en jaksa

eeeeeeennnn

Ajattelin laittaa näitä asioita tänne, kun en tienny minne muualle ne oikein kuuluisivat.
Olen 23-vuotias nainen, opiskelen ammattikorkeakoulussa viimeistä vuotta. Laitan tähän tiivistelmän päivästäni.

Herään aamulla aina liian myöhään, jolloin koululle meno viivästyy. En vain saa itseäni ylös sängystä. Aamulla olo tuntuu voimattomalta, enkä haluaisi lähteä kotoa ulos.

Menen kouluun yleensä noin puoli tuntia-kolme tuntia myöhässä. Aamupäivä sujuu kohtuullisesti, iltäpäivällä istun luennoilla tai tietokoneella haluttomana, eikä opiskelu kiinnosta.

Raahaudun koulusta kotiin heti kun luennot tai tunnit päättyvät, vaikka opinnäytetyö odottaa tekijäänsä juuri iltapäivisin tuntien jälkeen.

Kotiin päästyäni makaan sängyssä ja tuijotan telkkarista kaikki mahdolliset huonolaatuiset ohjelmat. Käyn ehkä netissä. Syön päivälliseksi yleensä todella paljon ruokaa (muusta en saa iloa). Illalla poikaystävä tulee usein käymään ja käytän yhteisen aikamme valittamalla ja kiukuttelemalla hänelle omaa saamattomuuttani.

Nukahdan yleensä noin kahdeltatoista tai yhdeltä,televisio auki ja valot päällä, kun pimeä ja hiljaisuus ahdistaa.

Tämä toistuu päivästä toiseen. Arkena. Viikonloppuna juon alkoholia iltaisin ja päivät tuijotan aamusta iltaan telkkaria. Syön kaikkea epäterveellistä.

Miten tästä ylöspäin? Ennen olin aktiivinen harrastaja ja iloinen persoona.

sosiaaliset suhteet alakavat rakoilla kun olen aina väsynyt ja pahantuulinen. Kiukuttelen koulukavereille, eikä seura kiinnosta puolin ja toisin.
Tunnen itteni älyttömän väsyneeksi. Tuntuu etten jaksa mitään. Mikään ei suju.

Käytännön neuvoja?

4

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanna 79

Hei! Kuule et varmasti ole ainoa tuon ongelman kanssa. Itsellänikin oli opiskeluaikoina samaisia ongelmia, tosin en mennyt myöhässä kouluun, mutta silti.
      Antaisin sellaisen neuvon, että tiedosta todelliset syyt miksei koulu maista. Jos olet vain laiska, niin tee joka päivä koulun jälkeen pieni osa lopputyötäsi ja heti sen jälkeen unohda se ja palkitse itsesi. (rankaiset ainoastaan sillä kiukuttelulla poikaystävääsi ja itseäsi). Se palkinto voi olla muukin kuin ruoka. Minä käytän myös ruokaa pahaan oloon ja se todellakin vain pahentaa asiaa, koska siitäkin tuntee syyllisyyttä. Mikä saa sinut ilostumaan? Mieheni kanssa pelaamme pelejä ja miten noloa laulamme sing staria ja mikä tunne, kun voitan hänet aina. Se missä tiedät olevasi hyvä saa oikeasti piristymään kun vain teet sitä. Siivoa vain siivoamisen ilosta ei aina tarpeeseen, järjestele astiat kaappiin ja vaatteet hyllyyn, saat keskittyä silloin aivan muuhun kuin murehtimiseen.Ihan pikku-juttuja kokeile ei mitään tähtitieteellistä. Anna itsellesi anteeksi välillä, muuten rupeat vain suuttumaan. Niin ja naura omalle ja toistenkin typeryydelle, sen sijaan että vittuuntuisit.

• Kukka

Minä olen sitä mieltä, että sinun pitäisi pikapikaa käydä lääkärissä. Kannattaa miettiä jo etukäteen tarkasti, miten elämä on muuttunut, että osaat kertoa lääkärille kaiken mahdollisimman tyhjentävästi. Minä en ole mikään lääkäri, mutta mielestäni olet yliväsynyt ja masentunut. Tarvitset ehkä lääkitystä päästäksesi takaisin kiinni elämään. Lääkäriin siis ja heti! Toivottavasti haet apua ja myös saat sitä.

• käytännön neuvoja

Ihan käytännön neuvoja on syödä kalaöljykapseleita ja appelsiinejä...

mutta oikeasti kannattaa yrittää käydä lääkärissä. Voi olla, että tilanteen takana on ihan jotain fyysistäkin.

Toisaalta jos koulu ei kiinnosta, yritä (hömppäohjelmien aikana vaikka) miettiä, josko se ei ihan oikeasti ala kiinnosta. Omasta kokemuksesta voin sanoa polttaneeni itseni loppuun opiskelemalla alaa, joka tuntui alusta asti aivan väärältä.

• onneton myös

Ystävä hyvä, tunnen oireet. Itsellä ne tunnista vasta lääkäri, joka suositteli terapiaa ja vähäksi aikaa lääkkeitä. Aluksi tyrmäsin hänet täysin, mutta nyt muutaman kuukauden jälkeen olen todennut että hän oli aivan oikeassa. Jos et pääse terapiaa, aloita ainakin koemielessä lievät lääkkeet, ei niitä lopun ikää tarvitse käyttää, mutta pääset taas elämään kiinni. En itse tunnistanut mitään masennusta (vaikka oli aika rankka) ja enkä tiennyt mitään erityistä syytä siihen, vaikka nyt osaan jo pohtia asioita toisin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2501
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe