Palkkaerot?!?

N.K

Esitän nyt kysymykseni lyhyesti ja ytimekkäästi:
Onko SINUN mielestäsi oikein, että esimerkiksi paperitehtaan työntekijä saa huomattavasti suuremman palkan, kuin se joka ne paperin raaka-aineet metsässä tekee eli metsäkoneenkuljettaja?
Toisen tarvitsee tehdä suhteellisen yksinkertaista vuorotyötä lämpimässä tehdashallissa ja toisen vastuulla on satojen tuhansien eurojen arvoinen metsäkone ja tulosta on tultava ilman virheitä metsässä, useimmiten keskellä ei mitään.
Itse en ole kummankaan ammattiryhmän edustaja mutta kaksi serkkuani ovat metsäkoneenkuljettajia ja ystäväni on töissä paperitehtaassa. Olemme poikien kesken saunaillassa usein tätä miettineet..
En väheksy tietenkään tehdastyöläisiä, hekin ovat korvaamattomia ja ammattitaitoisia myös!
Mitä mielestänne tilanteelle voisi/pitäisi tehdä?

Vastatkaa kysymykseen niinkuin itse sisimmässänne oikeasti ajattelette, ja toivon että kukaan ei pahoita mieltään tästä viestistä.

13

3902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudelleen

      jos metsäkone maksaa satojatuhansia miim paperikoneet maksaa kymmeniä miljoonia ja jokainen ylimääräoinen seisokki maksaa sen metsäkoneen hinnan/minuutti että ajelehan sitä metsäkonettas vaan ihan rauhassa

      • kauppias77

        Olipa taas kaverilla perustelu, mitä koneiden seisottaminen liittyy yksilöiden väliseen työpanokseen? Taitaa olla taas joku idiootti tuotantotalousinsinööri saarnaamassa omaa epistolaansa täällä.. Se paperikone kyllä pyörii siellä jonkun toisenkin kirjekurssilaisen toimesta mikäli niikseen tulee. No, onneksi päästään teistä ylipalkatuista eroon kun paperitehtaat siirretään muualle.


      • alan insinööri
        kauppias77 kirjoitti:

        Olipa taas kaverilla perustelu, mitä koneiden seisottaminen liittyy yksilöiden väliseen työpanokseen? Taitaa olla taas joku idiootti tuotantotalousinsinööri saarnaamassa omaa epistolaansa täällä.. Se paperikone kyllä pyörii siellä jonkun toisenkin kirjekurssilaisen toimesta mikäli niikseen tulee. No, onneksi päästään teistä ylipalkatuista eroon kun paperitehtaat siirretään muualle.

        On totta, että paperi-/kartonkikoneen seisottaminen maksaa hyvin nopeasti metsäkoneen hinnan. Nykään paperi-/kartonkikoneet ovat automatisoitu, mutta ammattitaito on ehdottoman tärkeätä. Yleensäkin prosessiteollisuuden ohjaaminen voi tietämättömästä näyttää helpolta, mutta voin väittää, että se ei todellakaan ole sitä, ainakaan paperiteollisuudessa.
        Laadukkaan tuotteen valmistamiseen ei riitä, että raina saadaan 500 metriä pysymään kasassa, vaan laadun tekeminen perustuu pitkään ammattitaitoon. Nykyään, vaikka automatio pystyy esim. sumeeseen logikkaan, niin siintä huolimatta muuttujia on todella runsaasti. Myöskään mittauksia ei voida tehdä aina realiajassa, jolloin muutoksen ja mittauksen väliinkin voi jäädä useita muuttujia.
        Yleensähän paperiteollisuutta arvostelevat ihmiset, jotka eivät tiedä siintä mitään muuta kuin, median antama kuva, valvomossa istuskelevista miehistä. Onhan paperiteollisuudessakin joitain vähemmän ammattitaitoa vaativia tehtäviä, mutta nykyaikana nämä ovat kyllä vähissä. Toivoisinkin, että alkuperäinen kirjoittaja pääsisi joskus tutustumaan paperi-/kartonkitehtaaseen ja menisi sinne avoin mielin.


      • --------------
        kauppias77 kirjoitti:

        Olipa taas kaverilla perustelu, mitä koneiden seisottaminen liittyy yksilöiden väliseen työpanokseen? Taitaa olla taas joku idiootti tuotantotalousinsinööri saarnaamassa omaa epistolaansa täällä.. Se paperikone kyllä pyörii siellä jonkun toisenkin kirjekurssilaisen toimesta mikäli niikseen tulee. No, onneksi päästään teistä ylipalkatuista eroon kun paperitehtaat siirretään muualle.

        eipähän nuo insinöörit saaneet 7-viikon sulun aikana edes konetta tyhjänä pyörimään saati sitten tuotannolle,yritys oli ollut kova ja päätä oli raavittu tosissaan.toisaalta saman kysymyksen voisi heittää niin monelle muullekkin alalle.minä kysyn kuitenkin miksi venäläinen metsäkoneen kuljettaja saa karjalassa samasta työstä 400€/kk hänkin ajaa konetta 24 tuntia ja on töissä suomalaisella isännällä.miksi?????eikö hänen kuuluisi saada sunnuntai,ilta,ylityö,yms...lisät? vaan kun ei saa. mistä tämä johtuu??? paperityöläisistä suomessa vai suomalaisesta yrittäjästä venäjällä??? vastaa mulle ihan omantunnon mukaan.


      • Realisti ja myös insinööri
        alan insinööri kirjoitti:

        On totta, että paperi-/kartonkikoneen seisottaminen maksaa hyvin nopeasti metsäkoneen hinnan. Nykään paperi-/kartonkikoneet ovat automatisoitu, mutta ammattitaito on ehdottoman tärkeätä. Yleensäkin prosessiteollisuuden ohjaaminen voi tietämättömästä näyttää helpolta, mutta voin väittää, että se ei todellakaan ole sitä, ainakaan paperiteollisuudessa.
        Laadukkaan tuotteen valmistamiseen ei riitä, että raina saadaan 500 metriä pysymään kasassa, vaan laadun tekeminen perustuu pitkään ammattitaitoon. Nykyään, vaikka automatio pystyy esim. sumeeseen logikkaan, niin siintä huolimatta muuttujia on todella runsaasti. Myöskään mittauksia ei voida tehdä aina realiajassa, jolloin muutoksen ja mittauksen väliinkin voi jäädä useita muuttujia.
        Yleensähän paperiteollisuutta arvostelevat ihmiset, jotka eivät tiedä siintä mitään muuta kuin, median antama kuva, valvomossa istuskelevista miehistä. Onhan paperiteollisuudessakin joitain vähemmän ammattitaitoa vaativia tehtäviä, mutta nykyaikana nämä ovat kyllä vähissä. Toivoisinkin, että alkuperäinen kirjoittaja pääsisi joskus tutustumaan paperi-/kartonkitehtaaseen ja menisi sinne avoin mielin.

        Riittää hyvin monessa suuremman mittakaavan teollisuuslaitoksessa kun osaat lukea ja teet niinkuin ohjeet määräävät, siinä yhteydessä on aika naurettavaa puhua mistään osaamisesta. Todellinen osaaminen on sitä, että pitää keksiä ihan omilla aivoilla ratkaisu siihen kiperään tilanteeseen, mihin kukaan ei ole osannut varautua, ei edes insinööri... :)


      • Silmintäjä
        kauppias77 kirjoitti:

        Olipa taas kaverilla perustelu, mitä koneiden seisottaminen liittyy yksilöiden väliseen työpanokseen? Taitaa olla taas joku idiootti tuotantotalousinsinööri saarnaamassa omaa epistolaansa täällä.. Se paperikone kyllä pyörii siellä jonkun toisenkin kirjekurssilaisen toimesta mikäli niikseen tulee. No, onneksi päästään teistä ylipalkatuista eroon kun paperitehtaat siirretään muualle.

