Koepalan tuloksista

huolestunut tytär

Hei,

Äitini (60v) kävi mammografian joukkoseulannassa muutama viikko sitten. Eilen hänet kutsuttiin lisätutkimuksiin, joissa hän oli heti tänään. Lääkäri oli ultrannut ja todennut, että oikeassa rinnassa on selvä poikkeama. Tästä poikkeamasta, jonka halkaisija on 1,5cm otettiin neljä koepalaa. Patologin tulokset tulevat ensi viikolla.
Lääkäri oli sanonut, että on pieni mahdollisuus että poikkeama olisi hyvänlaatuinen. Kysyisinkin, onko kellään kokemuksia siitä, että poikkeama olisikin todettu muuksi kuin syöväksi.

Äidilläni on kystia rinnoissa, ja lääkäri oli todennut että tämä 1,5cm kohta poikkeaa huomattavasti näistä muista. Lääkäri oli myös todennut, että edes hän ei tunne käsillä tätä poikkeamaa, eli äitinikin olisi ollut mahdotonta sitä itse tuntea.

Kuinkahan nopeasti leikkaus on edessä? Ja mikähän on ennuste, vai voiko siitä vielä puhua, kun tulokset eivät ole tulleet?

Aivan järkyttäviä uutisia näin joulun alla :-(

7

1082

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

kyseessä on syöpä. Leikkaus on edessä ihan viikossa-parissa. Sen jäleen sytostaatit tai pelkkä sädehoito, hormonilääkitys jne. Jokainen syöpä on oma tarinansa.
      "Poikkeama" kuulostaa pieneltä. Oma kasvaimeni näytti ultrassa n. 1,5 cm kokoiselta mutta osoittautui lopulta vain 0,5 mm kokoiseksi.

Syöpä ei enää tarkoita kuolemantuomiota!
      Soita paikalliseen syöpäsäätiöön. Saatte asiallista tukea!

• huolesi koska

itsellänikin meni täysin joulufiilikset, mutta sillä erotuksella että tämä tapaus on itselläni. Olen nuori (25v) joten se on ainut syy, miksi oikeastaan epäilevät että voisi olla muutakin kuin pahanlaatuista. Hieman tietysti ikävältä kuulostaa tuo mainitsemasi lääkärin kommentti, että PIENI mahdollisuus on että olisi hyvänlaatuinen. Eli ehkä siinä tapauksessa ikä on se tekijä, jonka katsotaan lisäävän pahanlaatuisuuden riskiä.
      Mutta älä heitä vielä toivoasi, vanhemmilla ihmisillä syöpä on kuitenkin paremmin hoidettavissa kuin nuoremmilla, jos se sitä nyt on. Ei uusi niin helposti tai ole niin ärhäkkää. Itse olen menossa koepalaan ensi viikolla.

• rintsari

Minulla on 1,5 cm:n kokoinen rintasyöpä leikattu vuonna 2000. Gradus 1, eli rauhallista lajia. Pian osapoiston jälkeen jouduin koko rinnanpoistoon, koska syövän esiastetta oli muuallakin rintaa. Olin 33 sairastuessani.

Jos patologin tulokset viitttaavat syöpään, on leikkaus pikimmiten edessä. Itse ainakin toivuin leikkauksesta nopeasti. TRAM-korjausleikkaus oli hieman isompi leikkaus ja siitä toipuminen kesti pidempään.

Ennustetta ei kukaan vielä tässä vaiheessa pysty sanomaan. Ennusteeseen vaikuttavat mm. levinneisyys (löytyykö kainalosta mitään) kasvaimen ärhäkkyys. Rintasyöpää on myös montaa eri lajia ja ihmiset yksilöitä, joten ennustetta on vaikea mennä sanomaan. Yleensä rintasyövällä on tänä päivänä hyvä ennuste. Tiedän useita, joilla ollut ärhäkkä, gradus 3 rintasyöpä ja levinnyt kainaloon, mutta elävät ja voivat hyvin, vaikka sairastumisesta yhtä kauan kuin minulla. Lääkkeitä löytyy paljon ja koko ajan tulee lisää.

Tiedän, että paniikki tässä vaiheessa iskee, mutta yrittäkää ottaa rauhallisesti. Eihän syöpädiagnoosia vielä edes ole teillä.

• huolestunut tytär

Hei,

Kiitos vastanneille. Ilmoittelen ensi viikolla, mikä on tuomio.

• syöpis

Älkää antako tämän asian pilata jouluanne. Murehtikaa vasta sitten, kun/jos on murehdittavaa.
      Sanoisin, että aika pieni on kooltaan. Helppo varmasti leikata, jos tarvetta on.
      Voimia teille molemmille!

• onko kellään

onko kellään ollut kahta tai useampaa imusolmuketta vierekkäin turvoksissa?

• huolestunut tytär

Syöpähän se :-( Muutos on onneksi pieni ja kainalo puhdas. Leikkaus on kuitenkin tulossa ja sitä nyt odotellaan. Mieli on surullinen mutta toisaalta myös helpottunut, että tulos ei ollut niin paha kuin olisi voinut olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      182
      2708
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      195
      2227
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      177
      2036
    4. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      172
      1894
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      126
      1874
    6. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      32
      1725
    7. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      73
      1365
    8. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      179
      1325
    9. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      174
      1272
    10. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      80
      1212
    Aihe