Atlanti

Sir BB

Kaikissa opuksissa joissa suomen kieltä opetetaan, kirjoitetaan että Atlanti ! Turha tulla minulle selittämään miten kolme kertaa kiertämäni meri kirjoitetaan ääliöt.

11

1613

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

En löydä mistää Atlanti nimistä saarta.Suomenkielessä saaret kierretään ja meret ylitetään.Jos sattumoisin tarkoitat merta laskujeni mukaan sinun olisi pitänyt jäädä ameriikaan kolmella ylityksellä,olisit jäänyt.

• Sir BB

Miehet alkaa murenemaan, toivottavasti pukki tuo veijareille pakan punaista hamekangasta, sille näyttää olevan käyttöä.

Toisaalta jos kirjoitusvirheet tai virhelyönnit tuottavat tyydytystä veijareille, olen vilpittömän iloinen heidän puolestaan.

• Ajoissa...

Ennenkuin paljastat olevasi täys punaniskajuntti.
      Atlantin valtameri, eli Atlantti.
      Antin auto, eli Antti.
      Kantin viilaaja, eli kantti.
      Elefantin kasvattaja, eli elefantti.

Usko jo.

• Sir BB

minä ylitän Atlannin lentokoneella, olen myöskin seilannut Atlanin yli, näin lentokoneesta aaltoja Atlantilla.

Antilla on varmaan veneesi.

• Ilari Stadikalta
        Sir BB kirjoitti:

minä ylitän Atlannin lentokoneella, olen myöskin seilannut Atlanin yli, näin lentokoneesta aaltoja Atlantilla.

ootko saanu jo loparit apumiehen hommastasi?

Jos ooot, nii ala nyt mennäpakkaamaan sitä virtuaalimatkalaukkuasi ja hus hus palstalta, pahainen nettipelle vellihousu!

• Pentti1
        Ilari Stadikalta kirjoitti:

ootko saanu jo loparit apumiehen hommastasi?

Jos ooot, nii ala nyt mennäpakkaamaan sitä virtuaalimatkalaukkuasi ja hus hus palstalta, pahainen nettipelle vellihousu!

pakoputkeen ja nuole sitä.

• H.Holger
        Pentti1 kirjoitti:

pakoputkeen ja nuole sitä.

ruskean holetsekin ritari vai ihan itse SirBB?
        [naurua, suupieli ihan nykii]

• Kielioppia
        Sir BB kirjoitti:

Sirri kun näyttää nukkuneen siellä Hykkylän apukoulun äidinkielen tunnilla tai sitten unohtunut haaveilemaan Ilarin kiusaamisesta, niin pieni kertaus lienee tarpeen. Itse olen edennyt elämässäni vähän paremmin ja koulustakin on jäänyt jotain korvien väliin. Eli tässä lyhyt kertaus sijamuodoista, johon Atlantti taipuu:

Atlantti (perusmuoto vrt. Atlantin valtameri)

Atlantitta (abessiivi)
        Atlantilta (ablatiivi)
        Atlantilla (adessiivi)
        Atlantin (akkusatiivi)
        Atlantille (allatiivi)
        Atlantista (elatiivi)
        Atlantina (essiivi)
        Atlantin (genetiivi)
        Atlantiin (illatiivi)
        Atlantissa (inessiivi)
        Atlantineen (komitatiivi)
        Atlantti (nominatiivi)
        Atlantia (partitiivi)
        Atlantille (sublatiivi)

• Swanbourne

Niinkuin arvata saattaa, olet "Sir BB" väärässä. Nykysuomen sanakirja vahvistaa asian. Atlantti on oikea erisnimi tuolle valtamerelle. Olet ehkä lainannut tuon "Atlanti" nimen kioskikirjallisuudesta tai sitten olet käynyt vähän toisenlaisia kouluja kuin me muut. Olet toiminut kuitenkin viisaasti kiertäessäsi sen. Valtameren ylitys onkin paljon vakavampaa puuhaa. Käytät melkoisen paljon aikaasi netissä kirjoitteluun, virtuaaliveneily on varmasti ihan mukava harrastus. Ota yhteyttä johonkin veneilyseuraan tai navigaatioyhdistykseen, siellä veneetönkin pääsee mukaan veneilyyn.

• Ääni Koivusaaresta

Mikäli suinkin sopii, niin voisiko nimimerkki Sir BB hakeutua vaikka suvireuroihin. NJK:lla yritämme pärjätä toistaiseksi ilman hänen panostaan.

• Nof

"Turha tulla minulle selittämään miten kolme kertaa kiertämäni meri kirjoitetaan ääliöt."

Kerran viä,nyt kontaten!

t.Veijo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe