Kaikissa opuksissa joissa suomen kieltä opetetaan, kirjoitetaan että Atlanti ! Turha tulla minulle selittämään miten kolme kertaa kiertämäni meri kirjoitetaan ääliöt.
Atlanti
11
1596
Vastaukset
- olla
En löydä mistää Atlanti nimistä saarta.Suomenkielessä saaret kierretään ja meret ylitetään.Jos sattumoisin tarkoitat merta laskujeni mukaan sinun olisi pitänyt jäädä ameriikaan kolmella ylityksellä,olisit jäänyt.
- Sir BB
Miehet alkaa murenemaan, toivottavasti pukki tuo veijareille pakan punaista hamekangasta, sille näyttää olevan käyttöä.
Toisaalta jos kirjoitusvirheet tai virhelyönnit tuottavat tyydytystä veijareille, olen vilpittömän iloinen heidän puolestaan. - Ajoissa...
Ennenkuin paljastat olevasi täys punaniskajuntti.
Atlantin valtameri, eli Atlantti.
Antin auto, eli Antti.
Kantin viilaaja, eli kantti.
Elefantin kasvattaja, eli elefantti.
Usko jo.- Sir BB
minä ylitän Atlannin lentokoneella, olen myöskin seilannut Atlanin yli, näin lentokoneesta aaltoja Atlantilla.
Antilla on varmaan veneesi. - Ilari Stadikalta
Sir BB kirjoitti:
minä ylitän Atlannin lentokoneella, olen myöskin seilannut Atlanin yli, näin lentokoneesta aaltoja Atlantilla.
Antilla on varmaan veneesi.ootko saanu jo loparit apumiehen hommastasi?
Jos ooot, nii ala nyt mennäpakkaamaan sitä virtuaalimatkalaukkuasi ja hus hus palstalta, pahainen nettipelle vellihousu! - Pentti1
Ilari Stadikalta kirjoitti:
ootko saanu jo loparit apumiehen hommastasi?
Jos ooot, nii ala nyt mennäpakkaamaan sitä virtuaalimatkalaukkuasi ja hus hus palstalta, pahainen nettipelle vellihousu!pakoputkeen ja nuole sitä.
- H.Holger
Pentti1 kirjoitti:
pakoputkeen ja nuole sitä.
ruskean holetsekin ritari vai ihan itse SirBB?
[naurua, suupieli ihan nykii] - Kielioppia
Sir BB kirjoitti:
Antilla on varmaan veneesi.Sirri kun näyttää nukkuneen siellä Hykkylän apukoulun äidinkielen tunnilla tai sitten unohtunut haaveilemaan Ilarin kiusaamisesta, niin pieni kertaus lienee tarpeen. Itse olen edennyt elämässäni vähän paremmin ja koulustakin on jäänyt jotain korvien väliin. Eli tässä lyhyt kertaus sijamuodoista, johon Atlantti taipuu:
Atlantti (perusmuoto vrt. Atlantin valtameri)
Atlantitta (abessiivi)
Atlantilta (ablatiivi)
Atlantilla (adessiivi)
Atlantin (akkusatiivi)
Atlantille (allatiivi)
Atlantista (elatiivi)
Atlantina (essiivi)
Atlantin (genetiivi)
Atlantiin (illatiivi)
Atlantissa (inessiivi)
Atlantineen (komitatiivi)
Atlantti (nominatiivi)
Atlantia (partitiivi)
Atlantille (sublatiivi)
- Swanbourne
Niinkuin arvata saattaa, olet "Sir BB" väärässä. Nykysuomen sanakirja vahvistaa asian. Atlantti on oikea erisnimi tuolle valtamerelle. Olet ehkä lainannut tuon "Atlanti" nimen kioskikirjallisuudesta tai sitten olet käynyt vähän toisenlaisia kouluja kuin me muut. Olet toiminut kuitenkin viisaasti kiertäessäsi sen. Valtameren ylitys onkin paljon vakavampaa puuhaa. Käytät melkoisen paljon aikaasi netissä kirjoitteluun, virtuaaliveneily on varmasti ihan mukava harrastus. Ota yhteyttä johonkin veneilyseuraan tai navigaatioyhdistykseen, siellä veneetönkin pääsee mukaan veneilyyn.
- Ääni Koivusaaresta
Mikäli suinkin sopii, niin voisiko nimimerkki Sir BB hakeutua vaikka suvireuroihin. NJK:lla yritämme pärjätä toistaiseksi ilman hänen panostaan.
- Nof
"Turha tulla minulle selittämään miten kolme kertaa kiertämäni meri kirjoitetaan ääliöt."
Kerran viä,nyt kontaten!
t.Veijo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427065
- 323968
- 473401
- 412968
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402088