Bulimia ja

anoreksia

Siinä yksi kamalin sairaus minkä tiedän. Luin tuossa alempaa kirjoitusta missä oli itseaiheutetuista sairauksista juopoilla, syömishäiriöillä yms.
Itse olen sairastanut anoreksian ja olen vasta parantumassa. Olin ja olen edelleen myös bulimikko. Kammoan lihomista. Niin sairaalta kun se kuulostaakin. Mutta kenellekään ei sellaista sairautta voisi haluta! Luin erään kirjoituksen, missä lihava nainen halusi sairastua anoreksiaan jotta laihtuisi. Kuulosti surkealta ajatukselta. Oikeastaan kamalalta.

Alimmillaan painoin 35 kiloa ja pituutta löytyy 165. Kärsin hiustenlähdön lisäksi lihaskivuista, tuntui ettei pysty liikkumaan, joka askel sattui. Kehon toiminta muutenkin hidastui, kaikissa askareissa kävin kirjaimellisesti hitaalla. En yksin kertaisesti jaksanut tehdä enää mitään, ei ollut voimia. Sydämeni oli pysähtyä parikin kertaa, luut ehtivät haurastua. Jatkuvasti oli kylmä, vapisin. Olin niin nälkiintynyt.

Bulimia on sitkeä "tauti", jotkut sanovat ettei siitä parane koskaan... siltä tuntuu minustakin:(
Koska selvisin anoreksiasta pakkohoidolla, olen saanut puolessa vuodessa painon nousemaan 52 kiloon. Tosin mieli on edelleen synkkä, yhä ja edelleen sorrun ahmimaan ruokaa ja sitten huono omatunto iskee ja ainoa mitä voin asialle tehdä on oksentaa. Voi kun tästä pääsisi, ette tiedä kuinka onnellinen olisin jos voisin syödä normaalisti. Ajatelkaa että 23 vuotias nainen käy koko ajan koulua syömisen suhteen. Täytyy opetella kokonaan miten syödään!! Mutta hitaasti ja varmasti toivon tästä toipuvani. Bulimiakin voi aiheuttaa sydämelle vahinkoa, niin on pariin otteeseen käynytkin ja jousun tarkaan miettimään menenkö nyt taas oksentamaan. Monena yönä herään tuskan hiestä märkänä, vapisen ja tärisen, heikottaa ja olen monta kertaa meinannut pyörtyä, sydän lyönyt tuhatta ja sataa, ei kivaa, ei hyvä.

Mielestäni aliravituilla ja bulimikoilla on suuremmat riskit kuolla kuin ylipainoisilla. Kuolema tulee niin äkkiä ja lopulta yllättäen, vaikka sitä osaisikin odottaa. Ja laihuudesta voi seurata osteoporoosia, eikä välttämättä ikinä saa myöskään lasta.

Serkkuni 13v sairastui myös anoreksiaan, ainoa ero meissä se että minä selvisin, hän ei:( Hän makasi sairaalassa eikä suostunut tekemään sairauden eteen mitään, vanhemmat soittivat minulle ja käski puhua tytölle järkeä. Yritinkin, kerroin oman kokemukseni ja sanoin että pian on myöhäistä. Se vaan ei auttanut ja pari päivää meni ja meille tuli puhelu että tyttö on kuollut.

Toivottavasti sairaus saataisiin mahdollisimman pian kuriin ja ihanne naisenmallinna pidettäisiin rehevää naista eikä luurankoa!

3

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi syömishäiriöinen

Näinhän se on, että syömishäiriöt vaativat vuosien hoitoa ja sittenkään ei ole varmaa, että paraneminen on lopullista. Lisäisin tuohon listaan vielä BED:een eli binge eating disorderin. Syystä siitä, että itselläni on bulimia tyyppinen BED.

Olen käynyt vähän yli kaksi vuotta terapiassa ja saanut myös lääkehoitoa. Asiat on paremmin kuin ennen hoidon aloittamista, oikeastaan paljonkin paremmin. Kuitenkin luulen, että tuo syömishäiriö ei koskaan häviä kokonaan. Se on jollain lailla "persoonassa" kiinni ja tulee kulkemaan mukana aina.

Toivoisinkin, että näillä keskustelupastoilla ei ainoastaan tapeltaisi, kenellä on vientiä miesmaailmassa, hoikilla vai lihavilla. Meitä ruokaan sairaasti suhtautuvia on jo niin paljon, että tämän kaltaiset palstat eivät ainakaan tilanetta helpota.

Naisenmallin olisi jo korkea aika muuttua sallivammaksi, ettei syömishäiriöt vain lisääntyisi. Nykyisin syömishäiriöitä sairastaa myös pojat ja miehet, ettei sekään ole enää pelkkä "naistentauti".

• Alkuperäinen kirj.

On niin musertavaa nähdä kun ihmiset taistelevat syömisensä kanssa. Olisipa vain niin helppoa että söisi kun tulee nälkä, lopettaisi kun on hyvä olla, söisi taas kun on nälkä jne.. eikä ahmittaisi, oksennettaisi tai oltaisi syömättä. Syömishäiriöt ovat kamalia, olivatpa ne ahmimista tai syömättömyyttä. Unohdin mainita ensimmäisessä tekstissäni myös Ortoreksian, eli syömishäiriön, jolloin ihminen syö sairaalloisen terveellisesti ja näin siis myös yksipuolisesti. Niinkuin minäkin. Eli siin ahmin ja oksennan, mutta ruoat jotka vatsaani jätän ovat joko kasviksia tai hedelmiä, tai jotain muuta rasvatonta ja sokeritonta ruokaa. Ei sekään terveellistä ole koska ihmisen täytyisi saada niitä hyviä rasvoja ja vitamiineja, hivenaineita, proteiineja, hiilihydraatteja sekä ravintokuituja. Tiedän täsmälleen kuinka tulisi syödä, mikä olisi terveellistä ja energiaa antavaa ravintoa, mutten silti syö. Jokin päässäni sanoo että lihot! Ja sehän on niin kauhean väärin....

Sama tilanne varmaan ihmisillä jotka ahmivat, syövät liikaa ja lihovat. Se on syömishäiriö jollei osaa lopettaa. Siihenkin tarvittaisiin apua ettei lihominenkaan menisi äärimmäisyyksiin.

• Yksi syömishäiriöinen
        Alkuperäinen kirj. kirjoitti:

On niin musertavaa nähdä kun ihmiset taistelevat syömisensä kanssa. Olisipa vain niin helppoa että söisi kun tulee nälkä, lopettaisi kun on hyvä olla, söisi taas kun on nälkä jne.. eikä ahmittaisi, oksennettaisi tai oltaisi syömättä. Syömishäiriöt ovat kamalia, olivatpa ne ahmimista tai syömättömyyttä. Unohdin mainita ensimmäisessä tekstissäni myös Ortoreksian, eli syömishäiriön, jolloin ihminen syö sairaalloisen terveellisesti ja näin siis myös yksipuolisesti. Niinkuin minäkin. Eli siin ahmin ja oksennan, mutta ruoat jotka vatsaani jätän ovat joko kasviksia tai hedelmiä, tai jotain muuta rasvatonta ja sokeritonta ruokaa. Ei sekään terveellistä ole koska ihmisen täytyisi saada niitä hyviä rasvoja ja vitamiineja, hivenaineita, proteiineja, hiilihydraatteja sekä ravintokuituja. Tiedän täsmälleen kuinka tulisi syödä, mikä olisi terveellistä ja energiaa antavaa ravintoa, mutten silti syö. Jokin päässäni sanoo että lihot! Ja sehän on niin kauhean väärin....

Sama tilanne varmaan ihmisillä jotka ahmivat, syövät liikaa ja lihovat. Se on syömishäiriö jollei osaa lopettaa. Siihenkin tarvittaisiin apua ettei lihominenkaan menisi äärimmäisyyksiin.

Kirjoitat kuin omia ajatuksiani! Kyllähän ihmiset tänä päivänä tietävät, miten tulisi syödä terveellisesti. Ei todellakaan ole tiedonpuutteesta kyse. Mutta sitten tuleekin se iso MUTTA...

Olen taistellut syömiseni kanssa koko ikäni, enkä ole enää mikään tyttönen. Se on minussa niin lujasti kiinni että, vaikka käynkin terapiassa, en varmaan opi "syömään" niin kuin ihmiset normaalisti syövät. Täytyy yrittää järjen avulla, eikä antaa tunteiden viedä syömiseen.

Minulla on myös kauhea pakkomielle, että joka päivä herättyä on pakko käydä vaa'alla. Ja voi kauhistus, jos se näyttää enemmän kuin eilen, tuntuu, että koko päivä on pilalla.

Lapsena olin lihava, johon tietysti kuului koulukiusaaminen. Nuorena naisena olin hyvin hoikka, niin että tädit sanoivat "hui, kun sä olet laiha, ei kai sulla ole anoreksiaa". Sitten aloin saamaan ahmimiskohtauksia, mutta sain laihdutettua ylimääräiset pois. Lopulta oli tilanne se, etten enää pystynytkään muuta kuin ahmimaan. Sen jälkeen piti tietysti opetella oksentamaan. Se ei ole minulta koskaan onnistunut oikein hyvin, joten kiloja on tullut roimasti lisää sitten nuoruuden päivien. Ja nyt käyn siis terapiassa "siivoamassa" korvien väliä :{

Tässä on oikeastaan käyty kaikki syömishäiriöt jollain tapaa läpi. Välillä on ollut myös niitä OIKEIN terveellisiä syömiskausia, että ortoreksiakin on tuttu. Varmaan kaikki syömishäiriöt linkittyvät jollain lailla toisiinsa. Joku hallitsee elämää olemalla syömättä, toinen ahmii, joku ahmii ja oksentaa...Variaatioita on vaikka kuinka paljon.

Mikä mahtaa olla syy, että nykyaika altistaa ihmiset sairastumaan jopa suhteessa ruokaan? Syömisenhän pitäisi kuulua normaalina asiana elämään, että jaksaa toimia ja olla onnellinen. Ei tosiaan pitäisi olla ajatukset jatkuvasti syömisessä: syön, en syö, oksennan, nousen vaa'alle, nyt aloitan terveellisen elämän, ahmin, ahmin...Se on iso umpikuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      101
      6259
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      81
      4839
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      100
      3101
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2932
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2165
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1546
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1111
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      92
      1110
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1036
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      804
    Aihe