Kun töihin on mentävä ja perhe tarvii äitiä

momx1

Hyvät uusioperheelliset ja ydinperheelliset,

Joudun menemään töihin ja viemään lapseni hoitoon hänen ollessaan 9-10kk. Työni on 2-vuorotyötä ja työmatkat pitkiä (20-30km/suunta) ja kohde vaihtelee.

Elämme miesystäväni kanssa, hänellä säännöllinen päivätyö. Elikkä, jos näyttää siltä että mieheni ei jaksa huolehtia lapseni hoidosta hakemista, ja tehdä "isän" tehtäviä joitain iltoja viikossa niin onko suotavaa että lapsi on illan,yön ja seuraavan päivän vuorohoidossa. Koska yleensä vuoroni ovat juuri tuollai että aamuvuoro, iltavuoro, aamuvuoro ja vapaa yms.

Neuvokaa miten toimisin. Asumme kaikki yhdessä joten yksinhuoltajan edut ovat minimissään.

19

2150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hoidettava

Sama tilanne on ystävälläni .Tekee vuorotyötä mutta isä -joka siis on päivätöissä-on nyt ilmoittanut ettei jaksa hoitaa lastaan .Vuorotyöläisille tarkotettuihin päiväkoteihin lasta ei kuulema saa niin kauan kun isä asuu samassa taloudessa !

• luin huonosti

Enpä tiedä mitä sanovat kun kyse ei siis ole omasta isästä vaan isäpuolesta ...Soittamalla selviää .

• ei älä
        luin huonosti kirjoitti:

Enpä tiedä mitä sanovat kun kyse ei siis ole omasta isästä vaan isäpuolesta ...Soittamalla selviää .

mee vielä töihin kun vauva on noin pieni! etkä vois olla kotona vielä edes pari kuukautta???vaikka tiukkaa tekis rahallisesti, mutta ajattele vauvaasi! olet vauvalle korvaamaton, et kellekään muulle!!

• momx1
        ei älä kirjoitti:

mee vielä töihin kun vauva on noin pieni! etkä vois olla kotona vielä edes pari kuukautta???vaikka tiukkaa tekis rahallisesti, mutta ajattele vauvaasi! olet vauvalle korvaamaton, et kellekään muulle!!

tulin valituksi toimeen tässä kuussa ja sanoivat että aloita äippä(vanhempain)loman jälkeen.

• rajata hoitoa noin

Lain mukaan jokaisella lapsella on oikeus hoitopaikkaan. Lain mukaan hoitoa pitää myös järjestää hoidon tarpeen mukaan, eli jos vanhempi on vuorotyössä, niin silloin pitää järjestää vuorohoitoa.

Mutta kannattaisiko pistää miesystävä vaihtoon, jos lapsen hoidosta hakeminen on hänelle liian rasta?

• mini me

Me ollaan miehen kans vuorotöis molemmat (sairaanhoitaja-vanginvartija) ja lapset vuorotarhas.
      On mun käsittääkseni siellä myös "sosiaalisesti" ongelmaisten lapsia, mutta se on vähän kyseenalainen kunnia. Tällöin siis lapsi ei tarvitse vuorohoitoa, mutta esim. alkoholiongelmainen yh ei jaksa muuten hoitaa ja saa lapselle esim. viikonlopun yöhoidon päiväkodissa. Varmasti tutkittu sossun kans tilanne.
      Pelkkä "ei jaksa" ei riitä. Sitten haettava muuta apua. Esim. psykologi.
      Tällaisessa tarhoissa lapsiluku vaihtelee päivän mukaan eikä koskaan tiedä, ketä on paikalla. Meilläkin usein niin, että jos isällä kolme vapaata ja perään äidillä kolme, ni lapsi voi olla hoidossa vaan yhden päivän viikosta, vaikka sunnuntain. Ei se oo lapsille aina ihan mukavaa, kun ei tiedä, onko sie ees kavereita paikalla.
      Hoitomaksun kattoraja on 200e kuussa, mitään yh helpotuksia ei oo.

• ei tässä ap viestissä

puhuttukaan lapsesta vaav vauvasta, kuulostaa tosi rankalta pienelle vauvalle...kyllä kai suomessa voi jäädä ja järjestää asiat niiin että vois olla vielä pari ratkaisevaa kuukautta kotona kun on noin pieni kyseessä? vaikka kituuttauskin sen ajan? eikä lapsi ole äidilee tärkein? en voi ymmärtää että äidin sydäntä ei riivi laittaa pieni vauva hoitoon, voin vielä ymmärtää jos tekee tiukkaa, esim jos on masennus tai kauhee rahatilanne, mutta ettei äidin sydäntä se raasta...

• äiti-06
        ei tässä ap viestissä kirjoitti:

puhuttukaan lapsesta vaav vauvasta, kuulostaa tosi rankalta pienelle vauvalle...kyllä kai suomessa voi jäädä ja järjestää asiat niiin että vois olla vielä pari ratkaisevaa kuukautta kotona kun on noin pieni kyseessä? vaikka kituuttauskin sen ajan? eikä lapsi ole äidilee tärkein? en voi ymmärtää että äidin sydäntä ei riivi laittaa pieni vauva hoitoon, voin vielä ymmärtää jos tekee tiukkaa, esim jos on masennus tai kauhee rahatilanne, mutta ettei äidin sydäntä se raasta...

siis mä en ymmärrä teitä jotka ruikuttavat täällä kun lapsi on niin pieni yms.. olen lukenut tällä palstalla jo monta tollaista kommenttia!!! Jokainen meistä tekee ratkaisunsa viekö 9kk ikäisen lapsen hoitoon vai ei. Sinulla varmaanon niin hyvä tilanne olla ees se pari kuukautta tai pidempään kotona lapsen/lapsiesi kanssa MUTTA kun kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta! Toi sun viestisi oli hieman syyttäväkin "eikö äidit välitä lapsestaan yms. roskaa!!! Vaikka miten kuule yrittäisi kituuttaa mutta kun ei voi... Pitäisikö muutaman kuukauden takia myydä asunto mennä sossun luukulle pummaamaan vuokra asunto, myydä auto pois ja syödä näkkileipää. sekö on sit sitä kunnon äidin ja isän elämää Että lapsi varmasti saisi olla kotona jonkun aikaa pidempään!!! Kun me ei pystytä vanheimpainloman pituuteen vaikuttaa, jospa sinä rupeisit siihen vaikuttamaan etkä syyttelisi ja valittaisi täällä! Varmasti sitten lapset olisivat pidempään kotona!!!

• hyvin js on tiukkaa
        äiti-06 kirjoitti:

siis mä en ymmärrä teitä jotka ruikuttavat täällä kun lapsi on niin pieni yms.. olen lukenut tällä palstalla jo monta tollaista kommenttia!!! Jokainen meistä tekee ratkaisunsa viekö 9kk ikäisen lapsen hoitoon vai ei. Sinulla varmaanon niin hyvä tilanne olla ees se pari kuukautta tai pidempään kotona lapsen/lapsiesi kanssa MUTTA kun kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta! Toi sun viestisi oli hieman syyttäväkin "eikö äidit välitä lapsestaan yms. roskaa!!! Vaikka miten kuule yrittäisi kituuttaa mutta kun ei voi... Pitäisikö muutaman kuukauden takia myydä asunto mennä sossun luukulle pummaamaan vuokra asunto, myydä auto pois ja syödä näkkileipää. sekö on sit sitä kunnon äidin ja isän elämää Että lapsi varmasti saisi olla kotona jonkun aikaa pidempään!!! Kun me ei pystytä vanheimpainloman pituuteen vaikuttaa, jospa sinä rupeisit siihen vaikuttamaan etkä syyttelisi ja valittaisi täällä! Varmasti sitten lapset olisivat pidempään kotona!!!

elämässä usein kuitenkin tekee just sen mihin motivaatio riittää. jos et millään opyty muuta, ei voi mitään. lapselle olet korvaanmaton, ja reaktiosi ankaruudets päätellen tiedät sen. se on hyvä koska silloin vlität lapsestasi ja se liian aikaisin hoitoon meno kirpaisee vähemmän lapseen.
        kuin siis niillä joilla ei ole edes syyllisyyttä eivätkä siis välitä lapsestaan kuin äidin tulisi...

• äiti-06
        hyvin js on tiukkaa kirjoitti:

elämässä usein kuitenkin tekee just sen mihin motivaatio riittää. jos et millään opyty muuta, ei voi mitään. lapselle olet korvaanmaton, ja reaktiosi ankaruudets päätellen tiedät sen. se on hyvä koska silloin vlität lapsestasi ja se liian aikaisin hoitoon meno kirpaisee vähemmän lapseen.
        kuin siis niillä joilla ei ole edes syyllisyyttä eivätkä siis välitä lapsestaan kuin äidin tulisi...

Totta kai välitän ja rakastan lastani maailman eniten ei se olen mikään mitta puu jos vie lapsensa hoitoon 9kk. Ja tosta ankaruudesta kun sanoit, niin siks sanoin aika kärkkäästi asiata kun lukee näitä muita kirjoituksia niin koko ajan joku jaksaa mainita tästä asiasta jos joku kysyy esim. miten lapsi sopeutuu nuorena päiväkotiin että onko kokemuksia... niin vastaus on siihen että älä laita lastasi hoitoon niin pienenä olet huono äiti tai yms.. Meillä on edessä tämä asia ensi keväänä kun on pakko mennä töihin ja laittaa lapsi hoitoon, meillä nyt on onneksi hyvä tilanne sen puoleen että mol. tehdään vuorotyötä ja hoitopäiviä ei tule montaa koska pystytään vaikuttamaan työvuoroihin ja tietysti siihen pyritään ettei lapsen tarvitsisi olla paljoa hoidossa. Siksi varmasti asia pistää silmään ja rupeaa ärsyttämään koska ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lasta jotan totta kai tekisin jos siihen olisi mahdollisuus ja veikkaan että suurin osa äideistä tai isistä tekisi näin jos vain pystyisivät.

• Vanhempain etuudet on niin ...
        hyvin js on tiukkaa kirjoitti:

Rahaa ei vain taiota pelkällä motivaatiolla, eikä ihminen pysty mitenkään olemaan kahdessa paikassa yhtä aikaa.

On hienoa jos pystyy järjestämään asiansa niin että ei tarvitsisi viedä ihan pientä lasta hoitoon, mutta aina se ei onnistu.

• asiasta jotain tietävä
        äiti-06 kirjoitti:

Totta kai välitän ja rakastan lastani maailman eniten ei se olen mikään mitta puu jos vie lapsensa hoitoon 9kk. Ja tosta ankaruudesta kun sanoit, niin siks sanoin aika kärkkäästi asiata kun lukee näitä muita kirjoituksia niin koko ajan joku jaksaa mainita tästä asiasta jos joku kysyy esim. miten lapsi sopeutuu nuorena päiväkotiin että onko kokemuksia... niin vastaus on siihen että älä laita lastasi hoitoon niin pienenä olet huono äiti tai yms.. Meillä on edessä tämä asia ensi keväänä kun on pakko mennä töihin ja laittaa lapsi hoitoon, meillä nyt on onneksi hyvä tilanne sen puoleen että mol. tehdään vuorotyötä ja hoitopäiviä ei tule montaa koska pystytään vaikuttamaan työvuoroihin ja tietysti siihen pyritään ettei lapsen tarvitsisi olla paljoa hoidossa. Siksi varmasti asia pistää silmään ja rupeaa ärsyttämään koska ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lasta jotan totta kai tekisin jos siihen olisi mahdollisuus ja veikkaan että suurin osa äideistä tai isistä tekisi näin jos vain pystyisivät.

Noi "älä vie lastasi vielä hoitoon"-viestit ovat varmasti mielestäsi tosi ikävää luettavaa, sillä on tosiaan ihmisiä joilla ei oo varaa olla kotona. Mutta maassamme on myös valitettavan paljon niitä vanhempia, jotka vievät lapsensa hoitoon, jotta pääsevät itse tahkoamaan rahaa. Sitten vielä lapset pidetään hoidossa vaikka itse ollaan lomilla. Silloin kyllä miettii, välittävätkö nuo vanhemmat lapsistaan. Sinua en epäile. Mutta se, miksi itse varoittelen asiasta, on se, että olen nähnyt mitä hullunmyllyä esim. päiväkodin vauvalassa voi olla, ja etenkin vuoropäiväkodissa, missä lasten päivittäinen vaihtuvuus on todella vilkasta. Esim. parhaimmillaan 19 0-2-vuotiasta vauvaa 4 hoitajalla. No ehkä se siinä ja siinä menee, mut entä sitten kun yksi hoitaja sairastuu ja sijaisia ei TOSIAANKAAN saa lukuisista yrityksistä huolimatta. Siinä sitä sitten hoidetaan kolmen aikuisen voimin noin pieniä ja noin montaa. Ja asiaanhan ei puututa, koska siellä on mukana niitä "puolikkaita" vauvoja eli sellaisia, jotka ovat vaan esim. 10 päivää kuukaudessa hoidossa. Mutta entä sitten kun nämä puolikkaat sattuvat olemaan samana päivänä hoidossa? Kenellä on vastuu, jos jotain sattuu? Ekana tietenkin syytetään hoitajaa, joka ei omasta tahdostaan (vaan johtajan määräyksestä) hoida näin montaa vauvaa. Olenkin nyt itse harkinnut kovasti omien lasten tekemättä jättämistä, kun rahallinen tilanne ei ehkä salli kotona olemista lapsen kolmeen ikävuoteen asti. Päiväkotiin en halua viedä alle 3-vuotiasta eikä ne perhepäivähoitajatkaan ole kuuleman mukaan olleet mitään parhaimpia vanhanaikaisine kasvatustapoineen ja rangaistuksineen. Nämä asiat todella mietityttävät. Ymmärrän sinua.

• se ole niin että

isäpuolen työajat otetaan huomioon eikä lapsi siis saa vuorotyöläisten tarhasta paikkaa .Kun samassa taloudessa asutaan .Ethän saa enää yksinhuoltajan lisiäkään sen takia .

• mä vaan

Eli vuoropäiväkoti paikkaa et saa,jos samassa taloudessa asuva käy normaalissa päivätyössä.Joko ukko suostuu kuskaamaan hoitoon tai otat eron ja sit saat sen vuoropäiväkoti paikan.Itselläni erityislapsi ja ei hänelle suositeltu ympärivuorokautista hoitoa.Olisin joutunut itseni sanomaan irti töistä,mutta lasten isä,vaikka emme edes asu yhdessä,suostui kuskaamaan lapsia aamuisin tarhaan.Itselläni siis säännöllinen yötyö ja isä 2 vuorotöissä,ei siis hänellä yövuoroja.Pääsen itse helpommalla,kun ei tarvitse aamuisin kuskata.Raskasta on,mutta onpahan työpaikka.Vapaata ei ole koskaan lapsista.Isällä viikonloppuisinkin töitä ja sunnuntaina pitää olla jo yöllä töissä.Hoitajia ei ole mummuja eikä muitakaan sukulaisia lähellä.Lapset haen hoidosta ,kun olen töiden jälkeen nukkunut.

• momx1
        mä vaan kirjoitti:

Eli vuoropäiväkoti paikkaa et saa,jos samassa taloudessa asuva käy normaalissa päivätyössä.Joko ukko suostuu kuskaamaan hoitoon tai otat eron ja sit saat sen vuoropäiväkoti paikan.Itselläni erityislapsi ja ei hänelle suositeltu ympärivuorokautista hoitoa.Olisin joutunut itseni sanomaan irti töistä,mutta lasten isä,vaikka emme edes asu yhdessä,suostui kuskaamaan lapsia aamuisin tarhaan.Itselläni siis säännöllinen yötyö ja isä 2 vuorotöissä,ei siis hänellä yövuoroja.Pääsen itse helpommalla,kun ei tarvitse aamuisin kuskata.Raskasta on,mutta onpahan työpaikka.Vapaata ei ole koskaan lapsista.Isällä viikonloppuisinkin töitä ja sunnuntaina pitää olla jo yöllä töissä.Hoitajia ei ole mummuja eikä muitakaan sukulaisia lähellä.Lapset haen hoidosta ,kun olen töiden jälkeen nukkunut.

Kiitos viestistä, kiitos muillekin ja tarkennus etten ole itse kirjoittanut muita viestejä kuin nimimerkilläni olevat (momx1).

Näin ajattelinkin, etteivät hoida vuorohoidossa kun miesystäväni työaika on säännöllinen päivätyö. Mutta luulen, (pelkään) että vaikka hän on lupautunut tekemään niitä isän hommia iltaisin niin se ei pitkään jaksa. Kun nyt on jo aika väsynyt tähän meidän lapsiperhe-elämään. Ei valita mutta huomaan ja vaistoan.

On se ehkä vaan pakko sitten muuttaa erilleen, jos ei onnistu se iltahoitaminen. Saas nähdä.

Mulla on apunani vain omat isovanhemmat jotka siis asuvat kauempana eli käytännössä kaikki on minusta kiinni, mitä lapseni elämään ja hoitoon tulee. Pientä apua olen saanut mieheltäni, mutta lähinnä psykologista tukea.

Olen lähiaikoina ajatellut ottaa yhteyttä lapseni isän vanhempiin jos sieltä saisi sukulaisia lisää lapselle. Kun ei ole tuttuja niin aika ankeeta elämää.

Onko siis lapsesi yöt isällään?

• toi kaikki aika rankalta
        momx1 kirjoitti:

Kiitos viestistä, kiitos muillekin ja tarkennus etten ole itse kirjoittanut muita viestejä kuin nimimerkilläni olevat (momx1).

Näin ajattelinkin, etteivät hoida vuorohoidossa kun miesystäväni työaika on säännöllinen päivätyö. Mutta luulen, (pelkään) että vaikka hän on lupautunut tekemään niitä isän hommia iltaisin niin se ei pitkään jaksa. Kun nyt on jo aika väsynyt tähän meidän lapsiperhe-elämään. Ei valita mutta huomaan ja vaistoan.

On se ehkä vaan pakko sitten muuttaa erilleen, jos ei onnistu se iltahoitaminen. Saas nähdä.

Mulla on apunani vain omat isovanhemmat jotka siis asuvat kauempana eli käytännössä kaikki on minusta kiinni, mitä lapseni elämään ja hoitoon tulee. Pientä apua olen saanut mieheltäni, mutta lähinnä psykologista tukea.

Olen lähiaikoina ajatellut ottaa yhteyttä lapseni isän vanhempiin jos sieltä saisi sukulaisia lisää lapselle. Kun ei ole tuttuja niin aika ankeeta elämää.

Onko siis lapsesi yöt isällään?

mua huolestuttaa että vauvan äiti itse puhuu vauvasta "pienenä lapsena" ... kuka sitten pysähtyy huomaamaan VAUVAN tarpeet jos ei äiti.

• ...........................
        toi kaikki aika rankalta kirjoitti:

mua huolestuttaa että vauvan äiti itse puhuu vauvasta "pienenä lapsena" ... kuka sitten pysähtyy huomaamaan VAUVAN tarpeet jos ei äiti.

Pikkaisen kun pitää pilkkuu nussii...hoh hoijaa!!! Etkö muuta keksinyt..säälittävää!

• momx1
        toi kaikki aika rankalta kirjoitti:

Hyvä äiti olen, vaikka ison leikkauksen jälkeen olen sinnikkäästi tahkonnut pienokaiseni kanssa.

Olen hyvä äiti vaikka en pystynyt imettämään pitkään, olen hyvä äiti koska rakastan lastani juuri sellaisena kuin se on.

Olen hyvä äiti myös siksi, että menen töihin että voin taata hänelle tasokkaamman elämän ja joku päivä omistaakin jotakin jota hänelle voin jättää perinnöksi kun minusta aikaa jättää.

Olen myös jaksanut hyvin hoitaa lastani, taukoamatta,lähes yksin, kun koliikki vaivasi, kun ihottuma vaivaa ja joka yö herätään vähän väliä.

Se vauva on sama asia mielestäni kuin lapsi. Terminologiaa voidaan käyttää erilaisissa yhteyksissä mutta tätä todellisuutta et voi muuttaa etteikö se olisi lapsi. Kerran synnytetty on aina äidilleen lapsi.

• millainen mies tuo on

äidin ja pienen pitäisi jaksaa pitkät päivät ja vuorotyöt- ja hoidot, mutta isä ei jaksa oman normaalityönsä ohella lasta hakea kotiin ja hoitaa. kannattaisiko miettiä hiukan ennenkuin menee pidemmälle tuollaisen "miehen" kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe