kranssi kulkee aina

myötäpäivään...?!?

Täällä nyt ei oikein ole paikkaa tälle asialle, josta haluaisin kysyä, joten kirjoitan sen vaikka tänne huonekasveihin...
Niin siis kysymyksenin liittyy kransseihin/ seppeleihin, jos täällä vaikka olisi joku "asiantuntija" joukossa.
Kävin tuossa syksyllä kukkasidonnan peruskurssin ja meille painotettiin siellä, että "kranssin/seppeleen on AINA kuljettava myötäpäivään". Itse ymmärsin tämän myötäpäivään kulkemisen nimenomaan niin, että esim. jos tekee seppeleen havuista neulasen kärjet on ne mitkä osottaa myötäpäivään, jos seppele päällystetään lehdillä, lehden kärjet osottaa myötäpäivään. Kranssi/ seppelehän on ympyrän muotoinen ja ympyrä taas symbolisoi elämän jatkumista, elämän kiertokulkua ja jos kranssi/seppele kulkee vastapäivään, niin eikö se ole rajusti tätä symboliikkaa vastaan??!!
Siksi tätä ihmettelen, kun jokunen aika sitten näin SANKARIHAUDALLA seppeleen, joka pyöri vastapäivään!! Samoin nyt joula-aikaan kukkakaupoissa olen nähnyt myynnissä kransseja, jotka pyörii vastapäivään ja ne on sentään ammattilaisten tekemiä! Tähän törmäsin myös kun netistä etsin vinkkejä kranssin malleiksi ja paritkin sivut löysin joissa kaupattiin kransseja, joista ainakin osa oli väärinpäin tehty.
Eli siis oikaiskaa harhaluuloni tästä asiasta, siis jos en ole oikeassa ja asian olen väärin ymmärtänyt!!!

6

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyapatia Lee

      Kyllä kysymyksellesi olisi ollut oikeitakin paikkoja, esim. askartelu- ja käsityöpalsta, mutta ilmeisesti lähestyt asiaa sillä mielellä että kaksi väärää on yhtä kuin yksi oikea?

      Yksi kurssinpitäjä sanoo yhtä ja toinen toista; loppujen lopuksi kyse on kumminkin makuasioista. Minusta sillä ei ole väliä miten päin kranssi kulkee, kunhan se on siististi tehty. Eiköhän kaikissa kädentaidoissa ole niin, että ensin opitaan perussäännöt ja sitten kun ne ovat hallinnassa, lähdetään kokeilemaan voiko sääntöjä rikkoa ja miten. Tekijän kätisyyskin (siis onko oikea- vai vasenkätinen) varmaan vaikuttaa siihen, miten päin kranssi on luontevaa tehdä.

      Sekin tuli mieleeni, että ehkä elämässäsi ei ole mitään suurempia huolenaiheita, kun jaksat vaahdota siitä että joku kranssi kulkee väärinpäin.

      • kranssi"""

        Aloittelijalle ihan mielenkiintoinen asia jotta ei se mitään vaahtoamista ole.
        Todella se asia on niin että tekijä ehkä on ollut vasuri.Vasenkätinen sisareni tekee kranssit vastapäivään eikä se nyt niin hullulta näytä.


      • elämässäsi

        taida olla suurempia huolenaiheita, kun joudat täällä epäasiallisia kommentteja jakelemaan.

        Ihan asiallisen viestin laitoin ja pyysin oikaisemaan käsitystäni tuosta kranssin kierto suunnasta, JOS olin ymmärtänyt asian väärin.

        Ja minulle tällä kranssin/seppeleen symboliikalla on väliä. En sitä muuten täällä kyselisi.

        Ja pyydän vielä sitäkin anteeksi että tyhmyyksissäni vien täällä palstatilaa asialla joka ei tänne kuuluu :)))


      • Hyapatia Lee
        elämässäsi kirjoitti:

        taida olla suurempia huolenaiheita, kun joudat täällä epäasiallisia kommentteja jakelemaan.

        Ihan asiallisen viestin laitoin ja pyysin oikaisemaan käsitystäni tuosta kranssin kierto suunnasta, JOS olin ymmärtänyt asian väärin.

        Ja minulle tällä kranssin/seppeleen symboliikalla on väliä. En sitä muuten täällä kyselisi.

        Ja pyydän vielä sitäkin anteeksi että tyhmyyksissäni vien täällä palstatilaa asialla joka ei tänne kuuluu :)))

        Anteeksi ei tarvitse pyydellä, mutta kannattaa varautua siihen että kun asiansa esittää epäasiallisesti a) väärällä palstalla ja b) huutamalla, palautekin voi olla samaa tasoa.

        Mietin tuota kranssin suuntaa eilen töissä (en tee kransseja, mutta vähän samantapaista käsityötä kuitenkin) ja mieleeni tuli, että jostakin materiaalista myötäpäivään sidottu kranssi saattaa näyttää vähän tylsältä ja vastapäivään "sähäkämmältä" - ikään kuin tuoden sen materiaalin ominaisluonteen paremmin esille.

        Symboliikka on jollekulle tärkeää ja toiselle ei. Vähän sama juttu kuin miten päin hevosenkengän pitää olla oven päällä. Kuulemma se olisi "oikein" U-asennossa, koska siten "onni ei putoa pois". Harva tätä kumminkaan on kuullut ja useimmat laittavat hevosenkengän toisin päin, koska se näyttää paremmalta. Voihan vastapäivään sidottu kranssi symboloida jotain muuta positiivista, vaikka rohkeutta tehdä asiat oman makunsa mukaan kaavamaisista uskomuksista piittaamatta?


      • kranssi!
        Hyapatia Lee kirjoitti:

        Anteeksi ei tarvitse pyydellä, mutta kannattaa varautua siihen että kun asiansa esittää epäasiallisesti a) väärällä palstalla ja b) huutamalla, palautekin voi olla samaa tasoa.

        Mietin tuota kranssin suuntaa eilen töissä (en tee kransseja, mutta vähän samantapaista käsityötä kuitenkin) ja mieleeni tuli, että jostakin materiaalista myötäpäivään sidottu kranssi saattaa näyttää vähän tylsältä ja vastapäivään "sähäkämmältä" - ikään kuin tuoden sen materiaalin ominaisluonteen paremmin esille.

        Symboliikka on jollekulle tärkeää ja toiselle ei. Vähän sama juttu kuin miten päin hevosenkengän pitää olla oven päällä. Kuulemma se olisi "oikein" U-asennossa, koska siten "onni ei putoa pois". Harva tätä kumminkaan on kuullut ja useimmat laittavat hevosenkengän toisin päin, koska se näyttää paremmalta. Voihan vastapäivään sidottu kranssi symboloida jotain muuta positiivista, vaikka rohkeutta tehdä asiat oman makunsa mukaan kaavamaisista uskomuksista piittaamatta?

        Minä teen työkseni näin syksyisin/talvisin kransseja, olen tehnyt jo vuosien ajan. Tuolla sidontakurssilla olin opettelelemassa kukkasidontaa, en kranssien tekoa.
        En pysty sanomaan olenko JOKAISEN niistä kymmenistä taikka sadoista kransseista sitonut myötäpäivään, ihan varmaan joukkoon mahtuu joku "väärinpäinkin" sidottu. Mutta enimmäkseen kumminkin olen sitonut myötäpäivään koska se tuntuu luonnollisemmalta niin päin. Vasta tuolla kurssilla "opin" että tällä sidontasuunnalla on joku sääntö/ merkitys ja minun mielestä tuo sääntö on ihan ymmärrettävä. Ja tuon "sähäkkyyden" materiaaliin tuo yleensä valon suunta, eli mistä suunnasta valo tulee materiaaliin. Eli jossain toisissa valaistus olosuhteissa tai toisesta katselusuunnasta tuo "sähäkkkyys" häviää. Näin on myös luonnonmateriaaleissa, eli...
        Kismittää vaan, et olipa aihe mikä tahansa, niin joku vastarannan kiiski käy kääntämässä asian päälaelleen taikka muuten vain käy purkamassa stressiään vaikkei niin mitään sanomista olisikaan. Esitin tuon alkuperäisen viestini IHMETELLEN en huutaen. Ihmettelin sitä eikö asia olekaan niin kuin minulle oli juuri opetettu vai olinko ymmärtänyt väärin ja siihen pyysin oikaisua. Ja opin että tuo sidonta suunta voi johtua esim. vasenkätisyydestä.
        Mutta minun osaltani tämä turha keskustelu on loppuunkäsitelty.


    • Anonyymi

      KYLLÄ! Kranssi kuuluu sitoa myötäpäivään. Floristikoulussa tätä painotettiin isosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe