Onko lambda(-anturi) ainoastaan katalysaattorilla varustetuissa autoissa?
lambdasta!?
7
740
Vastaukset
- työtahti
ei.
- diplinssi
Lamda-anturia tarvitaan pitämään ilman ja polttoaineen määrien suhde mahdollisimman tarkkaan ykkösessä eli 0,97...1,03. Tämä siksi, että kolmiyoimikatalysaattori puhdistaa pakokaasuja hyvin tällä alueella.
Miksi Lamdaa käytettäisiin ilman katalysaattoria? Nääs parempaan hyötysuhteeseen päästäisiin laihemmalla seoksella eli ilmaa enemmän/polttoainetta vähemmän eli Lamda-arvo yli yhden.
Jaa, ehkä Formuloissa on ja siellä Lamda pidetään alle yhden eli antaa palaa bensaa, kunhan tehoa mahdollisimman paljon. - zarre
diplinssi kirjoitti:
Lamda-anturia tarvitaan pitämään ilman ja polttoaineen määrien suhde mahdollisimman tarkkaan ykkösessä eli 0,97...1,03. Tämä siksi, että kolmiyoimikatalysaattori puhdistaa pakokaasuja hyvin tällä alueella.
Miksi Lamdaa käytettäisiin ilman katalysaattoria? Nääs parempaan hyötysuhteeseen päästäisiin laihemmalla seoksella eli ilmaa enemmän/polttoainetta vähemmän eli Lamda-arvo yli yhden.
Jaa, ehkä Formuloissa on ja siellä Lamda pidetään alle yhden eli antaa palaa bensaa, kunhan tehoa mahdollisimman paljon.Ennen kattiaikaa valmistetuissa monojetronikeissa on aina lambda. ja ko järjestelmään on jopa saatavana lambda joka sietää lyijybensaa.
- fgfgfgfgfg
diplinssi kirjoitti:
Lamda-anturia tarvitaan pitämään ilman ja polttoaineen määrien suhde mahdollisimman tarkkaan ykkösessä eli 0,97...1,03. Tämä siksi, että kolmiyoimikatalysaattori puhdistaa pakokaasuja hyvin tällä alueella.
Miksi Lamdaa käytettäisiin ilman katalysaattoria? Nääs parempaan hyötysuhteeseen päästäisiin laihemmalla seoksella eli ilmaa enemmän/polttoainetta vähemmän eli Lamda-arvo yli yhden.
Jaa, ehkä Formuloissa on ja siellä Lamda pidetään alle yhden eli antaa palaa bensaa, kunhan tehoa mahdollisimman paljon.että kattiautoissa lambdan arvo on 1,00 -0,03. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sitä voisi käyttää ilman kattiakin, kun vain on moottorinohjaus järjestetty.
Kyllä sillä happitunnistimella (=lambda) voidaan säätää muitakin seossuhteita, kuin tuo katalylaattorin vaatima. - diplinssi
zarre kirjoitti:
Ennen kattiaikaa valmistetuissa monojetronikeissa on aina lambda. ja ko järjestelmään on jopa saatavana lambda joka sietää lyijybensaa.
Tuota en tiennyt.
- tyhmä...
kun tuo oma 316i bemari (ei Kat) vie bensaa niin paljon, niin aattelin, että oiskohan lambdassa vikaa, mutta eipä taida ko. autossa olla koko lambda-anturia...
- JanneK69
Jos putken alkupäässä heti pakosarjan jälkeen on joku mötikkä mihin menee sähköjohto, tämä on todennäköisesti lambda-anturi.
Minkä ikäinen hoppasi on? Vanhemmissa malleissa on käsittääkseni K-Jetronic, missä ei ole lambda-anturia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371822
- 50818
- 69786
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7661Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33639Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15569Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141481- 52465