Heippa! Mistä voisi johtua käsien vapina, jota itselläni ilmenee lähes koko ajan. pahinta se on kuitenkin fyysisen rasituksen jälkeen, (tiskaaminen, painavien taakkojen kantaminen, voimistelu...). Oireet ovat alkaneet n. nelisen vuotta sitten. Mietin, onko kyseessä jokin tauti, es. MS, vai voisiko tämä johtua oireiden ilmenemisajankohtaa edeltäneistä satunnaisista huumekokeiluistani.(2 kannabiskokeilua ja 2 amfetamiinikokeilua, yhdistettyinä alkoholiin)?
Aluksi epäilin, että kyseessä olisi ns. kahvikuppineuroosi, mutta se ei kuitenkaan sitä ole..Olen 25-vuotias.
käsien vapina
8
5359
Vastaukset
- sinulla
niitä kiisteltyjä amalgaamipaikkoja hampaissasi?
Yksi kovin monista niiden aiheuttamista niin fyysisistä kuin psyykkisistä ongelmista on käsien ja sormien vapina.- käsien vapina
Ollessani parikymppinen. Neurologin vastaanotolle oli mentävä. Minäkin pelkäsin MS-tautia. Neurolla suljettiin MS-tauti sekä Parkinsonin-tauti pois.
Diagnoosina oli sitten essentiaalinen vapina. Sen kanssa on nyt tallustettu kohta 20-vuotta ja vapina on vain pahentunut kuten sairauden kuvaan kuuluu. - vapiseva
käsien vapina kirjoitti:
Ollessani parikymppinen. Neurologin vastaanotolle oli mentävä. Minäkin pelkäsin MS-tautia. Neurolla suljettiin MS-tauti sekä Parkinsonin-tauti pois.
Diagnoosina oli sitten essentiaalinen vapina. Sen kanssa on nyt tallustettu kohta 20-vuotta ja vapina on vain pahentunut kuten sairauden kuvaan kuuluu.lääkkeitä sulla on tähän vapinaan? MUlla on Propral, mutta se ei ole oikein hyvä astman kannalta. VApinaan se auttaa.
- lo_siento
...mutta käy lääkärillä/erikoislääkärillä (neurologi) hakemassa diagnoosi. En ensimmäiseksi pelkäisi mitään erityisen vakavaa, mutta tilanne kannattaa selvittää.
Itsekin olen kärsinyt reilusti yli 10 v. vapinasta, v. 1999 neurologi teki diagnoosin Tremor essentialis. Nyt olen 36-v.
Essentiaalinen vapina on sinänsä vaaraton oireyhtymä, jota voi lievittää beetasalpaajilla ja bentsoilla, mutta kiusallinen se on. Se esiintyy etenkin kannatteluvapinana. Kuvaamasi rasitus lisää vapinaa.
Kuvailen asiaa mielelläni asiaa tuntemattomille: On päiviä jolloin vapisen ja päiviä jolloin vapisen vielä enemmän.
Kuten eräs vastaajista totesikin, vapina pahenee iän myötä.
Onko lähisukulaisellasi (isä, äiti...) samankaltaista vapinaa. Kulkee usein suvussa.- *-*-*
Syy essential tremoriin on puoliksi perinnöllinen ja puoliksi syy tuntematon.
Minulle on jostain syystä jäänyt mieleen neurolla käynti silloin parikymmentä vuotta sitten. Neurologi kysyi, että onko elämässäni sattunut jotain mullistavaa lähiaikoina. Sekin saattaa laukaista sairauden. Minulla se ei ollut syynä. Aloin miettimään läheisiäni ja syy löytyikin lähipiiristä. Äidilläni kädet vapisivat...huomasin myös "vippaamista" päässä.
Olisin jo silloin saanut lääkitykseksi Xanorin, mutta en silloin halunnut. Nyt on sitten sairauden pahennuttua ollut pakko turvautua siihen. Kokeiltiin muitakin lääkkeitä ennen Xanoria, mutta ne eivät toimineet.
Olen nyt käyttänyt kohta 10 vuotta Xanoria annostuksella korkeintaan 2mg/vrk. Ei ole toleranssi noussut. Yleensä pärjään annostuksella 0,75-1mg/vrk.
Pääasia, että elämänlaatu säilyy. Eihän Xanor kokonaan vapinaa vie pois. Auttaa kuitenkin elämään ns. normaalisti. Töissä pystyy käymään, ei tarvitse aina kuunnella tietämättömien ihmisten kommentteja; *Onpas sulla karmee krapula*.
Ikäkin on kyllä tehnyt tehtävänsä. En enää välitä niistä kommenteista. Pääasia, että itse tiedän mikä minulla on. - Apuvaaa
Mitä lääkkeitä kannattaa kokeilla essentiaaliseen vapinaan? Minulla ilmeisesti myös sitä. Neurologille olen menos!
- lo_siento
Apuvaaa kirjoitti:
Mitä lääkkeitä kannattaa kokeilla essentiaaliseen vapinaan? Minulla ilmeisesti myös sitä. Neurologille olen menos!
...kyllä lääkitykset.
Yleisin on kaiketi propranololi (Propral, Ranoprin), vanha ei-selektiivinen beetasalpaaja. Vasta-aiheena sen käytölle voi olla astma.
Lisäksi käytetään bentsodiatsepiineja, pääasiassa klonatsepaamia (Rivatril) tai alpratsolaamia (Xanor, Alprox).
Neurologi sanoi minulle seitsemän vuotta sitten, että myös buspironi (Buspar) saattaa hillitä essentielliä treemoria. Heti perään hän kyllä totesi, ettei aiheesta ole ollut kuin "avoimia lääkekokeiluja", siis v. 1999. - piu.
lo_siento kirjoitti:
...kyllä lääkitykset.
Yleisin on kaiketi propranololi (Propral, Ranoprin), vanha ei-selektiivinen beetasalpaaja. Vasta-aiheena sen käytölle voi olla astma.
Lisäksi käytetään bentsodiatsepiineja, pääasiassa klonatsepaamia (Rivatril) tai alpratsolaamia (Xanor, Alprox).
Neurologi sanoi minulle seitsemän vuotta sitten, että myös buspironi (Buspar) saattaa hillitä essentielliä treemoria. Heti perään hän kyllä totesi, ettei aiheesta ole ollut kuin "avoimia lääkekokeiluja", siis v. 1999.Kuuluuko essentiaaliseen vapinaan myös jalkojen vapina? Minulla vapisee melkein jatkuvasti kädet, sekä jalat, välillä tosin lievempää (hyvä kun edes itse hoksaa..). Sitten lihasten käytön jälkeen, esim. lenkin jälkeen vapisee reilummin.
Pitäis mennä tutkimuksiin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529