Muille ahmijoille.

Kalle.

Vuosia käytin vain ohjeen mukaan apteekin monivitamiini-hivenaineita päivittäin.
Kauan ihmettelin surkeaa oloa. Lihaskireyttä, univaikeuksia, rytmihäiriöitä, jäykkiä, pakottavia silmiä, tuntemuksia päässä, jääkylmiä kämmeniä ja jalkateriä kesälläkin.
Kuittasin mielessäni asian, että vanhuus tulee vaivoineen, kun ikääkin 50 , ja kaljaakin pitää juoda ja tupakkaa polttaa, että kärsi tavoistasi.
Heinäkuun alussa kuitenkin otin ainakin toistaiseksi viimeisen kaljan, ja tupakointia vähensin rankasti. Samalla alotin säännöllisen kuntoilun.
Se jo pakotti miettimään, kun olo ei parantunut yhtään monien kuukausien juomattomuudella eikä kuntoilulla. Aivan samat em. tuntemukset.
Sain ahaa-elämyksen ja Multitabsit ja Multivitat saivat lähdöt perimmäiseen laatikkoon.
Nyt viikon oltuani ilman niitä, olo on kuin eri ihmisellä.
Sydän rauhoittui, lihaskireys vähenee ja pystyy rentoutumaan, nukkuminen parani, silmät liikkuu vikkelämmin, ja pään ympärillä ei ole kiristävää tunnetta. Kädet ja jalat ovat taas lämpimät.

Taidan olla varsinainen malliesimerkki, mihin yltiöpäinen omalääkintä johtaa. Taisi olla jatkuva myrkytystila päällä? Mitähän maksa piti rääkistä?

Aion tosin vastaavia käyttää jatkossakin, mutta puolet vähemmän kuin ohjeissa, ja ehkä vieläkin vähemmän, ja lisäksi viikkojen vapaita kausia välissä.

19

2114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmg

Tuo mitä sanot on samoilla linjoilla kahden kirjan kanssa joita olen lukenut hieman. Toinen on biokemisti Judith A DeCava:n The Real Truth About Vitamins and Antioxidants. Toinen on Vic Shayne:n Man Cannot Live on Vitamins Alone. Molemmat kritisoivat synteettisiä vitamiineja ja sanovat että parasta on ottaa vitamiinit ruoasta, ei pillereistä. Sanovat myös että synteettiset vitamiinit ovat ongelmallisia, eivätkä biologisesti katsottuna toimi tai reagoi samalla tavalla elimistössä kuin ruoassa esiintyvät vitamiinit. Ruoassa esiintyvät luonnolliset vitamiinit ovat synergistisesti toimivia, toimivat vuorovaikutuksessa toisten ruoassa esiintyvien ravintoaineiden kanssa, eivätkä vastavaikuta toinen toisiaan. Synteettiset sensijaan usein vastavaikuttavat tai estävät tai heikentävät ruoassa esiintyvien ravintoaineiden toimintaa, ja vastavaikuttavat toisten synteettisten vitamiinien toimintaa. Tästä syystä monesti saa kuulla että älä syö sitä pilleriä samanaikaisesti sen ja sen pillerin kanssa.

• Unto_

Onko ylipäätänsä järkevää syödä monivitamiineja, koska tosiaankin toiset vitamiinit ja hivenaineet ovat toistensa vastavaikuttajia? Esimerkiksi kalsium/sinkki ja sinkki/kupari. Epäilyttää myös halvimpien monivitamiinien imeytyvyys. En usko, että pienet "muovipillereiden" näköiset valmisteet voisivat olla hyviä.

Sen sijaan uskon, että tiettyjen vitamiinien ja hivenaineiden yhdistelmä suurempinakin annoksina, kuten C- ja E-vitamiini (d-alfa-tokoferoli) ovat hyödyksi. Perusterveen ihmisen kannattaakin syödä vitamiinit ruoan muodossa, niin pitkälle kuin mahdollista. Mutta uskon, että tiettyjen sairauksien hoidossa lääkinällisillä vitamiini- ja hivenaine annoksilla voidaan saada sellaista parannusta terveyteen, jota pelkällä ruoalla ei voida ehkä saavuttaa.

• sielu
        Unto_ kirjoitti:

Onko ylipäätänsä järkevää syödä monivitamiineja, koska tosiaankin toiset vitamiinit ja hivenaineet ovat toistensa vastavaikuttajia? Esimerkiksi kalsium/sinkki ja sinkki/kupari. Epäilyttää myös halvimpien monivitamiinien imeytyvyys. En usko, että pienet "muovipillereiden" näköiset valmisteet voisivat olla hyviä.

Sen sijaan uskon, että tiettyjen vitamiinien ja hivenaineiden yhdistelmä suurempinakin annoksina, kuten C- ja E-vitamiini (d-alfa-tokoferoli) ovat hyödyksi. Perusterveen ihmisen kannattaakin syödä vitamiinit ruoan muodossa, niin pitkälle kuin mahdollista. Mutta uskon, että tiettyjen sairauksien hoidossa lääkinällisillä vitamiini- ja hivenaine annoksilla voidaan saada sellaista parannusta terveyteen, jota pelkällä ruoalla ei voida ehkä saavuttaa.

no niin pikku sielut sielä joku valopää väläyttelee et ruuasta saa kaiken.kysymys painan 80 kg lihasta, proteiinin tarve 2 g vrk.mistä ruasta saisin tarvittavan määrän pari kiloo naudanlihaa vai mitä? hiilarit muutama kilo riisii vai mitä suojaravinteista en jaksa edes kysyä,odotan innolla vastausta.

• kunniaan

Minä kas hairahdun ostaa Omega 3, käytin ohjeen mukaisesti 2 kapselia pv:sä. Kolme viikkoa söin olo oli huono, vatsasekaisin, turvotusta pallean kohdalla. Kun heitin syömästä myrkkyjä, kahdenpäivän jälkeen olo oli normaali. Kyllä kunnon lähiruoka pitää pöpöt lotolla, ja kunto sen kun paranee.

• Columella

Nyt on neljäs kerta kun pidän taukoa kalaöljykapseleista. Olen taas todentanut sen, että kapseleilla on ollut näköäni huonontava vaikutus. Näkökentässäni on lasiaisirtoaman jättämiä liikkuvia usvapilviä. Nämä korostuvat häiritseviksi kalaöljystä. Epäilen, että sarveiskalvo jotenkin turpoaa ja vaikuttaa siten optiseen kokonaisuuteen, jonka kaikki silmän läpinäkyvät osat yhdessä muodostavat. Turpoamisen syynähän voisi olla jonkinasteinen allergia.

• hmg
        Columella kirjoitti:

Nyt on neljäs kerta kun pidän taukoa kalaöljykapseleista. Olen taas todentanut sen, että kapseleilla on ollut näköäni huonontava vaikutus. Näkökentässäni on lasiaisirtoaman jättämiä liikkuvia usvapilviä. Nämä korostuvat häiritseviksi kalaöljystä. Epäilen, että sarveiskalvo jotenkin turpoaa ja vaikuttaa siten optiseen kokonaisuuteen, jonka kaikki silmän läpinäkyvät osat yhdessä muodostavat. Turpoamisen syynähän voisi olla jonkinasteinen allergia.

Mielenkiintoista. Itse en ole Omega kapseleita käyttänyt. Olen epäilevällä kannalla mitä kaikenmaailman pillereihin ja kapseleihin tulee. Olen sinun lisäksi kuullut myös muiden moittivan että Omega kapseleiden syömisestä on ollut jotain haittaa, yleensä ovat moittineet vatsavaivoja. Olisi sinun kohdalla mielenkiintoista tietää miten silmäsi reagoisivat jos söisit esim. niin kutsuttuja Omega munia. Näissähän on sanottu olevan Omega 3 aika paljon. Munissa Omega 3 rasvahapot ovat keltuaisessa. Ajattelen että munien Omega 3 ei aiheuttaisi negatiivisesti silmiisi.

• minullakin
        Columella kirjoitti:

Minullakin näkö huononi kalaöljykapseleista (E-EPA) niin paljon, että oli pakko lopettaa niiden syönti. Minullakin näkö sumentui, mutta muistaakseni sumentuminen oli kokonaisvaltaista eikä tuollaisia usvapilviä kuten sinulla.

• Columella
        minullakin kirjoitti:

Minullakin näkö huononi kalaöljykapseleista (E-EPA) niin paljon, että oli pakko lopettaa niiden syönti. Minullakin näkö sumentui, mutta muistaakseni sumentuminen oli kokonaisvaltaista eikä tuollaisia usvapilviä kuten sinulla.

Olen ymmärtänyt, että usvapilvet silmissä ovat lasiaisessa siinä kohtaa mistä kiinnikesäikeitä on irronnut. Niistä tuskin pääsee eroon täydellisesti. Mutta pilvien häiritsevyys riippuu kalaöljystä.En ehkä huomaa onko mukana kokonaisvaltaisempaakin sumenemista. Joka tapauksessa näkö on taas parempi verrattuna eiliseen. Jätän kapseleilla testailut sikseen ja hankin omegat muulla tavoin.

• Kalle.

Tavallista kalaöljyä olen ottanut vain yhden ruokalusikallisen viikossa, kun D-vitamiinin tiedän varastoituvaksi. Siitä ei ole haittaa ollut. Kai?
      Silmistä halusin lisätä.

Sen lisäksi, että silmät olivat "jäykät" minullakin oli ajoittain näkökentän ylälaidassa tanssiva sahalaitainen valoreunus, ja välillä näkökenttä aivan kuin pimeni, ja ilmiöt menivät aina ohi viimeistään puolessa tunnissa.
      Muistan kuin eilisen päivän samantyyppisen ilmiön vuosien takaa. Se jäi pysyvästi mieleen.
      Silloin ihmettelin näkökentän pimenemistä ja huonoa vointia vasta kolmekymppisenä. Silloinkin vähän pelästyneenä sain ahaa-elämyksen, kun olin sillä kertaa ostanut luontaistuotekaupan monivitamiinipuristeita. Silloin ne lensivät suoraan roskapönttöön, ja näköhäiriöt loppuivat kolmessa päivässä.
      Muistan tuolloin pähkäilleeni, että jaaha, kun eivät olleet virallisesti testattuja, niin sen siitä sai - ostan vain apteekkitavaraa.

Nyt sitten tulin samaan tulokseen apteekkitavarankin kanssa vain sillä erotuksella, että niistä luomukapseleista vaivat alkoivat melkein heti, kun apteekin nappeja (ohjeen mukaisesti) olen popsinut vuosia.

• vee-e

olet tullu järkiisi mutta sinäkin vasta kantapään kautta.

olen ihmetelly mikä on se voima tai asia,joka laittaa ihmisen nauttimaan ties mitä mainostettuja myrkytykseen saakka ja kaiken painetun tekstin uskomista, kun se vaan on "aiheesta".

lienee samaa sukua uskovaisuudelle, järki nurkkaan ja muuta tilalle.

kerro nyt monille tuosta havannostasi vaikka "tosiuskovaiset" saa siitä vaan lisää puhtia ja selityksen aiheita.
        pitänee ymmärtää, että osa meistä on normaalin järjen ulottumattomissa.

tervettä elämänjatkoa sulle ja järkeä muillekin.

• karppi
        vee-e kirjoitti:

olet tullu järkiisi mutta sinäkin vasta kantapään kautta.

olen ihmetelly mikä on se voima tai asia,joka laittaa ihmisen nauttimaan ties mitä mainostettuja myrkytykseen saakka ja kaiken painetun tekstin uskomista, kun se vaan on "aiheesta".

lienee samaa sukua uskovaisuudelle, järki nurkkaan ja muuta tilalle.

kerro nyt monille tuosta havannostasi vaikka "tosiuskovaiset" saa siitä vaan lisää puhtia ja selityksen aiheita.
        pitänee ymmärtää, että osa meistä on normaalin järjen ulottumattomissa.

tervettä elämänjatkoa sulle ja järkeä muillekin.

Itselläni on 20v kokemus vitamiineista, hivenaineista, rasvahapoista jne. ja olen niitä suositellut varmaankin useille sadoille ihmisille, pääosin palaute on ollut potitiivista, mulla on jotenkin sellainen tunne, että tämän viestiketjun ihmiset ei ole edes nähneet vitamiinipurkkeja, tarkoitushakuista ravintolisien sapotointia? Kaiken lisäksi useimmat suomessa myytävät monivitamiinivalmisteet ovat niin mietoja, että niillä ei voi edes teoriassa olla mitään sivuvaikutuksia, yleensä ongelmat liittyy valmisteiden täyteaineisiin, kuten laktoosiin jne.

• kokenut

Sahalaita silmissä on migreeniä. Olen kokenut juuri tuon sinun kuvaamasi muutaman kerran. Kestää yleensä puoli tuntia. Toisille tulee sen jälkeen päänsärky. Sinä aikana ei pysty tekemään mitään, eikä pysty esim. lukemaan.
        Olen kärsinyt migreenistä vuosia, mutta nuo silmäsahaukset olen saanut vain muutamia kertoja.
        B-vitamiinista on ollut apua.
        Joten mielipiteeni on, että ei noi sun pillerit sitä tehneet.

• utelias
        karppi kirjoitti:

Itselläni on 20v kokemus vitamiineista, hivenaineista, rasvahapoista jne. ja olen niitä suositellut varmaankin useille sadoille ihmisille, pääosin palaute on ollut potitiivista, mulla on jotenkin sellainen tunne, että tämän viestiketjun ihmiset ei ole edes nähneet vitamiinipurkkeja, tarkoitushakuista ravintolisien sapotointia? Kaiken lisäksi useimmat suomessa myytävät monivitamiinivalmisteet ovat niin mietoja, että niillä ei voi edes teoriassa olla mitään sivuvaikutuksia, yleensä ongelmat liittyy valmisteiden täyteaineisiin, kuten laktoosiin jne.

Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi vitamiineista ym. joista sinulla on kokemusta 20 v. Itse olen kokenut, että vaikka söisin kuinka monipuolista ruokaa, niin minulla ei imeydy, joten joudun syömään lisäravinteita.
        Kerro, vaikka joku koettaa pillerit mollata. Olkoon syömättä he, jotka kokevat, että eivät niitä tarvitse. Ja piste!

• ketjuun kirjoittanut
        karppi kirjoitti:

Äläpäs ala luulla omiasi karppi. Olen toinen niistä, joille kalaöljy aiheutti näköön oireita. Olen kuullut muualtakin, että kalaöljy on aiheuttanut näön sumentumista, joten me kaksi, jotka tähän ketjuun kirjoitimme, emme varmasti ole ainoita oireita saaneita.

Nyt suuri yllätys karpille. Syön vitamiineja ja hivenaineita purkista ja tiedän niiden toimivan minun kohdallani, joten se siitä yleistyksestäsi, että kaikki tämän ketjun kirjoittajat tarkoituksella sabotoivat ravintolisiä.

Ymmärtänet varmaan, että kaikki ei sovi kaikille. Se pätee niin ravintolisiin kuin lääkkeisiinkin. Sivuvaikutuksia saattaa tulla kenelle vaan mistä vaan.

Itse olen erittäin pahoillani siitä, että kaltaistesi ravintolisähihhuleiden takia monet pitävät ravintolisiä huuhaana. Juuri tuollainen asenne karkottaa monia edes kokeilemasta ravintolisiä.

Muuten olen kyllä suhtkoht samoilla linjoilla kanssasi, mutta en pidä ennakkoasenteistasi.

• että sahan kuvia näkö-
        kokenut kirjoitti:

Sahalaita silmissä on migreeniä. Olen kokenut juuri tuon sinun kuvaamasi muutaman kerran. Kestää yleensä puoli tuntia. Toisille tulee sen jälkeen päänsärky. Sinä aikana ei pysty tekemään mitään, eikä pysty esim. lukemaan.
        Olen kärsinyt migreenistä vuosia, mutta nuo silmäsahaukset olen saanut vain muutamia kertoja.
        B-vitamiinista on ollut apua.
        Joten mielipiteeni on, että ei noi sun pillerit sitä tehneet.

kentässäs on ennakoiva oire tulevasta migreenistä.
        olen monta vuotta syönyt monivitamiinikapseleita. Ei minulla ole mitään kuin pelkkää hyvää sanottavaa. Jatkan toki niin kauan.

• kaunis bodari poika

no niin rasvapalerot ja mätisäkit olkaa syömättä mitään vitamiineja käykää mäkissä ja noudattakaa lautasmallia ni hyvä tulee! sillä minä olen teidän johtaja ja kuningas!!!

• kaunis bodari poika

haluan lisätä vielä että halveksin lihavia /rumia ihmisiä sekä lapsia että vanhempia etoo nähdä julkisissa paikoissa lihavia jätekasoja yäk.hävetkää mätisäkit emakko lapset sika perheet hyi vittu turpaan teitä pitäs vetää diabetes uhkaa ja muut taudit mut ruokaa vaan sinne masuun lihavat siat jatkaa samaan malliin

• Elliina-

Söin muutaman viikon kalaöljykapseleita (omega E-Epaa) b-vitamiinia ja c vitamiinia. Sitten aloin ihmetellä päässä jatkuvasti tuntuvaa kiristystä, otsalla ja keskellä päätä ylhäällä.

Lopetin pillereiden syönnin ja kiristys loppui.

Luulen, että kalaöljy aiheutti sen. Onko muilla vastaavaa?

• kaynis bodari poika

joo mulla kans viikoo söin 1 g c- vitaa omega-3 4g vrk.monivitaa 2 kpl,mus tuntu et mul on siivet sit mä en enää nähnyt mun jakoja niihin alko kasvaa omenoita onks kellään vastaavaa pliis vastatkaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      43
      1280
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1082
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      865
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      94
      819
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      766
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe