Ensi kesäksi on taas parit jäämerenreissut tiedossa ja tuolla on tapana kalastaa ja saada tuskaa, sekä seitä.
Tähän saakka on muodostunut ongelmaksi turskan valmistaminen ruuaksi.
Merikalat haisee suolistettaissa ihan kamalalle, että pakoon siitä lemusta on usein lähdettävä, vaikka jutun tekis myötätuuleen.
Mutta jos vaikka pahalla sisulla kalan saisi fileoitua ja paloiteltua, niin miten siitä eteenpäin.
Kannataisko keskittyä lohen pyyntiin.
Turska
6
3413
Vastaukset
- toinna
yleensäkään keskittyä turskakalan pyyntiin jos noin ottaa vastaan perkaaminen.Ei sen ruoaksi laittaminenkaan nähtävästi onnistu.Vetele vain lohia.
- perinneruokaa
Ihme ongelma, pitää harrastaa jotain mistä tulee noin huono olo...
Norjalaiset tekevät turskasta "herkkua" perinteisesti näin: Suomusta ja suolista kala. Sitten kylmästi vain kala poikki viiden sentin välein puukolla tai kirveellä. Palat keitetään suolalla maustetussa vedessä ja tarjotaan keitettyjen perunoiden ja valkokastikkeen kera.
Ihan hyvää. Tätä saat aina jos tilaat norjalaisessa ravintolassa annoksen nimeltä Torsk tai sitä jollain lisämääritteellä.- laitettuna
mikä tahansa kala on herkullista.Vähän sipulia vielä kastikkeessa on ainakin minun mieleen.
- Itse kokeillut
laitettuna kirjoitti:
mikä tahansa kala on herkullista.Vähän sipulia vielä kastikkeessa on ainakin minun mieleen.
Turskan maksasta saa hyvän kastikkeen jota voi laittaa esim keitettyjen perunoiden sekaan. Paistinpannussa tai kastrullissa sulatetaan turskan maksaa sekaan voi pilkkoa sipulia. Valmis kun juoksevaa. Saamelaiset kutsuvat sitä nimellä mullju. Vanhat papat väittää että turska ei ole parhaimmillaan kesällä vaan talvella. Kesällä syödään seitiä.
- Eräsmies!
Kylläpä on herkkä nenä. Mielestäni tuore kala ei haise pahalta vaan hyvältä. Pilaantunut kala on eri asia. Itse pidän itseäni kyllä erittäin tarkkanenäisenä ja makuvirheet tunnistavana kulinaristina.
Itse paistelin tuoretta seitä Norjan rannikolla Trangian päällä paistinpannulla 5 minuuttia pyydystämisen jälkeen. Kala fileeksi, hyvä huuhtelu meressä, kuivaus ja pannulle. Nahka kannattaa jättää, pysyy paremmin koossa, suomustaa ei tarvitse turskakaloja. Öljyä tai voita pannulle ja kalan maksoja myös...nam, nam.
Hyvää norjalaista limppua ja ruskeata juustoa leivän päälle, niin kyllä kelpasi katsella merimaisemia.
Toinen tapa on keittää kalakeitto. Eli kattilaan kalapalat ja vettä. Annetaan kiehua n. 5 minuuttia ja lisätää pussi katkarapukeittoa.
Voi myös paistaa kalat ilman nahkaa ja lisätä kypsät kalapalat valmiiseen keittoon.
Ensi kesänä taas jäämerelle mennään ;) eikä kala haise! - härkäsimppu
vetelee,jos ei niitä syödäkkään osaa. Haisevat pahalta, kalalalta ne haiseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv142276Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.451870- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948