burn out puolison

rinnalla

miten jaksan? Meillä ei ole lapsia, vain mieheni ja minä. Hänellä todettu todella paha burn out. Kävimme lääkärissä ihan viime tipassa.
Nyt sairaslomaa, lepoa jne.
Tämä kaikki tarkoittaa että kaikki kaatuu minun niskaani...

17

2155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käydä keskusteluja

jonkun ammattiauttajan kanssa. Se auttaa häntä parhaiten.
      Lisäksi lepoa, nukkumista, itkuakin, jos itkettää.
      Sinä voit toimia tietenkin yhtenä tukipilarina, mutta terapeutti et voi hänelle olla. Silloin omat voimasi loppuvat.

Ota käytännön asiat kontollesi, ettei miehesi tarvitse niitä murehtia. Kyllä te selviätte, kunhan miehesi hakeutuu ammatti-ihmisen luo.

Burnoutissa pitää miettiä omaa itseäänkin. Omaa tapaa tehdä työtä, ottaa liikoja vastuita ja huolehtimisia. Sellaisesta pitäs oppia pois.
      Ihminen voi oppia uudenlaisen tyylin hoitaa työasioita vähemmän stressaavasti.

• käy

psykiatrilla, on pitkällä sairaslomalla ja minä hoidan kaikki arjen käytännön asiat. Sehän tässä pelottaakin. Hänellä on oikeus nyt keskittyä vain itseensä sillä aikaa kun minä hoidan kaiken...
        Tottakai annan hänelle täyden tukeni, tarkoitan vain että masentuneen, sairastuneen, burn out ihmisen läheiset unohdetaan. Kukaan ei kysy heidän jaksamistaan.

• rakkaus miestäsi kohtaan
        käy kirjoitti:

psykiatrilla, on pitkällä sairaslomalla ja minä hoidan kaikki arjen käytännön asiat. Sehän tässä pelottaakin. Hänellä on oikeus nyt keskittyä vain itseensä sillä aikaa kun minä hoidan kaiken...
        Tottakai annan hänelle täyden tukeni, tarkoitan vain että masentuneen, sairastuneen, burn out ihmisen läheiset unohdetaan. Kukaan ei kysy heidän jaksamistaan.

auttaa sinua jaksamaan pahimman yli.
        Ja, että kaiken ohella pidät huolta itsestäsi. Ole terveesti itsekäs, ota omaa aikaa ja hoida ystävyyssuhteitasi.

• aloittaja
        rakkaus miestäsi kohtaan kirjoitti:

auttaa sinua jaksamaan pahimman yli.
        Ja, että kaiken ohella pidät huolta itsestäsi. Ole terveesti itsekäs, ota omaa aikaa ja hoida ystävyyssuhteitasi.

vastauksesta, mutta kaipaisin kohtalotovereiden kommentteja. Tiedän ettei pitäisi "mökkiytyä" mutta asumme maalla eikä ystäviä ole kuin 20 km päässä.
        Illat ovat yksinäisiä kun juttuseuraa ei ole..

• kaikki..

Kaikki kaatuu niskaasi. Teillä ei ole lapsia, vain Te kaksi ! Aatteleppa jos olisi muutama lapsi vielä "riesana" niinkuin meillä.
      Eikä kaikki silti kaatunut niskaan. Olisiko hieman arvojärjestyksessä pohtimista ??

• aloittaja

lapsia, niin silti minä käyn kaupassa, teen ruuan, pyykin, tiskin, maksan laskut, teen pihatyöt, hoidan koiran, siivoan,.... kaikki tämä oman päivätyön lisäksi.
        Jääkaappi hajosi, joten huomenna pitäisi lähteä ( yksin )ostamaan uutta. Remontti on kesken, joten minä tartun siveltimeen ja maalaan seinät loppuun.
        Kun tulee lunta, minä teen lumityöt. Kun uuninpesä on täynnä minä tyhjennän tuhkat. Kun puut on loppu, minä kannan halkoja sisälle.
        Huolehdin autoista ( katsastus on tehtävä ajallaan...)jne.

Haluatko että jatkan listaa... Kun sanon että KAIKKI kaatuu niskaan, niin tarkoitan että kaikki. Aukaisen lopulta mieheni nimissä tulleet kirjeet, joissa oletan olevan lasku ja maksan omalta tililtäni!

Ei lapsettomuus tarkoita sitä ettei olisi kotia huolehdittavana! Sitäpaitsi huolehdin siitä että mieheni muistaa lääkäriaikansa. Rauhoittelen kun hän saa paniikkikohtauksen jne.
        Olisi ihanaa jos joku joskus kysyisi kuinka minä voin tai jaksan...

• martse
        aloittaja kirjoitti:

lapsia, niin silti minä käyn kaupassa, teen ruuan, pyykin, tiskin, maksan laskut, teen pihatyöt, hoidan koiran, siivoan,.... kaikki tämä oman päivätyön lisäksi.
        Jääkaappi hajosi, joten huomenna pitäisi lähteä ( yksin )ostamaan uutta. Remontti on kesken, joten minä tartun siveltimeen ja maalaan seinät loppuun.
        Kun tulee lunta, minä teen lumityöt. Kun uuninpesä on täynnä minä tyhjennän tuhkat. Kun puut on loppu, minä kannan halkoja sisälle.

Haluatko että jatkan listaa... Kun sanon että KAIKKI kaatuu niskaan, niin tarkoitan että kaikki. Aukaisen lopulta mieheni nimissä tulleet kirjeet, joissa oletan olevan lasku ja maksan omalta tililtäni!

Ei lapsettomuus tarkoita sitä ettei olisi kotia huolehdittavana! Sitäpaitsi huolehdin siitä että mieheni muistaa lääkäriaikansa. Rauhoittelen kun hän saa paniikkikohtauksen jne.

mieleeni että olisiko sinun jaksamistasi silmällä pitäen mahdollista että miehesi menisi joksikin aikaa esim. psyk.sairaalaan? Siellä olisi ainakin säännöllinen päivärytmi joka kotioloissa helposti unohtuu. Ja olisi tärkeää että sinäkin voisit käydä jonkun lääkärin tai muun asiantuntijan juttusilla keskustelemassa omasta jaksamisestasi. Pystytkö mitenkään "delegoimaan" raskaimpia hommia kellekkään esim. olisiko sukulaisista, tutuista mitään apua edes silloin tällöin sinne kotiin? Jonkun kanssa sinun olisi päästävä juttelemaan. Älä jää liian kauaksi aikaa odottelemaan sillä helposti käy niin että kun läheinen sairastuu henkisesti hän ikään kuin kietoo ja lamaannuttaa siihen sairauteensa koko perheensä. Kokemusta on.

• alkup.
        martse kirjoitti:

mieleeni että olisiko sinun jaksamistasi silmällä pitäen mahdollista että miehesi menisi joksikin aikaa esim. psyk.sairaalaan? Siellä olisi ainakin säännöllinen päivärytmi joka kotioloissa helposti unohtuu. Ja olisi tärkeää että sinäkin voisit käydä jonkun lääkärin tai muun asiantuntijan juttusilla keskustelemassa omasta jaksamisestasi. Pystytkö mitenkään "delegoimaan" raskaimpia hommia kellekkään esim. olisiko sukulaisista, tutuista mitään apua edes silloin tällöin sinne kotiin? Jonkun kanssa sinun olisi päästävä juttelemaan. Älä jää liian kauaksi aikaa odottelemaan sillä helposti käy niin että kun läheinen sairastuu henkisesti hän ikään kuin kietoo ja lamaannuttaa siihen sairauteensa koko perheensä. Kokemusta on.

lähimmät sukulaiset ovat 200 km päässä. Olen jo yrittänyt hellittää itse tahtia eli en ota paineita esim. viikkosiivouksesta!
        Varmaan täytyy hakeutua ammatti-ihmisten puheille jos tilanne jatkuu tällaisena vielä pitkäänkin.
        Kyllähän sitä ihminen jaksaa tilapäisesti mitä vaan, mutta jos rasitus vain jatkuu...

• meijukeijuli
        aloittaja kirjoitti:

Vaikutat kovin hätääntyneeltä ja rasittuneelta.
        Yritä ottaa rauhallisesti, maailma ei kaadu vaikka siltä tuntuisikin.

Miehesi ei koko loppuelämäänsä ole huonossa kunnossa. Rankimman, alun jälkeen miehesi pystynee osallistumaan joihinkin päivittäisiin arkirutiineihin pikkuhiljaa.

Lintsaa kaikesta mahdollisesta. Unohda koko viikkosiivous-käsite. Osta kaupasta valmista ruokaa vaikkei se kotitekoisen veroista olekkaan. Käytä jokin aika kertakäyttöastioita.

Pihatyöt voi myös jättää väliin toistaiseksi paitsi lumityöt. Ne täytynee edes jotenkin tehdä, jotta kulkeminen onnistuisi.

Remontti voi odottaa parempia aikoja, sillä ei ole kiire. Tärkeintä on, että sinä jaksat ja että miehesi toipuu. Hänenkin kannaltaan olisi hyvä, ettet sekopäisenä stressistä ympärillä säntäilisi.

• alkup. kirjoitti:

lähimmät sukulaiset ovat 200 km päässä. Olen jo yrittänyt hellittää itse tahtia eli en ota paineita esim. viikkosiivouksesta!
        Varmaan täytyy hakeutua ammatti-ihmisten puheille jos tilanne jatkuu tällaisena vielä pitkäänkin.
        Kyllähän sitä ihminen jaksaa tilapäisesti mitä vaan, mutta jos rasitus vain jatkuu...

..Sinua syyllistämättä kannattaa ehkä vielä pohtia, että asetelma voisi olla myös päinvastainen. Sinä olisit sairastunut ja miehesi joutuisi ottamaan vastuun arkirutiineista. Masentuneelle läheisimpien ihmisten tuki on korvaamaton. Se on varmasti rankkaa ja kuten edellä on todettu, omasta jaksamisesta täytyy huolehtia.
        En tiedä miehesi tilan vakavuutta, mutta jos hän pärjää kotona, sanoisin, että se on kuitenkin paras ja turvallisin paikka. Hanki tavalla tai toisella sinne apua, jos et itse jaksa arkea pyörittää. Varmasti selviätte tämän yli.

• alkup.
        meijukeijuli kirjoitti:

Miehesi ei koko loppuelämäänsä ole huonossa kunnossa. Rankimman, alun jälkeen miehesi pystynee osallistumaan joihinkin päivittäisiin arkirutiineihin pikkuhiljaa.

Lintsaa kaikesta mahdollisesta. Unohda koko viikkosiivous-käsite. Osta kaupasta valmista ruokaa vaikkei se kotitekoisen veroista olekkaan. Käytä jokin aika kertakäyttöastioita.

Pihatyöt voi myös jättää väliin toistaiseksi paitsi lumityöt. Ne täytynee edes jotenkin tehdä, jotta kulkeminen onnistuisi.

Remontti voi odottaa parempia aikoja, sillä ei ole kiire. Tärkeintä on, että sinä jaksat ja että miehesi toipuu. Hänenkin kannaltaan olisi hyvä, ettet sekopäisenä stressistä ympärillä säntäilisi.

niin, kai sitä yrittää itse jaksaa toisenkin edestä! Jotenkin on niin vaikea käsittää, että todellakin VOIN käyttää kertakäyttöastioita...
        Täytyy opetella ihan toisenlainen elämäntapa.

• meijukeiluli
        alkup. kirjoitti:

niin, kai sitä yrittää itse jaksaa toisenkin edestä! Jotenkin on niin vaikea käsittää, että todellakin VOIN käyttää kertakäyttöastioita...

Ymmärrän. Näen sinussa paljon itseäni.
        Joskus minunkin oli pakko opetella tekemäään vähemmän ja erilailla. Ei ollut helppoa, mutta ajan kanssa, pistämällä asiat tärkeysjärjestykseen ja oman hyvinvoinnin tärkeyden ymmärtäen, opin asian pikkuhiljaa.

Hyvää joulua. Ja onnea uudelle vuodelle.

• eli ...
        alkup. kirjoitti:

kyllä hätä keinot keksii mutta, kun on apua ja tukea lähellä, niin jaksaa paremmin. Joskus ihmiset ovat jopa joutuneet muuttamaan "taajamiin" tai sukulaisten lähettyville, kun ei ole kyennyt oman talon töihin.

Voimia sinulle, paranemista miehellesi ja hyvää Joulua!

• alkup.
        eli ... kirjoitti:

kyllä hätä keinot keksii mutta, kun on apua ja tukea lähellä, niin jaksaa paremmin. Joskus ihmiset ovat jopa joutuneet muuttamaan "taajamiin" tai sukulaisten lähettyville, kun ei ole kyennyt oman talon töihin.

Voimia sinulle, paranemista miehellesi ja hyvää Joulua!

Sinulle ja Meijukeijulille! Kyllä tämä on ollut kasvun paikka meille molemmille, miehelleni ja minulle.
        Kerrankin meille taitaa tulla rauhallinen joulu. Ruuat on ostettu kaupasta. Siivoukseksi sai riittää imurointi.

Miehenikin on alkanut ymmärtää ettei toivukaan ellei ota rauhallisemmin.

Hyvää Joulua kaikille kohtalotovereille ja myötäeläjille!

• lisää,,,
        alkup. kirjoitti:

Sinulle ja Meijukeijulille! Kyllä tämä on ollut kasvun paikka meille molemmille, miehelleni ja minulle.
        Kerrankin meille taitaa tulla rauhallinen joulu. Ruuat on ostettu kaupasta. Siivoukseksi sai riittää imurointi.

Miehenikin on alkanut ymmärtää ettei toivukaan ellei ota rauhallisemmin.

Hyvää Joulua kaikille kohtalotovereille ja myötäeläjille!

Eikös kaikki listasta ole tehtävä vaikka sitä ukkoa ei olisi? Onko se siinä niin suuri lisä se ukko? Ja kyllä se elää mikroruualla pari vuotta jos tiukkaa on.

• siivoominen sucks!
        meijukeijuli kirjoitti:

Ihmettelinkin jo, että mikä pirun "VIIKKOSIIVOUS"...?!?! Ei minulla tuollaista ole!

Miksei se voi olla "siivous silloin kun TARVETTA siivota"!?!

Itse tuon nainen omat taakkaansa tuplaa tuollaisella ajattelulla!

• semmosta.
        aloittaja kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta oliko se omakotitalo pakko hankkia? Oliko se koira pakko hankkia? Mikä ihme on "viikkosiivous"...?

Minulla ei ole omakotitaloa, ei koiraa ja siivoan silloin kun on todellinen TARVE siivota. Pieniä sotkuläjiä en edes noteeraa!

Kuulostat henkilöltä, joka on alunperinkin haalinut itselleen liikaa tekemistä ja sitten ottaa loppupelissä marttyyrin roolin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1397
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1375
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      306
      1137
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1067
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      884
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      879
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      825
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      794
    Aihe