Pentu kotiin - pitkä automatka?

Neuvoja....?

Pentu haetaan ensiviikolla kotiin ja matkaa kertyy melkein 6 tuntia. Miten tähän reissuun kannattaa varautua? Kuinka usein pissi/juoma/taukoja? Entä ruokinta?

Kasvattajalta aion kysyä myös, mutta haluaisin kuulla neuvoja ja omia kokemuksia pentujen hakumatkoilta.
Yleisestikin kokemuksia siis, miten matka meni? kävikö haavereita vai menikö kaikki "nappiin"?

Varmasti ikimuistoisia reissuja :)

9

4405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m&h käppänöitä

Minä toimisin seuraavanlaisesti kasvattajan kanssa kannattaa jutella että pentu saisi jo hyvissä ajoin ruuan ennen kun menette hakemaan sitä eli noin 1½-2 tuntia ennen automatkaa olisi koiran hyvä ruokailla.
      Mukaan kannattaa varata makuuhuopa / alusta, paperia , vettä ja kuppi, rodun koosta riippuen pentutalutin. Ruokaa en minä antaisi yhtään matkan aikana pahoinvoinnin estämiseksi. Muutama pysähtyminen jolloin pentua voi viedä pisulle rauhallisempaan paikkaan ettei ihan tien viereen vaan poiketkaa hieman sivummalle ja antakaa koiran nuuskia rauhassa ja jaloitella hieman, vettä kannattaa tarjota pysähtyessä. Itse olen pitänyt pentua sylissä ja alustana ollut pyyhe ja emolta tuoksuva kangas. Oma käppänä nukkui lähes koko 4 tunnin matkan melkein minun povitaskussa, yksi pysähtyminen ja ulkoilu jolloin ei kyllä suostunut tekemään asioitaan mutta ne tuli sitten heti kotona sanomalehdelle ja tunnin unien jälkeen maistui jo ruokakin.
      Onnea pennun kanssa!

• vinkkejä

Mukaan kannattaa ottaa joku pikku lelu. Tuli meidän 3 tunnin matkalla aika tarpeen kun herättyään tahtoi jo leikkiä, rauhottui lelusta. Muuten matka reissattiin sylissä nukkumalla pyyhkeen sisällä. Sillon jos tulee "matkapahoinvointi" oireita, kannattaa yrittää kääntää pennun katse eteenpäin ja laittaa tuuletin puhaltamaan nenuun päin. Ja kannattaa muistaa että pentu pelkää vähiten sylissä ja rinnan päällä, ettei jää heti ensikerralla paha maku suuhun autoilusta. Toivottavasti matka sujuu ongelmitta ja onnea pennusta!

• -martta

Heips.

Meillä vähän samanlainen reissu edessä tuossa loppiaisen tienoilla. Tosin meillä reissu kotiin kestää vain kolmisen tuntia.

Meille kasvattaja nimenomaan neuvoi, että pentu kannattaa hakea mahdollisimman aikaisin aamulla, sillä pennulle hän ei anna aamulla ruokaa, jotta matkapahoinvoinnin riski saataisiin minimoitua. Ei ole koiralla kiva matkustaa pitkää matkaa ventovieraiden ihmisten kanssa jos on vielä fyysisestikin paha olla. Sen vuoksi, mitä aiemmin koiran kanssa päästään kotiin, sitä parempi, sillä täytyyhän pikkuisen pennun saada ruokansa säännöllisesti.

Ajattelin itsekin pyytää kasvattajalta "emolta tuoksuvan rievun", mihin kasvattaja totesi, että pentu on kyllä sitten kovin hämillään saapuessaan uuteen kotiin, joka ei todellakaan tuoksu tältä emolta ja vanhalta kodilta. Mielestäni ihan järkeenkäypää. Tarkoitus on kuitenkin, että pentu "unohtaa" edellisen kotipaikan mahdollisimman nopeasti.

Pentu matkustaa kaikkein turvallisimmin autoon tarkoitetussa matkakopassa/-häkissä. Ainakin meidän pentumme on kyllä niin ihana ja pieni ja hellyyttävä, että ajattelin hänet pitää koko matkan sylissä, mutta siinä on tietysti aina riskinsä. Todennäköisesti pentu tuntee olonsa myös turvallisemmaksi pehmoisessa omassa "pesässä", joka kunnollisesti kiinnitettynä ei pääse hytkymään ja heilumaan puolelta toiselle.

Todennäköisesti joku tällä palstalla teilaa näitä ehdotuksia, mutta olenpa ne omalta kasvattajaltani saanut, joka on "lähettänyt" maailmalle useamman sata pentua, joten luotan tässä asiassa täysin hänen arvostelukykyynsä. Tietysti on aina olemassa jokaisen koiran kohdalla eroavaisuuksia ja jos matka on todella lyhyt, niin mikä ettei pitää hauvelia sylissä.

• ....

Meille tuli viime sunnuntaina pentu kotiin. Ajo matkaa meillä oli noin 6-7 tuntia. Pentu nukkui lähes koko matkan. Pidin häntä sylissä ja jossain vaiheessa laskin pennun omaan koppaan nukkumaan. Kopassa oli myös mukana kasvattajalta saatu pyyhe joka haisi emolta. Taukoja pidettiin muutama. Pennun kanssa käytiin pari kolma kertaa pissillä, ja sai samalla vettä. Ruokaa söi matkalla vähän. Eikä voinut pahoin...

Tauoilla, kun me käytiin syömässä pentu jäi yleensä omaan koppaan nukkumaan ja kun tultiin takaisin autoon otin pennun taas syliin rauhoittumaan ja nukkumaan joksikin aikaa. Pari lelua ja puruluu oli meillä myös mukana. Ei aika käy pitkäksi jos kuitenkin on hereillä eikä nuku...

Eli meillä meni kaikki hyvin. Oli kyllä reipas pentukin. Ei ole hirveästi itkenyt emonsa ja sisarrustensa perään. Toivottavasti teillä menee myös kaikki hyvin.

• lappari111

Hain kesäkuussa lapinkoirani 6 tunnin ajomatkan päästä. Auto oli ilmastoitu, hyvä niin. Matkassa minulla oli mukana äiti, helpompi on hakea jonkun kanssa, niin toinen voi keskittyä koiran kans oloon. Pentu nukkui koko matkan pahvilaatikossa takapenkillä, jossa oli viltti pohjalla. En pitänyt koiraa sylissä, vaan kopassa kättä ja silittelin toista. Mielestäni syli ei ole kovin turvallinen paikka ja kuumakin siinä olisi tullut.. Eipä se paljonkaan itkenyt tai ollut rauhaton. Nukkui vaan pehmolelunsa kanssa. Matkalla pysähdyttäessä pissatettiin kaveri ja annettiin vettä. Ruoan se oli saanut hyvissä ajoin ennen matkaa. Niin mukana oli siis vettä, panta, talutin ja semmoinen karvalelu ja äiti (: . Ei saatu mukaan emontuoksuista rättiä tai muuta. Ja hyvin meni matka! Mutta nuohan on ihan yksilökohtaisia juttuja. Koirani veli haettiin samaan aikaan, heillä tunnin matka. Siinä ajassa oksensi ja voi pahoin. Vieläkin pelkää autolla menoa ja voi pahoin siellä. Että eipä tuota voi etukäteen tietää. Meidän neiti tykkää autoilla kovasti!

• Lumihukka

Juu, meillä tuli samassa kyydissä kaksi pientä riiviötä uusiin koteihinsa ja aluksi ne tappelivat riivatusti toistensa kanssa, sitten ne nukahtivat. Nukkuivat pitkän pätkän, kunnes toinen heräsi ja alkoi taas rääkätä toista. Oma pentuni nukkui matkasta suurimman osan, kun pidin tämän toisen pois sen kimpusta, mutta tämä toinen! Se kiipeili päälleni, rääkkäsi matkassa ollutta aikuista koiraa (joka ei hätkähtänytkään) ja keksi kaikki mahdolliset temput! 2 kertaa pysähdyimme matkalla, mutta edes yhtä pissiä ei tullut kummaltakaan silloinkaan.

Pennuilla oli kuitenkin toisistaan sen verran seuraa, että eivät heti alkaneet ikävöidä synnyinkotiaan. Olin reissun jälkeen yhtä väsynyt kuin pentuni (vaikka se nukkuikin melkein koko matkan), kun olin vahtinut tätä toista ipanaa.. :)

• koiraani

olisivat nukkuneet koko pitkän hakumatkan! Mutta pysähdyimme välillä jaloittelemaan sen kanssa, noin 1,5 tunnin välein.

• hkkljmhygklnmh

no jos sillä on ne hädät niin kanttii tehä silleen että joka viien minutin välei n käytte ulkona ja ruokitte sitä ja aina tunnin välein juotat sitä

• <->

Koira oksensi kerran. Matkaa oli n.8km.. Huusi ja ulvoi koko matkan, yritin rauhoitella epätoivoisesti ja kotona sitten etsi jokaisesta paikasta missä äiti ja veli on.. itki ja itki.. kunnes nukahti masun päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      120
      7081
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      119
      4847
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      63
      4116
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      14
      3414
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      707
      2171
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      250
      1567
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1415
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1398
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      56
      1354
    10. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1196
    Aihe