Jäähdytysneste

vähenee

Paljonko jäähdytysneste teidän kone "syö" per kesä? Kuinka usein laitatte lisä ja kuin paljon ??.Mulla mene noin 1.5L per 50h ,onko normaali ,kone 6L diesel 225hv ja erillinen paisuntasäiliö noin 2L ja muovi. Ja koneen alle on kuiva.

14

4902

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorppejoo

      mulla 2.2dsl eikä vie yhtään.

    • Töks

      170hv Volvo. Ei vajene yhtään.

    • R K-S

      1. Lämmönvaihdin vuotaa vähän. Silloin jäähdytysneste menee meriveden sekaan ja poistuu pakoputkeen. Tarkista, tee painetesti.
      2. Joku letkuliitos vuotaa vähän. Kuuman moottorin päältä neste haihtuu eikä märäkää näy.
      Painetesti paljastaa.
      3. Kansitiiviste vuotaa vähän, joten systeemiin tulee liikaa painetta. Painekorkki päästää ulos.
      4. Painekorkki päästää liian helposti ulos.
      Kun kaikki on kunnossa, niin neste ei häviä.

      • AriT

        > 1. Lämmönvaihdin vuotaa vähän. Silloin jäähdytysneste menee meriveden sekaan ja poistuu pakoputkeen. Tarkista, tee painetesti.

        Minulla oli aikoinaan VP TAM30 -koneessa lämmönvaihtimen pillistö hapertunut ja osittain puhki. Jäähdytysneste ei havaittavasti vähentynyt, pikemminkin päinvastoin ja ennen kaikkea neste laimeni eli pakkaskestävyys heikkeni. Mitenkään nuo paine-erot loppujen lopuksi menevät eli kummin päin nestettä siirtyy?


      • R K-S
        AriT kirjoitti:

        > 1. Lämmönvaihdin vuotaa vähän. Silloin jäähdytysneste menee meriveden sekaan ja poistuu pakoputkeen. Tarkista, tee painetesti.

        Minulla oli aikoinaan VP TAM30 -koneessa lämmönvaihtimen pillistö hapertunut ja osittain puhki. Jäähdytysneste ei havaittavasti vähentynyt, pikemminkin päinvastoin ja ennen kaikkea neste laimeni eli pakkaskestävyys heikkeni. Mitenkään nuo paine-erot loppujen lopuksi menevät eli kummin päin nestettä siirtyy?

        Yleensä kuuman koneen paine on suurempi kuin merivesipuolen paine. Eli jäähdytysneste vuotaa
        meriveden sekaan. Mutta joissain koneissa kun koen käy tyhjäkäyntiä, niin menee toisinpäin.

        Joka tapauksessa, jos neste häviää, niin se vuotaa jonnekin.


      • suurempi
        AriT kirjoitti:

        > 1. Lämmönvaihdin vuotaa vähän. Silloin jäähdytysneste menee meriveden sekaan ja poistuu pakoputkeen. Tarkista, tee painetesti.

        Minulla oli aikoinaan VP TAM30 -koneessa lämmönvaihtimen pillistö hapertunut ja osittain puhki. Jäähdytysneste ei havaittavasti vähentynyt, pikemminkin päinvastoin ja ennen kaikkea neste laimeni eli pakkaskestävyys heikkeni. Mitenkään nuo paine-erot loppujen lopuksi menevät eli kummin päin nestettä siirtyy?

        paine


    • Benssi

      radiator cementtiä niin se tiivistyy ja huolesi ovat ohi. jos se vuotaa lämmönlauhduttimesta meriveteen niin pidä kone vähän aikaa käynnissä ( 3000 rpm) ilman merivettä muutaman minuutin kun olet laittanut cementin sekaan.

      • Benssi

        sitä saa Bilftemasta.


    • täytä

      Tarkista, ettet ole täyttänyt kuitenkin paisuntasäiliöön liikaa nestettä.
      Tämän kanssa kun on tarkkana, niin ei häivy makeavesiseos minnekään ilmaan tai kuuman moottorin kylkeen.
      Itsellä KAD42:ssa 0,5 L kesässä ja konetunnit noin 90.

      • nesteitä ollenkaan

        Sulla on jo vuoto jossain. 150h-200h kaudessa ajellaan eikä vähene neste yhtään.


      • tarkennus
        nesteitä ollenkaan kirjoitti:

        Sulla on jo vuoto jossain. 150h-200h kaudessa ajellaan eikä vähene neste yhtään.

        Jos täyttää kylmänä ja jättää tason vähän alle minimin, niin silloin pysyy kesän nesteet sisällä. Muuten häipyy esimerkiksi just se puoli litraa, joka on ylitäyttöä.


    • Älä missään

      nimessä laita mitään korjaus jauhoa glykolin sekaan,sillä lämmönvaihdin on sitten entinen.

      • perustele

        moinen pasandeerin puhuminen.
        Volvon 41 ja 42 (myös 43 ja 44)koneissa on sellainen perusominaisuus, että muutamien satojen käyttötuntien jälkeen alkaa kannentiiviste tihkuttaa jäähdytysnestettä startin puolelta konetta. Tihkuminen alkaa aivan lohkon ja kannen ulkoreunalla (vain 10mm reunasta)olevien pystyvesikanavien kohdalta kun kannentiiviste alkaa vuotaa ja se ilmenee lohkon kyljessä näkyvinä selvinä jäähdytysnesteen vuotovanoina säännöllisin välein. Tämä vuoto ei välttämättä aiheuta edes nestettä pilssin pohjalle koska vuoto on niin vähäistä, että kuuman moottorin kylki haihduttaa nesteen ennenkuin se kerkiää tippua pilssiin.
        Kannentiivisteremontin voi siirtää parilla kesällä eteenpäin laittamalla jotain "syylarisementtiä" nesteen sekaan. Näin on tehty kymmenille koneille eikä mitään haittaa ole havaittu.!


    • glykolinaa

      punaisesta glykolista jää vuotokohtaan väriä!! kokeile laittaa ensikesäksi punaset jos vaikka jostakin tihuttaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5037
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe