lasten ikäero

elsi

ollaan mietitty toista lasta,esikoinen on nyt 11kk ja kaipaisin kokemuksia kahden pienen lapsen kanssa olemisesta?miten olette jaksaneet?tietysti riippuu lapsestakin(onko koliikkia ym.)esikoinen on tosi helppo lapsi,nukkuu hyvin ja turhista ei kiukuttele.Esikoinen olisi n.2 vuoden ikäinen jos sattuisi tärppäämään pian,eli pari vuotta tulisi ikäeroa.olisi mukava että esikoisella olisi kaveri pienellä ikäerolla.mies on päivät töissä joten olisin yksin siis kahden lapsen kanssa päivät.Kertokaa kokemuksia,olisi mukava kuulla.vauvakuume on kova,mutta onko se rankkaa niin pienellä välillä.

10

673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla ainaki

meillä sisaruksilla ikäero on vuosi ja kuukausi. kumpiki lapsi olleet tosi helppo hoitoisia. nuorempi nyt puoli vuotias. mies ollu jo kohta puoli vuotta armeijassa ja tosi hyvin oon pärjänny yksin kahden pienen kans!

mulla kamala vauvakuume! tahtoisin jo kolmannen! =)

• äippä + kaksi mukulaa

Meilläkin kaksi pienellä ikäerolla, 10kk 7pv! Eka raskaus oli tosi vaikea, pahoinvoinnin ja väsymyksen vuoksi, mutta toisessa raskaudessa en aina edes muistanut että olin raskaana kun aika meni esikoista hoitaessa. Kun nuorempi syntyi, vanhempi auttoi vaippojen haussa ynm. Ovat tosi läheisiä keskenään ja on seuraa toisistaan.

• oma kohtaista kokemusta

Mutta äitini on kertonut.
      Eli mulla ja vanhimmalla veljellä on ikä eroa vuosi ja kahdeksan kuukautta ja sanoi, että paremmin pärjäsi meidän kanssa kahdestaan kun minun kanssa yksin. Tietenkin lapsi kohtainen asia. Sitten sain vielä toisen veljen, hänen kanssa ikäeroa on viisi vuotta ja sitten vielä yksi veli jonka kanssa meillä on ikäeroa seitsemän vuotta.
      Äitini mukaan olemme kaikki olleet enemmän tai vähemmän helppoja lapsia ja meistä on ollut toisillemme seuraa. Tietysti on hankalatkin hetket olleet, mutta niinhän kaikilla. Nyt kun olen jo aikuinen, parhaimmat ystäväni ovat veljeni! Puolustimme aina toisiamme henkeen ja vereen, vedimme yhtä köyttä! Että rohkeasti vain lapsia tekemään :) Niistä on aina toisilleen seuraa ja oppivat jakamisen ja vuoron odottamisen jalon taidon :)

Itselläni on vast yksi lapsi, toisen haluaisin, mutta sairastuin vakavaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen, että päätimme mieheni kanssa, että ensin minä kuntoon sitten toinen :)

Hauskaa joulun odotusta kaikille ihanille äideille :)

• toista

kun esikoinen, poika oli tasan vuoden, eli ikäeroksi tuli 1 v 9 kk. poika oli tosi helppo vauva, syö ja nukkui, ei edes itkenyt oikeastaan koskaan. ehkä siksi mekin "annettiin" seuraavan tulla aika äkkiä.

tyttö olikin toista maata; pieni, kiukkuinen primadonna jo vauvasta. ei syönyt, ei nukkunut, ei mitenkään itkuinenkaan ollut, mutta ei vaan nukkunut. ei siinä ite oikein nukkua voinut kun vauva valvoi ja vaati seuraa.

tytön synnyttyä eka puoli vuotta meni ku sumussa. poika nukkui tosi hyvin ja oli muutenkin kiltti ja rauhallinen, mutta neiti valvoi n.klo kahteen yöllä, heräsi klo 3 ja 5 syömään, mukkui sitten klo 9 aamulla, mutta poika heräsikin aamuvirkkuna klo 6. joskus sain molemmat yhtä aikaa päiväunille, että sain päivällä nukutuksi pari tuntia, mutta harvoin. silloinkin tyttö ei nukkunut kuin sylissäni, jos vein sänkyyn, heräsi. päiväunia ei ottanut juuri koskaan kunnollisia, vaan torkahteli lattialle muutamaksi minuutiksi, jos vein sänkyyn tai yritin peitellä, heräsi. jos joskus nukkui puolikin tuntia yhteen, menin minä sitten hermostuksissani kuuntelemaan hengitystä, että mikä sillä nyt on- ja herätin.

olihan se aikamoista aikaa, kun molemmat oli vaipoissa ja osin syötettäviä ja puettaviakin. poika, vaikka rauhallinen olikin, oli kuitenkin pieni ja peräänkatsottava. monesti ajattelin, että kaksosetkin olisivat olleet helpompia - silloin ainakin toinen olisi ollut siinä paikassa, missä jättää, kun vaikka toiselle vaihtaa vaippaa.

totta kai kaikki helpottui, kun lapset kasvoivat. minun vauvakuukeeni tuli podettua tytön vaikean luonteen vuoksi - ei enää ikinä lapsia. eli kun vauva-ajan nukkumisongeltat oli ohi, alkoi uhmaikä. se oli kauhea. pojan kanssa olen aina selvinnyt puhumalla, muta tyttö - pienimmästäkin vastoinkäymisestä kauhea raivokohtaus, jossa hän riehui, hakkasi päätään lattiaan (jos antoi) , yritti lyödä ja purra minua ja itseään. ja niitä raivareita tuli ikävuosien 2-4 välillä noin 1 päivässä ja ne kestivät 1-3 tuntia. siinä ei paljon muu auttanut, kuin istua kirkuva lapsi sylissä vaikka keskellä yötä. mukava oli lähteä aamulla töihin.

oli tietysti hyviäkin aikoja. lapsista oli seuraa toisilleen, maalla kun asumme,ei kavereita ihan nurkan takana ole. vieläkin leikkivät paljon yhdessä.

nyt poika on 9, tyttö 7. poika yhä rauhallinen helppo lapsi. tyttö silkkihanskoin käsiteltävä tuiskahtelija. raivokohtaukset ovat muuttaneet muotoaan - nyt suuttuessaan rikkoo tavaroita, mutta välillä hänekin kanssa jo pärjää puhumalla. yhä leikkivät yhdessä ja pienestä ikäerosta on nyt se etu, että oikeastaan kaikkiin harrastuksiin voi viedä yhdessä. lapset urheilevat paljon ja he käyvät samoissa harjoituksissa ja voimme hiihtää, uida ym yhdessä, kun tasoeroja ei juurikan ole.

tytön vaikean luonteen ehkä selittää hänen lahjakkuutensa. eli on liikunnallisesti tosi lahjakas, on päihittänyt isoveljensä miltei kaikissa lajeissa jo kauan (eikä velikään ole huono missään) ja on myös musiikillisesti lahjakas ja koulussa hyvä. oppi lukemaan , kirjoittamaan ja laskemaan aika varhaisessa vaiheessa.

nyt voisi joku luulla, että tytön lahjakkuuden vuoksi olen antanut hänelle erivapauksia - se ei pidä paikkaasan. molempia olen samalla kädellä koulinut - joskut tyttöä jopa kovemmin, sillä olen huomannut, että jos hänelle periksi antaa, tilanne on pahempi seuraavalla kerralla. poikaa olen joskus enemmän hemmotellut antamalla erivapauksia, koska hän on pienestä saanut vähemmän aikaani vaikean siskonsa vuoksi.

ai niin. pojalle minulla oli aikaa (ennen kuin tyttö sytnyi) lukea ym, tytölle ei ja podinkin kauheaa syyllisyttä, kun oli päiviä etten ehtinyt tai jaksanut edes kunnolla jutella vauvalle. tyttö ei mm edes jokellellut kunnolla ja minä luulin, että se johtuu siitä, että hänelle ei ole luettu eikä juteltu. tyttö kuitenkin oli/on verbaalisesti lahjakasa, oppi puhumaan 1-vuotiaanan muutamia sanoja. no, se nyt ei ole mitenkään erikoista, mutta 1,5 vuotiaan hän puhui kunnollisia 3 sanan lauseita jopa niin, että vieraatkin ne ymmärsivät.

poika on yhä rauhallinen jässikkä, lahjakas omalla laillaan ja hyvä koulussa.

lapsiani en vaihtaisi pois, mutta lisää en halua. en halua ottaa riskiä, että tuleva vauva olisi tytön kaltainen tai jopa pahempi - en enää ehkä jaksaisi.

• toista

en halunnut pelotella. kertoa vaan, että vaikka eka on helppo (mun sisko sanoi, kun poika oli vauva, että mä en tiedä lastenhoidosta mitään) toinen ei välttämättä ole. kannattaa ainakin kunnon verkosto haalia ympärileen - mulla ei ollut. ei ollut ketään kelle viedä lapset välillä, että saisi nukkua. se väsymys oli pahinta. oikein väsyneenä, kun tyttö raivosi, teki mieli joskus antaa hakata itseään ja antaa vaan olla. joskus vähän aikaa annoinkin, mutta tulos oli verta vuotava otsa ja hampaanjälkiä joka puolella. tyttö ei raivostuessaan ilmeisesti edes tuntenut kipua.

nyt meillä on tosi helppoa kun kaikki kuskaukset menee kerralla. naapurissa on perhe, missä kaikki lapset harrastaa myös samoja juttuja, mutta kovin eri-ikäisinä joutuvat viemään joskus parikin kertaa illassa eri aikaan. ja muutenkin se elo on rauhoittunut.

• huh huh...

Tämä ei kyllä sinua tai ketään teistä kosketa, mutta kerronpa silti.
      Eräs nais ihminen jätti poikaystävältään salaa e-pillerit pois ja tulli raskaaksi. Noh, lapsi syntyi. Pojan ollessa alle vuoden, vanhemmat erosivat. Tämä nainen jätti poikansa joka viikonloppu isälle, että pääsi baareihin. Ja erään kerran isä oli sitten pojan vienyt mummolle kun äiti taas oli lähtenyt viihteelle. Isä löysikin emäntänsä baarista toisen miehen sylistä kielet syvällä toistensa kurkussa --> ero.
      Äiti jäi sitten yh:ksi.
      Ensimmäisen lapsen ollessa vuoden ja muutaman kuukauden, tälle äidille tuli mieleen että hänpäs haluaa lapselle sisaruksen. Aika pian tärppäsikin ja nyt näillä lapsilla on ikäeroa vuoden verran. Ja tällä viimeisimmällä lapsella on VIISITOISTA isä vaihtoehtoa.
      Tällä hetkellä pojat ovat reilun kolme ja kaksi vuotiaat. Äiti käy edelleen joka viikonloppu baareissa ja lapsia hoitaa milloin kukakin. Tämä vanhin poika on jopa ollut pienimmän kanssa yksin kotona kun äiti on käynyt kaupassa, vaikka kauppaan onkin vain 200 metriä. Mutta silti.
      Sitten tämä äiti minulle selittää, että pitää hankkia heti perään toinen, että niistä on sitten toisilleen seuraa ja vanhempi voi hoitaa pienempää jne jne.
      On kuulema helpompi kun on kaksi.

• selvennätkö?

miksi et ota lastensuojeluun yhteyttä. eihän tuommoinen äiti ole kelvollinen huoltajaksi.

• häh???

tosi sekava tarina, he erosivat kun lapsi oli vuoden, sitten äiti ravas baareissa, petti ja mies jätti sen. Siis ero taas? ÖÖh, lapsi oli vuoden ja muutaman kuukauden,kun akka hommautu uudelleen raskaaks ja nyt lapsilla on noin vuosi ikäeroa. Eli siis se esikoinen nuoreni yhtäkkiä ja raskaus kesti vain hetken..

Mut kuitenkin, ilmoita ihmeessä tuosta, ei ole tervettä katsella vaan vierestä eikä tehdä mitään.

• kirjottaa mitä sattuu

Eli siis uudestaan :)
        Vanhemmat erosivat siksi kun nainen ravas siel baaris ja petti. He kyllä yrittivät uudestaan mutta se tais lähinnä olla sellasta känni sekoilua.
        Ja tämä eka poika oli siis reilun kaks ku toinen synty, et kun käyttäisin tätä "hyvää" matikka päätäni, ikä eroksihan muodostuu kuitenkin kaksi vuotta...
        Ilmoitus on tehty, äidin vanhemmat ovat yrittäneet hänelle puhua ---> kukaan ei tee mitään, kukaan ei saa aikaiseksi mitään! Ja kaikki sanomiset menee kuuroille korville...

• elsi
        kirjottaa mitä sattuu kirjoitti:

Eli siis uudestaan :)
        Vanhemmat erosivat siksi kun nainen ravas siel baaris ja petti. He kyllä yrittivät uudestaan mutta se tais lähinnä olla sellasta känni sekoilua.
        Ja tämä eka poika oli siis reilun kaks ku toinen synty, et kun käyttäisin tätä "hyvää" matikka päätäni, ikä eroksihan muodostuu kuitenkin kaksi vuotta...
        Ilmoitus on tehty, äidin vanhemmat ovat yrittäneet hänelle puhua ---> kukaan ei tee mitään, kukaan ei saa aikaiseksi mitään! Ja kaikki sanomiset menee kuuroille korville...

vauvakuume on todella kova ja tahtoisin kaverin esikoiselle mutta jännitti vaan tuo jaksaminen ja tiedän kyllä että lapset ovat erilaisia että vaikka esikoinen on helppo,toinen taas ei sitä välttämättä ole.mutta kun mietin omaa lapsuuttani oli todella mukavaa kun oli 2 vuotta nuorempi pikkuveli jonka kanssa touhuta,ollaan edelleen läheisiä.kiitos kaikille,oli mukava kuulla että kyllä siitä selviää vaikka sitten vaikeuksien kautta:) iloista joulun odotusta kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5100
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      115
      1616
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1319
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      12
      1314
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1153
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      990
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      783
    Aihe