Hei,
Voisikohan joku kertoa minkätyyppisiä hormonivalmisteita hoitoprosessissa oleville MtF transseksuaaleille yleensä kirjoitetaan? Käsittääkseni jotkut ovat saaneet hyviä tuloksia aikaan jo pelkästään estrogeenilla (ilman antiandrogenihoitoja) ja matalalla annostuksella.
Miten nopeasti muuten huomasitte muutoksia hormonihoidon aloittamisen jälkeen? Mitä tapahtuu ensin ja milloin?
Hormonihoito (MtF)
20
6059
Vastaukset
- ,,,,,,,,,,,,,
Pelkkien estrogeenien syönti ilman antiandrogeeniä on kuin söisi kalkkitabletteja. Oma testosteronituotanto blokkaa estrogeenin vaikutuksen melko tehokkaasti. Ehkä joku on saanut pieniä vaikutuksia, jos oma testosteronitaso on poikkeuksellisen alhainen, tai käyttänyt hyvin suuria estrogeeniannoksia.
Hoitoprosessissa käytetään aivan tavallisia naisten hormonikorvaushoitoihin tarkoitettuja lääkkeitä. Annostus on vain huomattavasti suurempi ja sitä varten lääkäri tekee reseptiin erityismerkinnän, jota ilman apteekki ei myy kirjoitettua annosta. Matalakin estrogeeniannos voi tehota hyvin, mutta silloin tarvitaan antiandrogeeni blokkaamaan oma testosteronituotanto. Omat hormoniarvoni ovat nykylääkityksen ansiosta kuin nuoren juuri raskaaksi tulleen naisen.
Ensimmäiset fyysiset muutokset taisivat olla rintojen kasvun alkaminen ja sitten taisi tulla ihon muuttuminen naiselliseksi. Muut naiselliset muodot ovat tulleet vähitellen. Henkiset muutokset tulivat myös alkuvaiheessa.- en oo huomannut
En minä ainakaan ole huomannut resepteissäni mitään erityismerkintää. Nimeni ja hetuni on naisen ja resepti on ihan tavallinen...paitsi, että siinä on annostus "tavanomaista" korkeampi.
- ,,,,,,,,,,,,,
en oo huomannut kirjoitti:
En minä ainakaan ole huomannut resepteissäni mitään erityismerkintää. Nimeni ja hetuni on naisen ja resepti on ihan tavallinen...paitsi, että siinä on annostus "tavanomaista" korkeampi.
Kyllä se merkintä siellä tarvitaan. Itsekin sen vasta tajusin, kun kerran lääkäri oli sen unohtanut ja apteekkari ei suostunut antamaan tuota "yliannostani". Apteekki otti kyllä yhteyttä lääkäriin ja merkintä saatiin korjatuksi ja sain lääkkeeni.
- ....
"Hoitoprosessissa käytetään aivan tavallisia naisten hormonikorvaushoitoihin tarkoitettuja lääkkeitä. Annostus on vain huomattavasti suurempi ja sitä varten lääkäri tekee reseptiin erityismerkinnän, jota ilman apteekki ei myy kirjoitettua annosta."
Niin, kuka tahansa laillistettu lääkärihän voi tuon reseptin kirjoittaa. Apteekkari kyllä antaa lääkkeen jos on asianmukainen resepti. - Hanna-tyttö
.... kirjoitti:
"Hoitoprosessissa käytetään aivan tavallisia naisten hormonikorvaushoitoihin tarkoitettuja lääkkeitä. Annostus on vain huomattavasti suurempi ja sitä varten lääkäri tekee reseptiin erityismerkinnän, jota ilman apteekki ei myy kirjoitettua annosta."
Niin, kuka tahansa laillistettu lääkärihän voi tuon reseptin kirjoittaa. Apteekkari kyllä antaa lääkkeen jos on asianmukainen resepti.Translaissa ja -asetuksessa on määrätty että hoito on aloitettava diagnoosin jälkeen saman keskussairaalan hormonilääkärin toimesta. Jatkossa lääkitystä voi hoitaa joku muukin lääkäri, mutta asiantuntijuutta tarvitaan lääkäriltä. Joku terveyskeskuksen yleislääkäri ei uskalla kirjoitella reseptejä, varsinkin kun annostus ylittäisi lääketehtaan omat ohjeet. Tuon lain voimaantultua kuka tahansa lääkäri ei saa kirjoittaa transhoidon hormonireseptejä ja useimmiten lääkäri ymmärtää sen itsekin. Tiedän tuon kokemuksesta kun yritin saada hormoneja jo tutkimusvaiheessa.
- ....
Hanna-tyttö kirjoitti:
Translaissa ja -asetuksessa on määrätty että hoito on aloitettava diagnoosin jälkeen saman keskussairaalan hormonilääkärin toimesta. Jatkossa lääkitystä voi hoitaa joku muukin lääkäri, mutta asiantuntijuutta tarvitaan lääkäriltä. Joku terveyskeskuksen yleislääkäri ei uskalla kirjoitella reseptejä, varsinkin kun annostus ylittäisi lääketehtaan omat ohjeet. Tuon lain voimaantultua kuka tahansa lääkäri ei saa kirjoittaa transhoidon hormonireseptejä ja useimmiten lääkäri ymmärtää sen itsekin. Tiedän tuon kokemuksesta kun yritin saada hormoneja jo tutkimusvaiheessa.
"Translaissa ja -asetuksessa on määrätty että hoito on aloitettava diagnoosin jälkeen saman keskussairaalan hormonilääkärin toimesta."
Missään ei kuitenkaan nimenomaisesti kielletä määräämästä valmisteita myös ennen tutkimuksia tai niiden aikana, esim. yksityispuolella.
"Joku terveyskeskuksen yleislääkäri ei uskalla kirjoitella reseptejä"
Jotkut yksityislääkärit sen sijaan kyllä kirjoittelevat reseptejä. Koko homma onkin yksityispuolella paljon vähemmän byrokraattista kun kerran kaikki potilastiedotkin voi salata. Asia jää käytännössä potilaan ja lääkärin väliseksi asiaksi. Toinen vaihtoehto on hankkia lääkkeet ulkomailta. Varmasti onnistuu vaikkapa Venäjän puolella.
"Tuon lain voimaantultua kuka tahansa lääkäri ei saa kirjoittaa transhoidon hormonireseptejä ja useimmiten lääkäri ymmärtää sen itsekin."
Monet lääkärit, edes yliopistolla tomivat lääketieteen tutkijaprofessorit, eivät ole kuulleetkaan koko laista. Asiasta ei lääkiksessä juurikaan puhuta, joten lääkäreiden tietotaito transasiossa on useimmiten todella vähäistä.
- ja vaikutuksista
Eipä noista estroista ilman androja oikein mitään konkreettista hyötyä ole, millään annoksilla. Yleisimmät käytetyt lääkkeet suomessa ovat Androcur (50-100mg/d) ja estroista korvattavia ovat Progynova ja Zumenon (4-7mg/d). Estrofem on varmaan hyvä lääke, mutta kalliimpi.
Spironolaktonin (Spiresis, Aldactone) käyttöä suomessa ei juurikaan esiinny, jenkeissä tosin sitä käytetään, mutta Androcur on tässä tapauksessa tehokkaampaa.
Omalla kohdalla ensimmäisenä huomasin rintojen arkuutta noin kuukaudessa ja samalla alkoi rajut mielialojen heittelyt, erektiot loppuivat myös aika nopeasti ja libido putosi nolliin. Parin-kolmen kukauden jälkeen kehon karvoitus alkoi vähentyä ja rinnat alkoivat kunnolla kasvaa. Puolen vuoden käytön jälkeen alkoi kehossa näkyä jo muutakin naisellistumista, esimerkiksi kasvoissa ja hiusten kasvu paranee. Jotenkin tuntui siltä, että vasta noin 6kk:n käytön jälkeen keho alkoi sopeutua uuteen hormonitasapainoon ja siitä eteenpäin aineet vasta kunnolla tehota. Sen jälkeen vaikutuksia ei oikein itse enää ole tullut vahdittua.
Niitä wannabe-tyttöjä vielä varoittaisin kokeilemasta näitä aineita, se kaikenlainen seksuaalinen halukkuus kun katoaa täysin androja käyttäessä ja seuraa paha pettymys: "kun se tytöksi tuleminen ei ookaan niin ihqua".- ....
Toimivatkohan finasteridivalmisteet jonkinlaisina androgeenien blokkaajina?
- Hanna-tyttö
.... kirjoitti:
Toimivatkohan finasteridivalmisteet jonkinlaisina androgeenien blokkaajina?
Finasteridilla on lievä antiandrogeeninen vaikutus, mutta se ei riittänyt ainakaan minulla laskemaan testosteronitasoja käytännössä lainkaan.
- ihan saletti
Matalalla annostuksella, esim. 2mg estradiolia/vrk, ei tapahdu miehellä mitään, koska oma testosteronituotanto nousee vastaavasti. Antiandrogeenenien paras puoli on juuri siinä, että ne yhdessä estradiolin kanssa ovat terveellisempi ja tehokkaampi vaihtoehto kuin muinaiset hurjat estropommitukset. Antiandrogeeneillä on lisäksi progesteraalisia vaikutuksia, eli myös ne kehittävät rintoja, erityisesti maitotiehyeitä ja nännejä. Itse muistan, että noin parin kuukauden kuluttua tuntui jo jotain, puolen vuoden kuluttua oli jo ihan selvät merkit itselle ja vuoden kuluttua muillekin.
- mun geeneillä
Itse söin alussa vain 1kpl Diane Novaa (E-pilleri)
päivässä. (Vastaa noin 2-2.5mg estradiolia)
Rinnat kasvoivat mielestäni aikas vauhdilla silloin..
Virallisessakin hoitoprosessissa ollaan mieltä, että mahdollisimman pienet annokset alussa varmistaa paremman kehityksen rintoihin..
Nyt kun syön 2kpl dianenova,6mg progynova,100mg spiresis, 2,5mg gefina, kasvaa rintani huomattavasti huomaamattomammin..
Välillä pidin kyllä pienen tauon hormoneissa, joka saattaa vaikuttaa kasvuun.. - ihan saletti
mun geeneillä kirjoitti:
Virallisessakin hoitoprosessissa ollaan mieltä, että mahdollisimman pienet annokset alussa varmistaa paremman kehityksen rintoihin..
Nyt kun syön 2kpl dianenova,6mg progynova,100mg spiresis, 2,5mg gefina, kasvaa rintani huomattavasti huomaamattomammin..
Välillä pidin kyllä pienen tauon hormoneissa, joka saattaa vaikuttaa kasvuun..Diane Nova ei ole ehkäisypilleri, vaan hormonivalmiste naisten hirsutismiin, ylikarvoitukseen. Sen ainesosina on estradioli ja kyproteroniasetaatti. Ilman jälkimmäistä, eli Androcuria, sen teho olisikin nolla meikäläisille. Itse olin myös vastaavalla annostuksella ekat 6kk ja hyvin pelasi. Myös mun geeneillä.
- höp
ihan saletti kirjoitti:
Diane Nova ei ole ehkäisypilleri, vaan hormonivalmiste naisten hirsutismiin, ylikarvoitukseen. Sen ainesosina on estradioli ja kyproteroniasetaatti. Ilman jälkimmäistä, eli Androcuria, sen teho olisikin nolla meikäläisille. Itse olin myös vastaavalla annostuksella ekat 6kk ja hyvin pelasi. Myös mun geeneillä.
Cypretyl, joka on halvempi vaihtoehto diane novalle (Täysin samat ainesosat) on Ehkäisypilleri jota käytetään myös androgeeniperäisen aknen, seborrean ja hirsutismin hoitoon..
Eli Diane Nova on myös Ehkäisyyn käypänen pilleri.. - ....
höp kirjoitti:
Cypretyl, joka on halvempi vaihtoehto diane novalle (Täysin samat ainesosat) on Ehkäisypilleri jota käytetään myös androgeeniperäisen aknen, seborrean ja hirsutismin hoitoon..
Eli Diane Nova on myös Ehkäisyyn käypänen pilleri.."Eli Diane Nova on myös Ehkäisyyn käypänen pilleri.."
Niin on. Tosin sitä määrätään useimmiten vain androgeenioreista kärsiville naisille. - lgliouispr
mun geeneillä kirjoitti:
Välillä pidin kyllä pienen tauon hormoneissa, joka saattaa vaikuttaa kasvuun..Minä olin pitkään noilla virallisen hoidon pienillä estroannoksilla. Kyllähän rintojen kasvu alkoi mukavasti ja olin tyytyväinen. Mutta noin puolen vuoden kuluttua kasvu pysähtyi eikä ainakaan toistaiseksi ole jatkunut vaikka aikaa on kulunut reilusti. Kun noista pienistä estrotasoista alkoi olla terveydellisiä ongelmia, oli pakko siirtyä yksityislääkärille jotta sai kunnollisen lääkityksen. Jotkut ovat aloittaneet suoraan lopullisella annoksella, tai jopa hieman korkeammillakin ja saanut rintojen kasvuun todella vauhtia.
- sanita
höp kirjoitti:
Eli Diane Nova on myös Ehkäisyyn käypänen pilleri..hei! voisko joku kultainen kanssasisar avittaa saamaan diane novaa pariksi kuukaudeksi kokeilu mielessä?
- hulluakkkk
Miten hitossa te uskallatte syödä tollaisia myrkkyjä? Eikö maksa ole kovilla?
- htrdytchgjg
Niin on, mutta sen vuoksi maksa-arvoja seurataankin säännöllisesti. Antiandrogeenit ovat se pahin myrkky, onneksi siitä päästään eroon melko nopeasti leikkaushoidoilla. Muut hormoonit (estrogeeni ja testosteroni) ovat samoja kun ihmisen sukurauhaset valmistaa luonnostaan.
- hrtllä
Ilman testoblokkeria ei saa kunnollista feminisaatiota käynnistettyä.
Mielialan vaihtelut ovat yksilöllisiä, mutta kannataa asennoitua niin, että sulla alkaa teinitytön murrosikä, että välillä voi hatussa olla kiinni pitelemistä. Itku ja tunteiden herkkyys tulevat pysyväksi osaksi mukaan naisen elämään. Suklaa auttaa. Kaikkeen.
Ensimmäisenä muuttuu tuoksu. Virtsa rupeaa tuoksumaan naisen pissalta. Sitten iho, se uusiutuu aika nopeasti. Rinnat tulevat kipeiksi ja alkavat kasvamaan. Hiljalleen rasvakudokset alkavat muuttaamaan paikkaansa ja keho ja kasvot alkavat naisellistumaan noin ekan puolen vuoden aikana. Koko homma on hyvin hidasta ja itselleen kannattaa antaa aikaa tottua kaikkeen uuteen jota elämä oikeassa, omassa sukupuolessa tuo tullessaan. Kahden - kolmen vuoden kohdalla alkaa suurin piirtein näkemään minkälaiseen lopputulokseen ollaan tultu, vaikka edelleen muutoksia tulee, tosin hitaammin ja vähemmän, mutta sitä ennen esim mitään leikkauksia ei kannata tehdä (paitsi oriektomia tai srs jos mahdollista).
Korkeaa estrogeeni annosta (6-8mg pillereinä) kannattaa pitää uusimpien suositusten mukaan pitää yllä ensimmäiset 10 vuotta hrt.n aloituksesta, vaikka srs olisikin jo ohi.- Jatketaan
"Korkeaa estrogeeni annosta (6-8mg pillereinä) kannattaa pitää uusimpien suositusten mukaan pitää yllä ensimmäiset 10 vuotta hrt.n aloituksesta, vaikka srs olisikin jo ohi."
Olen aikoinaan saanut hormoonilääkäriltä ja gyneltäni ohjeen että estrogeenia käytetään elämän loppuun saakka. B-todistuskin on kirjoitettu pysyvän hoidon mukaiseksi.
Jos estrogeenin lopettaa niin leikkausten jälkeen ei ole mitään sukuhormooneja ja menopaussioireet ovat hyvin todennäköiset. Usein nuo ovat rankemmat kuin cis-naisilla ikääntyessä, koska sukuhormoonit menee täysin nollille, eikä vain vähene kuten naisilla. Annosmäärää voi tietenkin yrittää pienentää hoitotasosta, mikäli menopaussioireet eivät ole liian pahat eikä feminisaatio ota takapakkia.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖23874- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51821Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me117816Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9743vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733