Palstalla porukka jaksaa aina tapella samoista asioista. Olen ollut 22 vuotta töissä hiekkakuopalla ja nähnyt vuosien varrella varmasti kaikki mahdolliset kippiautot.
Vaikeissa oloissa Sisu on ykkönen. En muista, että koskaan kukaan olisi Sisulla jäänyt jumiin. Volvoja kyllä sai irroitella viikottain, puhumattakaan Ivecoista, jotka upposivat hyttiä myöten jos alla oli vähänkään pehmeämpää maata.
Scaniat ovat melkein Sisun veroisia. Ainoa ero, että Scania ei jää tyhjänä kiinni (toisin kuin Volvo ja Iveco), mutta täydellä kuormalla kosteaa hiekkaa jämähtäminen on välillä tosiasia.
Silloin kun joku sankari jää montulle kiinni, otan taukotuvan vierestä vanhan kunnon Sisu SM332:n ja paksut kettingit. Laitan kettingit kiinni Sisuni vetokoukkuun ja kiinnijääneen etupuolen hinauskoukkuun. Sisulla on tähän asti irronnut lähes kaikki kiinnijääneet hiekasta, joskin niiden Ivecoiden kanssa tarvitaan välillä Volvo BM kauhakuormaajaa, joka muuten on ihan omaa luokkaansa iästään huolimatta.
Tästä kaikesta tiivistäisin, että te pojat tappelette turhaan niistä autoista. Jokaiselle on oma käyttötarkoitus ja optimiympäristö, Sisulle se sattuu olemaan soramontut ym vaikeat olosuhteet, Volvolle ja Ivecolle maantiet ja Scania on loppupeleissä aika monikäyttöinen peli.
Kokemukseni siis perustuvat hiekkakuoppaan, mutta ovat varmasti kuitentenkin suuntaa antavia.
Hymyä huuliin kaikille!
-Sorakuopan porttivahti -63-
Soramontun
44
18700
Vastaukset
- Sora-apina
Juu kaippa sinne montulle uppoo kun konekuskit istuu vaan taukotuvassa lukemassa vanhoja jalluja ja lenkuttamassa paskaa. Kannattaisko täräyttää se Volvo BM tulille muutenkin kun hinauksen ajaksi ja työnnellä kovat väylät kasoille. Jos vaikka pahimpiin paikkoihin levittäis kantavaa, vai onko se niin saatanan arvokasta ettei raaski?
- Erkkikin tietää
Sisu tulee täyttömaalle, ajaa niin pitkälle kuin pohja alkaa antamaan periksi, kippaa kuorman, nostaa telin ja lähtee hakemaan uutta mälliä. Monella työmailla mestarit sanovat soraa tilatessaan, ei kannata lähettää muita kuin Sisuja, muita saa olla kiskomassa jatkuvasti irti, tai ne eivät pysty ajamaan perille kun jäävät kiinni, meillä on muutakin hommaa kuin leikkiä kiinni jääneitten kanssa.
- sorasuhari
Erkkikin tietää kirjoitti:
Sisu tulee täyttömaalle, ajaa niin pitkälle kuin pohja alkaa antamaan periksi, kippaa kuorman, nostaa telin ja lähtee hakemaan uutta mälliä. Monella työmailla mestarit sanovat soraa tilatessaan, ei kannata lähettää muita kuin Sisuja, muita saa olla kiskomassa jatkuvasti irti, tai ne eivät pysty ajamaan perille kun jäävät kiinni, meillä on muutakin hommaa kuin leikkiä kiinni jääneitten kanssa.
Kyllä sora-autossa täytyy olla nouseva teli ja kääntyvät etupyörät, ennen kun sillä mitään tekee. Nämä norrantaivuttaja mallit voi hyvinkin pysyä pikitiellä..
- sorakeisari
kyllä Sisut on ykkösiä sorahommissa.Muutenkin
isänmaallista porukkaa.Jos volvossa Brobson drive,ei mitään telikarhun tekelettä!,kyllä
aika pahaan paikkaan mennään kuorman kanssa.
Ja saa olla kuormaaki.Scaniasta ja sorahommista en viitti edes samana päivänä puhua.
Etpä sitten ole koskaan nähnyt Iveco-magirusta tosi hommissa.Lentohiekassa kuin kotonaan.- eroa
Mitä eroa on Robsonissa ja telikarhussa; olen aina luullut niiden olevan sama asia
- oo mitään
eroa kirjoitti:
Mitä eroa on Robsonissa ja telikarhussa; olen aina luullut niiden olevan sama asia
eroa, ainut mikä asia vaikuttaa on;miten paljon pintaa renkaissa ja onko miten kuluneet harjat rullissa
- mä vaan
eroa kirjoitti:
Mitä eroa on Robsonissa ja telikarhussa; olen aina luullut niiden olevan sama asia
mun mielestä ropsonit on se ketjun alle heittäjä joka ottaa voiman renkaasta ja telikarhu on se saakeli mikä työnnetään väkisin teli pyörien väliin. ja katkoo norrat usein käytettynä.
mutta kyllä siitä ison avun saa pehmeällä ajettaessa.
jos joku eri mieltä aivan vapaasti saa olla. - Telikarhu
mä vaan kirjoitti:
mun mielestä ropsonit on se ketjun alle heittäjä joka ottaa voiman renkaasta ja telikarhu on se saakeli mikä työnnetään väkisin teli pyörien väliin. ja katkoo norrat usein käytettynä.
mutta kyllä siitä ison avun saa pehmeällä ajettaessa.
jos joku eri mieltä aivan vapaasti saa olla.Ne on samoja asiota eli kitkavetolaite.Ketjunheittäjät taasen on monta kertaa Onspotin tekeleitä.Ei robsonin.
- aika yksinkertainen
mä vaan kirjoitti:
mun mielestä ropsonit on se ketjun alle heittäjä joka ottaa voiman renkaasta ja telikarhu on se saakeli mikä työnnetään väkisin teli pyörien väliin. ja katkoo norrat usein käytettynä.
mutta kyllä siitä ison avun saa pehmeällä ajettaessa.
jos joku eri mieltä aivan vapaasti saa olla.kaveri jos väität robsoneja ketjunheittäjiksi, älä vaan avaa suutas missään julkisella paikalla niin säästyt julkiselta nöyryytykseltä tosin jos läsnä oleva porukka on yhtä tyhmää niin silloin suun avaaminen ei aiheuta em. vaivaa
- Kuorma-autoilija vuodesta -78
aika yksinkertainen kirjoitti:
kaveri jos väität robsoneja ketjunheittäjiksi, älä vaan avaa suutas missään julkisella paikalla niin säästyt julkiselta nöyryytykseltä tosin jos läsnä oleva porukka on yhtä tyhmää niin silloin suun avaaminen ei aiheuta em. vaivaa
Turha nyt niin kauheasti niitä Sisuja kehua, ovat yleensä niitä pahimpia paikkojen rikkojia, kun sitä teliä pitää veivata aina edestakaisin.
Tiet ei todellakaan kestä, ellei niitä ole perustettu Sisuja varten.
Voin kertoa esimerkin omasta työmaasta, kun teimme työmaatien tiilenporosta ja purimme talon, ajoimme kahdella telivetoisella Mannilla pois vähintään 100 kuormaa purkujätettä.Sen jälkeen kaivoimme perusmontun, mistä ajettiin vähintään samanverran savea.
Sitten tuotiin Sisulla sepeliä pohjalle, niin kolmas Sisu upposi runkoa myöten työmaatiehemme.
Eikös tuo klossi Sisun kanssa napannut telin ylös ja hirveä pintapaine rikkoi koko tien.
Santa ja maanrakennushommissa on oltava vähintään teliveto.
Saksassa missä iso osa maanrakennustöistä tehdään todella lentohiekan päällä, näkyy miltei vallan jokapyörävetoisia. Siellä Sisun telillä ei ole mitään virkaa.
Teliveto osataan tehdä vain Saksassa, olkoon merkki Man, Iveco tai Mercedes, siitä löytyy tosi maansiirtoautot.
Tietosi ovat hieman vajaat, koska ilmeisesti et ole koskaan nähnyt oikeaa maansiirtoautoa. On meinaan Saksan pojilla siellä sellainen kuuppa Magiruksen päällä, että mennee kerralla kaksi Sisukuormaa ja perille asti!
Itse olen ostanut ainakin kuusi uutta Mannia telivedolla, ajanut satojatuhansia kilometrejä ja vedellyt maankaatopaikkalla kymmeniä kertoja Sisuja ylös.
Telivetoauto on ainoa, jonka voi peruuttaa niin pitkälle, kuin menee, nostaa kippi ja ajaa pois.
Telin nostaminen upottaa vain vetopyörät jasitten ollaan kiinni ! - ennen
Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:
Turha nyt niin kauheasti niitä Sisuja kehua, ovat yleensä niitä pahimpia paikkojen rikkojia, kun sitä teliä pitää veivata aina edestakaisin.
Tiet ei todellakaan kestä, ellei niitä ole perustettu Sisuja varten.
Voin kertoa esimerkin omasta työmaasta, kun teimme työmaatien tiilenporosta ja purimme talon, ajoimme kahdella telivetoisella Mannilla pois vähintään 100 kuormaa purkujätettä.Sen jälkeen kaivoimme perusmontun, mistä ajettiin vähintään samanverran savea.
Sitten tuotiin Sisulla sepeliä pohjalle, niin kolmas Sisu upposi runkoa myöten työmaatiehemme.
Eikös tuo klossi Sisun kanssa napannut telin ylös ja hirveä pintapaine rikkoi koko tien.
Santa ja maanrakennushommissa on oltava vähintään teliveto.
Saksassa missä iso osa maanrakennustöistä tehdään todella lentohiekan päällä, näkyy miltei vallan jokapyörävetoisia. Siellä Sisun telillä ei ole mitään virkaa.
Teliveto osataan tehdä vain Saksassa, olkoon merkki Man, Iveco tai Mercedes, siitä löytyy tosi maansiirtoautot.
Tietosi ovat hieman vajaat, koska ilmeisesti et ole koskaan nähnyt oikeaa maansiirtoautoa. On meinaan Saksan pojilla siellä sellainen kuuppa Magiruksen päällä, että mennee kerralla kaksi Sisukuormaa ja perille asti!
Itse olen ostanut ainakin kuusi uutta Mannia telivedolla, ajanut satojatuhansia kilometrejä ja vedellyt maankaatopaikkalla kymmeniä kertoja Sisuja ylös.
Telivetoauto on ainoa, jonka voi peruuttaa niin pitkälle, kuin menee, nostaa kippi ja ajaa pois.
Telin nostaminen upottaa vain vetopyörät jasitten ollaan kiinni !teliveto Sisua ja voin sanoa että huonompaa jousitusta on vaikea löytää.Auto on kuin kivireki vähän renkaat joustaa ei oo kumma että rungot väsyy,täysiä vikapesiä muutenkin.Nyt alla teliveto Scania ja samat paikat menee kun Sisukin.Opetelkaa ajamaan
- yksinkertasuus
Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:
Turha nyt niin kauheasti niitä Sisuja kehua, ovat yleensä niitä pahimpia paikkojen rikkojia, kun sitä teliä pitää veivata aina edestakaisin.
Tiet ei todellakaan kestä, ellei niitä ole perustettu Sisuja varten.
Voin kertoa esimerkin omasta työmaasta, kun teimme työmaatien tiilenporosta ja purimme talon, ajoimme kahdella telivetoisella Mannilla pois vähintään 100 kuormaa purkujätettä.Sen jälkeen kaivoimme perusmontun, mistä ajettiin vähintään samanverran savea.
Sitten tuotiin Sisulla sepeliä pohjalle, niin kolmas Sisu upposi runkoa myöten työmaatiehemme.
Eikös tuo klossi Sisun kanssa napannut telin ylös ja hirveä pintapaine rikkoi koko tien.
Santa ja maanrakennushommissa on oltava vähintään teliveto.
Saksassa missä iso osa maanrakennustöistä tehdään todella lentohiekan päällä, näkyy miltei vallan jokapyörävetoisia. Siellä Sisun telillä ei ole mitään virkaa.
Teliveto osataan tehdä vain Saksassa, olkoon merkki Man, Iveco tai Mercedes, siitä löytyy tosi maansiirtoautot.
Tietosi ovat hieman vajaat, koska ilmeisesti et ole koskaan nähnyt oikeaa maansiirtoautoa. On meinaan Saksan pojilla siellä sellainen kuuppa Magiruksen päällä, että mennee kerralla kaksi Sisukuormaa ja perille asti!
Itse olen ostanut ainakin kuusi uutta Mannia telivedolla, ajanut satojatuhansia kilometrejä ja vedellyt maankaatopaikkalla kymmeniä kertoja Sisuja ylös.
Telivetoauto on ainoa, jonka voi peruuttaa niin pitkälle, kuin menee, nostaa kippi ja ajaa pois.
Telin nostaminen upottaa vain vetopyörät jasitten ollaan kiinni !taisit sit kertoa kaikki mahdolliset mutujutut, mitä esson baarissa liikkuu? esim, että iveco on saksalainen. ei ole. italiassa ne tehdään. fiatin omistama pulju.
- Ammattirahtari
Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:
Turha nyt niin kauheasti niitä Sisuja kehua, ovat yleensä niitä pahimpia paikkojen rikkojia, kun sitä teliä pitää veivata aina edestakaisin.
Tiet ei todellakaan kestä, ellei niitä ole perustettu Sisuja varten.
Voin kertoa esimerkin omasta työmaasta, kun teimme työmaatien tiilenporosta ja purimme talon, ajoimme kahdella telivetoisella Mannilla pois vähintään 100 kuormaa purkujätettä.Sen jälkeen kaivoimme perusmontun, mistä ajettiin vähintään samanverran savea.
Sitten tuotiin Sisulla sepeliä pohjalle, niin kolmas Sisu upposi runkoa myöten työmaatiehemme.
Eikös tuo klossi Sisun kanssa napannut telin ylös ja hirveä pintapaine rikkoi koko tien.
Santa ja maanrakennushommissa on oltava vähintään teliveto.
Saksassa missä iso osa maanrakennustöistä tehdään todella lentohiekan päällä, näkyy miltei vallan jokapyörävetoisia. Siellä Sisun telillä ei ole mitään virkaa.
Teliveto osataan tehdä vain Saksassa, olkoon merkki Man, Iveco tai Mercedes, siitä löytyy tosi maansiirtoautot.
Tietosi ovat hieman vajaat, koska ilmeisesti et ole koskaan nähnyt oikeaa maansiirtoautoa. On meinaan Saksan pojilla siellä sellainen kuuppa Magiruksen päällä, että mennee kerralla kaksi Sisukuormaa ja perille asti!
Itse olen ostanut ainakin kuusi uutta Mannia telivedolla, ajanut satojatuhansia kilometrejä ja vedellyt maankaatopaikkalla kymmeniä kertoja Sisuja ylös.
Telivetoauto on ainoa, jonka voi peruuttaa niin pitkälle, kuin menee, nostaa kippi ja ajaa pois.
Telin nostaminen upottaa vain vetopyörät jasitten ollaan kiinni !..italialainen merkki. Italian VEhicle COrporation. Ainakin Suomessa yleisimmät kolmekolmekympit ovat ihan susia. Magirusta en ole ikinä ajanut.
- jorrma
ennen kirjoitti:
teliveto Sisua ja voin sanoa että huonompaa jousitusta on vaikea löytää.Auto on kuin kivireki vähän renkaat joustaa ei oo kumma että rungot väsyy,täysiä vikapesiä muutenkin.Nyt alla teliveto Scania ja samat paikat menee kun Sisukin.Opetelkaa ajamaan
sisussa ja scaniassa 4 lehtiset takajouset ovat aivan samanlaiset!
- ..............................
jorrma kirjoitti:
sisussa ja scaniassa 4 lehtiset takajouset ovat aivan samanlaiset!
niin jotkut telivetoiset hyppii ja pomppii varsinkin tyhjänä, jotkut taas ei niin paljon kun on keksitty kumi jota voi käyttää jousen ja akselin välissä.Ainakin 2 merkkiä käyttää niitä. Mutta tyhjänä telivetoinen ei ole yhtä pehmeä kun nousutelinen kaikesta huolimatta, mutta lähelle päästään. telivetoisella pääsee takaperin kuorman kanssa niin pitkälle että etuperin tyhjänä pitää tulla lava pystyssä pois. Nousutelisellä ryvetään molempiin suuntiin rullat välissä ja renkaista lentää paloja. Mulla on ollut molemmat versiot ja toinen on hyvä toisissa paikoissa ja toinen taas toisissa.
- joo...
Ammattirahtari kirjoitti:
..italialainen merkki. Italian VEhicle COrporation. Ainakin Suomessa yleisimmät kolmekolmekympit ovat ihan susia. Magirusta en ole ikinä ajanut.
son kylläki International VEhicle COrporation...
- kyllä
joo... kirjoitti:
son kylläki International VEhicle COrporation...
ivecoa saksassa tehdään,ainakin komponettejä.
Ulm,ssa(magiruksen)entinen tehdas. - Kuorma-autoilija vuodesta -78
kyllä kirjoitti:
ivecoa saksassa tehdään,ainakin komponettejä.
Ulm,ssa(magiruksen)entinen tehdas.Kyllä isot Ivecot, joita maansiirrossa käytetään tehdään Saksan Ulmissa.
Ivecohan muodostui aikanaan kolmen kuorma-autotehtaan yhdistymisestä.
Merkit olivat: Fiat Italiasta, Magirus-Deuz Saksasta ja Unic Ranskasta.
Teliveto joka ei pompota osataan tehdä Saksassa, siksi mainitsinkin edellä nämä kolme Saksalaista merkkiä, jotka hallitsevat joustavan telivedon tekemisen.
Meneppä joskus koeajamaan Mannin telivetoista, niin menee pehmeästi, kuin henkilöauto, niin tyhjänä, kuin kuormassa.
Edellä joku jo mainitsikin, että tosiaan jousien pitää joustaa mikäli halutaan paras mahdollinen pito.
On minulla joskus ollut teliveto Scaniakin, mutta oli niin jäykkä, että piti torilla käydä kääntämässä ja suti tyhjää jo jalkakäytävän reunan yli pihaan ajettaessa.
Nostoteli autojakin on ollut ja on se Scanian teli niin lapsellinen, ettei ilman Ropsonia pääse peruuttamalla edes pientä mäkeä ylös.
Maansiirtoajossa edelleen täytyy olla vähintään teliveto ja seuraavaan Manniin hankin vielä Hydrodraivin etuakselille, ei viitsi vanha mies enää lapiolla autoa irti kaivaa päivittäin.
Nyt kun on satanut koko syksyn on nähnyt mitä maansiirtoautoja ne Lokomot on, jatkuvasti ovat vaijerin päässä Pillarissa kiinni.
No Pillarikuskilla ainakin joulupulloja riittää, kun näyttää joka Sisukuski niitä jakelevan maankaatopaikalla. - scaniassa
Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:
Kyllä isot Ivecot, joita maansiirrossa käytetään tehdään Saksan Ulmissa.
Ivecohan muodostui aikanaan kolmen kuorma-autotehtaan yhdistymisestä.
Merkit olivat: Fiat Italiasta, Magirus-Deuz Saksasta ja Unic Ranskasta.
Teliveto joka ei pompota osataan tehdä Saksassa, siksi mainitsinkin edellä nämä kolme Saksalaista merkkiä, jotka hallitsevat joustavan telivedon tekemisen.
Meneppä joskus koeajamaan Mannin telivetoista, niin menee pehmeästi, kuin henkilöauto, niin tyhjänä, kuin kuormassa.
Edellä joku jo mainitsikin, että tosiaan jousien pitää joustaa mikäli halutaan paras mahdollinen pito.
On minulla joskus ollut teliveto Scaniakin, mutta oli niin jäykkä, että piti torilla käydä kääntämässä ja suti tyhjää jo jalkakäytävän reunan yli pihaan ajettaessa.
Nostoteli autojakin on ollut ja on se Scanian teli niin lapsellinen, ettei ilman Ropsonia pääse peruuttamalla edes pientä mäkeä ylös.
Maansiirtoajossa edelleen täytyy olla vähintään teliveto ja seuraavaan Manniin hankin vielä Hydrodraivin etuakselille, ei viitsi vanha mies enää lapiolla autoa irti kaivaa päivittäin.
Nyt kun on satanut koko syksyn on nähnyt mitä maansiirtoautoja ne Lokomot on, jatkuvasti ovat vaijerin päässä Pillarissa kiinni.
No Pillarikuskilla ainakin joulupulloja riittää, kun näyttää joka Sisukuski niitä jakelevan maankaatopaikalla.ilmajousitettu teliveto kevennin josta rajoitin poistettu, auto on puun ajossa. Pyörät nousee ilmaan tyhjänä vaikka on nosturi perässä ,kääntyy.Sitä en mene väittämään mikä on parempi ,eiköhän kaikissa ole hyvät ja huonot puolet
- Kuorma-autoilija vuodesta -78
scaniassa kirjoitti:
ilmajousitettu teliveto kevennin josta rajoitin poistettu, auto on puun ajossa. Pyörät nousee ilmaan tyhjänä vaikka on nosturi perässä ,kääntyy.Sitä en mene väittämään mikä on parempi ,eiköhän kaikissa ole hyvät ja huonot puolet
Ilmajositus saattaa olla hyvä telivedossakin, minulla yhdessä Mannissa on, mutta siinä on kääntyvä teli.
Tämä on vaihtolava-auto ja ykköspyörä ei välttämättä oleriittävän kantava maansiirtoajossa.
Autolla ajetaan silloin tällöin myös maata, mutta tosiaan uppoaa melko helposti.
Muuten pyörät pysyy kyllä hyvin maassa ja kulkee pehmeästi.
Kipatessakin yllätävän vakaa, mitä aluksi hieman pelkäsin.
Kääntyy todella hienosti, eikä survo pihoja.
En kuitenkaan raski autoa pistää tosi maansiirtoon, on meinaan sen verran tukitankoja taka-akseleiden ympärillä, jotta voi tulla kalliiksi. - trakker
Ammattirahtari kirjoitti:
..italialainen merkki. Italian VEhicle COrporation. Ainakin Suomessa yleisimmät kolmekolmekympit ovat ihan susia. Magirusta en ole ikinä ajanut.
ainakin meidän uusi trakker tehty espanjassa. Telivetoisista man on mielestäni pehmoisin ajaa, montulla paras, maantiellä liian vetelä.
- Stralis
trakker kirjoitti:
ainakin meidän uusi trakker tehty espanjassa. Telivetoisista man on mielestäni pehmoisin ajaa, montulla paras, maantiellä liian vetelä.
Sinun Ivecosi on tosiaan tehty Espanjassa, entisen Pegason tehtailla, mistähän olet saanut.
Stralikset ainakin valmistetaan Ulmissa. - trakker
Stralis kirjoitti:
Sinun Ivecosi on tosiaan tehty Espanjassa, entisen Pegason tehtailla, mistähän olet saanut.
Stralikset ainakin valmistetaan Ulmissa.delta trucks sen meille toimitti, iveco magirus espana näkyy lukevan, näkyy siellä maskin takana lukevan jopa fiat. Että semmonen nekkari...
- 330/340
Stralis kirjoitti:
Sinun Ivecosi on tosiaan tehty Espanjassa, entisen Pegason tehtailla, mistähän olet saanut.
Stralikset ainakin valmistetaan Ulmissa.on taas italialaisia tuotoksia.
- Porukkaa
aika yksinkertainen kirjoitti:
kaveri jos väität robsoneja ketjunheittäjiksi, älä vaan avaa suutas missään julkisella paikalla niin säästyt julkiselta nöyryytykseltä tosin jos läsnä oleva porukka on yhtä tyhmää niin silloin suun avaaminen ei aiheuta em. vaivaa
Miten musta vähän tuntuu et noin 65% täällä keskustelevasta porukasta on ala ikäisiä juippeja. jotka eivät koskaan edes autolla ajaneet. Kunhan youtubesta ja konepörssistä yms. lunttaavat tietoja!
- !!!
Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:
Turha nyt niin kauheasti niitä Sisuja kehua, ovat yleensä niitä pahimpia paikkojen rikkojia, kun sitä teliä pitää veivata aina edestakaisin.
Tiet ei todellakaan kestä, ellei niitä ole perustettu Sisuja varten.
Voin kertoa esimerkin omasta työmaasta, kun teimme työmaatien tiilenporosta ja purimme talon, ajoimme kahdella telivetoisella Mannilla pois vähintään 100 kuormaa purkujätettä.Sen jälkeen kaivoimme perusmontun, mistä ajettiin vähintään samanverran savea.
Sitten tuotiin Sisulla sepeliä pohjalle, niin kolmas Sisu upposi runkoa myöten työmaatiehemme.
Eikös tuo klossi Sisun kanssa napannut telin ylös ja hirveä pintapaine rikkoi koko tien.
Santa ja maanrakennushommissa on oltava vähintään teliveto.
Saksassa missä iso osa maanrakennustöistä tehdään todella lentohiekan päällä, näkyy miltei vallan jokapyörävetoisia. Siellä Sisun telillä ei ole mitään virkaa.
Teliveto osataan tehdä vain Saksassa, olkoon merkki Man, Iveco tai Mercedes, siitä löytyy tosi maansiirtoautot.
Tietosi ovat hieman vajaat, koska ilmeisesti et ole koskaan nähnyt oikeaa maansiirtoautoa. On meinaan Saksan pojilla siellä sellainen kuuppa Magiruksen päällä, että mennee kerralla kaksi Sisukuormaa ja perille asti!
Itse olen ostanut ainakin kuusi uutta Mannia telivedolla, ajanut satojatuhansia kilometrejä ja vedellyt maankaatopaikkalla kymmeniä kertoja Sisuja ylös.
Telivetoauto on ainoa, jonka voi peruuttaa niin pitkälle, kuin menee, nostaa kippi ja ajaa pois.
Telin nostaminen upottaa vain vetopyörät jasitten ollaan kiinni !Ihme ja kumma että -80 luvulla kun nuo telivetoiset eivät vielä niin yleisiä olleet niin noilla nostotelisilläkin pääs ihan hyvin. taitaa nykyään kuskien taso tippua ku pitää olla kaiken maailman opticruiset ja mäkilähtö avut.
- se vaan
on niin että noissa sorahommissa ja muissakin pärjää autolla kun autolla, kun kyttää JÄRKEÄ perkele!!!!!1
- siispä
se vaan kirjoitti:
on niin että noissa sorahommissa ja muissakin pärjää autolla kun autolla, kun kyttää JÄRKEÄ perkele!!!!!1
käyttää eikä kyttää, sitähän me ei haluta....
- syyspoika65
eroa kirjoitti:
Mitä eroa on Robsonissa ja telikarhussa; olen aina luullut niiden olevan sama asia
...on robson drivellä ja telikarhulla! no, eikös tää robson ole ruotsalainen(näin olen muistavinani ex-autostani volvosta) kun taas nykyisessä autossani on telikarhu (nurmen tekemät) ja ovat asennettu auton runkoon,vetävän ja telin väliin, kun taas ketjunheittäjät on auton alla,vetävän akselin etupuolella.
- ittes
Tuo koko tarina oli mielikuvituksen tuotetta.Vanhaa konemiestä ei niin vaan jymäytetä.
- jj
on nykyään myös osin Englantilainen, Seddon-Atkinsonin tekniikkaa, joka sitten on hyvää ja luotettavaa!
Seddon oli enne Ivecon tallin siirtymistä kaiketi Mersun jälkeen vanhin k-a-tehdas maailmassa.
- Benz
Kyl iveco tietääkseni viimeeks oli Industrial Vehicle Company, eikä International (se on amerikkalainen :D ) tai Italian.. Toki "Italialainen" merkki.
- Pääpiirteittäin...
Jos saanen porukkaa vielä kerran korjata niin IVECO on lyhenne Industrial VEhicle COrporation. Trakkerin kokoonpanotehdas Madridissa Espanjassa ja Straliksen Ulmissa Saksassa. Tätä nykyä Iveco S.p.A on FIAT Industrial S.p.A:n tytäryhtiö. Aikaisemmin Iveco oli FIAT S.p.a :han kuuluva osanen, mutta ne eriytettiin. Esim. Ferrari S.p.A ja Maserati S.p.A. ovat FIAT S.p.A:n tytäryhtiöitä. ja esim. alkuperäinen amerikkalainen JEEPpi on tätä nykyä FIAT S.p.A omistama koska se omistaa vähän yli puolet Chrysler Groupin osakkeista mikä taas on tuon Jeepin emoyhtiö.
Ja tuon nykyisen Fiat Industrialin alla on Ivecon hyötyajoneuvojen lisäksi mm. seuraavat tuotemerkit: CASE, New Holland, Irisbus (Linja-autot), Kobelco ja Astra. Lisäksi löytyy mm erillinen tytäryhtiö mikä suunnittelee, valmistaa ja myy mm. Moottoreita hyötyajoneuvoihin ja generaattoreita mm. Sairaaloihin. FIAT Industrial itsessään puhumattakaan FIAT S.p.A :sta työllistää n. 62 000 ihmistä ympäri maailman ja tehtaita on karvan auki 70kpl kautta maapallon. Ja kun tähän lisätään vielä n.55 kpl tutkimus- ja kehityskeskusta ympäri pallon niin voitaneen puhua suht koht isosta puulaakista. Tämä tietoisku siis niille jotka Fiatista puhuttaessa ajattelevat vain sitä puntoo tai stiloo. :-D On se paljon muutakin. :-) - tarkennus
International = Kansainvälinen ;-)
- 26
Pääpiirteittäin... kirjoitti:
Jos saanen porukkaa vielä kerran korjata niin IVECO on lyhenne Industrial VEhicle COrporation. Trakkerin kokoonpanotehdas Madridissa Espanjassa ja Straliksen Ulmissa Saksassa. Tätä nykyä Iveco S.p.A on FIAT Industrial S.p.A:n tytäryhtiö. Aikaisemmin Iveco oli FIAT S.p.a :han kuuluva osanen, mutta ne eriytettiin. Esim. Ferrari S.p.A ja Maserati S.p.A. ovat FIAT S.p.A:n tytäryhtiöitä. ja esim. alkuperäinen amerikkalainen JEEPpi on tätä nykyä FIAT S.p.A omistama koska se omistaa vähän yli puolet Chrysler Groupin osakkeista mikä taas on tuon Jeepin emoyhtiö.
Ja tuon nykyisen Fiat Industrialin alla on Ivecon hyötyajoneuvojen lisäksi mm. seuraavat tuotemerkit: CASE, New Holland, Irisbus (Linja-autot), Kobelco ja Astra. Lisäksi löytyy mm erillinen tytäryhtiö mikä suunnittelee, valmistaa ja myy mm. Moottoreita hyötyajoneuvoihin ja generaattoreita mm. Sairaaloihin. FIAT Industrial itsessään puhumattakaan FIAT S.p.A :sta työllistää n. 62 000 ihmistä ympäri maailman ja tehtaita on karvan auki 70kpl kautta maapallon. Ja kun tähän lisätään vielä n.55 kpl tutkimus- ja kehityskeskusta ympäri pallon niin voitaneen puhua suht koht isosta puulaakista. Tämä tietoisku siis niille jotka Fiatista puhuttaessa ajattelevat vain sitä puntoo tai stiloo. :-D On se paljon muutakin. :-)Iveco =kapitalisti LIAZ
- bersluskonna
juuu,,iveco iso!Vois ostaa scaniankin pois koska vain!
- Truck `N ´ Roll
Myös uudesta Actroksesta maansiirtoversio kehitteillä:
http://www.iepieleaks.nl/iepieleaksnieuw/construction-actros/ - Lervovaaa
Lervo sano että sata ykstoistasella ei jää kiinni ku matalaan siltaan, ja sillonki kuskina on Siltahessu.
- reutsilla soraa
Kaikkein paras sora-auto on ollut Mairus-Deutz 6x6.Pääsi joka paikasta pois,eikä syyläri vuotanut koskaan.
- Magirus no.1
reutsilla soraa kirjoitti:
Kaikkein paras sora-auto on ollut Mairus-Deutz 6x6.Pääsi joka paikasta pois,eikä syyläri vuotanut koskaan.
totta joka sana,legendaarinen sora-auto!Tasapainonen alusta
,meni hiekassa minne vaan.
Toinen oli länkisääri Tatra.Tiihosella oli useampi 3- tiellä,kun
sitä rakennettiin. - Volvo N12
Magirus no.1 kirjoitti:
totta joka sana,legendaarinen sora-auto!Tasapainonen alusta
,meni hiekassa minne vaan.
Toinen oli länkisääri Tatra.Tiihosella oli useampi 3- tiellä,kun
sitä rakennettiin.1,4miljoonaa ajettu. Uudesta asti sora-autona. Kerran tehty koneremppa. Kytkin ja teliakseli vaihdetta. Parit jarrurummut samaten. Toinen lava ja toinen kippi menossa. Latureita ja startteja tietty laitettu.
Tällä mä ajan itteni eläkkeelle. - 80 ja 90 luku
Volvo N12 kirjoitti:
1,4miljoonaa ajettu. Uudesta asti sora-autona. Kerran tehty koneremppa. Kytkin ja teliakseli vaihdetta. Parit jarrurummut samaten. Toinen lava ja toinen kippi menossa. Latureita ja startteja tietty laitettu.
Tällä mä ajan itteni eläkkeelle.80 ja 90-luvuilla nuo N-sarjan Volvot olivat meilläpäin kanssa kovassa huudossa. Olivat järjestään kauheasti ajettuja. Moottoriremontteja tekivät vesivuotojen takia mutta kun piti ahkerasti lokilämmityksessä niin kestivät koneet aika hyvin. Varmasti enemmän kuin puolet sora-autoista oli tuota N-sarjaa. Vanhanliiton miehet karsastivat bulldog-mallisia autoja ja kun Volvoista hävisivät nokat, siirtyivät nämä soraveteraanit SR-sarjan Sisuihin. Pitkänokka ns. Porkkananokka Scania oli kanssa yleinen ja kestävä. Sitten uudempi kantikkaalla nokalla oleva "Kanikka" ei tuntunut kestävän. Niin ja R-sarjan Sisu, eli Jyry Sisu Rollsin koneella oli sodan käyneiden jäärien ykkossorapeli, niillä ajoi vanhimmat ukot.
Oi niitä aikoja....
- kuski71
Ite aloitin soranajon Jyryllä! Rolssi ja nousuteli. Nyt kun miettii niin olihan se aika kauhia kampe! Käyntiin ei lähteny muuta kun roikasta, koppi pieni kun mikä ja ulos ei juuri nähny. Mutta kestävä se oli! Sen jälkeen ajokkina on Scania, nokkamallin 140 ja 141. Mukavuus oli toista luokkaa, mutta ei ollu kestäviä... Jousi,vaihdelaatikko ja peräremonttia riitti...
Myöhemmin tuli ajettua SR-sisuja myös. Ne oli kovia työkamppeita!
Ajoin soraa ja aurasin noilla kaikilla, ei kyllä nokkamallia oo ikävä! Nyt kun miettii, niin en keksi mitään ominaisuutta mikä puoltas nokkamallia!? Bultokki on kyllä kaikinpuolin mukavampi... ja miellyttävämpi. - Khhiuk
Olen korjannu työkseni yli 20vuotta eri merkkisiä kuorma-autoja (joka merkkiä) paitsi ryssän vehkeitä. kaikilla on jotakin vikoja, mutta jos omia rahojani autoon laittaisin niin iveco on johon en uskaltas sijoittaa euroakaan, sen verran vika altis vehe. Tosin tarvis vain osien hinta maksaa kun ite asentaa osat. Firma missä olin yritti vaihtaa ivecolla volovoa tai kaaniaa niin myyjät ei tehnyt ivecosta edes vaihto tarjousta ,kun sanovat ettää jää pihaan seisomaan vuosiksi. Talossa oli 25 autoa ja 30-40 perävaunua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101611- 1671561
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671462Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231268Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901124Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70941Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su139924- 89799
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr184772Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud205743