PTT: hinnat nousee 2007-2009 !

Presso-fani

Viikonvaihteen presso oli - ties monennenko kerran - myrkkyä köyhille vuokralaisille. Monessakohan eri artikkelissa oli jobinpostia heille ja mukavaa luettavaa omistusasujille?

Anyway kirjoittivat isosti PTT:n ennustuksesta, jonka mukaan hinnat nousevat edelleen 2007-2009, onneksi tosin enää vain loivasti, parin prossan vuosivauhtia.

Jos siis uskotte PTT:tä, rommaus on jälleen lykkääntynyt 3:lla vuodella eikä kukaan täyspäinen enää jaksa uskoa sen tulemiseen ever. Jos sen sijaan uskotte mieluummin palstan asiantuntijoita, jotka peruskoulupohjalta ennustavat talouden muuttujien kehittymistä, niin voitte hyvinkin unelmoida rommauksesta, vapaa valinta!

Itse kuulun täyspäisiin ja hymyilen taas entistä leveämmin omistusasunnossani, jonka arvo on noussut kahdessa vuodessa 18 % :)

9

1171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin.

Eli et ole köyhä vuokralainen,

olet ainakin melko köyhä mieleltäsi,
      kun tämänlaisia joka päivä kirjoitelet.

Uskon että täällä ei yksikään
      vähänkään rikas kirjoittele,

paitsi minä, 38v.
      autoilun päätteeksi ajoin pullon päälle, yöllä pimeässä,
      siitä 50m tiellä ajetuani metsään.

Olen maannut 12 vuotta jo sängyssä
      ja kaikki yöt ja päivät paikkoja särkee.

• Sir Windsuit

Minunkin kaksioni arvo on noussut 18%, mutta niin on myös havittelemani omakotitalon arvo. Mitä enemmän hinnat nousevat, sitä enemmän köyhdyn.

Sinähän et koskaan tarvitse isompaa asuntoa, ethän? Minua ei hymyilytä.

• köyhdyn vähemmän

nykyisessä talossa on 200 neliötä, rakennettu 2003. Suurempikin on ollut suunnitelmissa, mutta harkitaan vielä että viitsitäänkö alkaa rakentamaan. Vanhasta talosta olisi jäämässä noin 150 tonnia pesämunaa.

• isompaa

enää koskaan, tarviin joskus sitten pienemmän.

• tontit loppu

Rakensin Saimalle mökin 2001-2004, kustannukset oli 130.000€, nyt veli venäläinen tarjoaa 280.000€. En myy.Vielä.

• ainakin minua

Että miten asuntomarkkinoiden tilanne tässä muutamanvuoden sisään menevät. Jos asiat menevät suotuisasti, eikä niitä koronnostaja tule, niin nousua on odotettavissa. Mutta, jos EKP nostaakin korkoja reippammin kuin tähän asti, niin joutuvatko markkinat "paniikkiin". EKP:n koronnostoihin, kun ei yksin suomi vaikuta vaan muut EU maat myös. Nyt saa jänskätä Saksan tilannetta ja sitä, miten työnantajat ottavat EKP:n varoitukset.

Markkinat useinmiten käännekohdissa toimivat nopeasti. Nousu on nopeaa ja lasku myös. Tällä hetkellä nousu on tipahtanut ja on enään vähäistä. Jos PTT:n arviot pitävät paikkansa. Toisaaltaan epävakaus saa pienen nousun herkästi muuttumaan laskuksi. On eriasia 10% noususta pudota 5% kuin 2% noususta -3%.

Luultavasti köyhille vuokralaisille on ihan sama, miten asuntomarkkinat menevät, kun ei heillä niihin asuntoihin varaa ole kuitenkaan. Pikemminkin asunnon ostoa harkitseville, jotka odottavat laskua, tuo voi ollakkin myrkkyä.

Itse katson, että olen ihan täyspäinen ja silti uskon, että jossain vaiheessa asuntomarkkinat romahtavat, noustakseen taas. Ei tämä suomi ole niin erikoinen maa, ettei täällä enään ksokaan voisi käydä mitään sellaista, joka saisi asuntomarkkinat notkahtamaan. Enään ikinä. Se on ihan luonnollista, että mennään ylös ja alas. Markkinat vaan toimivat niin.

Ehkä yksi myös tärkeimmistä asioista asuntomarkkinoiden suhteen on myös myyjien toiminta. Tällähetkellä ei ole viisasta ostaa sitä uutta asuntoa, ennen kuin vanha on myyty. Mielummin ensin vanha pois alta ja sitten uutta ostamaan. Ettei käy niin, jotta yhtä'äkkiä markkinat pysähtyvätkin ja toisesta asunnosta tarttee päästä eroon. Oletuksena, että molemmista asunnoista on velkaa.

Ei tässä ihan viellä kuitenkaan olla selvillä vesillä, vaikka näyttääkin, että mitään erikoisempaa ei ehkä sittenkään tapahdu.

• JulmaBulli

Markkinat heiluvat ylös alas. Asuntomarkkinat vain ovat kohtalaisen hitaita ja asunto yleensä viimeinen asia josta luovutaan hädän tullessa, joten mitään dramaattisia muutoksia ei kannata nykytilanteessa odottaa. Mainitsemasi -3% voi aivan hyvin olla edessä lähi vuosina, mutta -30% asuntojen hinnoissa vaatii aikamoista keikahdusta kansantaloudessa.

Pidän paljon todennäköisempänä sitä että hintojen kasvu laantuu tai jopa pysähtyy, tällöin hinnat olisivat muutamassa vuodessa taas lähempänä ostovoiman kehitystä.

• mitä maksaa

Niin...
      Vanhojen asuntojen hinnat ei ole kyllä uusiin verattuna oikein oikeassa suhteessa. Jostain läjästä kun saa pullittaa melkein uuden asunnon verran niin jossain on mätää. Muuallakin kun itse asunossa.

Taasen uudet maksaa jo niin paljon että ei meinaa mennä kaupaksi, niin mitä tehdä. Pistetään uudet asunnot vanhoja edullisimmiksi!

• spuge

Jaa-a. Taitaa Pressolla olla kovin Helsinki-keskeinen kuva Suomesta.

Ei hinnat rommaa muutamaan vuoteen ja stadin parhailla paikoilla ne eivät rommaa koskaan, paitsi jonkin fataalin (Noksun konkka hurrikaani) seurauksena. Eri asia ketä kiinnostaa asua stadissa 60 neliön neukkukuutiossa, kun samalla rahalla saa 200 neliön maatalon ja omenatarhan 1,5 tunnin ajon päässä.

1994 Ruoholahdessa maksoi uudenkarheet kerrostalokämpät 1000 euroa neliö. Ei vaan ollu ostajia. Sen jälkeen alkoi noksun nousu ja maaltamuutto, jotka molemmat tyssää pian.

Kauppalehden keskustelupalsta on myös suositeltavaa luettavaa Presson lukijalle, joka arvatenkin monesti on sijoittajan urasta haaveileva henkilö. Miksiköhän sijoittajat olivat hieman myyntikannalla tuossa syksyllä ?. Ilmeisesti kansa tietää jotain mitä he eivät tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5115
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3658
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1504
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1391
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1292
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1198
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1117
    Aihe