Mankin pakolliset varusteet

etetet

Mites nyttekun ysikakkonen manki pitäis pistää katsastuksee, mutta jostain luin että vasen taustapeili olis pakollinen lisävaruste, pitääkö paikkaansa? en oo kyllä pahemmin mankeissa nähny mtn peilejä. Seki vielä kiinnostais tietää, että kuuluuko mankissa olla jarruvalo? takalampussa on 2 lankaa, toinen palaa kokoajan mutta mikäs sen toisen tarkotus on? testasin että lamppu on ehjä mutta ei vaa silti pala vaikka painaa jarrua.

8

6565

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

Peruskouluun tai tekniseen työhön lisätä vaikkapa 10 tunnin jaksoa nimeltään "virtapiirit" jossa käsiteltäisiin plussa ja miinus, vaihe ja maa, maadoitus, aukeava kytkin, sulkeutuva kytkin.

• sherlock

meillä kyllä oli teknisessä työssä muinoin jo 7. luokalla muutamia tunteja, joissa käsiteltiin pelkästään sähköoppia, virtapiirien osia, kolvattiin ym. ja tehtiin oma elektroniikkatyö.

pihavariksen kommentista löytyy kaikki tarpeellinen, eli ne osat, jotka mopossa oli uutena, pitää olla siinä katsastuksessakin.

jos takavalosta löytyy kaks polttimoa allekkain, toinen on siellä jarruvaloa varten. jos lampussa on ehjä lanka sisällä, muttei silti pala, sulla on luultavasti menny jarruvalon kytkin rikki.

peili on pakollinen ainakin uusissa mopoissa, vanhoissa mankeissa ei kaikissa ainakaan ole peiliä vakionakaan. en sitten tiedä, onko -92 mankissa vakiona peiliä... mut hyödyllinen kapistus se silti on olla, eikä siellä katsastuksessa varmasti haittaakaan.

• pihavaris'

Ne varusteet pitää olla kunnossa, jotka olivat mopossa kun se oli uusi. Esim. jos vilkkuja tai jarruvaloa ei ollut, ei näitä vaadita nytkään.

• Kaikkien_kaveri

Sitä jarruvalo hommaa olen itsekkin miettinyt, kun on kaksi lankaa ja kaksi napaa, mutta kun ei ole johtoa jarruvalolle, semmonen tynkä vaan jossa on liitin päässä. ei noissa mankin sähkökaavioissakaan näy mitään muuta kun se tynkä. se on varmaan siinä valmiina että joku viisas voi itse väkertää jonkinlaisen jarruvalon kytkimineen, kun ei oo japsit jaksaneet pistää ite. minun manki on vuosimallia 91.

• peilikuuluu ja jarruvalo ei

Peiliä vaan ollaan jossain voitu myydä erikseenkin..

Kun etsit jarruvalo kytkintä, niin et varmasti löydä sitä alkuperäisestä -97 alaspäin! Eli siinä(92) ei jarruvaloa ole!!

• TS 125

-86 puoliautom. on jarruvalo ollu jo uutena ja tuossa mun Makissa on vilkuillekin johdot valmiina. Akun vaatii että toimii jarruvalo& rääkkä ilman että ajovalot himmenee aivan oleellisesti, siinä on tasuri jonka kautta akku jotenkin (pitäisi)latautua.Peilistä en tiedä, mutta ensviikolla on katsastus niin sekin selviää tarviiko vai ei....

• inssi

Katsastin -96 monkeyn pari vkoa sitten. Vasemman puolen peili vaaditaan, lisäksi äänimerkki. Myös ohjauslukon tulee toimia. Jarruvaloja ei tosiaan tuossakaan vielä ole. Katsastuksessa tarkistetaan lähinnä runkonumero, rengaskoko, kaasutin, välityssuhde, pakoputki, hallintalaitteiden toiminta ja em mainittujen varusteiden toiminta.

• 99Mana

minun -99 mankissa ei ole jarruvaloa ole ollut uutenakaan :o

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1903
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1332
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      952
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe