lähihoitajan työnkuva

opiskelija.

Mulle ei ole vielä selvinnyt kokonaan mitä lähihoitajan työnkuvaan kuuluu, jos ei lasketa ns. perushoitoa. Ilmeisesti katetrointi, verensokerin ottaminen, insuliinin anto, mitä muuta? Kuuluuko tikkien poistaminen ja suoniverinäytteen ottaminen lähihoitajalle?

19

18736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuuuen

      Riippuu ihan paikasta missä on töissä..meillä lähihoitajat tekevät ns.pikkujuttuja esim.Katetrointikin kuuluu sairaanhoitajille,samoin kuin tikkien poisto ja suniverinäytteen otto (tietääkseni lähihoitajat ei tee tätä missään missä on sairaanhoitajia)

      • työpaikasta

        Niin, kaikki kai työpaikasta kiinni. Itse olen kotihoidossa töissä ja ainakin meillä työnkuvaan muuluu myös katetrointi, verinäytteiden otto, sc ja im pistot ym,jos vaan on näytöt ja luvat hankkinut.

        Itse en ole suoniverinäyte lupia hankkinut, eikä ainakaan vielä ole kukaan pakottanutkaan. Turhaa ottaa liikaa vastuuta. Palkassa se ei kuitenkaan näy mitenkään.

        im pistoja on niin harvoin, ettei siinä oikein ammattitaito pysy yllä...
        Tikkien poisto taitaa olla harvinaisempi juttu lähihoitajan työnkuvassa? Ei meillä ainakaan kuulu työnkuvaan.


      • hoitotäti
        työpaikasta kirjoitti:

        Niin, kaikki kai työpaikasta kiinni. Itse olen kotihoidossa töissä ja ainakin meillä työnkuvaan muuluu myös katetrointi, verinäytteiden otto, sc ja im pistot ym,jos vaan on näytöt ja luvat hankkinut.

        Itse en ole suoniverinäyte lupia hankkinut, eikä ainakaan vielä ole kukaan pakottanutkaan. Turhaa ottaa liikaa vastuuta. Palkassa se ei kuitenkaan näy mitenkään.

        im pistoja on niin harvoin, ettei siinä oikein ammattitaito pysy yllä...
        Tikkien poisto taitaa olla harvinaisempi juttu lähihoitajan työnkuvassa? Ei meillä ainakaan kuulu työnkuvaan.

        kun olen kierrellyt useammassakin niin perushoitajat ottavat sormenpäästä verensokerin, pistävät insuliinia, antavat inhaloitavia lääkkeitä, mittaavat kuumetta, verenpainetta, pulssia,joissain paikoissa katetroivat joissain taasen ei missään nimessä ja jossain paikoissa pistävät im.
        Mitään muuta en ole lähi/perushoitajien nähnyt tekevän perushoidon lisäksi. Joissain paikoissa saavat myös laittaa jatkotipan tippumaan.Riippuu työpaikasta ja luvista. Pepetityöt ym.potilaan vastaanottamista jne en ole lh/ph nähnyt tekevän.Ei tee muutoksia potilaan lääkitykseen lääkärin ohjeen mukaan, tai vaativampaa lääkehoitoa, itseasiassa en ole kertaakaan törmännyt osastoon,jossa lä/ph jakaisi lääkkeitä kuppeihin/dosettiin
        Nyt työskentelen leikkurissa ja meillä lähihoitaja toimii vain ja ainoastaan lääkitävaksina ja perushoitaja vain valvovana hoitajana,ei siis osallistu heräämö, anestesia tai instrumenttityöhön.

        Kotihoidossa työskennellessä lh hoisivat vain lääkkeen annon dosetista ja perushoidon.


      • kotihoidossa
        työpaikasta kirjoitti:

        Niin, kaikki kai työpaikasta kiinni. Itse olen kotihoidossa töissä ja ainakin meillä työnkuvaan muuluu myös katetrointi, verinäytteiden otto, sc ja im pistot ym,jos vaan on näytöt ja luvat hankkinut.

        Itse en ole suoniverinäyte lupia hankkinut, eikä ainakaan vielä ole kukaan pakottanutkaan. Turhaa ottaa liikaa vastuuta. Palkassa se ei kuitenkaan näy mitenkään.

        im pistoja on niin harvoin, ettei siinä oikein ammattitaito pysy yllä...
        Tikkien poisto taitaa olla harvinaisempi juttu lähihoitajan työnkuvassa? Ei meillä ainakaan kuulu työnkuvaan.

        Ei todellakaan anneta lupia lähäreille suoninäytteen ottoon!!! Sen hoitaa sh tai lab.
        Tikin poistoja ja hakasten poistoja kyllä kun näytön ja luvat saanut.


      • lahihoitsu
        hoitotäti kirjoitti:

        kun olen kierrellyt useammassakin niin perushoitajat ottavat sormenpäästä verensokerin, pistävät insuliinia, antavat inhaloitavia lääkkeitä, mittaavat kuumetta, verenpainetta, pulssia,joissain paikoissa katetroivat joissain taasen ei missään nimessä ja jossain paikoissa pistävät im.
        Mitään muuta en ole lähi/perushoitajien nähnyt tekevän perushoidon lisäksi. Joissain paikoissa saavat myös laittaa jatkotipan tippumaan.Riippuu työpaikasta ja luvista. Pepetityöt ym.potilaan vastaanottamista jne en ole lh/ph nähnyt tekevän.Ei tee muutoksia potilaan lääkitykseen lääkärin ohjeen mukaan, tai vaativampaa lääkehoitoa, itseasiassa en ole kertaakaan törmännyt osastoon,jossa lä/ph jakaisi lääkkeitä kuppeihin/dosettiin
        Nyt työskentelen leikkurissa ja meillä lähihoitaja toimii vain ja ainoastaan lääkitävaksina ja perushoitaja vain valvovana hoitajana,ei siis osallistu heräämö, anestesia tai instrumenttityöhön.

        Kotihoidossa työskennellessä lh hoisivat vain lääkkeen annon dosetista ja perushoidon.

        Just nuita tekee lahihoitajat meillakin. Aika paljon on ilmeisesti eroja eri paikoissa. Lahihoitajathan voi tehda luvista riippuen melkein kaikkea muita juttuja mita sairaanhoitajat, mutta iv-asiat ei yleisesti ottaen lahihoitajille kuulu! Nyt puhun perusterveyden huollon paikoista, en erikois-, joissa ei nykyisin enaa lahi- tai perushoitajia taida ollakaan hirveasti ainakaan taalla meillapain Suomessa.

        Jatkotipan voin laittaa tippumaan, kun olen luvat hankkinut, samoten im luvat vaatii meidan tyopaikka ennen kuin lihakseen pistetaan, mutta se siis kuuluu lahihoitajillekin.

        Potilaita otetaan vastaan siina missa sairaanhoitajatkin ja paperitoita esim. uuden potilaan tullessa osastolle tai laakemuutokset laakarin ohjeen mukaan tekee lahihoitaja, jos ei sairaanhoitajaa ole vuorossa.

        Meilla lahihoitajat jakaa laakkeita dosetteihin ja antaa tarvittaessa maariteltyja laakkeita siina missa sairaanhoitajatkin. Iv-asiat ovat ainuita juttuja jotka ei taalla missaan tapauksessa kuulu lahihoitajille, tyopaikka ei voi edes kouluttaa meilla lahihoitajaa tekemaan nuita. Vaan jos tulee tilanne ettei ole sairaanhoitajaa vuorossa ja potilaalle tulisi antaa ivlaake ym, potilas lahetetaan taalta perustervhuollon paikasta erikoisterveydenhuoltoon saamaan asianmuk.hoitoa...

        Lahihoitajat tekee meilla aika paljon, koska sairaanhoitajia ei taalla vuodeosastolla ole montaa. Saisi tietysti nakya palkassa, jos tehdaan asioita joihin tarvitaan erilliset luvat:)...


      • ...kuva
        hoitotäti kirjoitti:

        kun olen kierrellyt useammassakin niin perushoitajat ottavat sormenpäästä verensokerin, pistävät insuliinia, antavat inhaloitavia lääkkeitä, mittaavat kuumetta, verenpainetta, pulssia,joissain paikoissa katetroivat joissain taasen ei missään nimessä ja jossain paikoissa pistävät im.
        Mitään muuta en ole lähi/perushoitajien nähnyt tekevän perushoidon lisäksi. Joissain paikoissa saavat myös laittaa jatkotipan tippumaan.Riippuu työpaikasta ja luvista. Pepetityöt ym.potilaan vastaanottamista jne en ole lh/ph nähnyt tekevän.Ei tee muutoksia potilaan lääkitykseen lääkärin ohjeen mukaan, tai vaativampaa lääkehoitoa, itseasiassa en ole kertaakaan törmännyt osastoon,jossa lä/ph jakaisi lääkkeitä kuppeihin/dosettiin
        Nyt työskentelen leikkurissa ja meillä lähihoitaja toimii vain ja ainoastaan lääkitävaksina ja perushoitaja vain valvovana hoitajana,ei siis osallistu heräämö, anestesia tai instrumenttityöhön.

        Kotihoidossa työskennellessä lh hoisivat vain lääkkeen annon dosetista ja perushoidon.

        Meidän osastolla lh/ph työn kuva ei poikkea sh työstä mitenkään muuten kuin sillä, että lh/ph ei saa laittaa kanyylia tai i.v lääkitystä. Eli mitataan vs,rr,ss,ekg,lpö,spo2 ,pistetään sc ja im lääkkeet,vaihdetaan tippapussit,otetaan näytteitä esim.plv,yskösjne. jaetaan lääkkeet viikko dosetteihin, tilataan lääkkeet...yms.

        Ainut huonopuoli tuossa on se, että saman työn ja vastuun joudumme me lh/ph ottamaan kuin sh, mutta palkassa se ei näy missään!!!


      • lh MARKO
        ...kuva kirjoitti:

        Meidän osastolla lh/ph työn kuva ei poikkea sh työstä mitenkään muuten kuin sillä, että lh/ph ei saa laittaa kanyylia tai i.v lääkitystä. Eli mitataan vs,rr,ss,ekg,lpö,spo2 ,pistetään sc ja im lääkkeet,vaihdetaan tippapussit,otetaan näytteitä esim.plv,yskösjne. jaetaan lääkkeet viikko dosetteihin, tilataan lääkkeet...yms.

        Ainut huonopuoli tuossa on se, että saman työn ja vastuun joudumme me lh/ph ottamaan kuin sh, mutta palkassa se ei näy missään!!!

        MOI
        aika laajaltti saatte tehdä ,missä paikkakunnalla tälläinen työtä näinlaajasti saa tehdä ....?


      • Anonyymi
        kotihoidossa kirjoitti:

        Ei todellakaan anneta lupia lähäreille suoninäytteen ottoon!!! Sen hoitaa sh tai lab.
        Tikin poistoja ja hakasten poistoja kyllä kun näytön ja luvat saanut.

        Lähihoitajat ottavat suoniverinäytteirä, jos koulutus tähän ja luvat kunnossa. Ei ole mikään nounou.


    • palmar

      Itse olen aiemmalta koulutukseltani lähihoitaja, nykyisin sairaanhoitaja. Koulutukseen ei kuulunut suoniverinäytteen ottoa, tikkien poistoa harjoiteltiin.
      Se kuuluuko nämä lähihoitajan tehtäviin, riippuu aivan siitä, minkälaiseen työhön menet. Omassa työpisteessäni lääkärien vastaanotolla lähi/perushoitajat on toimipaikkakoulutettu ottamaan suoniverinäytteitä, esim. alkoholimäärittelyä varten, trop-testiä varten. Eli tämä on työpaikasta riippuvainen asia. Tikkien poisto voidaan myös työpaikkakohtaisesti opettaa, nämä on vain temppuja, jotka opitaan. Meillä lähihoitajat toimivat yksin iltaisin ja viikonloppuisin lääkärin työparina päivystysvastaanotolla ja tähän työhön kuuluu itsenäistä päätöksentekoa, kiireellisyyden arviointia, haavojen puhdistamista, sydänfilmien ottamista, injektioiden antamista lihakseen ja subcutikseen eli hyvin monipuolinen on toimenkuva ja riippuu täysin siitä, missä työskentelet ja siitäkin, mihin lähihoitaja on opinnoissaan suuntautunut.

      • lähis+eh-opisk

        Itse työskentelen sairaankuljetuksessa ja minulle kuuluu kanyylin laitto ja jopa aikamoinen lista i.v.-lääkkeitä, koska olen hoitotason tentin hyväksytysti suorittanut. Kuuluu ekg:n tulkitsemista ja monia muita juttuja/temppuja joita sairaalassa lähihoitaja ei saisi tehdä.
        Itse tosin lähdin kouluttautumaan lisää, koska jossain vaiheessa vielä tullaan ottamaan lähihoitajilta iv-luvat pois vaikka miten olis tentit suoritettuja ja olisit pätevä hommaan.
        Riippuu kuitenkin todella paljon paikasta, mitä toimenkuvaasi kuuluu!


      • opiskelija.
        lähis+eh-opisk kirjoitti:

        Itse työskentelen sairaankuljetuksessa ja minulle kuuluu kanyylin laitto ja jopa aikamoinen lista i.v.-lääkkeitä, koska olen hoitotason tentin hyväksytysti suorittanut. Kuuluu ekg:n tulkitsemista ja monia muita juttuja/temppuja joita sairaalassa lähihoitaja ei saisi tehdä.
        Itse tosin lähdin kouluttautumaan lisää, koska jossain vaiheessa vielä tullaan ottamaan lähihoitajilta iv-luvat pois vaikka miten olis tentit suoritettuja ja olisit pätevä hommaan.
        Riippuu kuitenkin todella paljon paikasta, mitä toimenkuvaasi kuuluu!

        Kiitos vastauksista.

        Pääseekös lähihoitajan papereilla sairaalaan töihin? Aijon suuntautua sairaanhoitoon ja huolenpitoon ja sairaaloissa työskentely kiinnostaa eniten.

        (Olen parhaillaan harjoittelussa ja olen saanut jo poistaa tikkejä, mitata verenpainetta ja ottaa verensokerin perushoidon lisäksi. Valitettavasti osastollamme ei ole katertoitavia potilaita, niin en pääse katetroimaan)


      • lähis+eh-opisk
        opiskelija. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Pääseekös lähihoitajan papereilla sairaalaan töihin? Aijon suuntautua sairaanhoitoon ja huolenpitoon ja sairaaloissa työskentely kiinnostaa eniten.

        (Olen parhaillaan harjoittelussa ja olen saanut jo poistaa tikkejä, mitata verenpainetta ja ottaa verensokerin perushoidon lisäksi. Valitettavasti osastollamme ei ole katertoitavia potilaita, niin en pääse katetroimaan)

        Itse olen työskennellyt lähihoitajana sekä sisätauti- että kirurgisellaosastolla. Työnkuvaan ei kyllä juuri muuta sairaalassa kuulu kuin perushoito. Siellä lähihoitajat eivät tee mitään suurempia hoitotoimenpiteitä (ainakaan meidän sairaalassa)mutta kyllä jotain hakasten poistoa ja rr-mittauksia joskus tuli tehtyä, riippuen tietysti myös omasta aktiivisuudesta. Ja perushoitajien jäädessä eläkkeelle, virat muutetaan sairaanhoitajien viroiksi.


      • lahihoitsu,shopisk.
        opiskelija. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.

        Pääseekös lähihoitajan papereilla sairaalaan töihin? Aijon suuntautua sairaanhoitoon ja huolenpitoon ja sairaaloissa työskentely kiinnostaa eniten.

        (Olen parhaillaan harjoittelussa ja olen saanut jo poistaa tikkejä, mitata verenpainetta ja ottaa verensokerin perushoidon lisäksi. Valitettavasti osastollamme ei ole katertoitavia potilaita, niin en pääse katetroimaan)

        Aika epatodennakoista et paasisit lahihoitajana sairaalaan toihin. Sijaisuuksia paasee kylla tekemaan lahihoitajana sairaalaan, mutta se on sita perushoitoa mita siella teet. Vakipaikkaa tuskin lahihoitaja tulee enaa saamaan keskussairaalalta, kun vanhojen perushoitajien virat muutetaan sairaanhoitajien viroiksi.

        Mie oon lahihoitaja (sairaanhoid. ja huolenpion ko)ja oon tehny jonkun verran sijaisuuksia sairaalalla. Jatkoin sairaanhoitajakouluun, kun erikoissairaanhoito kiinnostaa enemman kuin perus-. Mutta lahihoitajakoulutus on erittain hyva pohja jos lahdet myohemmin jatkamaan AMKhon. Siina vaiheessa tyonantajat arvostaa lahihoitajan ammattia, kun olet myos sairaanhoitaja..

        Ei voi siis yleistaa, voi olla etta paasetkin sairaalalle toihin lahihoitajana. Riippuu oikeesti tosi paljon paikasta. Mut ei oo kovin yleista.


    • hoitaja

      LÄHIHOITAJAN TYÖNKUVA VAIHTELEE TIETYSTI TYÖPAIKKAKOHTAISESTI; TOISESSA PAIKASSA LÄHIHOITAJA SAATTAA TOIMIA VUOROSSA NS.VASTUUHOITAJANA (TYÖPARINA NS.KOULUTTAMATON HENKILÖ MM.HOITOAPULAINEN JOLLA EI AMMATILLISTA KOULUTUSTA VARSINAISSTI OLE) HUOLEHTII MM.VUODEOSASTOLLA TAI V-KODISSA LÄÄKITYKSET, POTILAIDEN KOKONAISVALTAISEN HOIDON ERITYISTILANTEINEEN KAIKKINEEN HUOMIOIDEN ENSIAPUVALMIUDET YM. PERUSHOITOA, VERENSOKERITASAPAINOT, RAVITSEMUS, LÄÄKITYS, VERENPAINEET, KATETROINNIT...ERILLINEN KOULUTUS IV-LUPIIN JA LASKIMOVERINÄYTTEIDEN OTTOON TARVITAAN MUTTA MAHDOLLINEN ON, TIETYSTI AUTOMAATTISESTI LUVAT JOS SUUNTAUTUU VAIKKAPA ENSIHOITOON. TOISISSA TYÖPAIKOISSA LÄHIHOITAJA TOIMII TOISEN HOITAJAN PARINA ESIM.SAIRAANHOITAJAN JA NÄIN VASTUUTA JA TEHTÄVIÄ JAETAAN. TAVALLISET HOITAJAT KUNNIAAN!! TEEMME VAATIVAA ERITTÄIN MONISÄKESITÄ TYÖTÄ JOSSA TARVITAAN JOS JONKINMOSIA KÄDENTAITOJA JA TIETOJA...

      • tuleva lähihoitaja

        Lähihoitajan koulutukseen kuuluu tänä päivänä kaikki nuo yllämainitut, jopa i.v. kuuluu ensihoitajien koulutusohjelmassa sekä myös teoriassa sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmassa. Jokaisessa harjoittelupaikassa olen antanut injektioita i.m. sekä s.c., antanut insuliinia, ottanut verensokereita, verenpaineita, ekg:tä, Antanut ravintoa Peg-letkun kautta, hoitanut avanteita, jakanut lääkkeitä, antanut niitä, ottanut potilaita vastaan... Hoitotyötä tehdään tiimityönä moniammatillisesti. Lukekaa vaikka valtakunnallinen opetussuunnitelma, siinä on kaikki. Lähihoitajia työskentelee nytkin myös erikoissairaanhoidossa, ja tämä tulee kokoajan lisääntymään.


      • lähihoitajat
        tuleva lähihoitaja kirjoitti:

        Lähihoitajan koulutukseen kuuluu tänä päivänä kaikki nuo yllämainitut, jopa i.v. kuuluu ensihoitajien koulutusohjelmassa sekä myös teoriassa sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmassa. Jokaisessa harjoittelupaikassa olen antanut injektioita i.m. sekä s.c., antanut insuliinia, ottanut verensokereita, verenpaineita, ekg:tä, Antanut ravintoa Peg-letkun kautta, hoitanut avanteita, jakanut lääkkeitä, antanut niitä, ottanut potilaita vastaan... Hoitotyötä tehdään tiimityönä moniammatillisesti. Lukekaa vaikka valtakunnallinen opetussuunnitelma, siinä on kaikki. Lähihoitajia työskentelee nytkin myös erikoissairaanhoidossa, ja tämä tulee kokoajan lisääntymään.

        saavat tehdä laidasta laitaan asioita mm. lääkkeiden jakoa doseteista/hyllystä kuppeihin, vastaanotetaan potilas ja tulotiedot ym kirjataan, tikkien poistoa, i.m., s.c., ambulanssiin, lääkärien kierto jos sh ei töissä.


    • viransijaisena pitkään

      Lähihoitajien työnkuvaan kuuluu mm. tikkien poisto. Suoniverinäytteen otto ei ainakaan osastotyössä kuulu lähihoitajille, vaikka opiskelussa käydään läpi sellainen. Kotisairaanhoidossa joutuu lähihoitaja ottamaan suoniverinäytteitä ja se lupa pyydetään johtavalta lääkäriltä.

    • Anonyymi

      Pepun pesua ja pätemistä.

      • Anonyymi

        No, onko vähän väsyny virsi jo? Keksikää jo jotain uutta. Boooring...

        ""Pepun pesua ja pätemistä.""


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe