Atlanti

Sir BB

Kaikissa opuksissa joissa suomen kieltä opetetaan, kirjoitetaan että Atlanti ! Turha tulla minulle selittämään miten kolme kertaa kiertämäni meri kirjoitetaan ääliöt.

11

1668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

En löydä mistää Atlanti nimistä saarta.Suomenkielessä saaret kierretään ja meret ylitetään.Jos sattumoisin tarkoitat merta laskujeni mukaan sinun olisi pitänyt jäädä ameriikaan kolmella ylityksellä,olisit jäänyt.

• Sir BB

Miehet alkaa murenemaan, toivottavasti pukki tuo veijareille pakan punaista hamekangasta, sille näyttää olevan käyttöä.

Toisaalta jos kirjoitusvirheet tai virhelyönnit tuottavat tyydytystä veijareille, olen vilpittömän iloinen heidän puolestaan.

• Ajoissa...

Ennenkuin paljastat olevasi täys punaniskajuntti.
      Atlantin valtameri, eli Atlantti.
      Antin auto, eli Antti.
      Kantin viilaaja, eli kantti.
      Elefantin kasvattaja, eli elefantti.

Usko jo.

• Sir BB

minä ylitän Atlannin lentokoneella, olen myöskin seilannut Atlanin yli, näin lentokoneesta aaltoja Atlantilla.

Antilla on varmaan veneesi.

• Ilari Stadikalta
        Sir BB kirjoitti:

minä ylitän Atlannin lentokoneella, olen myöskin seilannut Atlanin yli, näin lentokoneesta aaltoja Atlantilla.

ootko saanu jo loparit apumiehen hommastasi?

Jos ooot, nii ala nyt mennäpakkaamaan sitä virtuaalimatkalaukkuasi ja hus hus palstalta, pahainen nettipelle vellihousu!

• Pentti1
        Ilari Stadikalta kirjoitti:

ootko saanu jo loparit apumiehen hommastasi?

Jos ooot, nii ala nyt mennäpakkaamaan sitä virtuaalimatkalaukkuasi ja hus hus palstalta, pahainen nettipelle vellihousu!

pakoputkeen ja nuole sitä.

• H.Holger
        Pentti1 kirjoitti:

pakoputkeen ja nuole sitä.

ruskean holetsekin ritari vai ihan itse SirBB?
        [naurua, suupieli ihan nykii]

• Kielioppia
        Sir BB kirjoitti:

Sirri kun näyttää nukkuneen siellä Hykkylän apukoulun äidinkielen tunnilla tai sitten unohtunut haaveilemaan Ilarin kiusaamisesta, niin pieni kertaus lienee tarpeen. Itse olen edennyt elämässäni vähän paremmin ja koulustakin on jäänyt jotain korvien väliin. Eli tässä lyhyt kertaus sijamuodoista, johon Atlantti taipuu:

Atlantti (perusmuoto vrt. Atlantin valtameri)

Atlantitta (abessiivi)
        Atlantilta (ablatiivi)
        Atlantilla (adessiivi)
        Atlantin (akkusatiivi)
        Atlantille (allatiivi)
        Atlantista (elatiivi)
        Atlantina (essiivi)
        Atlantin (genetiivi)
        Atlantiin (illatiivi)
        Atlantissa (inessiivi)
        Atlantineen (komitatiivi)
        Atlantti (nominatiivi)
        Atlantia (partitiivi)
        Atlantille (sublatiivi)

• Swanbourne

Niinkuin arvata saattaa, olet "Sir BB" väärässä. Nykysuomen sanakirja vahvistaa asian. Atlantti on oikea erisnimi tuolle valtamerelle. Olet ehkä lainannut tuon "Atlanti" nimen kioskikirjallisuudesta tai sitten olet käynyt vähän toisenlaisia kouluja kuin me muut. Olet toiminut kuitenkin viisaasti kiertäessäsi sen. Valtameren ylitys onkin paljon vakavampaa puuhaa. Käytät melkoisen paljon aikaasi netissä kirjoitteluun, virtuaaliveneily on varmasti ihan mukava harrastus. Ota yhteyttä johonkin veneilyseuraan tai navigaatioyhdistykseen, siellä veneetönkin pääsee mukaan veneilyyn.

• Ääni Koivusaaresta

Mikäli suinkin sopii, niin voisiko nimimerkki Sir BB hakeutua vaikka suvireuroihin. NJK:lla yritämme pärjätä toistaiseksi ilman hänen panostaan.

• Nof

"Turha tulla minulle selittämään miten kolme kertaa kiertämäni meri kirjoitetaan ääliöt."

Kerran viä,nyt kontaten!

t.Veijo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      306
      6057
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3576
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      146
      2750
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      224
      2151
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      98
      1709
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      66
      1150
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      80
      1024
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      140
      930
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      908
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      864
    Aihe