kuolaaminen!!!AUTTAKAA!!!

tirlittantillitan

Enpä tiedä mistä tätä kysellä, mutta kysellään nyt täältäkin! Miksi meidän 3-vuotias kuolaa? Hampaat hänellä on eli ei siitä pitäisi johtua. Onko oire jostakin? Olen yrittänyt etsiä tietoa kakkialta, mutta "helpottavaa" en ole löytänyt. Vaikka syy olisi jokin vakava juttu olisi se hyvä tietää sillä tuo kuolaaminen ahdistaa kun ei tiedä mistä se johtuu!!!! AUTTAKAA PIKAISESTI! ja kiitos kaikille!!!!

6

6919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuolannut

aina? Itselläni on sellainen hoitolapsi, jota olen hoitanut puolivuotiaasta asti (Nyt vähän yli 2v) ja hän on aina kuolannut. Paita pitää usein vaihtaa ihan vain tuon kuolaamisen takia.

Minun mielestäni ei ole syytä huoleen, koska jotkut lapset vain "unohtavat" niellä. Vaiva häviää varmasti, kun lapsesi itse ymmärtää kuolaavansa. Voithan tietysti soittaa vaikka neuvolaan, jos asia kovasti sinua häiritsee, mutta kuten jo sanoinkin, en usko, että mistään vakavammasta olisi kyse, jos kaikki muuten normaalisti.

• on asian

laita. Ihan normaalia. Jotkut viisivuotiaatkin kuolaavat vielä. 3-vuotias on vielä kovin nuori.

• olla samaa vikaa?

itse olin pitänyt kuolaamista hampaista johtuvana, välillä enemmän valuen, välillä vähemmän.

kävimme puheterapeutilla ja hän huomautti lapsella olevan jähmeä alaleuka, jonka takia kuolaa valuu. olin hämmästynyt, koska lapsi oli ja on hyvin ilmeikäs mielestäni ja vääntelee suutaan siinä kun muutkin.

sain ohjeen harjoittaa suun alueen lihaksia ihan niissä puitteissa kun onnistuu. nyt on muutama viikko puhalleltu pillillä/saippuakuplia/väkkäröitä pyörimään, on sihistelty ja suhisteltu ja opeteltu äänteitä ja kaikkea millä nyt olen keksinyt saada liikettä leukaperiin... tuloksia taitaa olla tulossa... kuolaaminen on todellakin vähentynyt lyhyessä ajassa. voisiko teilläkin olla vastaavaa "vikaa"? ja auttaisiko teilläkin hullunhauskat kotikonstit? lapsi tuskin panee pahakseen puhaltamis/imemis leikkejä tai yhdessä ääntelemistä ja muuta hassua :)

• ...............

Tuolla toisella palstalla jo kirjoitinkin, että suun alueen motoriikan ongelmat, ovat yleinen aiheuttaja kuolaamiselle. Meilläkin olisi saattanut jäädä huomaamatta, jos ei neurologi olisi asiasta puhunut, ihan muista syistä siellä käymme kehitysseurannoissa. Ei näy välttämättä arjessa kovin paljon muuten. Hoito on helppoa kotonakin, ja suun monipuolinen käyttö auttaa. Edellisellä oli hyviä vinkkejä. Samoja meilläkin käytetään puheterapeutille pääsyä odotellessa.

• aloittaaaajaaa

Kuinka kauan per/päivä tulisi harjoitella? Ja minkalaisia harjoituksia? JA SUURKIITOS!!! Olen todella huojentunut jos ongelma on vain tämä!!!!

• sattuu sujumaan
        aloittaaaajaaa kirjoitti:

Kuinka kauan per/päivä tulisi harjoitella? Ja minkalaisia harjoituksia? JA SUURKIITOS!!! Olen todella huojentunut jos ongelma on vain tämä!!!!

ajallisesti harjoitukset lapsen jaksamisen mukaan. eli 2min-10min-puoli tuntia. ihan milloin satut muistamaan ja jaksamaan ja lapsi haluaa osallistua. älä pakota. kyllä päivän mittaan treeniaikaa ehtii kertyä. ja välipäiviä voi pitää.

harjoitteina vaikka ihan äänteitä ääää/ööö/yyy/kokkokkok/pöööö/suuuuuu... siis ihan mitä päähän pälkähtää. erilaisten äänten matkiminen hauskaa ja hyvää harjoitusta kuten saunan sihinä, mitä eläimet "sanoo", mitä ääniä koneista lähtee... aivan mitä vaan, liioitellen voitte tehdä suunliikkeitä ja jopa irvistelykisoja pitää. pussailu oli oikein hyvää lihastreeniä :)

puhaltamalla voi kokeilla kaataa ("keilata") jotain kevyttä, liikutella jotain kuten höyhentä tai vanupalloa, pillillä poristella nesteitä (vain juotavia laatuja) mukissa tai pullon sisällä, saippuakuplia mukava puhaltaa, jos naapureista ei huolta niin joku puhallettava soittovehje kehiin... ihan mitä tahansa mitä keksit.

meillä tehty varmaan keskimäärin 3x5min tehokasta harjoitusta päivässä. kuolaaminen on nyt melkein loppunut ja puhe on selkeytynyt huomattavasti. kokeile rohkeasti, tuskin haittaakaan. ja jaa harjoitteluvastuuta muillekkin. meillä on kaikki vieraat laitettu ääntelemään lapsen kanssa ja jokainen on keksinyt uusia juttuja joita käytetty myöhemminkin hyödyksi. lasta voi itseäänkin pyytää keksimään mitä voi puhaltaa tai millaisia kisoja/leikkejä kehitellä. ja ulkonakin voi kokeilla keksiä puhallettavaa, kuten puun lehtiä. tai keksiä jotain ääntelytehtävää tyyliin millaistahan ääntä tuo kivi/kanto/viemäri voisi pitää. meillä treenattu myös automatkoilla ihan ajankuluksi. toivottavasti pääset näillä alkuun ja saatte apua ongelmaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      14
      3822
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      226
      3748
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      132
      3416
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      72
      3384
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      22
      2267
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      32
      1799
    7. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      45
      1645
    8. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      36
      1593
    9. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32