        Suurteollisuuden syövereissä todellisuudessa työn tekee nykyisin yhä enenevässä määrin suurinpiirtein älyllisesti apinan tasolla oleva ja useimmiten nykyisin huonosti suomea mongertava mieshenkilö. Se on halpaa työvoimaa ja hyvin vaivatonta, koska työnantajan ei tarvitse kuunnella mitään marinoita.

        Ketä mahtaa vituttaa, kun aivan täysin peruusteettomasti maksettu ylipalkka ja siinä sivussa pikkuhiljaa työpaikkain menee sivu suun?


    • akimbo

      Yhtä mielekästä on kysyä, onko oikein, että Kimi Räikkönen tienaa kuukaudessa, enemmän kuin moni 40 vuodessa.

      Ja vastaus on: on oikein. Ei se ole hullu, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Jos tuntuu siltä, että Kimi saa liikaa liksaa, niin siitä vaan itse ajamaan formulaa.

      • Mystinen metsätyömies

        Sanoit tavallaan oikein tavallaan et.
        Alunperinhän oli kysymys työn vaativuudesta suhteessa palkkaan, ei kenenkään ammatinvalinnasta!
        Siinä olit toki oikeassa että itseppä me ammattimme valitsemme ja tiedostamme sekä hyvät että huonot puolet.
        Olen nyt ajanut metsäkonetta neljä vuotta työkseni ja täytyy sanoa että ammatinvalintani osui oikeaan, ei ole kaduttanut ryhtyä konehommaan vaikka vaikeitakin päiviä on.
        Palkkahan tosin on korkeintaan keskinkertainen, lisäähän saa pyytämällä JOS joku suostuu maksamaan!!


    • Paperimiehen vaimoke

      Metsäkone maksaa tosiaan paljon, mutta todellakin vain murto-osan siitä, mitä paperikone.. Siksi sen napin painamiseen pitää käydä ihan kunnon ammattitutkinto.. Ukkoni valmistui juuri prosessitekniikan puolelta ja opinnot olivat laajat verrattuna työnkuvaan..

      Jokaisella meistä on yhtäläiset mahdollisuudet alkaa siivoojaksi, kampaajaksi, paperityöntekijäksi, metsäkoneenkuljettajaksi, poliisiksi, aivokirurgiksi.. Itsestään kiinni tuo kaikki.. Ja jokainen varmasti myös tietää sen, että esimerkiksi kampaajana tuskin voit odottaa samanlaista tilipussia kuin kirurgina..

      En näe mitään asetelmassa mitään väärää.

      Minulla on myös aiheeseen toinen näkökulma; kummallakaan vanhemmallani ei ole ammatillista koulutusta ja he ovat suuren osan elämästään olleet työttöminä/pätkä töissä.. Itse valmistuin ammattikorkeakoulusta ja olen nyt ollut työelämässä puolisen vuotta.. Ansiokehitykseni on siis alkutekijöissään ja tienaan noin. 1900 euroa kuussa (asun Pohjois-Suomessa).. Vanhemmistani kumpikaan ei ole koskaan tienannut näin paljon.. Silti, heillä olisi ollut ihan samat mahdollisuudet kouluttautua nuorena kuin minullakin..

      Tarkoitukseni on olla työelämässä muutama vuosi, jonka jälkeen olen harkinnut jo nyt hankkivani ammattiani täydentävää koulutusta.. Olen oppinut elämässä sen, että maailma ei aina ole reilu, mutta pelisäännöt ovat tästä huolimatta hyvinkin selkeät.. Tee työtä (vaikka turhaakin) menestymisesi eteen, niin kyllä se palkitaan.

      • jjjjjj

        Markkinat määräävät osaltaan palkkoja. Metsäteollisuuden (paperitehtaiden) kuluista on vain pieni osa palkkakuluja. Ihan oikein että hyvää jaetaan myös työntekijöille, jotka sitten maksavat puolestaan korkeata ansiotuloveroa meidän yhteiseen kassaan. Omistajille osinkoa jaettaessa valtion ja kuntien verotulot ovat huomattavasti pienemmät. Typerää verrata esim. paperimiesten ja julkisen sektorin palkkoja em. syystä. Jos alalla koetaan, että palkka ei vastaa työn vaativuutta niin sitten vain etujärjestö ponnekkaasti ajamaan palkankorotuksia vaikka lakon uhalla. Vertailu muihin aloihin tyyliin onko oikein, että paperimiehille maksetaan niin isoa palkkaa kun meille maksetaan ... on typerä. Siksi ensimmäisen kirjoittajan kysymyksen asettelu on mielestäni huono.


      • Tuutikki Tuu

        No eipä se ihan noinkaan ole. Ei elämä aina mene niin kuin toivoo ja suunnittelee. Vaikka kuinka opiskelet ja yrität voivat muut syyt vaikuttaa elämääsi. Kyllä sinä tämän vielä pian opit, tavalla tai toisella.


      • Epäileväinen

        En näe syytä ajatella ihan noin yksioikoisesti, että jokaisella on mahdollisuus valita tiensä.

        Mielestäni peruskouluissa omana aikanani vallinnut ammatinvalinnan ohjaus oli kaikkea muuta kuin ammattitaitoista. Miten täysin oppilasta tuntematon henkilö voi päätellä mille alalle kukin mahdollisesti soveltuu?

        Minua henkilökohtaisesti huolestuttaa nykytrendi, joka painottaa hyvin usein kouluttautumista alalle, jolle ei ole minkäänlaisia luontaisia taipumuksia, pääasia on, että alalla on hyvä palkka.

        Itse opiskelin lääkäriksi, mutta tunsin, ettei se ole minun kutsumusammattini. Olin kuulemma hyvä työssäni, mutta nykyisin lääkärin työ on liian bisnesmäistä ja lääkefirmat painostavat aivan liikaa saadakseen enemmän myyntiä aikaan. Omaa moraaliani vastaan taistelee tapa määrätä lääkkeitä ihmisille, jotka elintapojaan ja ruokailutottumuksiaan muuttamalla sairastaisivat vähemmän.


    • köyhä tohtori

      Ei ole "oikein", eikä luonnollista, että paperityöläisillä tai muillakaan tuotantotyöntekijöillä on niin hyvät liksat. Se on loppupeleissä meiltä kaikilta suomalaisilta pois, kun tuotanto karkaa ulkomaille.

      Tilanne nyt aiheutuu vain maamme puolisosialistisesta lähihistoriasta, jossa demarien suojeluksessa toimivaa ay-liike pääsi sanelemaan ehtoja. Toivottaavsti tilanteeseen tulee muutos pian, tai vakavia ongelmia on tiedossa.

      En tarkoita tällä että omaa liksaani pitäisi nostaa vaikka jossain päin maailmaa aivan varmaan saisin suurempaa palkkaa osaamisestani. Suomessa asuvan palkkaa ei mielestäni voi aivan suoraan verrata kansainvälisesti, sillä meillä on monet asiat ilmaisia tai subventoituja, esim. ilmainen koulu ja kouluruokailu, edulliset terveyspalvelut jne.

      Mutta tuotantopuolen palkkoja pitää laskea kiireesti, ja kyse on todellakin valtion kilpailukyvystä. Suomessa pärjää pienemmälläkin palkalla aika mukavasti juuri siksi, että yhteiskunnan palvelut tulevat ikään kuin ilmaisina lisinä kaikille. Siksi tuotannon palkkojen lasku ei tule aiheuttamaan Suomessa sellaista köyhyyttä kuin esim. USA:ssa, jossa koulutus, kouluruokailu ja terveydenhuolto ovat maksullisia.

      Sitä paitsi Suomessa jokainen voi kouluttautua haluaamnsa ammattiin opintotukijärjestelmän avulla, jota ei monessa maassa ole. On oma valinta jos sitä mahdollisuutta ei käytä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe