lastentarhaopettajan työ käytännössä

Nameless woman

Minkälaista (käytännön) työtä lastentarhaopet tekevät päivittäin? Miten lastenhoitajien/lähihoitajien ja lastentarhaopettajien työnkuvat eroavat?

17

7734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lastentarhanope

Lastentarhanopettajan työnkuva voi jonkin verran vaihdella eri päiväkodeissa, mutta lastentarhanopettaja on ryhmän pedagogi ja vastaa siis ryhmän pedagogisista ratkaisuista. Päiväkodeissa työ on yleensä tiimityötä moniammatillisissa tiimeissä ja usein arjen pyörityksessä "kaikki tekee kaikkea" eli myös lasten perushoito kuuluu lastentarhanopettajalle.Tiimissä jokainen työntekijä tuo oman osaamisensa tiimin
      työskentelyyn ja LTO:n asiantuntijuus on juuri sitä, että hänen vastuullaan on ryhmässä pedagogiikka, se mitä lasten halutaan oppivan ja millä keinoilla.Oppimistahan voidaan edistää kaikissa arkitilanteissa vessassakäynnistä päivälepoon, ulkoilusta oppituokioille...

Usein lastentarhanopettaja on se joka vastaa esiopetuksesta, sen suunnittelusta ja toteutuksesta (yhdessä muiden tiimin jäsenten kanssa).

Käy ihmeessä tutustumassa johonkin päiväkotiin tai esikouluun, jossa näet henkilökunnan työssä ja haastattele heitä, miten he ovat työnsä järjestäneet. Uskon, että sinut otetaan vastaan,kun kerrot asiasi, tai hakeudu harjoittelijaksi päiväkotiin , niin näet vielä paremmin sen työn.

Lastentarhanopettajat taitavat olla katoava luonnonvara, joten hienoa,jos nuoria hakeutuu alalle.

• Nameless woman

Kiitos asiallisesta viestistäsi! Ala kyllä kiinnostaa kovasti. En vain tiedä, pääsenkö yo-papereilla sisään... Sillä en ole matikkaa kirjoittanut...:(

• LTO:ksi opiskeleva
        Nameless woman kirjoitti:

Kiitos asiallisesta viestistäsi! Ala kyllä kiinnostaa kovasti. En vain tiedä, pääsenkö yo-papereilla sisään... Sillä en ole matikkaa kirjoittanut...:(

Hei!
        Haluan lohduttaa sinua sillä, että en itsekään ole kirjoittanut matikkaa ja silti opiskelen LTO:ksi yliopistossa. Toiseksi ymmärtääkseni pääsykoekäytännöt ovat muuttumassa niin, että kaikki pääsevät kirjalliseen osuuteen.

Tsemppiä!!

• Nameless woman
        LTO:ksi opiskeleva kirjoitti:

Hei!
        Haluan lohduttaa sinua sillä, että en itsekään ole kirjoittanut matikkaa ja silti opiskelen LTO:ksi yliopistossa. Toiseksi ymmärtääkseni pääsykoekäytännöt ovat muuttumassa niin, että kaikki pääsevät kirjalliseen osuuteen.

Tsemppiä!!

Tuo uutinen lohdutti kovasti:) KIITOS!

• sosionomiksi
        Nameless woman kirjoitti:

Tuo uutinen lohdutti kovasti:) KIITOS!

ja ottaa suuntaaviksi lapset ja nuoret. Sillä pääset lto-ksi,mutta et voi antaa esiopetusta,paitsi jos suoritat ne erikseen.

• "tarhuri"
        sosionomiksi kirjoitti:

ja ottaa suuntaaviksi lapset ja nuoret. Sillä pääset lto-ksi,mutta et voi antaa esiopetusta,paitsi jos suoritat ne erikseen.

lastentarhanopettajat ovat, kuten ylempänä onkin jo todettu, opettajia ja sosionomina et opettajaksi valmistu.Pienet lapset tarvitsevat myös ehdottomasti opettajan, joka tuo päiväkotikasvatukseen pedagogisen näkökulman. Myös pienillä lapsilla on oikeus opetukseen päivähoidon ja huolenpidon lisäksi.Äitinä ja myös lastentarhanopettajana työskennelleenä toivon, että lastentarhanopettajuus säilyy päiväkodeissa! Olen huolestuneena samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, että lastentarhanopettajat taitavat pian hävitä päiväkodeista.

• lähis
        "tarhuri" kirjoitti:

lastentarhanopettajat ovat, kuten ylempänä onkin jo todettu, opettajia ja sosionomina et opettajaksi valmistu.Pienet lapset tarvitsevat myös ehdottomasti opettajan, joka tuo päiväkotikasvatukseen pedagogisen näkökulman. Myös pienillä lapsilla on oikeus opetukseen päivähoidon ja huolenpidon lisäksi.Äitinä ja myös lastentarhanopettajana työskennelleenä toivon, että lastentarhanopettajuus säilyy päiväkodeissa! Olen huolestuneena samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, että lastentarhanopettajat taitavat pian hävitä päiväkodeista.

kunnat säästää kun ottavat sosionomeja pienten puolelle. Ei tarvi maksaa niin kovaa palkkaa kuin lto-lle,(luulen, en tiedä)
        Ja jos olisin lto,menisin kyllä koulun puolelle eskariin,sama työ,lyhemmät päivät...

• lähis
        lähis kirjoitti:

kunnat säästää kun ottavat sosionomeja pienten puolelle. Ei tarvi maksaa niin kovaa palkkaa kuin lto-lle,(luulen, en tiedä)
        Ja jos olisin lto,menisin kyllä koulun puolelle eskariin,sama työ,lyhemmät päivät...

jos menee koulun puolelle, siellä ei ole sitä hoitamista niin paljon, ei tartte kovin kakkapeppuja siivoilla...

• lto-opiskelija
        lähis kirjoitti:

Itse opiskelen lto:ksi yliopistossa ja jos oikein olen käsittänyt, niin lto:na toimiva sosionomi saa aivan samaa palkkaa kuin kasvatustieteen kanditaatin tutkinnon suorittanut lto.
        Mielestäni päiväkodeissa pitäisi olla sekä sosionomeja että lastentarhanopettajia, unohtamatta tietenkään lastenhoitajia, koska näin mahdollistettaisiin mahdollisimman moniammatillinen työyhteisö, joka olisi niin lapsien kuin työntekijöidenkin etu. Ideaali tilanne olisikin joka ryhmässä yksi lto, yksi sosionomi ja 1-2 lastenhoitajaa. Harmi vain, että rahat eivät tähän taida riittää...
        Ja mitä tuohon koulun eskarin lyhyempiin työpäiviin tulee, niin ainakin omalla paikkakunnallani keskuskoulun eskariope pitää myös koululaisten iltapäivätoimintaa ns.jälkkäriä, joka kestää klo 17 asti. Joten se niistä lyhyistä työpäivistä.. :)

• tuleva sosionomi/lastentarh...
        lto-opiskelija kirjoitti:

Itse opiskelen lto:ksi yliopistossa ja jos oikein olen käsittänyt, niin lto:na toimiva sosionomi saa aivan samaa palkkaa kuin kasvatustieteen kanditaatin tutkinnon suorittanut lto.
        Mielestäni päiväkodeissa pitäisi olla sekä sosionomeja että lastentarhanopettajia, unohtamatta tietenkään lastenhoitajia, koska näin mahdollistettaisiin mahdollisimman moniammatillinen työyhteisö, joka olisi niin lapsien kuin työntekijöidenkin etu. Ideaali tilanne olisikin joka ryhmässä yksi lto, yksi sosionomi ja 1-2 lastenhoitajaa. Harmi vain, että rahat eivät tähän taida riittää...
        Ja mitä tuohon koulun eskarin lyhyempiin työpäiviin tulee, niin ainakin omalla paikkakunnallani keskuskoulun eskariope pitää myös koululaisten iltapäivätoimintaa ns.jälkkäriä, joka kestää klo 17 asti. Joten se niistä lyhyistä työpäivistä.. :)

Sosionomilla on mahdollisuus suorittaa lastentarhaopettajan pätevyys. Tällöin palkka on sama, kuin lastentarhaopettajilla, muutoin ei.

Sosionomejen vahvuus on esimerkiksi lastensuojelutyö ja tasapainoiseen elämään tähtäävien metodejen käyttö. Sosionomeja tarvitaan päiväkoteihin. Onneksi moni on ymmärtänyt moniammatillisen työyhteisön edut.

• Opex
        lto-opiskelija kirjoitti:

Minun mielestäni taas ihanne olisi kaksi lastentarhanopettajaa (KK) jokaisessa ryhmässä, koska tällöin myös pedagoginen suunnittelu monipuolistuisi.

• Toinen kiinnostunut

Minkälaista on koululla toimivan eskarin lastentarhanopettajan työ? Entä kun lapset ovat paikalla vain 4 tuntia päivässä, niin näkyykö se sitten myös palkassa?

• mikä työehtosopimus

on käytössä...
        JOs LTO työskentelee koululla ja siinä kunnassa hänen palkkansa maksetaan OVTES:n (opettajien virkaehtosopimus) mukaan, työaika on lyhyempi, taitaa olla 23 tuntia viikko tai jotain sensuuntaista ja palkka ppienempi kuin jos LTO on KVTES:ssa (kunnallisten työntekijöiden virkaehtosopimus), jolloin työaika on 38 tuntia 15 minuuttia viikossa. Koululla työskentelevällä KVTES:n mukaan palkatulla LTOlla on yleensä eskarin lisäksi jotain muuta tehtävää, esim. iltapäivähoidossa, kerhotoiminnassa tai jos koulun eskari on jonkuin päiväkodin sivutoimipiste, niin sitten mennään ilta/aamupäiväksi emopäiväkotiin. Näin ainakin meilläpäin kun KVTES on voimassa.

Koululla toimivan eskariopen työ on kuin mikä tahansa osapäiväryhmän toiminta, usein kuitenkin tehdään keskiverto päiväkotieskaria enemmän yhteistyötä koulun kanssa.

• on täyttä pelleilyä

varaudu siihen että sut laitetaan akateemisen loppututkinnon suorittaneena pyyhkimään lasten peppuja kakasta.

• lto-opiskelija

Ainakin itse olen ollut alusta asti täysin tietoinen siitä, että myös lto tekee pk:ssa samoja hommia kuin lastenhoitajat/lähihoitajat.. Lto:lla päävastuu kuitenkin pedagogisesta toiminnasta, mutta kyllä siinä sivussa menee ihan hyvin ne vaipanvaihdotkin! :)

• Mie vaan

Onhan se nyt ihan kamalaa jos kakkapeppuja joutuu pesemään.! Toivottavasti nämä akateemiset eivät sitten hanki omia lapsia. Ai jaa saattahan niillä olla miehet siihen hommaan. Kyllä se on niin monesti nähty että kuinka kaukana se AKATEEMISUUS on tiukan paikan tullen. Mitään ei käytännön juttuja osata ,seistään vaan tumput suorina ja voivotellaan. Puhumattakaan jos joskus ottaisivat lapsen syliin . Pistäkääpäs muuten merkille kenen luokse lapset tullessaan päiväkotiin juoksevat. Taitanee olla harvemmin se AKATEEMISESTI koulutettu tarhan PEDAGOGINEN täti. Miksiköhän . ???

• ltope
        Mie vaan kirjoitti:

Onhan se nyt ihan kamalaa jos kakkapeppuja joutuu pesemään.! Toivottavasti nämä akateemiset eivät sitten hanki omia lapsia. Ai jaa saattahan niillä olla miehet siihen hommaan. Kyllä se on niin monesti nähty että kuinka kaukana se AKATEEMISUUS on tiukan paikan tullen. Mitään ei käytännön juttuja osata ,seistään vaan tumput suorina ja voivotellaan. Puhumattakaan jos joskus ottaisivat lapsen syliin . Pistäkääpäs muuten merkille kenen luokse lapset tullessaan päiväkotiin juoksevat. Taitanee olla harvemmin se AKATEEMISESTI koulutettu tarhan PEDAGOGINEN täti. Miksiköhän . ???

Kyllä akateemista ja nuorta lastentarhanopettajaa pistää mietityttämään näkökantasi. Eiköhän ole kuule ihan yksilöllistä tuo voivottelu eikä voi rinnastaa mitenkään akateemisuuteen. On kuule monen lh:n suu mutkalla kun kakkapylly osuukin heidän pestäväkseen.. itse pesen niitä vaivattomasti! Itse en henkilökohtaisesti jaksa kuunnella lähihoitajien mankumisia heidän työajastaan (joka on kuitenkin normaali 8h) ja siitä kuinka väsyneitä he ovat. Itse teen kaikki samat asiat mitä he tekevät ja vielä lto:n extra hommat. Menkää hyvät ihmiset ja kouluttautukaa AKATEEMISESTI jos se 3h 15min ottaa niin pirusti kaaliin. Ja meilläpäin lapset juoksevat kyllä kaikkien syliin, sillä se on aina avoin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe