Menethän hajusteetta töihin!

yliherkkä

Sosiaali- ja terveysalalla työskenneltäessä tulisi hajusteet jättää kokonaan laittamatta töihin mentäessä. Et voi koskaan etukäteen tietää josko jollakin kohtaamallasi asiakkaalla tai potilaalla onkin vaikka jokin hengityselinsairaus, astma tai hajusteyliherkkyys, jolloin hän saa vakavia oireita käyttämistäsi hajusteista. Ilman deodoranttia töihin ei silti tarvitse mennä, sillä dödöjä, kuten ihan mitä vaan pesuaineista kosmetiikkaan ja hiusten käsittelytuotteisiin, saa hajusteettomina.

Hengityselinsairaat, astmaatikot ja hajusteyliherkät saavat oikeasti vakavia oireita hajusteista. Esimerkiksi minulla on homealtistuksen seurauksena hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys. Saan järkyttäviä päänsärkyjä ja pahoinvointia hajusteista, jotkin hajusteet salpaavat minulta jopa hengityksen. Asioilla käytyäni sairastan yleensä muutaman päivän altistuttuani hajusteiden sekamelskalle. En siis juurikaan voi käydä missään, harrastaminen on mahdotonta, kuten myös työssäkäynti. Tästä huolimatta yritän pitää kiinni positiivisesta asenteestani ja töitäkin haen siitäkin huolimatta, että minut usein tyrmätään hajusteyliherkkyyteni vuoksi.

Mikäli ihmiset vähentäisivät hajusteitaan voisin elää normaalia elämää. Nyt minut on lähestulkoon eristetty kotiin, sillä jatkuva altistuminen pahentaa sairauttani.

Hajusteet tulisikin kieltää kaikissa yleisissä tiloissa, jotta me emme joutuisi eristäytymään koteihimme. Hengityselinsairaiden, astmaatikoiden ja meidän hajusteyliherkkien ei pitäisi joutua ns. syrjinnän kohteeksi sairautemme vuoksi. Nimittäin syrjinnäksi koen sen, että meillä ei ole edes niitä oikeuksia kuin muilla sairaus- tai vammaisryhmillä. Esimerkiksi liikuntarajoitteisille ja näkövammaisille pyritään mahdollistamaan liikkuminen yleisillä paikoilla.

Uskomattomalta tuntuu se, että asioille ei ole vielä tehty mitään, sillä ainakin liikenne- ja viestintäministeriö on tiedostanut tämän ongelman esteetömyysstrategiassaan jo vuonna 2003. Seuraavat lainaukset ovat tästä esteettömyysstrategiasta, joka löytyy osoitteesta http://www.elsa.fi/strategia/pdf/esteettomyysstrategia.pdf

"Allergiaa aiheuttavat tekijät ja hengitysilman epäpuhtaudet voivat rajoittaa tai
hankaloittaa allergiasta ja hengityselinten sairauksista kärsivien ihmisten
liikkumista."

"Tasa-arvo-ongelma syntyy, kun ympäristö tai palvelu asettavat käyttäjänsä
eriarvoiseen asemaan. Ratkaisut ovat paitsi rakenteisiin ja suunnitteluun, myös
palvelukulttuuriin liittyviä."

"Tavoitteena on, että valtion ylläpitämä liikenneinfrastruktuuri ja julkisen liikenteen
palvelut ovat esteettömiä ja turvallisia kaikille."

Silti esimerkiksi julkisten liikennevälineiden käyttäminen on edelleen mahdotonta. Puhumattakaan muista palveluista. Järkyttävintä minusta on kuitenkin se, että työntekijät käyttävät työssään hajusteita myös sosiaali- ja terveysalalla, jonka työntekijöiden jo koulutuksensa puolesta tulisi ymmärtää, että hajusteet voivat aiheuttaa joillekin vakavia oireita.

Asiakaspalvelutyöt olisikin lailla säädettävä täysin hajusteettomiksi, ennen kaikkea niissä paikoissa, joissa asioiminen on ihmiselle välttämätöntä, kuten virastot, kaupat, terveyskeskukset, sairaalat.

SINULLA on nyt mahdollisuus vaikuttaa ihmisten terveyteen jättämällä turhat hajusteet pois. Lisäksi voit auttaa meitä hajuste- ja kemikaaliyliherkkiäkin saamaan edes jonkinlaisen sosiaaliturvan.

Osoitteessa
http://www.adressit.com/sosiaaliturvahajusteyliherkille
voit käydä allekirjoittamassa peruspalvelu-, sosiaali- ja terveys- sekä työministerille toimitettavan vetoomuksen sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille.

Mikäli sinulta löytyy empatiaa hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyttä sairastavia kohtaan, käythän allekirjoittamassa vetoomuksen. Kerrothan myös asiasta eteenpäin, sillä kaikkien empaattisten ihmisten osallistuminen on tarpeen, jotta asioille tehtäisiin jotain.

Mikäli haluat lisää tietoa hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydestä, tietoa löytyy linkeistä

http://www.hajusteyliherkkyys.com/tietoa.htm

http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0410/p041215-l2.html

41

4550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

Puhut kyllä asiaa,ei töissä esim voi käyttää hajusteita juuri mainitsemasi perusteiden myötä.Mutta minä en lopeta vapaa-ajalla hajusteiden käyttöä. Nautin vaniljaisesta parfyymistani ja tuoksukynttilöistä. Luulen,että ilman hajusteita elmäni olisi aika köyhää (tässä tunnen sympatiaa sinua kohtaan) Mutta haluatko tosiaan,että kaikkien muidenki elämä olisi hajusteetonta. Tahdotko,että koko maailma uhraa hyvältä tuoksuvan elämänsä muutaman yliherkän ihmisen takia. Tässä on sama asia kuin eläinten pitäminen kiellettäisiin kun yliherkät saa oireita jo pelkästä pölystä tai kalan valmistus kielettäisiin kun jotkut ovat niin herkkiä,että saavat oireita pelkästä hajusta. Elämä on paskaa..on kiva,että edes joku osa siitä tuoksuu ruusuille

• yliherkkä

Ymmärrän kantasi, olenhan itsekin joskus ennen sairastumistani nauttinut hajusteiden käytöstä. Mutta enhän minä missään nimessä ole kieltämässäkään ihmisten hajusteiden käyttöä heidän kotonaan. Olen myös itse valmis tinkimään monesta asiasta. Esimerkiksi ravintoloihin, teatteriin, elokuviin ja muihin vapaa-ajan viettopaikkoihin menemisestä, jotta hajusteista nauttivat ihmiset voisivat edelleen niissä viettää aikaansa hajusteistaan nauttien.

Täysin hajusteettomiksi olisi kuitenkin lailla säädettävä sellaiset paikat, joissa asioiminen on ihmiselle välttämätöntä, kuten virastot, kaupat, terveyskeskukset, sairaalat.

• yliherkkä
        yliherkkä kirjoitti:

Ymmärrän kantasi, olenhan itsekin joskus ennen sairastumistani nauttinut hajusteiden käytöstä. Mutta enhän minä missään nimessä ole kieltämässäkään ihmisten hajusteiden käyttöä heidän kotonaan. Olen myös itse valmis tinkimään monesta asiasta. Esimerkiksi ravintoloihin, teatteriin, elokuviin ja muihin vapaa-ajan viettopaikkoihin menemisestä, jotta hajusteista nauttivat ihmiset voisivat edelleen niissä viettää aikaansa hajusteistaan nauttien.

Täysin hajusteettomiksi olisi kuitenkin lailla säädettävä sellaiset paikat, joissa asioiminen on ihmiselle välttämätöntä, kuten virastot, kaupat, terveyskeskukset, sairaalat.

Kuten aiemmassa viestissäni kerroin, olen myös joskus itse käyttänyt ja nauttinut hajusteista, kunnes sairastuttuani pikkuhiljaa jouduin vähentämään hajusteita ja nyt olen siinä tilanteessa, etten kestä enää mitään hajusteita. Myös kukkien tuoksut aiheuttavat minulle oireita.

En kuitenkaan halua valittaa, vaan yritän säilyttää positiivisen elämänasenteeni sairaudestani huolimatta. Toivoisin kuitenkin meidänkin, jotka hajusteista voimakkaita oireita saamme, voivan pystyä elämään edes kutakuinkin normaalia elämää, joka olisi meille täysin mahdollista, jos hajusteiden käyttöä rajoitettaisiin.

Toivoisin myös, että ihmiset ymmärtäisivät ihan oman itsensä takia nuo hajusteiden ja kemikaalien vaarat, sillä jatkuva altistuminen niille ja esimerkiksi homeille, voi puhkaista tämän sairauden kenelle tahansa. Siksi suosittelenkin hajusteista nauttivia ihmisiä vapaa-aikanaankin kuitenkin vähentämään hajusteitaan. Eli jos sinä pidät vaniljan tuoksuisesta hajuvedestä, niin toivottavasti et, jo ihan itsesikin takia, sekoita siihen muita tuoksuja.

Ei nimittäin voi olla kenellekään terveellistä, että tuoksuu hajusteiden sekamelskalle. Tällä tarkoitan sitä, että ei kannata käyttää yhtä aikaa montaa hajustetta sisältävää ainetta. Jos suihkusaippua tuoksuu yhdelle ja shampoo toiselle, hoitoaine kolmannelle ja kasvojen pesuaine jollekin muulle, lisäksi siihen vielä erihajuiset ihonhoitotuotteet, rasvat ja meikit sekä hiustenmuotoilutuotteet ja hajuvesi tai partavesi, vaatteissa vielä pesuaineiden ja huuhteluaineiden eriävät tuoksut, niin hajusteiden sekamelska on valmis. Hiuslakat ja pyykinpesuaineetkin tuoksuvat usein yhtä voimakkaasti kuin hajuvedet ja partavedet. Puhumattakaan siitä, että ihmiset, joiden oma hajuaisti on ilmeisesti turtunut tuoksuille käyttävät hajusteita liikaa.
        Hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys on kuitenkin lisääntymään päin. Jatkuvasti kuulen ihmisten sanovan, etteivät hekään kestä jotain voimakkaita tuoksuja. Samaan hengenvetoon ihmiset usein toteavat heti perään, että vaikka heillä ei olekaan tällaista yliherkkyyttä kuin minulla.
        Muistutan silloin heitä, että eihän minullakaan ole tämä hajusteyliherkkyys aina ollut, vaan olen myös joskus voinut käyttää hajusteita ja siten minullakin herkistyminen alkoi, että en ensin kestänyt voimakkaiden haju- ja partavesien hajuja. Siksi suosittelenkin ihmisiä vähentämään hajusteitaan, jotteivät he herkistyisi yhtä pahasti kuin minä ja monet muut.

Kun ihmisiä kuitenkin sairastuu tällaisiin yliherkkyyksiin, niin eivät nuo kemikaalit voi täysin turvallisia olla. Läheskään kaikkien kemikaalien vaikutuksia ihmiseen ei ole edes tutkittu ja vielä vähemmän on tutkittu eri kemikaalien yhteisvaikutuksia.

• ihanaa saada

tuoksua madamerochasilta )
      Toisinaan saattaa kyllä joku hoitaja
      mainita että hän käyttää tuota tuoksua
      vain iltakäytössä..

• yliherkkä

vaarannat potilaiden/ asiakkaiden terveyden, jos työskentelet tuoksuvana sosiaali- ja terveysalalla?

Asiakkaan/ potilaan hajusteestasi saamat oireet voivat pahimmillaan johtaa anafylaktiseen reaktioon, joka on hengenvaarallinen tila.

• yliherkkä

potilaiden/ asiakkaiden terveyden, mikäli työskentelet tuoksuvana sosiaali- ja terveysalalla?

Asiakkaan/ potilaan hajusteestasi saamat oireet voivat pahimmillaan johtaa anafylaktiseen reaktioon, joka on hengenvaarallinen tila.

• Äshoo..
        yliherkkä kirjoitti:

potilaiden/ asiakkaiden terveyden, mikäli työskentelet tuoksuvana sosiaali- ja terveysalalla?

...olen teholla töissä, ei ole paljoa väliä anafylaktisista reaktioista, kun potilasaines makaa hiljaisina putki kurkussa. Voin jatkossakin hajustaa itseäni Opiumilla =) (tää on sitten väsyneen huumorin aiheuttama provo, ei tarvitse vetää palkokasvia nenuun, ymmärrän pointtisi;)

• yliherkkä
        Äshoo.. kirjoitti:

...olen teholla töissä, ei ole paljoa väliä anafylaktisista reaktioista, kun potilasaines makaa hiljaisina putki kurkussa. Voin jatkossakin hajustaa itseäni Opiumilla =) (tää on sitten väsyneen huumorin aiheuttama provo, ei tarvitse vetää palkokasvia nenuun, ymmärrän pointtisi;)

kyllä multakin huumorintajua löytyy. Onneks olit laittanu ton kommentin sulkuihi perään, että tunnisti ettet kuulu niihin, jotka saattaa ihan oikeestiki ajatella noin. Repesin kyllä, vaikkei ikävillä asioilla kai saisikaan vitsailla. Mutta kyllä tällasen veemäisen sairauden kanssa, ihan niinku henkisesti vaativan duuninki kanssa, jaksaaksen tarvii olla aika härskiäki huumoria. ;)

• Härski

Olen Punkaharjulla laitoksessa kuntoutuksessa. Ruokalassa uusi mies asikas joka istui viereisessä pöydässä 3 m päässä. Haju oli tyrmäävä. Melskein menin ja olin sanoa hänelle suorat sanat. Dödön tuoksu oli huumaavaan voimakas. Näytti muutenkin terveeltä ja ainoana lapsi mukanaan. Soneran paita aina päällä joten sen työntekijä ?

• yliherkkä

tollaiseen ihmisten ylilyövään sutsutteluun törmää jatkuvasti. Oon tullu siihen tulokseen, että niillä on itsellään hajuaisti jo niin turtunut, etteivät edes tajua laittavansa tuoksuja liikaa. Kyllä tuollaisessa tilanteessa voi kauniisti asiasta huomauttaa. Eiväthän ihmiset opi vähentämään hajusteita, ellei heille niistä huomauteta. Itse olen joutunut hajusteista monesti sanomaan ja opetellut huomauttamaan asiasta niin, ettei toinen loukkaannu.

• -H-
        yliherkkä kirjoitti:

tollaiseen ihmisten ylilyövään sutsutteluun törmää jatkuvasti. Oon tullu siihen tulokseen, että niillä on itsellään hajuaisti jo niin turtunut, etteivät edes tajua laittavansa tuoksuja liikaa. Kyllä tuollaisessa tilanteessa voi kauniisti asiasta huomauttaa. Eiväthän ihmiset opi vähentämään hajusteita, ellei heille niistä huomauteta. Itse olen joutunut hajusteista monesti sanomaan ja opetellut huomauttamaan asiasta niin, ettei toinen loukkaannu.

Vaikka en itse olekaan hajusteyliherkkä, niin ymmärrän hajusteista kärsiviä silti hyvin. Ei ole minulta mitenkään pois, jos käytän hajusteettomia tuotteita muiden hyvinvoinnin vuoksi, sehän vain osoittaa empaattisuutta ja epäitsekkyyttä. Ihania luonnonhajuja on maailma tulvillaan, en ymmärrä miten ihmiset tarvitsevat vielä keinotekoisia hajusteita siihen lisäksi. Kuten yliherkkäkin kirjoitti, niin useilla saattaakin hajuaisti olla jo niin turtunut hajujen sekamelskasta, ettei itsekään enää ymmärrä hajusteidensa määrää. Mikä voisikaan olla parempaa, kuin suihkunraikas puhtaan ihon tuoksu, ilman chanel vitosia sun muita? :)

• haiseva
        -H- kirjoitti:

Vaikka en itse olekaan hajusteyliherkkä, niin ymmärrän hajusteista kärsiviä silti hyvin. Ei ole minulta mitenkään pois, jos käytän hajusteettomia tuotteita muiden hyvinvoinnin vuoksi, sehän vain osoittaa empaattisuutta ja epäitsekkyyttä. Ihania luonnonhajuja on maailma tulvillaan, en ymmärrä miten ihmiset tarvitsevat vielä keinotekoisia hajusteita siihen lisäksi. Kuten yliherkkäkin kirjoitti, niin useilla saattaakin hajuaisti olla jo niin turtunut hajujen sekamelskasta, ettei itsekään enää ymmärrä hajusteidensa määrää. Mikä voisikaan olla parempaa, kuin suihkunraikas puhtaan ihon tuoksu, ilman chanel vitosia sun muita? :)

että joku ;-) smailaa noin nätisti painavan asian perään. Kaikilla ei toki hohkakivi tai natural peitä hienhajua. Kun kovasti töitä paiskoo ja tukkaki otsanahkaan tarttuu, ni kainalohiki on omaa tasoaan. En pakota ketään sitä nuuskimaan vaan käytän tehokkaita rolli-antiperspirantteja. Kokemuksesta tiedän, ettei näitä hajuttomista löydy.
        Tukehdu, mihkä tukehdut ja rollilla loput.

Haiskuahan duunissa riittää :)

• -H-
        haiseva kirjoitti:

että joku ;-) smailaa noin nätisti painavan asian perään. Kaikilla ei toki hohkakivi tai natural peitä hienhajua. Kun kovasti töitä paiskoo ja tukkaki otsanahkaan tarttuu, ni kainalohiki on omaa tasoaan. En pakota ketään sitä nuuskimaan vaan käytän tehokkaita rolli-antiperspirantteja. Kokemuksesta tiedän, ettei näitä hajuttomista löydy.

Miten olisi Tripel Dry -antiperspirantti, joka on tarkoitettu erittäin voimakkaaseen hikoiluun? Tehokas & hajustamaton. Googletappa Tripel Dry.

• yliherkkä
        haiseva kirjoitti:

Kai ymmärrät vaarantavasi potilaiden/ asiakkaiden terveyden työskennellessäsi tuoksuvana sosiaali- ja terveysalalla?

Sitä paitsi hajusteettomat deodorantit ovat aivan samaa tavaraa kuin hajusteellisetkin, niihin ei ole vain lisätty hajusteita. Eli kyllä niistä löytyy ihan yhtä tehokkaita. Yhden esimerkin joku jo tänne laittoikin. Esimerkiksi tuota hajustamatonta Triple Dry:ta voi ostaa apteekista ja se on todella riittoisaa. Myös päivittäistavarakaupoista löytyy hajusteettomia tuotteita.

Vai onko tarkoituksesi yrittää peittää hien haju tuoksuilla? Voin kertoa, että se on mahdotonta, sillä hien haju ja hajusteet vain yhdistyvät vieläkin kuvottavammaksi löyhkäksi.

Jokaiselle löytyy varmasti sopiva hajustamaton deodorantti, niin halutessaan. Vai luulitko, että me hajuste- ja kemikaaliyliherkät emme hikoile lainkaan? Meille nimenomaan on ensiarvoisen tärkeää, että deodorantit ovat toimivia, sillä useimmat saavat oireita myös voimakkaasta hienhajusta.

• Arthur Won Glad

Terveydenhoito alalla työskentelevien pitäsi kyllä tietää, että hajuvedet ärsyttävät astmaatikkoja. Heiltä tulisi kieltää kaikki hajusteet ehdotomasti, kun he työskentelevät satojen ihmisten kanssa päivittäin.
      Eikö koulutus ole mennyt perille vai eikö sitä ole heille opetettu.
      On astmaatikkoja allergikkoja, joille hajuvedet aiheuttavat niin vakavia oireita, että henki voi lähteä.

Eivätkö ne sairaalan henkilöt osaa ajatella, jotka käyttävät hajusteita. Kun he esim. käyvät jonkun asiakkaan luona kotikäynnillä ja samalla kyllästävät koko huoneilman hajuvedellään. Eikä se hajuveden haju lähde pitkään aikaan pois.
      Jos tästä seuraisi jokin vakava sairaskohtaus, niin tuskimpa hoitajia syytettäisin, vaan keksittäisiin jokin syy mikä johtuu asiakkaasta.

Kaikissa julkisissa paikoissa, joissa palvellaan ihmisiä, ei mitään hajusteita tulisi käyttää.
      Eri asia on sitten esim. metalliteollisuus, jossa hajuvesistä ei ole haittaa.
      Siellä astmaa sairastava ei voisi työskennellä, koska siellä on hitsaus- ja muita käryjä ilmassa.

• yliherkkä

Meillä on nyt mahdollisuus vaikuttaa siihen, että näihin asioihin tultaisiin tulevaisuudessa puuttumaan.

Osoitteessa
        voi käydä allekirjoittamassa peruspalvelu-, sosiaali- ja terveys- sekä työministerille toimitettavan vetoomuksen sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille.

Mikäli tunnet empatiaa hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyttä sairastavia kohtaan, käythän allekirjoittamassa vetoomuksen. Kerrothan myös asiasta eteenpäin, sillä kaikkien empaattisten ihmisten osallistuminen on tarpeen, jotta asioille tehtäisiin jotain.

• yliherkkä
        yliherkkä kirjoitti:

Meillä on nyt mahdollisuus vaikuttaa siihen, että näihin asioihin tultaisiin tulevaisuudessa puuttumaan.

Osoitteessa
        voi käydä allekirjoittamassa peruspalvelu-, sosiaali- ja terveys- sekä työministerille toimitettavan vetoomuksen sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille.

Mikäli tunnet empatiaa hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyttä sairastavia kohtaan, käythän allekirjoittamassa vetoomuksen. Kerrothan myös asiasta eteenpäin, sillä kaikkien empaattisten ihmisten osallistuminen on tarpeen, jotta asioille tehtäisiin jotain.

Mikäli nimeään ei halua julkaistavan netissä, voi vetoomuksen allekirjoittaessaan myös valita, että nimi ei näy netissä.

• Hajusteintolerantti

''Eikö koulutus ole mennyt perille vai eikö sitä ole heille opetettu.''

Luulen, että nykyään asiasta ei edes hiiskuta.
        Kaikki informaatio tulee hajustevalmistajilta mainonnan muodossa.

Betty Bridges, sairaanhoitaja ja astmaatiikko USA:sta on kertonut, että hänen opiskeluaikoinaan opiskelijoita kehoitettiin olemaan hajusteetta.
        Hän itse sairastui niin pahoin, että joutui jäämään pois työstä. Hän alkoi tutkimaan syytä (ja ainetta/aineita) vaikeisiin astmakohtauksiinsa, noista tutkimuksista tuli erittäin informatiivinen ja luotettava tietopankki: FPIN - Fragranced Products Information Network
        www.fpinva.org
        Luonnollisesti tieto on englanniksi.

Hajusteteollisuus nauttii kauppasalaisuusasemasta, hajusteraaka-aineita ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa, maininta 'perfume' tai 'fragrance' riittää. Tähän tuli kylläkin poikkeus EU:n Kosmetiikkadirektiivin muutoksen myötä, missä eniten ihoallergiaa aiheuttavat 26 hajusteraaka-ainetta tulivat rajoitusten piiriin. Mikäli niitä käytetään yli sallittujen pitoisuuksien, ne on merkittävä tuoteselosteeseen.

Tuo auttaa ihoallergisia, jotka hajusteallergiastaan huolimatta haluavat käyttää hajustettuja tuotteita (kai heitäkin on), ja luonnollisesti ehkäisee uusia ihoherkistymisiä.
        MUTTA koska näitä 26:tta hajusteraaka-ainetta saa käyttää, jos ne merkitään, säännös ei estä ns. passiivisessa hajusteidenkäytössä altistusta.

Noiden 26:n lisäksi on jo tiedossä satakunta muuta ihoherkistäjää, joten lääkäreillä riittää töitä.
        Eipä ihoherkistymistäkään testata kuin terveillä (nuorilla) miehillä, jos ihmistestejä tehdään (teollisuus).

EU:n Kosmetiikadirektiivi määrittelee, että aineet, mitkä on tarkoitettu hengitettäväksi, eivät kuulu ko. direktiivin piiriin.
        Tästä seuraa, että hajusteraaka-aineita ei tarvitse testata hengitystievaikutusten osalta lainkaan, kun ne tuodaan markkinoille.
        Hajusteet kuuluvat kosmetiikan piiriin ja kosmetiikan 'pääasiallisin reitti ihmiseen' on iho.
        Myöskään hengitysteitse syntyviä keskushermosto- tai systemaattisia vaikutuksia ei näinollen testata, eikä niistä tiedetä.

Monet synteettiset hajusteraaka-aineet ovat myös ns. teollisuuskemikaaleja, osa ongelmajätteeksi luokiteltuja. Synteettiset ovat halpoja valmistaa , tasalaatuisia ja saatavuus ei ole ongelma, toisin kuin aidoissa luonnontuotteissa.

Ruotsalainen Shenet kirjoittaa sivullaan, että 30-luvulla synteettisten raaka-aineiden osuus hajusteissa oli n. 15 %, nyt tilanne on päinvastainen, luonnonaineiden osuus on 15 % tai alhaisempi, synteettisten osuus n. 85 %.

Syntetisoitaessa yksi iso raaka-aine on puutärpätti. Muut tärkeimmät ovat maaöljystä saatavia aromaattisia aineita.

Myskit ja ambrat on korvattu synteettisin versioin aikapäivää sitten.

Kaikesta löytyy tietoa netistä, valitettavasti ei suomeksi.

• hoitaja
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

''Eikö koulutus ole mennyt perille vai eikö sitä ole heille opetettu.''

Luulen, että nykyään asiasta ei edes hiiskuta.
        Kaikki informaatio tulee hajustevalmistajilta mainonnan muodossa.

Betty Bridges, sairaanhoitaja ja astmaatiikko USA:sta on kertonut, että hänen opiskeluaikoinaan opiskelijoita kehoitettiin olemaan hajusteetta.
        Hän itse sairastui niin pahoin, että joutui jäämään pois työstä. Hän alkoi tutkimaan syytä (ja ainetta/aineita) vaikeisiin astmakohtauksiinsa, noista tutkimuksista tuli erittäin informatiivinen ja luotettava tietopankki: FPIN - Fragranced Products Information Network
        www.fpinva.org
        Luonnollisesti tieto on englanniksi.

Hajusteteollisuus nauttii kauppasalaisuusasemasta, hajusteraaka-aineita ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa, maininta 'perfume' tai 'fragrance' riittää. Tähän tuli kylläkin poikkeus EU:n Kosmetiikkadirektiivin muutoksen myötä, missä eniten ihoallergiaa aiheuttavat 26 hajusteraaka-ainetta tulivat rajoitusten piiriin. Mikäli niitä käytetään yli sallittujen pitoisuuksien, ne on merkittävä tuoteselosteeseen.

Tuo auttaa ihoallergisia, jotka hajusteallergiastaan huolimatta haluavat käyttää hajustettuja tuotteita (kai heitäkin on), ja luonnollisesti ehkäisee uusia ihoherkistymisiä.
        MUTTA koska näitä 26:tta hajusteraaka-ainetta saa käyttää, jos ne merkitään, säännös ei estä ns. passiivisessa hajusteidenkäytössä altistusta.

Noiden 26:n lisäksi on jo tiedossä satakunta muuta ihoherkistäjää, joten lääkäreillä riittää töitä.
        Eipä ihoherkistymistäkään testata kuin terveillä (nuorilla) miehillä, jos ihmistestejä tehdään (teollisuus).

EU:n Kosmetiikadirektiivi määrittelee, että aineet, mitkä on tarkoitettu hengitettäväksi, eivät kuulu ko. direktiivin piiriin.
        Tästä seuraa, että hajusteraaka-aineita ei tarvitse testata hengitystievaikutusten osalta lainkaan, kun ne tuodaan markkinoille.
        Hajusteet kuuluvat kosmetiikan piiriin ja kosmetiikan 'pääasiallisin reitti ihmiseen' on iho.
        Myöskään hengitysteitse syntyviä keskushermosto- tai systemaattisia vaikutuksia ei näinollen testata, eikä niistä tiedetä.

Monet synteettiset hajusteraaka-aineet ovat myös ns. teollisuuskemikaaleja, osa ongelmajätteeksi luokiteltuja. Synteettiset ovat halpoja valmistaa , tasalaatuisia ja saatavuus ei ole ongelma, toisin kuin aidoissa luonnontuotteissa.

Ruotsalainen Shenet kirjoittaa sivullaan, että 30-luvulla synteettisten raaka-aineiden osuus hajusteissa oli n. 15 %, nyt tilanne on päinvastainen, luonnonaineiden osuus on 15 % tai alhaisempi, synteettisten osuus n. 85 %.

Syntetisoitaessa yksi iso raaka-aine on puutärpätti. Muut tärkeimmät ovat maaöljystä saatavia aromaattisia aineita.

Myskit ja ambrat on korvattu synteettisin versioin aikapäivää sitten.

Kaikesta löytyy tietoa netistä, valitettavasti ei suomeksi.

ise seitsemänkymmentä luvulla terveydenhoitoalalle. Sillon ei hajusteista puhuttu mitään. Mutta eipä ongelma ollutkaan niin suuri kuin nykypäivänä.
        Kyllä nykyään tietoa on ja useissa hoitolaitoksissa onkin hajusteiden käyttökielto.
        Mutta ketään ihmistä ei voi pakottaa olemaan ilman hajusteita, ellei hän itse sitä tahdo. Siihen pitäisi puuttua silloin lainsäädännällä.Jossain ylihoitaja kirjoitti että se on ihmisen itsemäärämisoikeuteen puuttumista jos kielletään hajusteet. Näinhän se ei kuitenkaan ole. Kyllä jokaisella pitäisi olla järkeä...mutta kaikki ovat ihmisiä joten kaikki on myös mahdollista. Jopa hajusteet ensiapupoliklinikalla.
        Jotenkin tuntuu hurjalta kun hoitajat otetaan silmätikuksi ja heitä syyllistetään, onhan poliklinikoilla ja sairaaloissa myös muuta henkilökuntaa...
        Ja kaikenkaikkiaan ei kielloilla saada aikaiseksi kuin vihaisia ihmisiä. Kyllä asia pitää hoitua asennetasolla ja tietoa oppilaitoksiin ja myös sairaaloiden asiakkaille :)

• yliherkkä
        hoitaja kirjoitti:

ise seitsemänkymmentä luvulla terveydenhoitoalalle. Sillon ei hajusteista puhuttu mitään. Mutta eipä ongelma ollutkaan niin suuri kuin nykypäivänä.
        Kyllä nykyään tietoa on ja useissa hoitolaitoksissa onkin hajusteiden käyttökielto.
        Mutta ketään ihmistä ei voi pakottaa olemaan ilman hajusteita, ellei hän itse sitä tahdo. Siihen pitäisi puuttua silloin lainsäädännällä.Jossain ylihoitaja kirjoitti että se on ihmisen itsemäärämisoikeuteen puuttumista jos kielletään hajusteet. Näinhän se ei kuitenkaan ole. Kyllä jokaisella pitäisi olla järkeä...mutta kaikki ovat ihmisiä joten kaikki on myös mahdollista. Jopa hajusteet ensiapupoliklinikalla.
        Jotenkin tuntuu hurjalta kun hoitajat otetaan silmätikuksi ja heitä syyllistetään, onhan poliklinikoilla ja sairaaloissa myös muuta henkilökuntaa...
        Ja kaikenkaikkiaan ei kielloilla saada aikaiseksi kuin vihaisia ihmisiä. Kyllä asia pitää hoitua asennetasolla ja tietoa oppilaitoksiin ja myös sairaaloiden asiakkaille :)

Tietoa tulisi jakaa asiasta enemmän, se on totta. Syyllistää en halua ketään, ja asia koskee tosiaan muitakin kuin hoitajia. Ikävä kyllä osa hoitajistakin kuitenkin vieläkin käyttää töissä hajuvesiä.

Sosiaali- ja terveyalan kouluissa pitäisi ilmeisesti ottaa ihan oppiaineeksi tuo hajusteettomuus töissä, sillä ei se muuten näytä perille menevän. Ja kuitenkin on kyse asiakkaiden/ potilaiden terveystä.

Ihan kauhulla vieläkin muistelen, kuinka noin kymmenen vuotta sitten luin erästä yleisönosastokirjoitusta, jossa kirjoittaja kertoi menneensä allergiakohtauksen takia polille ja siellä altistuttuaan työntekijöiden hajusteille sai vielä pahemman allergisen reaktion. Itse kestin tuohon aikaan vielä hajusteita ja olin siitä huolimatta kauhuissani hoitohenkilökunnan ajattelemattomasta hajusteiden käytöstä. Eli kyllä epäitsekkyyteen ja empatiaan tulisi kyetä, vaikkei itse mistään allergioista kärsisikään. Varsinkin kun kyseessä on toisen ihmisen terveyden, ehkä jopa hengen vaarantaminen, silloin kun oireet voivat pahimmillaan johtaa anafylaktiseen reaktioon, joka on hengenvaarallinen tila.

• Hajusteintolerantti
        hoitaja kirjoitti:

Keuhkolääkäri Paula Pallasaho on väitöskirjaansa varten tehnyt kyselytutkimuksen helsinkiläisille aikuisille. Heistä 21 % ilmoitti kärsivänsä voimakkaista hajuista (deodorantit, mausteet, painomuste, puhdistusaineet, kukkien tuoksut ym.). Kyseessä on satunnaisotos eli tulos on yleistettävissä aikuisväestöön. (sivulla 40)

Prevalence and determinants of respiratory symptoms, asthma,
        chronic bronchitis and allergic sensitization in Helsinki
        A comparison between Finland, Sweden and Estonia
        The FinEsS studies - Helsinki I

Paula Pallasaho
        ACADEMIC DISSERTATION
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/laa/kliin/vk/pallasaho/prevalen.pdf
        ============================
        Allergia- ja Astmaliitto:
        http://www.allergia.com/index.phtml?menu_id=737&chapter_id=3328

Tuoksuyliherkkyys lisääntyy iän myötä: PISTÄVÄ TUOKSU SATTUU!
        02.12.2005
        --------------------------
        Ruotsissa on tutkittu astma-tyyppistä oireilua jo vuosia. Tietoa löytyy apulaisprofessori Eva Millqvistin kotisivulta:
        http://www.tilia.se/

Linkistä 'research abstracts' - tutkimusabstraktit löytyy mm.
        Abstract 25 - 2005
        Prevalence and risk factors for self-reported odour intolerance: the Skovde population-based study

33 % satunnaisotannan henkilöistä kärsi hajusteista, oireet pääosin ylähengitysteissä.
        19 %:lla oireet pahempia.

Tanskassa uutisoitiin 2005, että 4 kymmenestä ei kestä hajusteita (ilmassa):
        http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/printarticle.jhtml?sectionID=6&articleID=241232&publicationID=1

Fire ud af ti danskere kan ikke tåle parfume
        15. marts 2005 10:31 Indland

Tanskassa julkaistiin 2005 väitöstutkimus hajusteyliherkkyydestä. Jesper Elberling, väitöskirjan tekijä, johtaa nyt uutta tutkimusyksikköä, missä tätä selvitetään tarkemmin.
        Tutkimuskeskus hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydestä
        http://www.mcsvidencenter.dk/Default.aspx?ID=1

J. Elberlingin väitöskirja vuodelta 2005 löytyy:
        http://www.mcsvidencenter.dk/Default.aspx?ID=45
        ”Parfyymin ja hajustettujen tuotteiden aikaansaamat silmä- ja hengitystieoireet”
        (Ocular and Respiratory Symptoms Elicited by Perfume and Fragrance Products
        -----------

Katsoin aloittajan postin, siinä luki:

''Sosiaali- ja terveysalalla työskenneltäessä tulisi hajusteet jättää kokonaan laittamatta töihin mentäessä.''

Ei siinä syyllistetty hoitajia, siinä puhuttiin koko alasta.

Suomen Kansanterveyslaitoksen olisi aika ottaa asiaan kantaa. Nyt jo sairastuneet (olkoonpa heidän sairautensa mikä tahansa - hajustekemikaalit vaikuttavat monin tavoin) joutuvat peräämään oikeuksiaan ja tekemään tutkimustyötä, mikä kuuluisi kyllä ns. asiantuntijoille.
        Jos Suomessa edes seurattaisiin naapurimaiden tutkimusta, sekin olisi edistystä!

Kiitos niille asiakaspalvelijoille, jotka ottavat meidät sairaat huomioon jättämällä hajusteet kotiin!

Ei tarvitse olla allerginen tai astmaatikko sairastuakseen. Kuka on vaaravyöhykkeessä? Sitä ei vielä tiedetä.

• yliherkkä
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

Keuhkolääkäri Paula Pallasaho on väitöskirjaansa varten tehnyt kyselytutkimuksen helsinkiläisille aikuisille. Heistä 21 % ilmoitti kärsivänsä voimakkaista hajuista (deodorantit, mausteet, painomuste, puhdistusaineet, kukkien tuoksut ym.). Kyseessä on satunnaisotos eli tulos on yleistettävissä aikuisväestöön. (sivulla 40)

Prevalence and determinants of respiratory symptoms, asthma,
        chronic bronchitis and allergic sensitization in Helsinki
        A comparison between Finland, Sweden and Estonia
        The FinEsS studies - Helsinki I

Paula Pallasaho
        ACADEMIC DISSERTATION
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/laa/kliin/vk/pallasaho/prevalen.pdf
        ============================
        Allergia- ja Astmaliitto:
        http://www.allergia.com/index.phtml?menu_id=737&chapter_id=3328

Tuoksuyliherkkyys lisääntyy iän myötä: PISTÄVÄ TUOKSU SATTUU!
        02.12.2005
        --------------------------
        Ruotsissa on tutkittu astma-tyyppistä oireilua jo vuosia. Tietoa löytyy apulaisprofessori Eva Millqvistin kotisivulta:
        http://www.tilia.se/

Linkistä 'research abstracts' - tutkimusabstraktit löytyy mm.
        Abstract 25 - 2005
        Prevalence and risk factors for self-reported odour intolerance: the Skovde population-based study

33 % satunnaisotannan henkilöistä kärsi hajusteista, oireet pääosin ylähengitysteissä.
        19 %:lla oireet pahempia.

Tanskassa uutisoitiin 2005, että 4 kymmenestä ei kestä hajusteita (ilmassa):
        http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/printarticle.jhtml?sectionID=6&articleID=241232&publicationID=1

Fire ud af ti danskere kan ikke tåle parfume
        15. marts 2005 10:31 Indland

Tanskassa julkaistiin 2005 väitöstutkimus hajusteyliherkkyydestä. Jesper Elberling, väitöskirjan tekijä, johtaa nyt uutta tutkimusyksikköä, missä tätä selvitetään tarkemmin.
        Tutkimuskeskus hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydestä
        http://www.mcsvidencenter.dk/Default.aspx?ID=1

J. Elberlingin väitöskirja vuodelta 2005 löytyy:
        http://www.mcsvidencenter.dk/Default.aspx?ID=45
        ”Parfyymin ja hajustettujen tuotteiden aikaansaamat silmä- ja hengitystieoireet”
        (Ocular and Respiratory Symptoms Elicited by Perfume and Fragrance Products
        -----------

Katsoin aloittajan postin, siinä luki:

''Sosiaali- ja terveysalalla työskenneltäessä tulisi hajusteet jättää kokonaan laittamatta töihin mentäessä.''

Ei siinä syyllistetty hoitajia, siinä puhuttiin koko alasta.

Suomen Kansanterveyslaitoksen olisi aika ottaa asiaan kantaa. Nyt jo sairastuneet (olkoonpa heidän sairautensa mikä tahansa - hajustekemikaalit vaikuttavat monin tavoin) joutuvat peräämään oikeuksiaan ja tekemään tutkimustyötä, mikä kuuluisi kyllä ns. asiantuntijoille.
        Jos Suomessa edes seurattaisiin naapurimaiden tutkimusta, sekin olisi edistystä!

Kiitos niille asiakaspalvelijoille, jotka ottavat meidät sairaat huomioon jättämällä hajusteet kotiin!

Ei tarvitse olla allerginen tai astmaatikko sairastuakseen. Kuka on vaaravyöhykkeessä? Sitä ei vielä tiedetä.

Hajusteintolerantti sanoi viestissään:

"Ei tarvitse olla allerginen tai astmaatikko sairastuakseen. Kuka on vaaravyöhykkeessä? Sitä ei vielä tiedetä."

Tuo on totta, sillä esimerkiksi minä olen ilmeisemminkin sairastunut hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyteen altistuttuani homeille edellisessä asunnossani ja sitä ennen myös työpaikassani.

Eli homeet vaikuttavat ihmisen immuunipuolustukseen heikentävästi ja tällöin noille vaarallisille kemikaaleille herkistytään vieläkin helpommin. Tämä selittää myös sitä, miksi kaikki ihmiset eivät ole vielä kemikaalien takia sairastuneet.

Silti kaikki ihmiset ovat tänä päivänä vaaravyöhykkeessä. Kuka tahansa voi sairastua, sillä tiedossa on, että tässä maassa riittää homekouluja, -sairaaloita, -päiväkoteja, jne. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, sillä missä tahansa voi törmätä tuohon homeongelmaan.

Pelottavaa minusta on se, että lapsia altistetaan eniten homeelle. Ensin päiväkodeissa, sitten kouluissa. Lasten allergiat ovat myös yleistyneet. Olisikohan homeella osuutta asiaan? Kuinka moni voi varmuudella sanoa, ettei oma lapsi jo kärsisi hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydestä? Pienet lapsethan eivät tunnetusti osaa ilmaista pahaa oloaan muuta kuin kiukkuamalla.

• yliherkkä
        yliherkkä kirjoitti:

Hajusteintolerantti sanoi viestissään:

"Ei tarvitse olla allerginen tai astmaatikko sairastuakseen. Kuka on vaaravyöhykkeessä? Sitä ei vielä tiedetä."

Tuo on totta, sillä esimerkiksi minä olen ilmeisemminkin sairastunut hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyteen altistuttuani homeille edellisessä asunnossani ja sitä ennen myös työpaikassani.

Eli homeet vaikuttavat ihmisen immuunipuolustukseen heikentävästi ja tällöin noille vaarallisille kemikaaleille herkistytään vieläkin helpommin. Tämä selittää myös sitä, miksi kaikki ihmiset eivät ole vielä kemikaalien takia sairastuneet.

Silti kaikki ihmiset ovat tänä päivänä vaaravyöhykkeessä. Kuka tahansa voi sairastua, sillä tiedossa on, että tässä maassa riittää homekouluja, -sairaaloita, -päiväkoteja, jne. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, sillä missä tahansa voi törmätä tuohon homeongelmaan.

Pelottavaa minusta on se, että lapsia altistetaan eniten homeelle. Ensin päiväkodeissa, sitten kouluissa. Lasten allergiat ovat myös yleistyneet. Olisikohan homeella osuutta asiaan? Kuinka moni voi varmuudella sanoa, ettei oma lapsi jo kärsisi hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydestä? Pienet lapsethan eivät tunnetusti osaa ilmaista pahaa oloaan muuta kuin kiukkuamalla.

Laitanpa tähän vielä hieman faktatietoa kemikaalien vaaroista. Suorat lainaukset ovat poimintoja. Tekstit löytyvät kokonaisuudessaan lainausten perään merkityistä lähteistä.

"Tutkijoiden varoitukset kemikaalien riskeistä lisääntyvät."

"Ympäröivässä yhteiskunnassamme on yli 100 000 erilaista kemikaalia. Kemikaalien maailmanlaajuinen tuotanto on kasvanut vuoden 1930 miljoonasta tonnista nykyiseen 400 miljoonaan tonniin. Aineiden terveys- ja ympäristövaikutuksista ei ole tehtävissä riskinarviointia, sillä yli 80 prosentista käytössä olevista kemikaaleista ei ole riittävästi tietoa."

"Maailman Luonnonsäätiö on äskettäin osoittanut Euroopassa asuvan kolme sukupolvea ihmisiä, joiden veressä on jopa 70 eri ainetta, joita ei esiinny ympäristössä luonnostaan. Sen toisessa tutkimuksessa vastasyntyneiden lasten napaverestä löydettiin synteettisiä kemikaaleja. Kemikaalit siirtyvät siis äidistä sikiöön raskauden aikana. Moni niistä on hitaasti hajoavia, ja ne varastoituvat siksi kehoomme loppuelämäksi."

"Usean sairauden lisääntyminen saattaa johtua myös siitä, että monet kemikaalit, joille altistumme sikiöaikana, lapsena ja aikuisena, vaikuttavat hormonijärjestelmäämme ja johtavat ennen pitkää sairastumiseen."

"Erityisen huolestuttavaa on, että syntymätön lapsi altistuu jo kehitysvaiheessa hormonitoimintoihin vaikuttaville kemikaaleille, sillä hormonit säätelevät sikiön normaalia kehitystä. Sikiöaikainen kemikaalialtistus voi myös aiheuttaa sairauksia, jotka puhkeavat kymmeniä vuosia myöhemmin."

"Kuluttajat, teollisuuden työntekijät ja ympäristö altistuvat lukuisille vaarallisille kemikaaleille. Aineita on useissa tutkimuksissa löytynyt leluista, kosmetiikan tuotteista, huonepölystä ja sadevedestä. Kohonneita kemikaalipitoisuuksia on analysoitu myös raskaana olevien naisten ja sikiöiden verenkierrosta."

Lähde: http://www.wwf.fi/ymparisto/vaaralliset_kemikaalit/kemikaalien_haitat/tutkijat_terveysriskeista.html

"Uuden auton tuttu, voimakas tuoksu saattaa sisältää myrkyllisten aineiden jäämiä, kertoo tuore australialaistutkimus. Australian liittovaltion tutkimuskeskuksen CSIRO:n tutkijat ovat mitanneet selvästi terveysnormit ylittäviä myrkyllisten aineiden pitoisuuksia vielä puoli vuotta vanhojenkin autojen sisäilmasta."

"Mitatut jäämät sisälsivät muun muassa syöpää aiheuttavaa benzeeniä, limakalvoja ärsyttävää asetonia, yleismyrkyllistä etyylibentseeniä sekä sikiövaurioita aiheuttavia ksyleenin isomeerejä."

Lähde: http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=tutkittua_lisaaineet&jutunid=1002

"Kodin kemikaaleilla yhteys lasten astmaan"

"Tavanomaiset kotitaloustuotteet kuten valkaisuaineet, maton pesuaineet ja maalinpoistoaineet voivat aiheuttaa lapsille astmaa."

Lähde: http://www.turunsanomat.fi/viimeuutiset/stt/?ts=0,3:2026:1143:0,4:50:0:0:0;4:49:0:1:2004-12-23,104:49:273278,1:0:0:0:0:0:

"Ilmanraikastajat terveydelle vaarallisia"

"Ilmanraikastajien kukkaistuoksut ovat harhaanjohtavia. Ne eivät suinkaan puhdista ilmaa vaan ovat kaikkine kemikaalilisineen suorastaan vaarallisia terveydelle.Tämä ilmenee eurooppalaisesta selvityksestä."

"Tuotteista löydettiin mm. bentseeniä, styreeniä ja formaldehydiä, jotka voivat ärsyttää limakalvoja ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa syöpää."

Lähde: http://www.turunsanomat.fi/viimeuutiset/stt/?ts=0,3:2026:1143:0,4:50:0:0:0;4:49:0:1:2004-12-23,104:49:273278,1:0:0:0:0:0:

Eli ei tässä suotta huolissaan olla näistä asioista. Kunhan vaan asioille todella alettaisiin tehdä jotain. Ensimmäinen askel taistelussa kemikaalien vaaroja vastaan olisi saada hajuste- ja kemikaaliyliherkkyydelle diagnoosi myös Suomessa. Tässä voivat olla avuksi kaikki allekirjoittamalla seuraavan vetoomuksen:

Mikäli nimeään ei halua julkaistavan netissä, voi vetoomuksen allekirjoittaessaan myös valita, että nimi ei näy netissä.

• hajusteet vaarallisia

Kerronmpa minäkin kokemuksista terveyskeskuksessa / sairaalassa käynneistä.
      Olen ollut montakymmentäkertaa hoidettavana hajusteista saadun anafylaktisen shokin takia. Ja onneksi aina selvinnyt :)
      Paikat joissa olen ollut hoidettavana: terveyskeskus, keskussairaalan pkl ja teho ovat henkilökunnan taholta olleet kaikki hajusteettomia. Mutta minulle on tuottanut lisävaikeuksia toisten potilaiden hajusteet. Joten minua on jouduttu hoitamaan todella erikoisissa paikoissa ( eli etsitty hajusteeton paikka) erikoisin on ehkä pkl:n putka sekä huuhteluhone (yllätys yllätys siellä ei ollut kemikaalien hajua) Poliklinikka on usein jouduttu tyhjentämään toisista asiakkaista tai minua on hoidettu ulkona autossa . Mutta tämä kaikki on tehty vain siksi että hajusteetonta paikkaa ei ole ollut.
      Koska kaikki päivystys tapaukset sattuvat yllättäin ei koskaan voida turvata etteikö esim tilassa jossa hoidetaan olisi edellisen potilaan tuoksuja , vaikka kuinka tuuletetaan ( onhan joku toinenkin joutunut tulemaan päivystykseen nopeasti, eikä siinä ole mahdollisuutta miettiä miltä haisee.)
      Tarkoitan tällä että ongelma on monimutkainen. Jos hoitohenkilökunta on hajusteeton ei millään pystytyä kuitenkaan takamaan varmuutta että muualta ei tule hajuaja ( toiset asiakkaat).
      Ongelma on siis suuri. Mutta tälläisiä sairaaloiden pitäisi olla: kaikki henkilökunta ilman hajusteita ( myös LÄÄKÄRIT)
      Ja kun vielä menisi perille se ettei riitä pelkkä deodorantin ja parfyymin poisjättö, vaan myös hiustenhoitoaineet, käsirasvat ym. ym.
      Työsarkaa siis riittää tämän asian tiimoilta.

• lähihoitsu ties monesko

ostin tukkatököttiä, joka antaa hiuksille sitäsuntätä. En päässyt kotiovea pitemmälle,kun se "tuoksu" tuntui vievän tajun. Oli pakko kääntyä takaisin ja huuhtoa pää siitä moskasta. Ikinä en enää osta sitä.
        Miten lie olisivat hoidettavani siitä kärsineet..käry oli karmea!

• yiherkkä
        lähihoitsu ties monesko kirjoitti:

ostin tukkatököttiä, joka antaa hiuksille sitäsuntätä. En päässyt kotiovea pitemmälle,kun se "tuoksu" tuntui vievän tajun. Oli pakko kääntyä takaisin ja huuhtoa pää siitä moskasta. Ikinä en enää osta sitä.
        Miten lie olisivat hoidettavani siitä kärsineet..käry oli karmea!

Olen myös huomannut, että voimakkaimmat hajut lähtee usein erilaisista tukkatököteistä. Ne peittävät usein alleen hajuvedenkin tuoksun. Tuntuu hölmöltä, että niihinkin lisätään jotain hajustetta. Eihän kai kukaan tarvitse hajustettua hiuslakkaa? Nykyään kuienkin löytyy kaikkia hiustenmuotoilutuotteita myös hajusteettomina.

• raaka-aineiden hajut
        yiherkkä kirjoitti:

Olen myös huomannut, että voimakkaimmat hajut lähtee usein erilaisista tukkatököteistä. Ne peittävät usein alleen hajuvedenkin tuoksun. Tuntuu hölmöltä, että niihinkin lisätään jotain hajustetta. Eihän kai kukaan tarvitse hajustettua hiuslakkaa? Nykyään kuienkin löytyy kaikkia hiustenmuotoilutuotteita myös hajusteettomina.

Synteettiset hajusteraaka-aineet ovat halpoja, siksi niitä ujutetaan tuotteeseen kuin tuotteeseen.

Itse olen elänyt hajusteetta jo 16 vuotta; sitä aiemminkaan en ollut ns. suurkuluttaja, mutta tuolloin hajusteettomia (deodorantti, ihovoiteet, pyykinpesuaineet, astianpesuaineet, jne.) oli vaikea löytää. Onneksi nyt on hyviä hajusteettomia tuotteita saatavilla.

• tuoksu
        raaka-aineiden hajut kirjoitti:

Synteettiset hajusteraaka-aineet ovat halpoja, siksi niitä ujutetaan tuotteeseen kuin tuotteeseen.

Itse olen elänyt hajusteetta jo 16 vuotta; sitä aiemminkaan en ollut ns. suurkuluttaja, mutta tuolloin hajusteettomia (deodorantti, ihovoiteet, pyykinpesuaineet, astianpesuaineet, jne.) oli vaikea löytää. Onneksi nyt on hyviä hajusteettomia tuotteita saatavilla.

Tää on vähän sellanen asia et esim porukkaa on nykyään paljon vegaaneja ni ei ne silti lihan teurastusta lopeta. Ei vähemmistön takia ruveta lakeja muuttamaan,se on ihan varmaa. Eikä pidäkkään,vaikkakin töissä asian pitäisi olla selvä,ei sellaset lait kuiten "ei saa käyttää hajusteita busseissa" eivät ihan tasan tule menemään läpi,eikä pidäkkään.

• lääkkeet on keksitty
        tuoksu kirjoitti:

Tää on vähän sellanen asia et esim porukkaa on nykyään paljon vegaaneja ni ei ne silti lihan teurastusta lopeta. Ei vähemmistön takia ruveta lakeja muuttamaan,se on ihan varmaa. Eikä pidäkkään,vaikkakin töissä asian pitäisi olla selvä,ei sellaset lait kuiten "ei saa käyttää hajusteita busseissa" eivät ihan tasan tule menemään läpi,eikä pidäkkään.

Se joka kärsii hajusteita voi hoitaa itseään oireenmukaisesti eikä vaatia kaikkia muita elämään oman ongelmansa mukaan... raaasti sanottu mutta maalilma on täynnä ongelmia ja emme voi elää koskaan niin etteikö joku jossain kärsi jostain. Toki sen ymmärrän että hoitohenkilökunta joka on koulutettu juuri asiakasta varten ymmärtää olla aiheuttamatta lisää ongelmia mutta tavalliselta ihmiseltä mielestäni ei voi vaatia että häneltä kielletään kaikki hajusteet koska hajut ja tuoksut nyt kumminkin kuuluvat normaaliin elämään ja luontokin jo itsessään on tuoksuja täynnä. (emmehän esim. pimennä koko maailmaa jos joukossamme on vaikkapa valoallerginen henkilö)

• välttäminen
        lääkkeet on keksitty kirjoitti:

Se joka kärsii hajusteita voi hoitaa itseään oireenmukaisesti eikä vaatia kaikkia muita elämään oman ongelmansa mukaan... raaasti sanottu mutta maalilma on täynnä ongelmia ja emme voi elää koskaan niin etteikö joku jossain kärsi jostain. Toki sen ymmärrän että hoitohenkilökunta joka on koulutettu juuri asiakasta varten ymmärtää olla aiheuttamatta lisää ongelmia mutta tavalliselta ihmiseltä mielestäni ei voi vaatia että häneltä kielletään kaikki hajusteet koska hajut ja tuoksut nyt kumminkin kuuluvat normaaliin elämään ja luontokin jo itsessään on tuoksuja täynnä. (emmehän esim. pimennä koko maailmaa jos joukossamme on vaikkapa valoallerginen henkilö)

Miten hoidetaan oireenmukaisesti, kun hajusteallergiaan ei ole olemassa muuta hoitoa kuin VÄLTTÄMINEN. Ja kyllähän ihmisten on pakko jotenkin asioida terveyskeskuksissa ja siraaloissa. Ja jos saa hajusteista vielä anafylaktisia shokkeja kuten aiemmin kirjoitettiin. Ihminenhän on silloin hengenvaarassa. Eikai hoitohenkilökunta ota tunnolleen tälläistä. Kun miettii asiaa näistä lähtökohdista olisi mielestäni kohtuullista että sairaalat ja terveyskeskukset olisivat hajusteettomia

• santra_
        välttäminen kirjoitti:

Miten hoidetaan oireenmukaisesti, kun hajusteallergiaan ei ole olemassa muuta hoitoa kuin VÄLTTÄMINEN. Ja kyllähän ihmisten on pakko jotenkin asioida terveyskeskuksissa ja siraaloissa. Ja jos saa hajusteista vielä anafylaktisia shokkeja kuten aiemmin kirjoitettiin. Ihminenhän on silloin hengenvaarassa. Eikai hoitohenkilökunta ota tunnolleen tälläistä. Kun miettii asiaa näistä lähtökohdista olisi mielestäni kohtuullista että sairaalat ja terveyskeskukset olisivat hajusteettomia

Olen hoitoalalla töissä. En laita töihin mennessäni hajuvettä tai voimakkaan hajuisia deudorantteja. Se on minusta kyllä kohtuullista.
        Kuitenkin kohtuutonta minusta olisi jos minulla täytyisi vielä kotona olla erikseen työshampoot, työsuihkusaippuat, työhiuslakat yms.

