lambdasta!?

tyhmä...

Onko lambda(-anturi) ainoastaan katalysaattorilla varustetuissa autoissa?

7

740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtahti

      ei.

      • diplinssi

        Lamda-anturia tarvitaan pitämään ilman ja polttoaineen määrien suhde mahdollisimman tarkkaan ykkösessä eli 0,97...1,03. Tämä siksi, että kolmiyoimikatalysaattori puhdistaa pakokaasuja hyvin tällä alueella.
        Miksi Lamdaa käytettäisiin ilman katalysaattoria? Nääs parempaan hyötysuhteeseen päästäisiin laihemmalla seoksella eli ilmaa enemmän/polttoainetta vähemmän eli Lamda-arvo yli yhden.
        Jaa, ehkä Formuloissa on ja siellä Lamda pidetään alle yhden eli antaa palaa bensaa, kunhan tehoa mahdollisimman paljon.


      • zarre
        diplinssi kirjoitti:

        Lamda-anturia tarvitaan pitämään ilman ja polttoaineen määrien suhde mahdollisimman tarkkaan ykkösessä eli 0,97...1,03. Tämä siksi, että kolmiyoimikatalysaattori puhdistaa pakokaasuja hyvin tällä alueella.
        Miksi Lamdaa käytettäisiin ilman katalysaattoria? Nääs parempaan hyötysuhteeseen päästäisiin laihemmalla seoksella eli ilmaa enemmän/polttoainetta vähemmän eli Lamda-arvo yli yhden.
        Jaa, ehkä Formuloissa on ja siellä Lamda pidetään alle yhden eli antaa palaa bensaa, kunhan tehoa mahdollisimman paljon.

        Ennen kattiaikaa valmistetuissa monojetronikeissa on aina lambda. ja ko järjestelmään on jopa saatavana lambda joka sietää lyijybensaa.


      • fgfgfgfgfg
        diplinssi kirjoitti:

        Lamda-anturia tarvitaan pitämään ilman ja polttoaineen määrien suhde mahdollisimman tarkkaan ykkösessä eli 0,97...1,03. Tämä siksi, että kolmiyoimikatalysaattori puhdistaa pakokaasuja hyvin tällä alueella.
        Miksi Lamdaa käytettäisiin ilman katalysaattoria? Nääs parempaan hyötysuhteeseen päästäisiin laihemmalla seoksella eli ilmaa enemmän/polttoainetta vähemmän eli Lamda-arvo yli yhden.
        Jaa, ehkä Formuloissa on ja siellä Lamda pidetään alle yhden eli antaa palaa bensaa, kunhan tehoa mahdollisimman paljon.

        että kattiautoissa lambdan arvo on 1,00 -0,03. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sitä voisi käyttää ilman kattiakin, kun vain on moottorinohjaus järjestetty.
        Kyllä sillä happitunnistimella (=lambda) voidaan säätää muitakin seossuhteita, kuin tuo katalylaattorin vaatima.


      • diplinssi
        zarre kirjoitti:

        Ennen kattiaikaa valmistetuissa monojetronikeissa on aina lambda. ja ko järjestelmään on jopa saatavana lambda joka sietää lyijybensaa.

        Tuota en tiennyt.


    • tyhmä...

      kun tuo oma 316i bemari (ei Kat) vie bensaa niin paljon, niin aattelin, että oiskohan lambdassa vikaa, mutta eipä taida ko. autossa olla koko lambda-anturia...

      • JanneK69

        Jos putken alkupäässä heti pakosarjan jälkeen on joku mötikkä mihin menee sähköjohto, tämä on todennäköisesti lambda-anturi.

        Minkä ikäinen hoppasi on? Vanhemmissa malleissa on käsittääkseni K-Jetronic, missä ei ole lambda-anturia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe