akatisia?

molskis1234

Moro!

Mulla alko Zyprexan alottamisesta joku akatisian tyyline ja se on nyt häirinnyt jo yli puoli vuotta. Jaloissa tuntuu jatkuva jännittyneisyys eikä liikkuminenkaan auta. Vaikka kuinka yritän unohtaa sen se häiritsee tunnilla olemista ja on niin paha, että en pysty urheilemaan. Lääkäri sanoin tämän olevan joku levottomien jalkojen oireyhtymässä oleva haitta, mutta puhuessani psykologin kanssa hän sanoin, että näin ei taida kuitenkaan olla kun en liikuttele jalkojani jatkuvasti. Eikä tämä jännittyneisyys häiritse unen saantiani. Olen kokeillut nyt lesitiiniä viikon verran. Syön sitä jauhomaista versiota lesitiinistä. Onko siis kyseessä akathisia?

31

10603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermiitti
      • molskis1234

Tämä akileijan viestin kohta pisti silmääni erityisesti: "Minun ei ole pakko minkään fyysisen tuntemuksen takia liikkua, vaan sisäinen levottomuus ei ikäänkuin anna minun rauhoittua." Mulla on jatkuvasti samanlainen tunne. Tiedän, että liikkuminen ei auta joten pysyn sitten paikallani ja yritän esim. lukea jne., mutta sisäinen levottomuus piinaa (erityisesti jaloissa) jatkuvasti eikä hellitä missään vaiheessa.

Mulla on nuori lääkäri, joka ei osaa varmaankaan tunnistaa tällaisia. Kun mainitsin sille viime kerralla, että tämä voisi olla akatisia niin se sanoi, et mun ei kannata lähteä diagnostisoimaan mitään vaan voin jättää sen hänen tehtäväksi, mutta kun se ei ole yli puoleen vuoteen tehnyt mitään vaikka olen kuinka valittanut näistä mun jalkaoireista.

• high-power
        molskis1234 kirjoitti:

Tämä akileijan viestin kohta pisti silmääni erityisesti: "Minun ei ole pakko minkään fyysisen tuntemuksen takia liikkua, vaan sisäinen levottomuus ei ikäänkuin anna minun rauhoittua." Mulla on jatkuvasti samanlainen tunne. Tiedän, että liikkuminen ei auta joten pysyn sitten paikallani ja yritän esim. lukea jne., mutta sisäinen levottomuus piinaa (erityisesti jaloissa) jatkuvasti eikä hellitä missään vaiheessa.

Mulla on nuori lääkäri, joka ei osaa varmaankaan tunnistaa tällaisia. Kun mainitsin sille viime kerralla, että tämä voisi olla akatisia niin se sanoi, et mun ei kannata lähteä diagnostisoimaan mitään vaan voin jättää sen hänen tehtäväksi, mutta kun se ei ole yli puoleen vuoteen tehnyt mitään vaikka olen kuinka valittanut näistä mun jalkaoireista.

Itse aikoinani käytin Weiderin Lecithin Plus merkkistä tuotetta joka tehosi. Eli kapseleita. Se on amerikkalainen luontaistuotemerkki ja tehokas laatutuote. Voi olla että tuo jauho ei ole niin tehokasta.

• molskis1234
        high-power kirjoitti:

Itse aikoinani käytin Weiderin Lecithin Plus merkkistä tuotetta joka tehosi. Eli kapseleita. Se on amerikkalainen luontaistuotemerkki ja tehokas laatutuote. Voi olla että tuo jauho ei ole niin tehokasta.

Kauan suunnilleen lesitiiniä pitää syödä, että vaikutus tulee esille? Olisi hienoa jos voisit vastata tähän kysymykseen! =) Weiderin Lecithin Plus -merkkistä tuotetta ei taida enää olla, mutta lesitiiniä myydään kuitenkin myös kapseli -muodossa.

• high-powered
        molskis1234 kirjoitti:

Kauan suunnilleen lesitiiniä pitää syödä, että vaikutus tulee esille? Olisi hienoa jos voisit vastata tähän kysymykseen! =) Weiderin Lecithin Plus -merkkistä tuotetta ei taida enää olla, mutta lesitiiniä myydään kuitenkin myös kapseli -muodossa.

Kyllä se mulla vaikutti heti. Otin kyllä kaksi kertaa suositellun määrän niitä kapseleita. Viime kesänä noita myytiin ainakin Tampereen kauppahallissa. Ne tilasi niitä kun kysyin. Oy Wrange Ab:n niitä ainakin pitäisi myydä. Eli postimyynnistä.

• ADHD1234

Vaikutat vain levottomalta adhd lapselta.
      Siihen ei ole mitään ratkaisua nyky-yhteiskunnassa.
      Ajaudut todennäköisesti huumeisiin, koska
      yhteiskuntaa ei nyt vain ole suunniteltu adhd-tapauksille.

Lisäksi voit haistattaa pitkät paskat niillä lääkäreillä ja psykologeilla, koska niistä ei ole mitään apua.

Yritä hankkia mahdollisimman pakjon seksiä.
      Siitä voi ehkä olla jotain apua.

Nyt meni hermot mun oman adhd:n kanssa!

• akathisia---

Vaikka kirjoituksesi on aika trolli, pitää huomauttaa että lääkkeen aiheuttamalla akatisialla ei ole tekemistä adhd:n kanssa.

• Neliraajalevoton

Lue Turun vankimielisairaalan ylilääkärin (johtavan lääkärin?) Hannu Lauerman ansiokas kirjoitus akatisiasta, sen ilmenemisen syistä ja muodoista sekä diagnosoinnista. http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91611&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=
      Lauerma toteaa siellä mm. näin:

" Akatisia voi johtaa huomattavaan tuskaisuuteen tai epämukavuuteen ja hoitomyöntyvyyden heikkenemiseen. Lievissä tapauksissa kyse voi olla lähes haitattomasta ilmiöstä, mutta vakavat tapaukset ovat invalidisoivia, ja niiden on arveltu altistaneen jopa itsemurhille. Tilaan saattaa liittyä hallinnan menettämisen kokemus ja voimakas dysforia. Akatisian tunnistaminen ja erotusdiagnostiikka on tärkeää, sillä jopa metoklopramidin aiheuttamaa vakavaa akatisiaa saatetaan erehtyä pitämään akuutin psykoottisen sairauden oireena (Markkula ja Lauerma 1997a)."

"Yleisimmin akatisiaa aiheuttavat dopamiinivälitteistä hermovälitystä estävät lääkkeet, kuten neuroleptit ja niitä muistuttavat pahoinvointilääkkeet, esimerkiksi metoklopramidi. ...Ilmiö on riippuvainen annoksesta, ja reaktiot eri valmisteisiin ovat yksilöllisiä... Harvinaisena sivuvaikutuksena vastaavaa liittyy myös depressiolääkkeisiin, joiden serotoniini- tai noradrenaliinivaikutukset saattavat estää dopamiinitoimintaa aivoissa."

Tällä palstalla kirjoittava henkilö, jonka nuori lääkäri ei tiennyt akatisiaa olevan olemassakaan, voisi tulostaa kyseisen Lauerman kirjoituksen ja ihan nätisti esittää sitä lääkärille. Akatisia tunnetaan edelleen huonosti ja se on helppo sotkea esim. psykoosin oireisiin.

Törmäsin tällä viikolla tähän asiaan, kun itselläni epäiltiin sitä Ketipinor-nimisen ahdistuslääkkeen sivuvaikutuksena. Kas kummaa, oire katosi, kun lääkeannos pienennettiin neljännekseen. Jaksamista kaikille "levottomille".

• Gabi

jotakin! Aivan sattumalta törmäsin tähän akatisia termiin. Itsellä näitä oireita juuri ketipinorin takia. Minulla annosta ei voi pienentää sillä ketipinor on minulla käytössä manian ja psykoosin estoon ja annosta täytyy ehkä nostaa. Toisaalta nuo akatisiaoireet ovat minulla siedetävissä rajoissa, varsinkin jos mene nukkumaan heti lääkkeen ottamisen jälkeen; tällöin oireet eivät "ehdi" päälle. Saa nähdä kuin käy jos annosta nostetaan. Toivottavasti hyvin sillä ketipinor on tähän asti ainut psykoosilääke mitä olen voinut käyttää, muista on tullut sellaisia sivuvaikutuksia etten ole voinut niitä syödä.

• etskimou

Mä käytän Optiparia ja Ketipinoria.. Aloitin Optiparin käytön tuossa 3 viikkoa sitten ja heti alkoi hirveä hikoilu ja energisyys.. Hypin iltaisin ja kävelen ympyrää ja jos en pääse liikkumaan (esim. jos katson kihlattuni kanssa elokuvia) teen käsilläni hermostuneita liikkeitä (hipelöin sormia, vedän sormista)..

Onko tämä mahdollisesti akatisiaa vai olenko muuten vain ns. "adhd" näiden lääkkeiden ansiosta?

• 329study

Paroksetiinissa on nykyään tällainen varoitus (koskee 1/1000:sta eli pidetään harvinaisena) mutta uskon että ilmiö on yleisempi, sillä kiihtymystä, levottomuutta, ahdistuneisuutta ja univaikeuksia on todettu tulevan jopa 10-15 prosentille ssri-lääkkeiden käyttäjistä ainakin hoidon alussa.

"Jos tunnet olosi levottomaksi etkä voi istua tai seistä paikallasi, sinulla voi olla akatisiaksi
        kutsuttu tila. Annoksen nostaminen voi pahentaa näitä oireita. Jos olosi on tällainen, ota
        yhteys lääkäriin."

Tuo kuvailu ei kyllä riitä yhtään kuvaamaan kuinka ahdistava ja tuskainen tila akatisia voi olla henkisesti.

Toisaalta pakkausselosteessa sanotaan myös tällaisia 'faktoja' ja väittämiä:

"Masentuneilla tai ahdistuneilla henkilöillä
        serotoniinitasot ovat alhaisempia kuin muilla.Ei täysin tiedetä, miten tämä lääke ja muut SSRI-lääkkeet
        toimivat, mutta ne auttavat nostamaan aivojen serotoniinitasoa."

"Kliinisissä tutkimuksissa on todettu, että alle 25-vuotiailla psykiatrisilla
        aikuispotilailla, jotka saavat masennuslääkettä, on lisääntynyt alttius itsemurhakäyttäytymiseen."

Huh, onneksi 26-vuotiaana on turvassa tuollaiselta!

Paroksetiinin kyseenalaisesta, "luotettavasta" lääketutkimuksesta:
        http://www.hs.fi/m/tiede/a1442464396539

"paroksetiiniryhmässä oli paljon haittatapahtumia, mitkä jätettiin yksinkertaisesti raportoimatta lopullisessa tutkimuksessa."

329 tutkimuksesta on kirjoitettu paljon kritiikkiä jälkikäteen ja paljastettu mm julkaisemattomia osia

• JOOOHd

Kun tulee kunnon akatisia niin se näyttää iha psykoosilta..

• akathisia--

Jos on pahempi akatisia tulee, niin siinä voi olla jo kuolemakin mielessä siitä vapauttavana keinona. Ihminen ei kykene olemaan laisinkaan paikallaan vaan on pakko olla liikkeessä ja kävellä tauotta. Makaaminen ja istuminen voi olla mahdotonta ja nukkuminenkin voi olla ongelma. Tilaan voi liittyä tuskaisuuden, paniikin, kauhun ja hallinnan menettämisen tunteita. Voidaan virheellisesti sotkea psykoosiin ja lääkitä antipsykooteilla jolloin tila voi jopa pahentua. Lääkärien ymmärrys aiheesta ei ole välttämättä kovin hyvää.
        Akatisia voi tulla esim antipsykooteista, harvinaisemmin masennuslääkkeistä (esim ssri) ja voi myös tulla vieroittautuessa lääkkeistä. Se on neurologinen oire joka voi lievittyä poistamalla lääkitys, ja erilaisin lääkkein.
        Ssri-lääkkeiden käyttöön voi liittyä lievempääkin motorista levottomuutta, ahdistuneisuutta tai univaikeuksia muutamalla prosentilla käyttäjistä eritoten hoidon alkuvaiheessa.

• niinpä-niin-

Akatisia on yksi psykiatrian "dirty secret".

• Dumppis
        akathisia-- kirjoitti:

Jos on pahempi akatisia tulee, niin siinä voi olla jo kuolemakin mielessä siitä vapauttavana keinona. Ihminen ei kykene olemaan laisinkaan paikallaan vaan on pakko olla liikkeessä ja kävellä tauotta. Makaaminen ja istuminen voi olla mahdotonta ja nukkuminenkin voi olla ongelma. Tilaan voi liittyä tuskaisuuden, paniikin, kauhun ja hallinnan menettämisen tunteita. Voidaan virheellisesti sotkea psykoosiin ja lääkitä antipsykooteilla jolloin tila voi jopa pahentua. Lääkärien ymmärrys aiheesta ei ole välttämättä kovin hyvää.
        Akatisia voi tulla esim antipsykooteista, harvinaisemmin masennuslääkkeistä (esim ssri) ja voi myös tulla vieroittautuessa lääkkeistä. Se on neurologinen oire joka voi lievittyä poistamalla lääkitys, ja erilaisin lääkkein.
        Ssri-lääkkeiden käyttöön voi liittyä lievempääkin motorista levottomuutta, ahdistuneisuutta tai univaikeuksia muutamalla prosentilla käyttäjistä eritoten hoidon alkuvaiheessa.

"Akatisia voi tulla esim antipsykooteista, harvinaisemmin masennuslääkkeistä (esim ssri)"

Nyt nyt nyt. Akatisiareaktio ei ole harvinainen SSRI-aineidenkaan kohdalla. Tuo piti korjata, ettei tule väärää kuvaa. Sekä neurolepti että SSRI/SNRI:t saavat aikaan akatisiareaktion, kun annos on riittävän suuri, käytännössä ihan jokaisella ihmisellä.

• mistäköhän.tuon.lukenut

Eivät saa aina aikaan sellaista jos käytetään normaaleja annoksia.

• Dumppis
        mistäköhän.tuon.lukenut kirjoitti:

Eivät saa aina aikaan sellaista jos käytetään normaaleja annoksia.

Eivät aina, mutta eiväthän neuroleptitkaan aina yleisesti käytetyillä annosmäärillä. Samma homma SSRI-aineiden kanssa. Jotkut voivat käyttää suhteessa yleisiin käyttöannoksiin suuriakin annoksia ilman akatisiaa. Reaktio on riippuvainen yksilön metabolisointikyvystä. Metabolisointikykyä harvoin, käytännössä ei koskaan, tutkita ennen aineen käytön aloittamista, joten se on kuin pimeään sohisi. Jotkut saavat, jotkut eivät. Valitettavasti riskistä ei varoiteta ketään ja moni onkin aika hukassa, kun akatisia-tuskaisuus ja -sekavuus alkaa.

• JOOOHd

Itellä meni silleen et ensiksi abilifyta annettiin. Tuli oikeen kunno akatisia. Sitten siirryttiin Leponexii. Ja se akatisia varmaan moni hoitoalan asiantuntija tulkitsi pelkäksi psykoosiksi..

• mlkkj

Juu Abilify on varmaa yks pahimpia akatisian aiheuttajia antipsykooteista.

akatisiaa ei ymmärretä kunnolla mikä voi johtaa virheelliseen oireita pahentavaan lääkehoitoon kuten nostamaan annosta lääkkeestä mistä se tuli, mikä voi pahentaa akatisiaa entisestään.

• JOOOHd

Nii ja tarkennuksena vielä että monia lääkkeitä kokeiltiin.. Myöhemmi meni uudestaa abilify kokeiluun rinnalle. Silloinki tuli akatisiaa..

• JOOOHd

Leponexissa sen verran sedatiivista vaikutusta, että se akatisia ei tullut niin rajuna.

• JOOOHd

Mielestäni hyvä vertaus on yltyvä hammas kipu joka kestää hyvin pitkään.. silloin ihminen invalidisoituu täysin.. Mutta hammas kipu ei ole vielä kuitenkaan lähelläkään sitä tuskaa.. Olitpa missä asennossa tahansa niin vapautusta tuskasta ei tule.. pakko kävellä mutta sekään ei lievitä.. tunti crostraineriä ei auta.. mikään muu ei auta kuin lopettaa se lääke..

• JOOOHd

Yks hassu juttu oli kun probraalia annettin että akatisia lähtee nopeammin pois.. Seuraava lääkäri ei edes tiennyt miksi syön sitä lääkettä..

• Anonyymi

Olin benzo vieroitus jaksolla ja ok.menin sinne. Laittoi mulle setraliini lääkkeen ja n.3pv eteenpäin heräsin klo4-5 pahiten jalkojen ja muutenkin sellasen homman kaa et ei voi maata. Tai olla levossa .vaellan istun.venyttelen ja oon ku riivattu....benzojen teho ei oo sama enää...itkettää kukaan ei ymmärrä. Apteekissa tuli vastaan tuo akastia homma et kiva olin laitoksessa ja en apuu saanu levottomat jalat oiryht hoidettiin...oon ku riivattu ny lähti toi mömmö veks....kuinka kauan tää kestää??
      En jaksa siis tullut itsetuhosuus ajatuksia
      Apua
      T: Jossu 82

• Anonyymi

Hei,

olen pahoillani että olet joutunut kokemaan akatisian. Se on kamala tila ja minulla on sama kokemus, että akatisiaan ei saa kunnollista apua hoitojärjestelmästä eikä sitä ymmärretä täysin. Sitä on epäilty, sitä on vähätelty ja alussa sitä ei otettu huomioon tilassani juuri ja vain määrittiin uusia lääkkeitä. Ongelma on se, että juuri kukaan ei ole kokenut sitä, eikä ymmärrä sen vakavuutta ja sitä että se voi olla niin tuskallinen tila, että se voi laukaista itsemurha-ajatuksia. Veikkaan, että sinun tapauksessasi akatisialla voi olla jotain tekemistä myös bentsodiatsepiinivieroituksen kanssa, etenkin jos se on tehty nopeaa. Sanoit, että sinut otettiin irti bentsoista vieroitusjaksolla. Oliko iso annos ja kuinka nopeaa?

Hoitojärjestelmässä ei ymmärrä eritoten nopea-asteisen bentsodiatsepiinilaskun mahdollista yhteyttä akatisiaan. Siellä tunnutaan että ymmärretään vain antipsykoottilääkitysten yhteys akatisiaan. Netistä kuitenkin löytyy paljon tarinoita ihmisistä, jotka on saaneet bentsodiatsepiinien seurauksena akatisiaoireita. Tässä eräs bentsodiatsepiineista vieroittautunut lääkäri kirjoittaa tästä yhteydestä:
        https://www.kevinmd.com/blog/2018/11/dont-miss-this-adverse-drug-reaction-when-tapering-benzodiazepines.html (Mielestäni on pelottavaa kuinka vähän lääkkeitä määräävällä taholla on aiheesta ymmärrystä joissain tapauksissa!)

Nopeat vieroitukset hoitolaitoksissa voivat olla huonokin ratkaisu ja suositeltavampaa ja turvallisempaa voi olla hidasasteinen vähennys. Valitettavasti tätä ei aina ymmärretä hoitopuolella mitä ongelmia voi sisältyä liian nopea-asteiseen bentsovieroitukseen ja kuinka paljon turvallisempaa voisi olla pitkäkestoinen hidas vähennys, jossa vuosikaan ei ole pitkä aika joissain tapauksissa. Suosittelen tutustumaan myös tähän sivustoon, jossa on paljon tietoa bentsodiatsepiinien ongelmista:
        https://www.benzoinfo.com/2018/04/20/why-prescribed-benzo-patients-shouldnt-go-to-detox-or-rehab/

Riskiaikoina akatisialle voidaan nähdä annoksen nosto, vähennys, lääkkeen aloitus tai lopetus. Tässä hyvä sivusto, joka lisää akatisiatietoisuutta, jonka on perustanut ihmiset kellä on ollut akatisia. Siellä on paljon tietoa aiheesta. Siellä akatisia ymmärretään tilana minkä voi laukaista monetkin eri lääkkeet, ja näkökulma on laajempi kuin useampien psykiatrien. Joillakin potilailla voi olla huomattavan monia lääkkeitä määrätty päällekkäin tai putkeen ja on hankala sanoa enää mikä on laukaissut akatisian:
        www.akathisiaalliance.org

Ihmiset saattavat myös herkistyä bentsodiatsepiinivieroituksessa lääkkeille. Voi olla että aikaisemmin on sietänyt jotain lääkettä mutta ollessaan bentsodiatsepiinivieroituksessa hermosto on niin herkistynyt, että lääke aiheuttaakin huonon reaktion. Täällä lista lääkkeistä mitkä voi olla ongelmallisia vieroituksessa:
        https://www.benzoinfo.com/medications-and-supplements/

Veikkaan että sinulla akatisiaan voi olla yhteydessä sekä mahdollisesti turhankin nopealla tahdilla tehty vieroitus yhdistettynä siihen, että hermostosi on reagoinut siihen ja sitten siihen on päälle lyöty uusi lääke. Masennuslääkkeet voivat joissain tapauksissa itsessäänkin laukaista akatisiaa joillakin.

Netistä erityisesti englanniksi voi löytyä vertaistukea aiheesta, mikäli osaat kieltä. Itse olen jutellut paljonkin ihmisten kanssa jotka ovat kokeneet akatisian. Vertaistuki on auttanut paljon omien oireiden kanssa kamppailussa.

• Anonyymi

Hei,

olen pahoillani että olet joutunut kokemaan akatisian. Se on kamala tila ja minulla on sama kokemus, että akatisiaan ei saa kunnollista apua hoitojärjestelmästä eikä sitä ymmärretä täysin. Sitä on epäilty, sitä on vähätelty ja alussa sitä ei otettu huomioon tilassani juuri ja vain määrittiin uusia lääkkeitä. Ongelma on se, että juuri kukaan ei ole kokenut sitä, eikä ymmärrä sen vakavuutta ja sitä että se voi olla niin tuskallinen tila, että se voi laukaista itsemurha-ajatuksia. Veikkaan, että sinun tapauksessasi akatisialla voi olla jotain tekemistä myös bentsodiatsepiinivieroituksen kanssa, etenkin jos se on tehty nopeaa. Sanoit, että sinut otettiin irti bentsoista vieroitusjaksolla. Oliko iso annos ja kuinka nopeaa?

Hoitojärjestelmässä ei ymmärrä eritoten nopea-asteisen bentsodiatsepiinilaskun mahdollista yhteyttä akatisiaan. Siellä tunnutaan että ymmärretään vain antipsykoottilääkitysten yhteys akatisiaan. Netistä kuitenkin löytyy paljon tarinoita ihmisistä, jotka on saaneet bentsodiatsepiinien seurauksena akatisiaoireita. Tässä eräs bentsodiatsepiineista vieroittautunut lääkäri kirjoittaa tästä yhteydestä:
        https://www.kevinmd.com/blog/2018/11/dont-miss-this-adverse-drug-reaction-when-tapering-benzodiazepines.html (Mielestäni on pelottavaa kuinka vähän lääkkeitä määräävällä taholla on aiheesta ymmärrystä joissain tapauksissa!)

Nopeat vieroitukset hoitolaitoksissa voivat olla huonokin ratkaisu ja suositeltavampaa ja turvallisempaa voi olla hidasasteinen vähennys. Valitettavasti tätä ei aina ymmärretä hoitopuolella mitä ongelmia voi sisältyä liian nopea-asteiseen bentsovieroitukseen ja kuinka paljon turvallisempaa voisi olla pitkäkestoinen hidas vähennys, jossa vuosikaan ei ole pitkä aika joissain tapauksissa. Suosittelen tutustumaan myös tähän sivustoon, jossa on paljon tietoa bentsodiatsepiinien ongelmista:
        https://www.benzoinfo.com/2018/04/20/why-prescribed-benzo-patients-shouldnt-go-to-detox-or-rehab/

Riskiaikoina akatisialle voidaan nähdä annoksen nosto, vähennys, lääkkeen aloitus tai lopetus. Tässä hyvä sivusto, joka lisää akatisiatietoisuutta, jonka on perustanut ihmiset kellä on ollut akatisia. Siellä on paljon tietoa aiheesta. Siellä akatisia ymmärretään tilana minkä voi laukaista monetkin eri lääkkeet, ja näkökulma on laajempi kuin useampien psykiatrien. Joillakin potilailla voi olla huomattavan monia lääkkeitä määrätty päällekkäin tai putkeen ja on hankala sanoa enää mikä on laukaissut akatisian:

Ihmiset saattavat myös herkistyä bentsodiatsepiinivieroituksessa lääkkeille. Voi olla että aikaisemmin on sietänyt jotain lääkettä mutta ollessaan bentsodiatsepiinivieroituksessa hermosto on niin herkistynyt, että lääke aiheuttaakin huonon reaktion. Täällä lista lääkkeistä mitkä voi olla ongelmallisia vieroituksessa:

Veikkaan että sinulla akatisiaan voi olla yhteydessä sekä mahdollisesti turhankin nopealla tahdilla tehty vieroitus yhdistettynä siihen, että hermostosi on reagoinut siihen ja sitten siihen on päälle lyöty uusi lääke. Masennuslääkkeet voivat joissain tapauksissa itsessäänkin laukaista akatisiaa joillakin.

Netistä erityisesti englanniksi voi löytyä vertaistukea aiheesta, mikäli osaat kieltä. Itse olen jutellut paljonkin ihmisten kanssa jotka ovat kokeneet akatisian. Vertaistuki on auttanut paljon omien oireiden kanssa kamppailus
        sa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei,

Netistä erityisesti englanniksi voi löytyä vertaistukea aiheesta, mikäli osaat kieltä. Itse olen jutellut paljonkin ihmisten kanssa jotka ovat kokeneet akatisian. Vertaistuki on auttanut paljon omien oireiden kanssa kamppailus
        sa.

Myöskin Youtubesta löytyy ihmisten kertomia kokemuksia akatisiasta ja bentsovieroituksesta. Esim hakusanat "benzo withdrawal", "akathisia", "benzo akathisia" (noilla todellakin on yhteys joissain tapauksissa) niin löytyy ihmisten tarinoita. Siellä löytyy paljon ihmisiä jotka on joutuneet lääkkeiden kanssa ongelmiin. Se voi helpottaa tajuta että et ole yksin.

Lisäksi suosittelen tätä blogia missä joku on kuvannut paranemisprosessia akatisiasta:
        https://akathisiainfo.wordpress.com/ Kaikkea en allekirjoita mitä siellä kirjoitetaan mutta sieltä on nähtävissä että akatisia voi parantua.

En osaa sanoa sinulle aikataulua millä akatisia poistuu, koska se on niin yksilöllinen. Monet kuvaavat sitä, että se lähtee verrattain nopeaa, kun pääsee lääkkeistä eroon mitkä laukaisee sitä. Valitettavasti kroonisempiakin tapauksia on mutta käsittääkseni yleisintä on että se lähtee pois suht nopeaa. Hermostolla voi senkin jälkeen kestää aikaa korjata tilannetta. Olisin sinuna erityisen varovainen uusien lääkkeiden kanssa tuossa tilassa.

• Anonyymi

Mä oon siis käyttäny benzoja ja ollut ilman jne...
      Nyt sain muutaman benzon mut ku tuo setraliini alotettiin nii siitä se alkoi...mulla oli vuonna "13 ketipinor ja se oli kauheaa silloinki...eli ainut myrkky joka tätä vaivaa provosoi on tuo setraliini noin 3pv sen jälkeen tää alkoi ja tää tekee ihmisen hullux ja plus ei niistä benzoista juuri apua oo tähän

• Anonyymi

Jos olet käyttänyt bentsoja säännöllisesti ja pitkään ja ne on lopetettu jonkun aikaa sitten niin niillä voi olla vaikutusta sinun voinnissa silti. Vieroitusoireet joihin voi liittyä myös hermoston herkistyminen lääkkeille voi kestää kuukausia/joissain ääritapauksissa jopa vuosia. Ei noita lääkärit ymmärrä, ovat vain korvaamassa pillereitä uusilla miettimättä yhtään edellisen lääkkeen pitkäaikaisiakin ongelmia tai hermoston herkkyyttä lääkkeille vieroituksessa. Ilmiö lääkeherkkyys ymmärretään vieroitusnettifoorumeilla.

Itse en pysty käyttämään enkä halua käyttää enää akatisian jälkeen lääkkeitä koska olen herkkä sille. En todellakaan halua ottaa riskejä. Mikään hyöty mistään ei ole niin suuri että haluan riskeerata olotilani joka on kohentunut pahimmasta. Akatisia on itsemurha-ajatuksia aiheuttava tila itselläni

Toisaalta tuo että jos olet aiemmin jo saanut Ketipinorista tuollaisia oireita(jos oikein käsitin) ja nyt taas Sentraliinista voi viitata siihen että ehkä ylipäätään jostain syystä olet herkkä saamaan akatisiaa lääkkeistä. Sitä en tiedä mistä se johtuu.

Ei minullakaan bentsoista ollut hyötyä pahimmassa akatisiassa. Se kuitenkin alkoi laantua rauhoittavia syödessä kun pääsin eroon lääkkeistä jotka pahensi ja laukaisi sitä. Yksi ongelma on kuitenkin se että jos keho jää koukkuun rauhoittaviin, myös niiden purkuvaihe laukaisee levottomuutta ja joillakin eritoten nopeat purut akatisiaa. Tätä lääkärit ei myönnä että bentsot on millääntapaa yhteydessä akatisiaan. (Puhuu vähän eri tarinaa tuo artikkeli minkä linkkasin). Jos on akatisiaa, itse yritän välttää mitään äkkimuutoksia lääkkeissä. Kaikki hitaan titrauksen kautta alas. Uudet lääkkeet voivat pahentaa tilannetta ja itse vältän. Akatisia ei aina vastaa mihinkään hoitoon ja valitettavasti joskus aika on ainoa parantaja. On ihan kamalaa että tällainen tila voi puhjeta ihmisille joka ei vastaa hoitoon ja aiheuttaa itsemurha-ajatuksia ja saa olon tuntumaan kidutukselta. Psyykenlääkkeet ovat vaarallisempia kuin luullaan. Aika on se mikä parantaa.

Olen saanut akatisiaan eniten hyötyä lääkkeiden käytön lopettamisesta. Elintavat on kanssa tärkeitä. Vältän hermostoon vaikuttavia juttuja, esim kofeiini ja asioita mitkä lisää levottomuutta esim piikit verensokerissa. Ruokavalio voi lisätä tyyneyden tunnetta kun se on terveellinen ja tasapainoinen ja tukea sitä että keho korjaa itseään vahingosta mitä lääkkeet on aiheuttaneet. Lisäravinteista magnesium on auttanut vähän mutta sekään ei sovi kaikille enkä tiedä alkaisinko kokeilemaan akuutissa pahassa akatisiassa mitään ylimääräistä. Lisäravinteillekin voi olla herkkyyttä joillakin kuten yhdessä laittamassani linkissä todettiin. painopeittoa voi hiukan hillitä levottomuuden tunnetta.

Kun on oikein paha akatisia, itse vain kävelin kokoajan. Olihan tuskaa se. Yrittää jotenkin kokoajan saada ajatukset johonkin pois siitä. Hankalaahan se on. Tsemppiä kaikille jotka on kokeneet tämän hirveyden.

• Anonyymi

Akatisia on yksi EkstraPyramidaaliOireista (EPS), joita KAIKKI neuroleptit aiheuttavat. Itse olen kokenut että Mirtazapin auttaa jonkin verran siihen akatisiaan. Mirtazapin pitää ottaa illalla koska se väsyttää. Toiset ovat kehuneet Propralia. Bentsot voivat tilapäisesti auttaa, mutta ne benzot voivat pitkäaikaisen käytön lopettamisen jälkeen aiheuttaa myös sitä akatisiaa.

• Anonyymi

Mirtazapin voi myös pahentaa akatisiaa. Se on yksilöllistä mikä tepsii ja mikä pahentaa. Lääkärit kiistää että bentsot voi aiheuttaa akatisiaa mutta ehkä heidän kannattaisi käyttää bentsoja isolla annoksella muutama vuosi ja katkaista seinään tai lopettaa bentsot viikon vähennyksellä ja katsoa aiheuttavatko bentsot akatisiaa vai ei. Joskus bentsot voi olla ainoa mikä auttaa akatisiaan, toki ne ovat ns kaksiteräinen miekka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4252
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2958
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1229
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      940
    5. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      43
      935
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      763
    7. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      754
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      38
      746
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      107
      699
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      667
    Aihe