Vapaa-aikanani mielestäni minua ei voi kieltää hajuvettä käyttämästä, se on mukavaa vastapainoa sille että joutuu töissä kaikenlaisia eritehajuja haistelemaan päivät pitkät.
        Olen toisaalta kyllä pahoillani, on varmasti vaikeaa elää hajusteyliherkänä, mutta maailma on hajuja täynnä.

• entinen hoitaja
        santra_ kirjoitti:

Olen hoitoalalla töissä. En laita töihin mennessäni hajuvettä tai voimakkaan hajuisia deudorantteja. Se on minusta kyllä kohtuullista.
        Kuitenkin kohtuutonta minusta olisi jos minulla täytyisi vielä kotona olla erikseen työshampoot, työsuihkusaippuat, työhiuslakat yms.

Vapaa-aikanani mielestäni minua ei voi kieltää hajuvettä käyttämästä, se on mukavaa vastapainoa sille että joutuu töissä kaikenlaisia eritehajuja haistelemaan päivät pitkät.
        Olen toisaalta kyllä pahoillani, on varmasti vaikeaa elää hajusteyliherkänä, mutta maailma on hajuja täynnä.

Oletko miettinyt kun käytät hajustettua shamppoota, hajustettua hoitoainetta, hajustettua hiuslakkaa mikä hajujen sekamelska sinusta lähtee? Sitä kun ei itse huomaa. Oma nenä tottuu.
        Jos hommaisit kyseiset tuotteet hajusteettomana ja käyttäisit niitä aina. Laita sitten kun lähdet juhlimaan vain vähän parfyymia. Se ei sekoitu silloin muihin tuoksuihin ja vähempikin riittää. Ja tuo varmaan juhlvan olon, kun se poikkeaa työolostasi.
        Hyvää Uuttavuotta ja Kiitos sinulle siitä että olet jo suurempia hajusteita jättänyt töissäkäydessäsi pois.

• ennaltaehkäisyä

Miksi et aseta kyseenalaiseksi niitä tahoja joista olet saanut tuon allergian. Homekoulu, homesairaalat ja työpaikat, aineet joita olet käyttänyt, jotka ehkä on saanette allergian puhkeamaan. Eikö olisi kohtuullista että ne asetettaisiin vastuuseen ne tahot jotka ovat vastuussa ihmisten terveydestä eikä ensisijaisesti vain syytettäisi hajusteiden käyttäjiä. Toki on tärkeää hoitaa sairautta mutta kyllä pitäisi puuttua myöskin ongelmanytimeen ja ehkäistä uudet sairaudet ja niistä seuraavat kärsimykset.

• tutkiminen

Totta puhut. Mutta Suomessa pitää olla kansantauti ennkuin sitä aloitetaan tutkimaan perinpohjin syitä ja seurauksia. Astma on hyvä esimerkki, kun se on tarpeeksi yleistynyt silloin tuskimukseen etsitään rahaa. Ja luulempa että teollisuus ym. tahot vastustava kemikaalien tutkimusta ( niitähän käytetään kaikkialla)
        Itse allergisoiduin lääkkeiden kautta, että ketäpä tässä syyllistämään, en myöskään itseäni.
        Kumpa tätä ongelmaa voisi ennaltaehkäistä. Yksi varma konsti on kemikaalien turhanpalttisen käytön lopettaminen. Koska niitä on kaikkialla. Jokainen voi sen tehdä itse. Pienistä puroista ne joetkin syntyy.

• limppi

kun hiuslakka on hajustettu, muuta hajustetta ei tarvita. se on sitä paitti edullista!

• Stop hajusteille

hajusteongelma on käytännössä helvetillinen riesa.
      Ensinnäkin ei ole mitään asiaa mennä sinne minne
      itse haluaa.
      Toiseksi, kirotut Haisevat hajusteet tarttuu joka
      ikiseen vaatekappaleeseen, ja ihon rasvaan.
      Pahin tapaus on vaatinut 2 järeää pesukonetta
      ja aikaa neljä tuntia.

• hoi-ta-ja

Minä käytän hajusteettomia tai hyvin hennosti tuoksuvia tuotteita. En ole allerginen, mutta en vain pidä voimakkaista tuoksuista. Tämä koskee myös pyykinpesuaineita, nyt sitten ostin ajattelematta sen enempää omenantuoksuista huuhteluainetta.
      Herranjumala mikä löyhkä, vaikka laittaisin kuinka pienen määrän. Täytyy olla totta,
      että ihmisten hajuaisti turtuu noihin tuoksuihin.

Pari vuotta sitten äitini pesi pari peitettäni, koska ne ei mahtuneet koneeseeni. Kun hän sitten palautti ne pestyinä, jouduin pitämään niitä tuulettumassa ulkona pitkään, tuoksu oli niin voimakas. Tuli nyt puhuttua vain pesuaineista, mutta samaan kategoriaan menée hajuvedet, miesten partavedet ( ne on joskus tosi hurjan hajuisia) yms. No siinä kai ne tärkeimmät tulikin, otanpa toisen kupposen kahvia ja pistän pikku hiljaa päivän alkuun.

• Sssss

Alan täysin hajusteettomaksi töissä (-deodorantti) sitten kun työnantaja kustantaa minun täysin hajusteettomat pesu- ja muut aineet.

• lilyrose.

Meillä ei ole hajusteyliherkkyyttä vanhainkodilla... joku käyttää mietoa hajustetta, toinen ei. Jos ongelmaa ei ole niin en näe hajustekieltoa tarpeellisena. Kesäisin varsinkin on tukala olla työvaatteissa ja hikoilu on voimakasta, kyllä silloin on mukavampi jos voi laittaa vähän roll on:ia kainaloihin ettei ihan hikiseltä haise työtilanteissa.
      Sitäpaitsi, ainakin vanhustyössä monesti vanhuksilla on omat shampoot ja kyllä niissäkin tuoksuja on. Eikä heitäkään silti pidetä huoneessa ettei tuoksut pääsisi leviämään.
      Mitä tulee vapaa-aikaan ja virastoihin... ihmiset asioivat yleensä vapaa-ajallaan virastoissa. Onko siis kohtuullista että pitäisi erikseen käydä vaihtamassa tuoksuttomat vaatteet ja suihkussa ennen virastoihin menoa koska siellä saattaa se yksi hekilö kärsiä hajuste yliherkkyydestä?
      Ihan kiva ajatus, mutta käytännössä ei homma toimi. Sairaala on mielestäni ainoa paikka jossa voi vaatia tuoksuttomuutta.

• Yrjö Jylhä

Haistakaa mieshoitajan pieru kaikki kutsumustyöläiset!

• Myös korut pois

Ja naiset voisivat jättää myös samalla pois kaikki korunsa. riipuksensa, kellot, kynsirakenteet, lävistykset. Koska niissä vasta pöpöt leviäkin. Tatuoinnit ei kuulu myöskään näkyä sillä ne antaa ihmisestä epäasiallisen kuvan.

Myös nettien ja kirjoittimien nappuloissa on todettu oleva jos minkälaista pöpöä.
      Niiden puhdistus heikkoa ja jatkuvasti hoitajat istuvat niiden äärellä.

Ensin saat korujen liassa ja suomeksi>paskassa olevista koruista jonkin vakavan pöpön ja viet sen vielä kotiisi, lapsille.

Kun katselee hoitojajia niin kyllä usea käyttää työssä mitä sattuu ja kyllä se on huonoa johtamista, jos esimies ei osaa puuttua asiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3035
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1235
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1037
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      961
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      897
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      871
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      161
      841
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe