Erosimme keväällä. Meillä on yhteinen talo maalla. Talo on ostettu molempien nimiin ja lainat on molempien nimissä.
Laitoimme talon myyntiin syksyllä. Se ei meinaa mennä kaupaksi. Tarjouksia on tullut, mutta jäisimme velanpuolelle. Talo on kuntotarkastuksessa todettu olevan lisäksi homeessa osittain. Sen vaurion korjaus ei ole ylivoimainen tehtävä. Haluaisin jäädä itse asumaan ja korjata talon, mutta toinen osapuoli pitää taloa miljoonien arvoisena ja haluaa pitkittää myyntiä, vaikka se ei kelpaa kenellekkään.
Meillä on kaksi pientä lasta ja ne on määrätty mun huoltajuuteen.
Kysymys: Mitkä on ne lait ja pykälät, joita sovelletaan omaisuuden jakoon avoliitossa, erotilanteessa?
Olen kuullut, että lapset muuttaa tilannetta siinä suhteessa, että silloin sovellettaisiin avioliiton ositusperiaatetta??
Vai onko se yleinen "Laki eräistä yhteisomistussuhteista" vain voimassa avoliittotapauksissa? Vai meneekö se jonkin vakiintuneen käytöksen mukaan tai jonkin käräjäoikeuden,.. ennakkotapauksen mukaan?
Onko kokemusta? Haluan ensin selvittää itse oikeuteni, ennen kuin palkkaan lakimiehen, jotta pääsee hieman halvemmalla.
Omaisuuden jako avoerossa?
12
829
Vastaukset
- jurristi
"Laki eräistä yhteisomistussuhteista" koskee tapaustanne. Lapset eivät muuta tilannetta.
- mätämuna
Joo, kannattaa lukea.
Laki eräistä «yhteisomistussuhteista» 25.4.1958/180 - Mimmu
mätämuna kirjoitti:
Joo, kannattaa lukea.
Laki eräistä «yhteisomistussuhteista» 25.4.1958/180edellisille, mutta oletteko ihan varmoja? Kävin pari kuukautta sitten kaupungin oikeusaputoimistossa kysymässä neuvoja. Siellä lakimies väitti ihan muuta. Tämän takia kyselen ja sen takia, kun en ole netistä löytänyt mitään sen lakimiehen juttuun viittaavaa ja en siksi luota siihen tyyppiin.
Hän sanoi suurinpiirtein näin:
"Koska teillä on yhteisiä lapsia, niin teidän omaisuus ositetaan. Voit asua ihan normaalisti talossa. Vaikka kaveri ei enää asu, niin hän joutuu maksamaan jokaisesta taloon liittyvästä laskusta puolet, niin kauan, kun talo on myyty:
lainahoitokuluista
nuohouksista
tiemaksuista
jne.
Sähkön ja vesimaksun joudun kuulemma maksamaan itse.
Kun talo on myyty, rahat kerätään johonkin erillistilelle, josta otetaan kunkin velat ja menot päältä ja loput jaetaan...
Tämän kertoi siis lakimies ja ihmettelen kovasti, mahtoiko hän olla joku kunnan juoppoelätti, joka puhui jotain lämpimikseen??!!
Onko tosi, että tässä lapsi-tapauksessakaan ei ole mitään muuta lakia tai käytäntöä, jota noudatetaan? Mä olen lukenut sen lain "Eräistä yhteisomistussuhteista" ja se ei minusta natsaa siihen lakimiehen juttuun. Sen lakimiehen jutut natsaa paremmin avioliiton purkamiseen,... ja ikään kuin sitä sovellettaisiin tässä lapsitapauksessa. - mod_esty
Mimmu kirjoitti:
edellisille, mutta oletteko ihan varmoja? Kävin pari kuukautta sitten kaupungin oikeusaputoimistossa kysymässä neuvoja. Siellä lakimies väitti ihan muuta. Tämän takia kyselen ja sen takia, kun en ole netistä löytänyt mitään sen lakimiehen juttuun viittaavaa ja en siksi luota siihen tyyppiin.
"Koska teillä on yhteisiä lapsia, niin teidän omaisuus ositetaan. Voit asua ihan normaalisti talossa. Vaikka kaveri ei enää asu, niin hän joutuu maksamaan jokaisesta taloon liittyvästä laskusta puolet, niin kauan, kun talo on myyty:
lainahoitokuluista
nuohouksista
tiemaksuista
jne.
Kun talo on myyty, rahat kerätään johonkin erillistilelle, josta otetaan kunkin velat ja menot päältä ja loput jaetaan...
Tämän kertoi siis lakimies ja ihmettelen kovasti, mahtoiko hän olla joku kunnan juoppoelätti, joka puhui jotain lämpimikseen??!!
Onko tosi, että tässä lapsi-tapauksessakaan ei ole mitään muuta lakia tai käytäntöä, jota noudatetaan? Mä olen lukenut sen lain "Eräistä yhteisomistussuhteista" ja se ei minusta natsaa siihen lakimiehen juttuun. Sen lakimiehen jutut natsaa paremmin avioliiton purkamiseen,... ja ikään kuin sitä sovellettaisiin tässä lapsitapauksessa.Muista myös avioliittolaki..;))
Nettineuvojiin en itse luottaisi. Palkkaamasi lakimies joutuu neuvomaan Sinua oikein. Väärien neuvojen antaminen voi aiheuttaa vahingonkorvausvastuun. Niitä ei meillä nettineuvojilla ole, joten ota huomioon. - jurristi
Mimmu kirjoitti:
edellisille, mutta oletteko ihan varmoja? Kävin pari kuukautta sitten kaupungin oikeusaputoimistossa kysymässä neuvoja. Siellä lakimies väitti ihan muuta. Tämän takia kyselen ja sen takia, kun en ole netistä löytänyt mitään sen lakimiehen juttuun viittaavaa ja en siksi luota siihen tyyppiin.
lainahoitokuluista
nuohouksista
tiemaksuista
jne.
Onko tosi, että tässä lapsi-tapauksessakaan ei ole mitään muuta lakia tai käytäntöä, jota noudatetaan? Mä olen lukenut sen lain "Eräistä yhteisomistussuhteista" ja se ei minusta natsaa siihen lakimiehen juttuun. Sen lakimiehen jutut natsaa paremmin avioliiton purkamiseen,... ja ikään kuin sitä sovellettaisiin tässä lapsitapauksessa.Veikkaus kunnan juoppoelätistä voi osua lähellekin.
Avopuolisoilla ei avosuhteen päättyessä ole käytettävissä avioliittolain mukaiseen omaisuuden ositukseen rinnastuvia keinoja.
Avopuolisot omistavat talon yhdessä, ja omistusosuudet ovat samansuuruiset, jollei muuta osoiteta. Mikäli yhteisymmärrykseen ei päästä siitä, kumpi lunastaa talon itselleen, menetellään eräistä yhteisomistussuhteista annetun lain mukaisesti.
Talon sellaisista kuluista, jotka eivät liity siihen, että vain toinen asuu talossa, vastaavat osapuolet yhdessä eli käytännössä puoliksi. Sen sijaan asumiseen välittömästi liittyvät kulut maksaa asuja: sähkö, vesi, lämmmitys.
Oletteko päässeet sopuun elatusmaksuista? - jurristi
mod_esty kirjoitti:
Muista myös avioliittolaki..;))
Nettineuvojiin en itse luottaisi. Palkkaamasi lakimies joutuu neuvomaan Sinua oikein. Väärien neuvojen antaminen voi aiheuttaa vahingonkorvausvastuun. Niitä ei meillä nettineuvojilla ole, joten ota huomioon.Voisitko mainita yhden kohdan avioliittolaista, joka koskee meitä sinkkuja?
- lukee selvästi
mod_esty kirjoitti:
Muista myös avioliittolaki..;))
Nettineuvojiin en itse luottaisi. Palkkaamasi lakimies joutuu neuvomaan Sinua oikein. Väärien neuvojen antaminen voi aiheuttaa vahingonkorvausvastuun. Niitä ei meillä nettineuvojilla ole, joten ota huomioon.että ositusperiaate koskee vain avioliittoa. Miksi se avioliittolaki pitää ottaa esille muka avoerossa?
- Mimmu
jurristi kirjoitti:
Veikkaus kunnan juoppoelätistä voi osua lähellekin.
Avopuolisoilla ei avosuhteen päättyessä ole käytettävissä avioliittolain mukaiseen omaisuuden ositukseen rinnastuvia keinoja.
Avopuolisot omistavat talon yhdessä, ja omistusosuudet ovat samansuuruiset, jollei muuta osoiteta. Mikäli yhteisymmärrykseen ei päästä siitä, kumpi lunastaa talon itselleen, menetellään eräistä yhteisomistussuhteista annetun lain mukaisesti.
Talon sellaisista kuluista, jotka eivät liity siihen, että vain toinen asuu talossa, vastaavat osapuolet yhdessä eli käytännössä puoliksi. Sen sijaan asumiseen välittömästi liittyvät kulut maksaa asuja: sähkö, vesi, lämmmitys.
Oletteko päässeet sopuun elatusmaksuista?tarkoitti samaa asiaa. Eli tuota kulujen jakamista se selitti.
"Talon sellaisista kuluista, jotka eivät liity siihen, että vain toinen asuu talossa, vastaavat osapuolet yhdessä eli käytännössä puoliksi. Sen sijaan asumiseen välittömästi liittyvät kulut maksaa asuja: sähkö, vesi, lämmmitys. "
Tuota samaa hän varmaan tarkoitti.
Mutta hän käytti ositus-sanaa ja se hämää, kun sitä käytetään kait vaan avioliitoissa. Lisäksi hän puhui jostain erillistilistä, jota valvoo joku pesänhoitaja, uskottumies, tms.
Käsitin ehkä itse väärin.
Elatusmaksut on paperilla ja ne on OK.
Jos olen oikein käsittänyt, niin asiat riidellään käräjillä ja ne menee sen yhteisomistuslain mukaan kait?
Siellähän on mainittu, että maatilan voi vaatia lohkottavaksi kahteen osaan, jos kiinteistö ei mene kaupaksi tai toinen osapuoli niin vaatii? Jostain uskotusta miehestä siellä puhutaan myös. Miten homma menee ja tuleekohan maksaman älyttömänä käräjillä? - jurristi
Mimmu kirjoitti:
tarkoitti samaa asiaa. Eli tuota kulujen jakamista se selitti.
"Talon sellaisista kuluista, jotka eivät liity siihen, että vain toinen asuu talossa, vastaavat osapuolet yhdessä eli käytännössä puoliksi. Sen sijaan asumiseen välittömästi liittyvät kulut maksaa asuja: sähkö, vesi, lämmmitys. "
Tuota samaa hän varmaan tarkoitti.
Mutta hän käytti ositus-sanaa ja se hämää, kun sitä käytetään kait vaan avioliitoissa. Lisäksi hän puhui jostain erillistilistä, jota valvoo joku pesänhoitaja, uskottumies, tms.
Käsitin ehkä itse väärin.
Elatusmaksut on paperilla ja ne on OK.
Jos olen oikein käsittänyt, niin asiat riidellään käräjillä ja ne menee sen yhteisomistuslain mukaan kait?
Siellähän on mainittu, että maatilan voi vaatia lohkottavaksi kahteen osaan, jos kiinteistö ei mene kaupaksi tai toinen osapuoli niin vaatii? Jostain uskotusta miehestä siellä puhutaan myös. Miten homma menee ja tuleekohan maksaman älyttömänä käräjillä?maatiloihin liittyy aina erikoisjuttuja joita en tiedä. Mutta jos omaisuus voidaan lohkoa, se lohkotaan ennemmin kuin määrätään myytäväksi.
Lakimies on varmaan kesken neuvottelun unohtanut, että olette avopari. Teille ei tehdä omaisuuden ositusta vaan omaisuuden erottelu.
Riidat käsitellään käräjillä. Kuluja lisää se, että kumpikin joutuu turvautumaan lakimieheen. Alle 10 000 euron ei selvitä. - Mimmu
jurristi kirjoitti:
maatiloihin liittyy aina erikoisjuttuja joita en tiedä. Mutta jos omaisuus voidaan lohkoa, se lohkotaan ennemmin kuin määrätään myytäväksi.
Lakimies on varmaan kesken neuvottelun unohtanut, että olette avopari. Teille ei tehdä omaisuuden ositusta vaan omaisuuden erottelu.
Riidat käsitellään käräjillä. Kuluja lisää se, että kumpikin joutuu turvautumaan lakimieheen. Alle 10 000 euron ei selvitä.jurristi.
- jossain selvästi?
jurristi kirjoitti:
Veikkaus kunnan juoppoelätistä voi osua lähellekin.
Oletteko päässeet sopuun elatusmaksuista?"Talon sellaisista kuluista, jotka eivät liity siihen, että vain toinen asuu talossa, vastaavat osapuolet yhdessä eli käytännössä puoliksi. Sen sijaan asumiseen välittömästi liittyvät kulut maksaa asuja: sähkö, vesi, lämmmitys. "
- putte
Avoeroon ei sovelleta mitään erityitä lakia koska koko avoero on pelkästään uusi termi kansan suussa eikä sillä ole minkäänlaista juridista funktiota. Omistatte talonne kuin ketkä tahansa kaksi ihmistä riippumatta siitä minkälainen heidän keskinäinen suhteensa on.
Teette viisaasti kun yritätte molemmat myydä osuuttanne asuntoon. Toinen vaihtoehto tietenkin on että toinen lunastaa toisen ulos mutta se edellyttää yksimielisyyttä hinnasta.
Pahimmassa tapauksessa mutta täysin mahdollisessa jompi kumpi myy osuutensa asunnosta kenelle vain ventovieraalle, esim mustalaisille. Tähän ei tarvita toisen omistajan lupaa, ei edes ilmoitusta tällaisista aikeista. Tietenkin osuuden myynti voi olla hankalaa, mutta romaaniväestö ostaa mielellään tällaisia osuuksia niiden edullisen hinnan vuoksi.
Yhteisomistuksen voi lisäksi aina purkaa hakemalla käräjäoikeudelta jakajaa. Teidän tapauksessa se on tavallaan tarpeetonta koska olette jo myymässä asuntoa yhdessä kuten jakajakin teksisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064572Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293393No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452380- 391418
- 361343
- 381196
- 141102
- 1591026
- 27978
- 6944