 2001


      • Skeppis

        Ja sitten pitää toivoa että systeemiä ei ole rakennettu (lue ohjelmoitu) jonkun mikki$oftin windows pe:n päälle...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      107
      1047
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      482
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    Aihe