kuinkas onnistuu?

diipa daapa

Moi

Tässä on useampi päivä jo pähkäilty näppäimistön kanssa. Skandinaaviset merkit toimii, mutta @ merkkiä en saa tulemaan ctrl alt 2 tai altgr 2 komennolla

7

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viallinen?

      /etc/X11/xorg.conf:iin oikea suomalainen näppäimistömääritys.
      @@@@@@@@
      Vain malliksi:
      cat /etc/X11/xorg.conf
      Section "InputDevice"
      Identifier "Keyboard0"
      Driver "kbd"
      Option "XkbModel" "pc105"
      Option "XkbLayout" "fi"
      EndSection
      ctrl-alt ei toimi, mutta toki AltGr.

      • diipa daapa

        Moi

        Kyllä näppis on kunnossa. On jakajalla kiinni kahdessa koneessa ja toisessa ei ongelmia. Nyt ainostaan tämä ububtu takkuaa. altgr ei siis toimi, eikä alt ctrl. Ääkköset tulee ihan ok. Xorg:iin on määritelty suomalainen näppis.


      • diipa daapa kirjoitti:

        Moi

        Kyllä näppis on kunnossa. On jakajalla kiinni kahdessa koneessa ja toisessa ei ongelmia. Nyt ainostaan tämä ububtu takkuaa. altgr ei siis toimi, eikä alt ctrl. Ääkköset tulee ihan ok. Xorg:iin on määritelty suomalainen näppis.

        Entä mitenkä se sun xorg.confin laita oli, mulla on tällainen:

        Section "InputDevice"
        Identifier "Generic Keyboard"
        Driver "kbd"
        Option "CoreKeyboard"
        Option "XkbRules" "xorg"
        Option "XkbModel" "pc105"
        Option "XkbLayout" "fi"
        EndSection

        Ratkaisevia lienee nuo "pc105" sekä "fi" tarkasta että sulla on samat ellei niin korjaa ne. Graafisesti voit tehdä sen "Järjestelmä" -> "Asetukset" -> "Näppämistö" kohdan "asettelut" välilehdeltä (6.10).

        Muutoin voit muokata tuota tiedostoa /etc/X11/xorg.conf mutta sulle ehkä turvallisempaa kokeilla ensin graafisesti valikon kautta.

        Niin ja toimiiko sulla any-key?


      • diipa daapa
        exergy kirjoitti:

        Entä mitenkä se sun xorg.confin laita oli, mulla on tällainen:

        Section "InputDevice"
        Identifier "Generic Keyboard"
        Driver "kbd"
        Option "CoreKeyboard"
        Option "XkbRules" "xorg"
        Option "XkbModel" "pc105"
        Option "XkbLayout" "fi"
        EndSection

        Ratkaisevia lienee nuo "pc105" sekä "fi" tarkasta että sulla on samat ellei niin korjaa ne. Graafisesti voit tehdä sen "Järjestelmä" -> "Asetukset" -> "Näppämistö" kohdan "asettelut" välilehdeltä (6.10).

        Muutoin voit muokata tuota tiedostoa /etc/X11/xorg.conf mutta sulle ehkä turvallisempaa kokeilla ensin graafisesti valikon kautta.

        Niin ja toimiiko sulla any-key?

        Moi

        Olen xorg:n konffannut komennolla
        sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
        ja siellä näppäimistö on 105 / Fi

        Graafinen "konffain" kaatuu, jos tekee muutoksia ilmoitukseen
        -----------------------
        "XKB-asetusten käyttöönotto epäonnistui.
        Syynä on voi eri tapauksissa olla:
        - vika libxklavier-kirjastossa
        - vika X-palvelimessa (xkbcomp ja xmodmap -ohjelmat)
        - X-palvelimen kanssa yhteensopimaton libxkbfile-toteutus

        X-palvelimen versiotiedot:
        The X.Org Foundation
        70101000

        Jos lähetät tästä vikailmoituksen, sisällytä mukaan:
        - Komennon xprop -root | grep XKB tuloste
        - Komennon gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd tuloste"
        -----------------------------------
        Komento
        sudo gedit /etc/x11/xorg.conf avaa conffi -fileen, mutta se on tyhjä.


      • diipa daapa
        diipa daapa kirjoitti:

        Moi

        Olen xorg:n konffannut komennolla
        sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
        ja siellä näppäimistö on 105 / Fi

        Graafinen "konffain" kaatuu, jos tekee muutoksia ilmoitukseen
        -----------------------
        "XKB-asetusten käyttöönotto epäonnistui.
        Syynä on voi eri tapauksissa olla:
        - vika libxklavier-kirjastossa
        - vika X-palvelimessa (xkbcomp ja xmodmap -ohjelmat)
        - X-palvelimen kanssa yhteensopimaton libxkbfile-toteutus

        X-palvelimen versiotiedot:
        The X.Org Foundation
        70101000

        Jos lähetät tästä vikailmoituksen, sisällytä mukaan:
        - Komennon xprop -root | grep XKB tuloste
        - Komennon gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd tuloste"
        -----------------------------------
        Komento
        sudo gedit /etc/x11/xorg.conf avaa conffi -fileen, mutta se on tyhjä.

        Niin. Jäi sanomatta, että tuossa "graafisessa" on määriteltynä suomi ja kansainvälinen 105...


      • viallinen?
        diipa daapa kirjoitti:

        Moi

        Olen xorg:n konffannut komennolla
        sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
        ja siellä näppäimistö on 105 / Fi

        Graafinen "konffain" kaatuu, jos tekee muutoksia ilmoitukseen
        -----------------------
        "XKB-asetusten käyttöönotto epäonnistui.
        Syynä on voi eri tapauksissa olla:
        - vika libxklavier-kirjastossa
        - vika X-palvelimessa (xkbcomp ja xmodmap -ohjelmat)
        - X-palvelimen kanssa yhteensopimaton libxkbfile-toteutus

        X-palvelimen versiotiedot:
        The X.Org Foundation
        70101000

        Jos lähetät tästä vikailmoituksen, sisällytä mukaan:
        - Komennon xprop -root | grep XKB tuloste
        - Komennon gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd tuloste"
        -----------------------------------
        Komento
        sudo gedit /etc/x11/xorg.conf avaa conffi -fileen, mutta se on tyhjä.

        "Komento
        sudo gedit /etc/x11/xorg.conf avaa conffi -fileen, mutta se on tyhjä. "

        Niinhän sen pitääkin olla, koska tuollaista x11 hakemistoa ei ole yleensä olemassakaan Linux-jakeluissa. X11 taas puolestaan on.


      • viallinen? kirjoitti:

        "Komento
        sudo gedit /etc/x11/xorg.conf avaa conffi -fileen, mutta se on tyhjä. "

        Niinhän sen pitääkin olla, koska tuollaista x11 hakemistoa ei ole yleensä olemassakaan Linux-jakeluissa. X11 taas puolestaan on.

        Mä en tainnut huomata tuota viimeistä lausetta ollenkaan mutta tosiaan, linuxissa isot ja pienet kirjaimet merkitsevät eri asiaa. Varminta onkin esim. tekstitiedostoa muokatessa täräyttää komentoriviin "sudo gedit" jolloin gedit-tekstinkäsittely aukeaa root-oikeuksin. Sieltä kun surffailee sinne oikeaan tiedostoon niin ei tule noita näppi- tai lukihäiriöitä.

        Tämähän ei ole ollenkaan ensimmäinen kerta kun x11 ja X11 sotketaan, taannoin oli täsmälleen sama vaiva jollakulla ja kovasti ihmetteli kun kyseinen tiedosto olikin tyhjä. Eli jos sen tekee noin niin siinä luodaan uusi tyhjä tiedosto, käyttäkää sitä tiedoston selaamista geditillä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe