BJJ

Streetfighter

Minua on ruvennut tässä kiusaamaan ihan tosissaan se että varsinkin jenkki sivuilla annetaan BJJ:stä sellainen kuva että se olisi jotenkin ylivoimainen myös itsepuolustuslajina.

Treenaan itse sekä perinteistä että brasilialaista ju jutsua ja mielestäni touhussa on paljon yhtäläisyyksiä, mutta lähestymistapa ja "skenaariot" ovat täysin erilaisia. Mielestäni BJJ on nimenomaan kamppailu-urheululaji joka mittaa paremmuutta nimenomaan kehässä ei kadulla. Toki henkilöllä joka on treenannut BJJ:tä on paljon paremmat lähtökohdat puolustaa itseään kuin treenaamattomalla.

En halua antaa sitä kuvaa että BJJ olisi huono laji, päinvastoin, mutta mielestäni se ei ole itsepuolustuslaji eikä sitä saisi siten markkinoida. Voi toki olla että nykyinen BJJ on vieraantunut alkuperäisestä "Rion katu versiosta" mutta olisihan se nyt järjen köyhyyttä hypätä kaverin syliin nakkarilla ja yrittää viedä ensiksi kaveri alas ja lopettaa touhu näyttävään jujiin....

Mielipiteitä? Kokemuksia?

22

2705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsensä puolustaja

      Puhut asiaa! Lajien kannattaa luonnollisesti mainostaa itseään ja vähän joskus liioitellakin asioita, että ne saisivat paljon mainetta ja harrastajia. Se ei kuitenkaan vielä ole hirveän paha rikos jos BJJ mainostaa itseään itsepuolustuslajina. Minua häiritsevät enemmän jotkut korealaiset "itsepuolustuslajit".

      Olen kuitenkin ajatellut olla vetämättä hernettä nenään, koska minulle ei ole merkitystä sillä, luuleeko joku muu harrastavansa tehokasta itsepuolustuslajia. Minulle riittää tieto siitä, että itse treenaan toimivaa itsepuolustusta.

    • flammee

      Kyllä BJJ on ihan hyvää itsepuolustusta jos hyökkääjän kaverit eivät tule potkimaan. Lisäksi harvassa on lajit joista on hyötyä yhtä paljon jos hyökkääjä pääsee yllätyksen avulla vaikkapa mounttiin ennenkuin kerkiää ite tehä mitään. Ja vielä sen verran että maahanvienti ja siellä hallintahan on oikeastaan sitä parasta itsepuolustusta kun ei tarvi sitä toista satuttaa niin paljoa eli ei joudu jälkikäteen maksumieheksi. Ja olenpa sellaistakin kuullut että maassa vaikuttaa koko- ja voimaerot vähiten jos siis pienemmällä kaverilla on tekniikka kunnossa.

    • flammee

      Kyllä BJJ on ihan hyvää itsepuolustusta jos hyökkääjän kaverit eivät tule potkimaan. Lisäksi harvassa on lajit joista on hyötyä yhtä paljon jos hyökkääjä pääsee yllätyksen avulla vaikkapa mounttiin ennenkuin kerkiää ite tehä mitään. Ja vielä sen verran että maahanvienti ja siellä hallintahan on oikeastaan sitä parasta itsepuolustusta kun ei tarvi sitä toista satuttaa niin paljoa eli ei joudu jälkikäteen maksumieheksi. Ja olenpa sellaistakin kuullut että maassa vaikuttaa koko- ja voimaerot vähiten jos siis pienemmällä kaverilla on tekniikka kunnossa.

      • Streetfighter

        Ymmärrän sun pointin siitä että BJJ antaa hyvät valmiudet puolustautua maassa ns. epäedullisissa asennoissa. En kuitenkaan voi hyväksyä seuraavaa lausetta.

        "Kyllä BJJ on ihan hyvää itsepuolustusta jos hyökkääjän kaverit eivät tule potkimaan."

        Minulle on kyllä aina opetettu että lähde siitä että hyökkääjällä voi olla kavereita ja aseistusta. Kannattako siis ehdon tahdon mennä "mattoon" toteamaan että "sillähän on kamuja ja nehän potkii"

        Lisäksi oletko ikinä paininut ihan tosissaan? Sanoit kuulleesi että maassa vaikuttaa koko ja paino erot vähiten jos tekniikka on kohdallaan. Totta! Tässähän on koko BBJ idea, mutta sen tekniikan täytyy olla helvetin hyvää ennenkuin sillä peittoaa selkeästi painavamman ja vahvemman vastustajan. Kokeile niin huomaat!


      • diablo
        Streetfighter kirjoitti:

        Ymmärrän sun pointin siitä että BJJ antaa hyvät valmiudet puolustautua maassa ns. epäedullisissa asennoissa. En kuitenkaan voi hyväksyä seuraavaa lausetta.

        "Kyllä BJJ on ihan hyvää itsepuolustusta jos hyökkääjän kaverit eivät tule potkimaan."

        Minulle on kyllä aina opetettu että lähde siitä että hyökkääjällä voi olla kavereita ja aseistusta. Kannattako siis ehdon tahdon mennä "mattoon" toteamaan että "sillähän on kamuja ja nehän potkii"

        Lisäksi oletko ikinä paininut ihan tosissaan? Sanoit kuulleesi että maassa vaikuttaa koko ja paino erot vähiten jos tekniikka on kohdallaan. Totta! Tässähän on koko BBJ idea, mutta sen tekniikan täytyy olla helvetin hyvää ennenkuin sillä peittoaa selkeästi painavamman ja vahvemman vastustajan. Kokeile niin huomaat!

        Heps!

        Aluksi kommentti tähän kokoero asiaan. Vuoden brassia aktiivisesti harrastanut kaveri pistää alkeiskurssin käyneen painavamman ja voimakkaamman kyllä taputtamaan. Ja vuoden jälkeen tekniikka ei ole vielä helvetin hyvää. Perusteet on vasta hallussa. Tietysti kaikella on rajansa. Jos kaveri painaa 40-50 kiloa enemmän niin sitten voi tulla jo hankaluuksia...

        Vaikka brassijutsua treenaa niin eihän se tarkoita, että ehdoin tahdoin sinne mattoon pitää itsepuolustustilanteessa mennä. Usein kuitenkin vaan kunnon tappelu päättyy maahan vaikkei sinne haluaisikkaan. Meidän seurassa harjoitellaan myös lyöntejä, potkua ja niiden torjuntoja sekä pystysparria joten ei aina tarvi hypätä kaverin syliin guardiin siellä legendaarisella nakkikioskilla...=)

        tältä pohjalla

        Diablo


    • Pantse

      asiaa. Yleensäkin tämä keskustelu "katutoimivuudesta" ja porukoiden uhoaminen omien lajiensa puolesta ja samalla muitten mitätöinti ärsyttää ja vielä enemmän huolestuttaa. Onko niin, että näillä forumeilla liikkuu paljon epävarmoja, pelokkaita pikkupoikia, jotka sitten vielä valitsevat väärää seuraa ja ajankohtaa ulkona liikkuessa ? Mistä helvetistä nämä nakkikioski -skenaariot oikein sikiää ? Onko sitä aivan pakko hakeutua tilanteisiin, jossa perikansalaisten hölmöily tiivistyy ? "Toimivuus kadulla" - kyllä mun mielestä kadut ovat öisinkin tarkoitettu liikkumista varten, ei niitten tarvi olla mikään helvetin viidakko täällä Suomessa, vaikka ei tämämikään Lintukoto enää olisikaan. Ainakaan budolajien harrastajien ei tarvitsisi sellaista ideologiaa täällä julkisuudessa ajaa.

      Se vanha viisaus jalkojen käytöstä kriisitilanteessa voisi tarkoittaa myös sitä, että ohjaa jalkojaan alunperin johonkin järkevämpään suuntaan kuin viikonloppuöisin kaduille. Jos mahdollista, bilettäkää tutuilla, käykää juniorit leffoissa, pitäkää peli-iltoja, kotibileitä tms. mitä vaan muuta, ettei tarvisi aina uneksia tilanteista, joissa "on pakko puolustaa itseään". Hyvä muija korvaisi monella uhoajalla itsetuntoa paremmin kuin hämärä budomentaliteetti. Jos omia rajoja hakee, taatusti vastusta löytyy saleiltakin.

      Pantse, shotokan

      • J

        "Yleensäkin tämä keskustelu "katutoimivuudesta""

        Asiatekstiä, mutta katutoimivuudella voi olla merkitystä henkilölle joka on joutunut/joutuu päivittäin väkivallan kohteeksi kotona/koulussa/työssään ym.

        Tappeleminen ja tappeluihin hakeutuminen ei ole fiksua mutta jos esim. joku junnu saa joka ikinen päivä koulussa turpaansa/joutuu kiusauksen kohteeksi ja kukaan opettaja ei puutu tilanteeseen huomautuksista huolimatta (niinkuin omassa koulussani aikoinaan) niin ymmärrän kyllä täysin "en ota turpaani enää koskaan" asenteen ja halun treenata kamppailulajia. Harvoin esim. noita koulutilanteita voi välttää tai kävellä niistä pois. Mieluummin sitä on myös antavana osapuolena kuin aina hakattavana. Pätee myös perheväkivaltaan.

        Ei muuta kommentoitavaa.


      • judoka

        Pantse on kyllä täysin oikeassa. Mulla on takana 16 vuotta treeniä judossa ja en ikinä ole joutunut sitä opittua käyttämään. Itse asiassa en muista ikinä sellaista tilannetta että olis ollut edes lähellä tarvetta todistaa "katutoimivuutta". Siis jokainen jolla on vähääkään järkeä päässään osaa varoa tilanteita tai henkilöitä, jotka ovat väkivaltaisia/vaarallisia esim. humalassa. Suurin osa meistä suomalaisista on rauhallista ja mukavaa porukkaa ja meidän tulisi vain pyrkiä itsekin olemaan yksi heistä. Hyvä itsetunto tai (kuten Pantse sanoi) hyvä muija olisi paljon parempi tavoittelun kohde näille junnuille.


      • Mika
        J kirjoitti:

        "Yleensäkin tämä keskustelu "katutoimivuudesta""

        Asiatekstiä, mutta katutoimivuudella voi olla merkitystä henkilölle joka on joutunut/joutuu päivittäin väkivallan kohteeksi kotona/koulussa/työssään ym.

        Tappeleminen ja tappeluihin hakeutuminen ei ole fiksua mutta jos esim. joku junnu saa joka ikinen päivä koulussa turpaansa/joutuu kiusauksen kohteeksi ja kukaan opettaja ei puutu tilanteeseen huomautuksista huolimatta (niinkuin omassa koulussani aikoinaan) niin ymmärrän kyllä täysin "en ota turpaani enää koskaan" asenteen ja halun treenata kamppailulajia. Harvoin esim. noita koulutilanteita voi välttää tai kävellä niistä pois. Mieluummin sitä on myös antavana osapuolena kuin aina hakattavana. Pätee myös perheväkivaltaan.

        Ei muuta kommentoitavaa.

