Kuinka kauas

WLAN kuuluu

Kuinka kauas WLANin pitäis kuulua? Täällä keskusteluissa puhutaan kymmenistä metreistä, mutta mulla nopeus putoaa jo alle kymmenen metrin päästä. Mulla on tukiasema talon päädyssa, ja toisessa päädyssa vaikka ovet on auki ja väliseinät puuta, nopeus on vaan maksimi 18 megabittiä ja yleesä vielä vähemmän.

Zyxelin 660:een ei taida saada suunta-antennia laitettua? Antennia ei ainakaan tunnu saavan irti.

17

2206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauaksi kantaa

      200 metrin donitsi lähettimen ympärillä!

      • aseentovaa

        mulla kanssa Z660nen ja piti saada yläkertaan kuulumaan joten laitoin antennin vaakatasoon ja kasnäin alkoi kuulumaan. koklaa erilaisia asentoja ja mittaa kuuluvuus vaikkapa netstumblerilla.ja enpä minäkään ole löytänyt vaihtoantennia tuohon.


      • noin 350m

        ajelin autolla ikkuna auki ja testailin välillä


    • sopis sulle

      Täähän sopis sulle: http://wi-focuser.com
      Mitään myyntipaikkaa vaan ei tainnu olla vielä, vai onko noita jo jossain?

      • Kysymällä oppii

        Tuollahan oli osoite tiedusteluille. Kysy sieltä ja kerro meille muillekin, mistä saa. Alkoi vähän kiinnostaa.


      • 0-2€ olisi kohdallaan

        Tuo suuntain on yksinkertaisesti heijastin alkuperäiseen antenniin, osat maksavat 0-2€ ja ohjeita on netti pullollaan. Tarvitaan pala peltiä/kuparia tms. (verkko tai alumiinifoliokin käy) ja jos haluaa siistin niin joku muovipurkki tms. koteloksi (sellaista materiaalia joka ei vaikuta radioaaltoihin eli metalli ei sovi koteloksi kuin takaseinään). Ympyrän kaaren muotoinenkin heijastin toimii tuollaisessa ihan hyvin, jos tarvitaan pitkää matkaa tarkalla suuntauksella niin sitten paraboloidinen heijastin ja antenni polttopisteeseen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_antenna ...tuolla teoriaa.
        http://www.freeantennas.com/projects/template/index.html ... ja tuolla ohjeita selventäviä kuvia.


      • vastaanotin liian lähellä
        0-2€ olisi kohdallaan kirjoitti:

        Tuo suuntain on yksinkertaisesti heijastin alkuperäiseen antenniin, osat maksavat 0-2€ ja ohjeita on netti pullollaan. Tarvitaan pala peltiä/kuparia tms. (verkko tai alumiinifoliokin käy) ja jos haluaa siistin niin joku muovipurkki tms. koteloksi (sellaista materiaalia joka ei vaikuta radioaaltoihin eli metalli ei sovi koteloksi kuin takaseinään). Ympyrän kaaren muotoinenkin heijastin toimii tuollaisessa ihan hyvin, jos tarvitaan pitkää matkaa tarkalla suuntauksella niin sitten paraboloidinen heijastin ja antenni polttopisteeseen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_antenna ...tuolla teoriaa.
        http://www.freeantennas.com/projects/template/index.html ... ja tuolla ohjeita selventäviä kuvia.

        iTse ratkaisin kaverille,,,liikateho ongelman ...kun tukiasemantehoja en pystynyt puottaan,,,pistin aluvoliota tukiaseman päälle nytyksi...rupes rulettamaan maks. nopeuksilla


      • tuntipalkalla
        0-2€ olisi kohdallaan kirjoitti:

        Tuo suuntain on yksinkertaisesti heijastin alkuperäiseen antenniin, osat maksavat 0-2€ ja ohjeita on netti pullollaan. Tarvitaan pala peltiä/kuparia tms. (verkko tai alumiinifoliokin käy) ja jos haluaa siistin niin joku muovipurkki tms. koteloksi (sellaista materiaalia joka ei vaikuta radioaaltoihin eli metalli ei sovi koteloksi kuin takaseinään). Ympyrän kaaren muotoinenkin heijastin toimii tuollaisessa ihan hyvin, jos tarvitaan pitkää matkaa tarkalla suuntauksella niin sitten paraboloidinen heijastin ja antenni polttopisteeseen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_antenna ...tuolla teoriaa.
        http://www.freeantennas.com/projects/template/index.html ... ja tuolla ohjeita selventäviä kuvia.

        En kyllä pääse lähellekään työnantajani tuntipalkkaa, jo rupean itse tursimaan tuollaista! Veikkaan, että lopputulos on ruma ja toimii huonommin. Luulen, että ostan tuollaisen tuollakin hinnalla heti, kun jostain alkaa saada.


      • ikiopiskelija
        tuntipalkalla kirjoitti:

        En kyllä pääse lähellekään työnantajani tuntipalkkaa, jo rupean itse tursimaan tuollaista! Veikkaan, että lopputulos on ruma ja toimii huonommin. Luulen, että ostan tuollaisen tuollakin hinnalla heti, kun jostain alkaa saada.

        Olen opiskellut fysiikkaa, ja juuri sovitus 2.4 GHz aallonpituuteen taitaa olla tässä se pointti. Mikä tahansa pallopeili ei siis toimi oikein, vaan väärin sovitettuna voi heikentää signaalia entisestään. Jos rupeaa itse kokeilemaan, kannattaa laskea ja testata, että toimii myös.


      • hieman....
        tuntipalkalla kirjoitti:

        En kyllä pääse lähellekään työnantajani tuntipalkkaa, jo rupean itse tursimaan tuollaista! Veikkaan, että lopputulos on ruma ja toimii huonommin. Luulen, että ostan tuollaisen tuollakin hinnalla heti, kun jostain alkaa saada.

        Pointti oli että noissa heijastimissa samoin kuin antenneissa on aika reilut wlan lisät. Wlan antennien hinnat suhteessa valmistuskustannuksiin ovat moninkertaiset verrattuna esim. radio/tv antenneihin, tuo heijastin nyt on vielä kohtuuhintainen moneen antenniin verrattuna (200€ antennista kun muuhun käyttöön saa 20€, vastaavilla valmistusmäärillä ja valmistuskustannuksilla).

        2,4GHz taajuudella tuo antennin mitoitus on aika tarkka mutta ei mahdoton tehtävä ja netti on pullollaan ohjeita ja laskureita erityyppisten antennien mitoitukseen.

        Ihan kotikonstein ja normaali työkaluilla (kai työntömitta lasketaan vielä normaaliksi?) on tullut tehtyä noita erityyppisiä wlan antenneja tusinan verran ja kaikki toimivat hyvin, yhtä lukuunottamatta olivat vireessä suoraan ohjeiden mukaan ja se ainoa jota joutui korjailemaan oli tehty hieman ohjeista poikkeavasti (radioamatöörikaverilta lainasin SWR mittaria virityksen tarkistukseen). Osakustannukset luokkaa 0-10€/antenni ja suuritöisimmässä meni reilu tunti aikaa tehdä.... vastaavat (rakenteeltaan/toiminnaaltaan) kaupassa 100-250€ eivätkä ne ostetut sen paremmin ole toimineet kun on kokeiltu kantomatkoja.


      • ketjun aloittaja
        hieman.... kirjoitti:

        Pointti oli että noissa heijastimissa samoin kuin antenneissa on aika reilut wlan lisät. Wlan antennien hinnat suhteessa valmistuskustannuksiin ovat moninkertaiset verrattuna esim. radio/tv antenneihin, tuo heijastin nyt on vielä kohtuuhintainen moneen antenniin verrattuna (200€ antennista kun muuhun käyttöön saa 20€, vastaavilla valmistusmäärillä ja valmistuskustannuksilla).

        2,4GHz taajuudella tuo antennin mitoitus on aika tarkka mutta ei mahdoton tehtävä ja netti on pullollaan ohjeita ja laskureita erityyppisten antennien mitoitukseen.

        Ihan kotikonstein ja normaali työkaluilla (kai työntömitta lasketaan vielä normaaliksi?) on tullut tehtyä noita erityyppisiä wlan antenneja tusinan verran ja kaikki toimivat hyvin, yhtä lukuunottamatta olivat vireessä suoraan ohjeiden mukaan ja se ainoa jota joutui korjailemaan oli tehty hieman ohjeista poikkeavasti (radioamatöörikaverilta lainasin SWR mittaria virityksen tarkistukseen). Osakustannukset luokkaa 0-10€/antenni ja suuritöisimmässä meni reilu tunti aikaa tehdä.... vastaavat (rakenteeltaan/toiminnaaltaan) kaupassa 100-250€ eivätkä ne ostetut sen paremmin ole toimineet kun on kokeiltu kantomatkoja.

        Juu, tuumasta toimeen. Laitoin päähänpistona viestin tonne Wi-Focuserin infoon ja sainki vastauksen jo tänään. Eivät vielä myy suoraan kuluttajille, vaan ovat kuulemma vasta järjestelemässä jälleenmyyntiä. Nätisti pyytämällä :D sain kuitenki tilattua yhden, maksaa postikuluineen 16.90 eur. Katotaan mitä auttaa.


    • Nirk

      sulla on. Jos sun liittymän download on 2 megabittiä, niin wlan'in 18 megaa riittää siihen vielä ihan hyvin. Elikkäs ei tuo nopeuden pudotus tukiasemasta kauemmas siirryttäessä vielä vaikuta mitään sun nettinopeuteen....?? Suunta-antennilla voit HYVÄSSÄ tapauksessa saada vaikka 90 megan siirtonopeuden, mutta so what....surffailu ei nopeudu yhtään, kun kerran liittymäsi antaa vain MAX esim. 2 megaa.

      • ja tarpeesta

        Monella tuo wlan on käytössä muussakin kuin nettisurffauksessa. Pari-kolme konetta ja niiden välinen tiedostojako "omassa verkossa" ei ole mikään harvinainen tilanne tänäpäivänä.... Tietysti jos on vain 1 kone ja wlan vain nettisuffauksen käytössä tuo nopeus ei ole niin olennainen.


      • 8 megaa
        ja tarpeesta kirjoitti:

        Monella tuo wlan on käytössä muussakin kuin nettisurffauksessa. Pari-kolme konetta ja niiden välinen tiedostojako "omassa verkossa" ei ole mikään harvinainen tilanne tänäpäivänä.... Tietysti jos on vain 1 kone ja wlan vain nettisuffauksen käytössä tuo nopeus ei ole niin olennainen.

        8 megan yhteys ja WLAN rajoittaa kaapeliin verrattuna. Ja kannettavan ja pöytäkoneen väliset siirrot on ihan tuskaa.


      • ketjun aloittaja
        8 megaa kirjoitti:

        8 megan yhteys ja WLAN rajoittaa kaapeliin verrattuna. Ja kannettavan ja pöytäkoneen väliset siirrot on ihan tuskaa.

        Nyt näkyy olevan noitten suuntamien myynti jo käynnissä valmistajan omassa verkkokaupassa http://siptune.com. Tilaan kyllä yhen niin nähään paraneeko vauhti.


      • ketjun aloittaja
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Nyt näkyy olevan noitten suuntamien myynti jo käynnissä valmistajan omassa verkkokaupassa http://siptune.com. Tilaan kyllä yhen niin nähään paraneeko vauhti.

        No nyt luulis vihdoin tulevan. Ainakin vahvistus tuli. Eka lupaus peruuntui, kun laittoivat viestiä, että joutuvat sittenkin odottamaan verkkokaupan aukeemista ennenku voivat myydä. En taida saada ennen joulua. :(


      • sama vielä
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        No nyt luulis vihdoin tulevan. Ainakin vahvistus tuli. Eka lupaus peruuntui, kun laittoivat viestiä, että joutuvat sittenkin odottamaan verkkokaupan aukeemista ennenku voivat myydä. En taida saada ennen joulua. :(

        Eilen tuli ja näyttää jopa toimivan. Desibeleistä mä en tiedä enkä ymmärrä, mutta kytkeytynyt yhteysnopeus, mikä ennen kieppui 18 megabitin tienoilla ja alle on nyt aika tasaiseen 36 megabittiä. Välillä käy alle, mut kyllä välillä ylikin. Pitää vielä tutkia zyxelin sijoitus ja muut mahdolliset häiriöt, tähtäimssä 54 megaa. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe