Primeran jakopään ketju poikki

1stMacFinn

Mulla on 2001 mallinen 2-litrainen farkku, josta katkesi jakopään ketju 125.000 kilometrissä.

Ja tänään kuulin, ettei se välttämättä ole ainoa.

Onko muita?

29

13750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täynnä?

      En ole varma, että onko primerassakin hihnan vaihtoikä 5v/100 tkm. Jos näin on, niin mikset ole vaihtanut hihnaa ajallaan? En osaa uskoa että jos olet sen vaihtanut 25 tkm sitten ajallaan, niin se nyt katkeaisi. Tai jos näin olisi niin takuuhan sen tottakai korvaisi.

      • olikin

        ketju, ei hihna.


      • 1stMacFinn

        Nissanin huolto-ohjelman mukaan ketju vaihdetaan vain suuren koneremontin yhteydessä, ei muuten.

        Eli mitään vaihtoikää ei ole. Jos olisi, ketju olisi tietysti vaihdettu.

        Ja mikään moottorin merkkivalo ei vilauttanutkaan.


      • Ikuinen.takuu

        No nythän se suurempi moottoriremontti sitten tuli, joten on syytä vaihtaa...


    • Nissanissani

      Omassa 2000-mallin 2-litraisessa kilahti ketju 140tkm. Venttiileitä meni pari ja kulut n.800e.

    • ikuis kysymyksestä

      ketju vai hihna.
      To be chain or not to be belt

      • sitroen.

        autoni oli ns. "Ranskan rapea". Kori kesti vain 220 tuhatta, mutta jakoketju jäi ehjäksi kun sen Kiinaan romuksi möin.
        Ensimmäinen kerta kun kuulen, että jakoketjut katkeilee. Kiinnostaisi tietää, että miten eli mitä tarkkaan ottaen tapahuu. Ja onko ilmiötä havaittu muissakin merkeissä ja jos, niin missä?


      • Se rapea
        sitroen. kirjoitti:

        autoni oli ns. "Ranskan rapea". Kori kesti vain 220 tuhatta, mutta jakoketju jäi ehjäksi kun sen Kiinaan romuksi möin.
        Ensimmäinen kerta kun kuulen, että jakoketjut katkeilee. Kiinnostaisi tietää, että miten eli mitä tarkkaan ottaen tapahuu. Ja onko ilmiötä havaittu muissakin merkeissä ja jos, niin missä?

        Onkohan ollut ketjulla se lahoava ranskan rapea? Niitä käytettiin ranskalaisissakin vielä 60-70 luvuilla. Näistä nykyisistä hihnallisista taas ei kori lahoa. Ei sitten millään.


      • sitroen.
        Se rapea kirjoitti:

        Onkohan ollut ketjulla se lahoava ranskan rapea? Niitä käytettiin ranskalaisissakin vielä 60-70 luvuilla. Näistä nykyisistä hihnallisista taas ei kori lahoa. Ei sitten millään.

        oli se entinen "Ranskan rapea"ni. Yksirivinen ketju, muistutti ihan polkupyörän ketjua ainakin äkkiä katsoen. Mitannut en ole. Ja oli valmistettu v. 1983.
        Se rapea ei ollut vielä sinkitystä pellistä tehty eikä pohjamaalauskaan ollut tehty upotusmaalauksena, joten maalia ei ollut joka paikassa. Siksi lahoi pois liian äkkiä.
        Mutta se ketju jäi siis ehyeksi.
        Missä muissa merkeissä ketjuja katkeilee kuin Nissaneissa?


      • sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

        oli se entinen "Ranskan rapea"ni. Yksirivinen ketju, muistutti ihan polkupyörän ketjua ainakin äkkiä katsoen. Mitannut en ole. Ja oli valmistettu v. 1983.
        Se rapea ei ollut vielä sinkitystä pellistä tehty eikä pohjamaalauskaan ollut tehty upotusmaalauksena, joten maalia ei ollut joka paikassa. Siksi lahoi pois liian äkkiä.
        Mutta se ketju jäi siis ehyeksi.
        Missä muissa merkeissä ketjuja katkeilee kuin Nissaneissa?

        vielä mainitsematta, että vesipumppukin oli ehjä vielä kun kori lahoi pois eli 220 tuhatta kilometrissä. Nykyisessä rapeassani on kilometrejä 305 tuhatta, kuudes hihna, toinen kiristysrulla ja alkuperäinen vesipumppu. Nesteet sen sijaan on jo kertaalleen vaihtuneet. Eikä koriin ole vielä tarvinnut ruosteremonttia tehdä, mutta ikäähän autolle tuleekin maaliskuussa vasta 18 vuotta.


    • asentaja..

      Olen jo aikaisemmin kertonut Nissanien ketjuongelmista.
      Tuo katkeaminen on harvinaista, suurin ongelma on ketjun venyminen. Tällöin moottorinohjaus sytyttää "check engine" valon. ECU huomaa ettei TDC olekaan enää nokka-akseliin nähden kohdallaan. Ainoa korjaus on ketjun ja ohjaimien vaihto.
      Maahantuoja vaikenee tästä.
      Mielestäni hihnakone on parempi, jollainen myös minulla on. Hihnahan ei veny eikä ääntele.
      Autossani 120000 km vaihtoväli, tällöin tulee myös vaihdettua vesipumppu.
      Ps. Ketjukoneen vesipumppu hajoaa myös!

      • hihna

        hihna ei veny ???? ei näin tyhmää ihmistä ookkaan!!!


      • hihna kirjoitti:

        hihna ei veny ???? ei näin tyhmää ihmistä ookkaan!!!

        Ainakaan merkittävästi elinikänsä aikana. Ei ketjukaan veny mutta kuluu josta tuo pituuden muutos johtuu!


      • hihna tai ketju
        Faari45 kirjoitti:

        Ainakaan merkittävästi elinikänsä aikana. Ei ketjukaan veny mutta kuluu josta tuo pituuden muutos johtuu!

        Kyllä suunnittelu tai valmistus on mennyt totaalisen perseelleen jos hihna tai ketju venyy suunniteltuna käyttöaikanaan niin paljon että nokka-akselin ajoitus siirtyy pois paikoiltaan.

        Puhumattakaan siitä jos jompi kumpi suorastaan katkeaa mikä osoittaa jo täysin katastrofaalista suunnitteluvirhettä tai ala-arvoista laadunvalvontaa.

        Onhan noita ketjuja katkennut maailman sivu yhdessä jos toisessakin moottorissa mutta venyminen on ollut enemmänkin menneen maailman ongelmia. Nykyiset kaksiriviset ketjut kestävät koko koneen iän ellei joku ole mokannut aivan totaalisesti kuten nissanin tapauksessa on ilmeisesti tapahtunut.

        Hihnatkin ovat tekemässä paluuta. Muistaakseni jossain VW polon uudessa hihnakoneessa hihnan vaihtoväli oli luokkaa 200tkm ilman aikarajoitusta mikä on kutakuinkin auton elinikä.


    • ainoa onnekas

      juu hajosi se minullakin 161tkm kohdalla

    • Pera

      Minä en ole ainakaan moisesta taudista kuullut. Juttu olisi pitänyt laittaa Nissan-palstalle. Tässä on ns. puun takaa -puukotuksen maku.

      Joku sanoi, että rytäkässä meni vain pari venttiiliä ja hinnaksi jäi n. 800 euroa. Tunnetusti nokka-akselien pysähtyessä moottorin käydessä menee venttiilien lisäksi mäntiä, venttiilin ohjureita, kannenpultteja yms.

      • Ammattimies-

        No tarviiko sitä täällä kuuluttaa, kuinka vähän olet asioista kuullut. Vähäisetpä ovat tietosi.

        Hyvällä tuurilla jopa dieselistä voi hihna katketa ilman mitään kansi- tms. vaurioita. Tämän takia mm. tdi-moottorien korjaamokirjoissa käsketään ENNEN koneen purkamista mittaamaan puristuspaineet uudella hihnalla!!

        Tavallisesti yksi tai kaksi venttiiliä vääntyy, ei muuta. Vain tosi huonolla tuurilla nokka-akseli katkeaa, kiertokanki vääntyy, kampiakseli katkeaa, mäntä vioittuu.


      • 1stMacFinn

        Kyllä minä sitä Nissan-palstalle laittelin, mutta kuten tiedätte, tämä Suomi24 tökkii välillä. Ja siksi teksti meni bittien taivaaseen.

        Mulla meni neljä venttiiliä, merkkihuollon korjaus maksoi 2800. Vaurioiden vähäisyys johtunee siitä, että katkeaminen tapahtui kävelyvauhdissa.


      • Pera
        Ammattimies- kirjoitti:

        No tarviiko sitä täällä kuuluttaa, kuinka vähän olet asioista kuullut. Vähäisetpä ovat tietosi.

        Hyvällä tuurilla jopa dieselistä voi hihna katketa ilman mitään kansi- tms. vaurioita. Tämän takia mm. tdi-moottorien korjaamokirjoissa käsketään ENNEN koneen purkamista mittaamaan puristuspaineet uudella hihnalla!!

        Tavallisesti yksi tai kaksi venttiiliä vääntyy, ei muuta. Vain tosi huonolla tuurilla nokka-akseli katkeaa, kiertokanki vääntyy, kampiakseli katkeaa, mäntä vioittuu.

        Joissakin moottoreissa männät mahtuvat liikkumaan, vaikka venttiilit ovat auki.

        Itsehän tuon kerroit, että tavallisesti tulee kallis remontti.

        Minä työskentelen toisenlaisten lämpövoimakoneiden kanssa, mutta olen autoalan lehdistä lueskellut noita juttuja. Onpa tuo ketjujuttu tullut puheeksi Nissan-huollossakin.


      • Pera
        Pera kirjoitti:

        Joissakin moottoreissa männät mahtuvat liikkumaan, vaikka venttiilit ovat auki.

        Itsehän tuon kerroit, että tavallisesti tulee kallis remontti.

        Minä työskentelen toisenlaisten lämpövoimakoneiden kanssa, mutta olen autoalan lehdistä lueskellut noita juttuja. Onpa tuo ketjujuttu tullut puheeksi Nissan-huollossakin.

        Jakohihnavauriot tulevat aina kalliiksi. Paras turva on tietenkin silloin, kun auto on hiljattain ostettu hintava auto, jossa vaihtovälin mukaiseen huoltoaikaan on vielä pitkä aika. Selvää on myös se, että normaalitapauksessa takuu peittää tällaiset viat suoraan, eikä moisia tapauksia KVL:ään juuri ilmestynekään.

        Tuo toistuu netissä lähes joka jutussa. Onkohan sielläkin hatarat tiedot!


      • veto päällä
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kyllä minä sitä Nissan-palstalle laittelin, mutta kuten tiedätte, tämä Suomi24 tökkii välillä. Ja siksi teksti meni bittien taivaaseen.

        Mulla meni neljä venttiiliä, merkkihuollon korjaus maksoi 2800. Vaurioiden vähäisyys johtunee siitä, että katkeaminen tapahtui kävelyvauhdissa.

        Jos männät ja venttiilit pääsevät ottamaan kiinni toisiinsa niin helvatinmoinen tuuri saa olla jos kahdella selviää 16v koneessa toisin kuin tuo yksi ylempänä väitti.

        Itseltä meni 8v hihnakoneesta kolme venttiiliä ja ohjuria vaihtoon kun hihna napsahti poikki moottoritien rampissa kolmosella vedätettäessä (yli 4000 kierrosta koneessa). Parissa männässä oli sen verran syvät kolot että hyvä ettei läpi mennyt mikä on joissain moottoreissa kuulemma ihan mahdollista.


      • D5252T-kone
        Pera kirjoitti:

        Joissakin moottoreissa männät mahtuvat liikkumaan, vaikka venttiilit ovat auki.

        Itsehän tuon kerroit, että tavallisesti tulee kallis remontti.

        Minä työskentelen toisenlaisten lämpövoimakoneiden kanssa, mutta olen autoalan lehdistä lueskellut noita juttuja. Onpa tuo ketjujuttu tullut puheeksi Nissan-huollossakin.

        Ai että dieselissäkö mahtuu männät liikkumaan, vaikka venttiilit ovat auki? Sellaista dieseliä ei ole olemassakaan.

        Mutta siitä huolimatta hyvällä tuurilla dieselikin säilyy vaurioitta hihnan katketessa, kunhan nokka-akseli sattuu pysähtymään sopivaan kulmaan. Tämäkö ei ole tuuria? Kaksi tällaista Volvo V70TDI-tapausta on tiedossa. Sitten useampia tapauksia, joissa useita venttiileitä on mutkilla. Jokunen, joissa lisäksi nokka-akseli on katkennut.


      • Pera
        D5252T-kone kirjoitti:

        Ai että dieselissäkö mahtuu männät liikkumaan, vaikka venttiilit ovat auki? Sellaista dieseliä ei ole olemassakaan.

        Mutta siitä huolimatta hyvällä tuurilla dieselikin säilyy vaurioitta hihnan katketessa, kunhan nokka-akseli sattuu pysähtymään sopivaan kulmaan. Tämäkö ei ole tuuria? Kaksi tällaista Volvo V70TDI-tapausta on tiedossa. Sitten useampia tapauksia, joissa useita venttiileitä on mutkilla. Jokunen, joissa lisäksi nokka-akseli on katkennut.

        Varmasti löytyy monta muutakin kostruktiota, joka ei ole moksiskaan nokka-akseleiden pysähtymisestä. Varsinkin sodankäyntipuolelta.

        Noista dieseleistä vielä, kyllä vanhaa kalustoa on, jossa männät liikkuvat, vaikka nokka-akselit seisovat.

        Normaalisti kyllä tulee kallis remontti.


      • Pera
        D5252T-kone kirjoitti:

        Ai että dieselissäkö mahtuu männät liikkumaan, vaikka venttiilit ovat auki? Sellaista dieseliä ei ole olemassakaan.

        Mutta siitä huolimatta hyvällä tuurilla dieselikin säilyy vaurioitta hihnan katketessa, kunhan nokka-akseli sattuu pysähtymään sopivaan kulmaan. Tämäkö ei ole tuuria? Kaksi tällaista Volvo V70TDI-tapausta on tiedossa. Sitten useampia tapauksia, joissa useita venttiileitä on mutkilla. Jokunen, joissa lisäksi nokka-akseli on katkennut.

        Sodassa sattui suomalaisillekin muutama sellainen tapaus, että kiväärinluoti osui miestä päähän, mutta meni niin sopivasti aivojen alta, ettei miehelle käynyt ”juuri mitään”. Silti ei kannata sanoa, että ole huoletta, jos ammutaan kiväärillä päähän, niin hyvällä tuurilla ei käy mitään.


      • Nissanissani

        Siis: Ketju poikki kaupunkiajossa kävelyvauhdissa. Kone sammui heti, kaksi venttiiliä vääntyi. Kone purettu korjaamolla. Korjauksen jälkeen ajettu jo n.20tkm. Kustannus todellakin "vain" 800e. Voi todellakin särkeä lähes kaikki moottorin liikkuvat osat. Nyt tuuria!


    • primeraglx

      oli jokunen aika sitten myynnis vähän ajettu primera: oli maininta että moottori vaihdettu: jakoketjun katkeamisen vuoksi.

    • Datsunisti

      Kaksilitrasesta -96 Primerasta jakoketju poikki startatessa. Mittarissa vain 160tkm. Ei tullu koneeseen kuitenkaan damagea, mutta tarpeeksi kallis keikka kuitenkin. Mahtava on ketjun kesto siis!

    • rapisee13

      400000 yhä kestää ketju

    • Suolimutka

      -97 Primera 1.6 koneella, ajettu 370 tkm alkuperäisellä jakopäällä. Noissa kilometreissä ketju alkaa olla melko äänekäs verrattuna hihnallisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      64
      5680
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      107
      3575
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      57
      3448
    4. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      5
      2663
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      93
      2662
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      74
      2530
    7. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      13
      2420
    8. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      42
      2394
    9. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      86
      1967
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      340
      1894
    Aihe