        Hieman poikkeaa aiheesta, mutta eikö Tony Halmeen syy voimailun aloittamiseen ollut aikoinaan tämä "en ota turpaani enää koskaan" juttu. Hänhän oli koulukiusattu. Eivät taida vanhat vainolaiset enää nykyään vittuilla hänelle pahemmin :)


      • J
        Mika kirjoitti:

        Hieman poikkeaa aiheesta, mutta eikö Tony Halmeen syy voimailun aloittamiseen ollut aikoinaan tämä "en ota turpaani enää koskaan" juttu. Hänhän oli koulukiusattu. Eivät taida vanhat vainolaiset enää nykyään vittuilla hänelle pahemmin :)

        Taitaa olla niin että nykyään ne kiusaajat ovat kateellisia ja parjaavat Halmetta tämän menestyksen takia... =)


      • katukävelijä
        judoka kirjoitti:

        Pantse on kyllä täysin oikeassa. Mulla on takana 16 vuotta treeniä judossa ja en ikinä ole joutunut sitä opittua käyttämään. Itse asiassa en muista ikinä sellaista tilannetta että olis ollut edes lähellä tarvetta todistaa "katutoimivuutta". Siis jokainen jolla on vähääkään järkeä päässään osaa varoa tilanteita tai henkilöitä, jotka ovat väkivaltaisia/vaarallisia esim. humalassa. Suurin osa meistä suomalaisista on rauhallista ja mukavaa porukkaa ja meidän tulisi vain pyrkiä itsekin olemaan yksi heistä. Hyvä itsetunto tai (kuten Pantse sanoi) hyvä muija olisi paljon parempi tavoittelun kohde näille junnuille.

        Asioista on aina hyvä puhua...ja varsinkin tosta
        katutoimivuudesta.

        Taistelulajien alkuperäinen lähtökohta oli nimen-
        omaan taistelu-,katu- tai ip-uskottavuus ja näis-
        tä ei mielestäni tulisi tinkiä.

        Mutta on olemassa muunlaistakin uskottavuuta.Ni-
        mittäin katu-uskottavuus ihmissuhde taidoissa.
        Näitä tulisi nykyisten kamppailulaji ohjaajien
        painottaa tai yrittää tuoda esille jollain jär-
        kevällä tavalla.Tehtävä voi olla vaikea mutta ei
        mahdoton.

        Ja jos joku haluaa varmistua tekniikoitensa toi-
        mivuudesta,niin ainoa oikea paikka on kehä,häkki
        tai tatami missä kaksi vapaaehtoisesti kisaan
        ryhtynyttä, tietyin rajoituksin(säännöin)kamp-
        pailee keskenään.


      • Dragon

        Pantse on hyvin, hyvin oikeessa.
        Nakkikioskiskenaariot tulee siitä että 2 kaveri alkaa riidellä jostain ja sitte kummallakaan ei oo järkeä lopettaa ennenku poliisit ilmaantuu paikalle.
        Suomen kadut ei oo pahoja, ihmiset tekee niistä pahoja.
        Parasta mitä suomesta tulee on kotimainen taistelulaji Karata, jota harvat, read again, HARVAT osaavat tai älyävät käyttää.
        Aina pitää näyttää että kuka on isompi ja pahempi.
        Mulla jos tulee eteen edes vähän uhkaava tilanne niin poistun, koska tiedän miltä kunnon katutappelu tuntuu, tiedän mitä nyrkki tekee ihmiselle.
        En nyt sano ettei BJJ toimis kadulla, koska sitä se tekee (huom ei aina), mutta ite käyttäsin jotain enemmän itsepuolustukseen kääntyvää lajia.
        En oo usein tapellu, koska vastustan väkivaltaa kaikin tavoin, mutta silloin kun olen... kadun että oon jääny tappelemaan...

        "Hyvä muija korvaisi monella uhoajalla itsetuntoa paremmin kuin hämärä budomentaliteetti. Jos omia rajoja hakee, taatusti vastusta löytyy saleiltakin."
        Tuo on kans totta, jos on pakko tapella, menkööt johonki salille haastamaan joku, veikkaan että kaikki nauraa.

        Peace

        -Dragon-


      • Jza

        Kyllähän se vähän niin on, että kadulla ei ole sitä parasta lajia muutenkaan keksitty.

        Itse en ole ikinä tappelemaan joutunut sen kummemmin, kerran potkaissut kaveria sisäreiteen -> jalan alta..Tämän hepun kaveri jäi jeesimään sitä ja itse pääsin pinkomaan sen jälkeen karkuun kuin aropupu (kaatuneella hepulla oli puukko kourassa).

        BJJ tyyppinen paini varmasti toimii, sitä kukaan tuskin alkaa kieltämään, mutta kun totuus kadulla on usein se, että sen uhoajan selän takan seisoo viidestä kymmeneen kaveria, joilla on pesismailat tai jotain muuta mukavaa kourassa.

        Tällaisessa tilanteessa sitä yhtä niistä on turha alkaa vääntämään solmuun asfaltilla, kun näköön tulee varmasti. Turha puhua rehellisestä mies miestä vastaan otteluista (ellet sitten saa niitä ukkoja puhuttua hyökkäämään vuorotellen kimppuun).

        Siinä tapauksessa, että ei pääse perääntymään, saattaisi toimia nopea hyökkäys pystystä niin, että saa yhden-kaksi heppua taltutettua, ja samalla osa näistä "kavereista" jää taltutettujen avuksi.
        Sitten vaan koivet alle ja suuntana mahdollisimman julkinen paikka missä on paljon ihmisiä.


      • Antakaa mun kaikki kestää
        Jza kirjoitti:

        Kyllähän se vähän niin on, että kadulla ei ole sitä parasta lajia muutenkaan keksitty.

        Itse en ole ikinä tappelemaan joutunut sen kummemmin, kerran potkaissut kaveria sisäreiteen -> jalan alta..Tämän hepun kaveri jäi jeesimään sitä ja itse pääsin pinkomaan sen jälkeen karkuun kuin aropupu (kaatuneella hepulla oli puukko kourassa).

        BJJ tyyppinen paini varmasti toimii, sitä kukaan tuskin alkaa kieltämään, mutta kun totuus kadulla on usein se, että sen uhoajan selän takan seisoo viidestä kymmeneen kaveria, joilla on pesismailat tai jotain muuta mukavaa kourassa.

        Tällaisessa tilanteessa sitä yhtä niistä on turha alkaa vääntämään solmuun asfaltilla, kun näköön tulee varmasti. Turha puhua rehellisestä mies miestä vastaan otteluista (ellet sitten saa niitä ukkoja puhuttua hyökkäämään vuorotellen kimppuun).

        Siinä tapauksessa, että ei pääse perääntymään, saattaisi toimia nopea hyökkäys pystystä niin, että saa yhden-kaksi heppua taltutettua, ja samalla osa näistä "kavereista" jää taltutettujen avuksi.
        Sitten vaan koivet alle ja suuntana mahdollisimman julkinen paikka missä on paljon ihmisiä.

        "totuus kadulla on usein se, että sen uhoajan selän takan seisoo viidestä kymmeneen kaveria, joilla on pesismailat tai jotain muuta mukavaa kourassa."
        Näinhän se menee tietysti oikeassa elämässä.
        Ei muuta ku ukemilla silmään!


      • Jza
        Antakaa mun kaikki kestää kirjoitti:

        "totuus kadulla on usein se, että sen uhoajan selän takan seisoo viidestä kymmeneen kaveria, joilla on pesismailat tai jotain muuta mukavaa kourassa."
        Näinhän se menee tietysti oikeassa elämässä.
        Ei muuta ku ukemilla silmään!

        No, pumpulissakos sinä olet elänyt?

        Ei varmaan mitään ihmeellistä näekään, jos viikonloppuna menee taksilla pintaliitobaariin ja lähtee sieltä samaisella kulkuneuvolla yhdeltätoista kotiin.

        Lähdepä vaikkapa tuolla itähelsingissä puoli neljän aikaan horjumaan jaloin kotiin...

        Tai käy viikonloppu-iltana jossain eteläsuomalaisessa räkänokkien asuttamassa tuppukylässä (kuten Orimattila, Heinola, Nastola) kapungin läpi kavelyllä / baarissa.

        Case: olin menossa käymään yhdellä yhdessä noista paikoista tuossa vähän ennen puoltayötä. Kaveri hoippui ulos autosta baarin oven edessä, tarrasi rinnasta kiinni ja mutisi kännipäissään, että painu vittuun täältä (kaupungista)...

        No, sanoin sille tietysti, että "levitä se tuohon eteen, niin yritetään" (nojoo, oli fiksua), riuhtaisin itseni irti ja painelin raflaan sisään. ..Häiskä yritti tulla perässä, mutta poke ei päästänyt.

        No, otin sen yhden ja lähdin veke, niin eikös se apina ollut hommannut neljä jätkää lisää siihen oven viereen neuvottelemaan!

        Äijät lähti tulemaan päälle. En jäänyt kyselemään mitä asiaa niillä oli, ilmeisesti olivat pesismatsiin menossa varustuksesta päätellen :D

        Siinä olisi varmaan BJJ kaveri jäänyt painimaan, mutta itse en viitsinyt päihini ottaa turhan takia.

        Näin se menee oikeassa elämässä. Leffoissa äijät kävelee vastaan yksi kerrallaan nyrkit pystyssä!


      • Eräs judoka

        Pantse puhuu paljon mutta asiaa. Nakkikioskiskenaarioita pystyy tietysti välttämään, kun käyttää järkeään. Mitä toimivaan itsepuolustuslajiin tulee, niin väitän että tehokkain laji on sadan metrin juoksu. Kukaan tuskin pystyy väittämään vastaankaan? Kysehän on nimenomaan itsensä puolustamisesta vastustajalta.


      • Jza
        Eräs judoka kirjoitti:

        Pantse puhuu paljon mutta asiaa. Nakkikioskiskenaarioita pystyy tietysti välttämään, kun käyttää järkeään. Mitä toimivaan itsepuolustuslajiin tulee, niin väitän että tehokkain laji on sadan metrin juoksu. Kukaan tuskin pystyy väittämään vastaankaan? Kysehän on nimenomaan itsensä puolustamisesta vastustajalta.

        Totta töriset. Itsepuolustus on eri asia, kuin kilpaurheilu.

        Itse harrastan jälkimmäistä ja vain kehässä.. ja siksipä välillä tulee myös ruhjeita.
        "Nakkarin jonossa" sen sijaan tyydyn harrastamaan sprinttiä mikäli mahdollista.

        Ei ainakaan minun tarvitse todistella kenellekään olevani niin helvetin kova jätkä puoliltaöin kännipäissäni. Mielummin pinkaisen sivuun, niin eipä tule ruhjeita, eikä syytteitä.

        Valitettavasti näitäkin, joiden hartiat levenevät joka tuopin jälkeen muutaman, sentin, näkee aika usein.

        Ja ei täällä kylläkään uskalla päällekarkaajaa, eikä edes murtovarasta nenään kopauttaa, alkaa vielä itkemään ja siinähän on heti pahoinpitelysyyte tiedossa. Paras kun kysyy, että mihinkä autoon herra haluaa telkkarin kannettavan ja keittää vielä kahvit kaupan päälle.


      • Jani
        Jza kirjoitti:

        No, pumpulissakos sinä olet elänyt?

        Ei varmaan mitään ihmeellistä näekään, jos viikonloppuna menee taksilla pintaliitobaariin ja lähtee sieltä samaisella kulkuneuvolla yhdeltätoista kotiin.

        Lähdepä vaikkapa tuolla itähelsingissä puoli neljän aikaan horjumaan jaloin kotiin...

        Tai käy viikonloppu-iltana jossain eteläsuomalaisessa räkänokkien asuttamassa tuppukylässä (kuten Orimattila, Heinola, Nastola) kapungin läpi kavelyllä / baarissa.

        Case: olin menossa käymään yhdellä yhdessä noista paikoista tuossa vähän ennen puoltayötä. Kaveri hoippui ulos autosta baarin oven edessä, tarrasi rinnasta kiinni ja mutisi kännipäissään, että painu vittuun täältä (kaupungista)...

        No, sanoin sille tietysti, että "levitä se tuohon eteen, niin yritetään" (nojoo, oli fiksua), riuhtaisin itseni irti ja painelin raflaan sisään. ..Häiskä yritti tulla perässä, mutta poke ei päästänyt.

        No, otin sen yhden ja lähdin veke, niin eikös se apina ollut hommannut neljä jätkää lisää siihen oven viereen neuvottelemaan!

        Äijät lähti tulemaan päälle. En jäänyt kyselemään mitä asiaa niillä oli, ilmeisesti olivat pesismatsiin menossa varustuksesta päätellen :D

        Siinä olisi varmaan BJJ kaveri jäänyt painimaan, mutta itse en viitsinyt päihini ottaa turhan takia.

        Näin se menee oikeassa elämässä. Leffoissa äijät kävelee vastaan yksi kerrallaan nyrkit pystyssä!

        "Äijät lähti tulemaan päälle. En jäänyt kyselemään mitä asiaa niillä oli, ilmeisesti olivat pesismatsiin menossa varustuksesta päätellen :D
        Siinä olisi varmaan BJJ kaveri jäänyt painimaan, mutta itse en viitsinyt päihini ottaa turhan takia."

        Vanha juttu mutta jäi kaivelemaan. Jza ei kertonut miten selvisi tilanteesta. Jos tuollainen porukka olisi tosissaan yrittänyt pahoinpidellä, niin ei siinä olisi auttanut mikään (aseeton) itsepuolustus.


    • Your_name_here

      En tiedä mikä tilanne on nykyään brasseissa kun suuri osa lajin harrastajista treenaa kilpaillakseen, mutta kuulemani mukaan vanhemman koulukunnan BJJ:stä löytyy niitä IP-tekniikoita, joita perinteisessä jujitsussakin harjoitellaan. Mitsuo Maedahan oli sekä Judo että Jujitsu-ekspertti lähtiessään Brasseihin. Onhan noita IP-tekniikoitakin voitu opettaa mutta niissä on aina se ettei niitä voida tehdä täydellä teholla, joten niiden harjoittelu on voinut jäädä vähemmäksi. Sen olen kuullut että ainakin Gracieilla on puhtaita IP-kurssejakin (naisten rape-safe kurssit ym.)

      • kaikki salille!

        Olen myös sitä mieltä, että 100m juoksu on paras itsepuolustus. Mutta mitä teet kun kävelet kadulla raskaana olevan vaimosi ja viiden lapsesi kanssa, kun joku huumehörhö käy kimppuunne. Juoksetko karkuun ja jätät vaimosi ja lapsesi paikoilleen?
        Aina ei voi juosta.


    • ninjailija

      Vai että on samantapaista perinteisen jujutsun kanssa? Jos suomalainen Hokutoryu, englantilainen Juko ryun muunnelma tai saksalainen Jujutsu 2000 ovat perinteisiä jujutsuja niin minä olen joulupukki. Äsken mainitut tyylit ovat varmasti tehokkaita itsepuolustuslajeja, mutta ovat perinteisestä jujutsusta melkein yhtä kaukana kuin judo tai bjj.

      Kannattaa reenata itsepuolustustekniikoita opettavaa tyyliä ja myös jotain missä otellaan. Ottelussa se pelisilmä ja kukkakaalikorva kehittyy.

    • Homo212

      Minä olen homo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe