mitä punakirjoahvenen seuraksi?

N-orppa

minulla on n. 140 litrainen akvaario missä asustaa tällä hetkellä vain yksi punakirjoahven. voiko samaan akvaarioon laittaa muita kaloja ja mitä. En tahtoisi lisää kirjoahvenia vaan mieluummin muita kaloja.

19

2996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      HEMICHROMIS BIMACULATUS (Jewel Cichlid)

      Jos vain suinkaan olisi tuo laji kyseessä niin onhan vesi arvot kunnossa, malawi järven kalat vaativat erittäin huolellisesti hoidettavan laji akvaarion.

      Onko näin, kerro vesi arvot...

      • N-orppa

        kyseessä ei välttämättä ole kyseinen laji. Lajista ei ole varmuutta sillä kala on tullut jostain kiertotietä isäni akvaarioon, joka on ollut jo joitakin vuosia hiukan rappiolla. Nyt olisi tarkoitus pistää koko homma uusiksi, ja siksi yritin netistä etsiä että mikä laji se saattaisi olla. Tuo oli kaikista eniten sen näköinen. Se on vajaa 10cm pitkä, ennen se oli voimakkaan punainen sinisillä pilkuilla, mutta on tummentunut vuosien mittaan paljon. Nyt se on ehkä 5v tai yli. Vesiarvot eivät todellakaan ole olleet kohdilla varmaan ikinä, lajista kun ei ole ikinä ollut varmaa tietoa. Hyvin se on kuitenkin pärjännyt,viimeiset pari vuotta yksinään. Olisi kiva tarjota kalalle mahdollisimman hyvät oltavat, mutta se on vaikeaa kun sitä ei varmuudella voi tunnistaa ja se on niin arka ettei siitä millään saa kuvaa... Kiitos avusta:)


      • N-orppa
        N-orppa kirjoitti:

        kyseessä ei välttämättä ole kyseinen laji. Lajista ei ole varmuutta sillä kala on tullut jostain kiertotietä isäni akvaarioon, joka on ollut jo joitakin vuosia hiukan rappiolla. Nyt olisi tarkoitus pistää koko homma uusiksi, ja siksi yritin netistä etsiä että mikä laji se saattaisi olla. Tuo oli kaikista eniten sen näköinen. Se on vajaa 10cm pitkä, ennen se oli voimakkaan punainen sinisillä pilkuilla, mutta on tummentunut vuosien mittaan paljon. Nyt se on ehkä 5v tai yli. Vesiarvot eivät todellakaan ole olleet kohdilla varmaan ikinä, lajista kun ei ole ikinä ollut varmaa tietoa. Hyvin se on kuitenkin pärjännyt,viimeiset pari vuotta yksinään. Olisi kiva tarjota kalalle mahdollisimman hyvät oltavat, mutta se on vaikeaa kun sitä ei varmuudella voi tunnistaa ja se on niin arka ettei siitä millään saa kuvaa... Kiitos avusta:)

        jos tuo on punakijoahven mikä tuossa on niin kyllä se on sama kaveri joka meillä asustaa. aivan varmasti. mikäs nyt neuvoksi?
        http://www.webcityof.com/ffpw3.asp?IID=419


      • RRR
        N-orppa kirjoitti:

        jos tuo on punakijoahven mikä tuossa on niin kyllä se on sama kaveri joka meillä asustaa. aivan varmasti. mikäs nyt neuvoksi?
        http://www.webcityof.com/ffpw3.asp?IID=419

        Myös nimellä Pilkkutimanttiahven(Hemichromis bimaculatus)????
        Oli ainakin niin samannäkönen "kalakamu"


      • fish KING
        N-orppa kirjoitti:

        jos tuo on punakijoahven mikä tuossa on niin kyllä se on sama kaveri joka meillä asustaa. aivan varmasti. mikäs nyt neuvoksi?
        http://www.webcityof.com/ffpw3.asp?IID=419

        Sitten vaan malawi akvaariota väsäämään!

        Siinä vasta mielenkiintoinen valinta akvaario harrastajalle.

        Toinen keino on laittaa aquawebin myydään tai lahjoitetaan palstalle ilmoitus kalastasi.


    • sateenkaarifani

      on sama kala ollut jo vuosia ihan tavallisessa seura -akvaariossa sateenkaarikalojen seurana ja hyvin menee kaikilla

      • fish KING

        Milloinkahan sitä ihmiset oppii... kala saattaa menestyä ja elää toisenlaisissakin vesi oloissa kuin mitä sille olisi oikeasti tarjolla mutta jos haluaa antaa kalalle sen vaatimat elin olosuhteet, ei ole syytä tinkiä mistään.

        Eihän koiraakaan saa pitää pakkasessa suihkun alla tai olla lenkittämättä sitä.

        Lemmikki eläimelle pitää antaa sen vaatimat olosuhteet koska se ei itse pysty tilannettaan valitsemaan! Eikä pysty sulle kertomaan !onks kaikki oookeij".


    • Malawi

      Tavallinen punakirjoahven ei ole Malawi-järven kirjoahven, vaan kotoisin Afrikan "tavallisista" vesistä (Ph 7). 140 -litraa on sille pienehkö, joten siinä voinee pitää vain yhtä pariskuntaa, jos sitäkään. Laji on aggressiivinen, joten muita kaloja en sinne panisi. Minulla on aikoinaan ollut punakirjoahventa. Kaunis, aggressiivinen kala. Nyt pidän malawikaloja emäksisessä kivikkoakvaariossa.

      • ***

        akvaariossani kolme punakirjoahventa,palettikalapariskunta ja monneja..paljon piilopaikkoja ja kasveja.tämä on myös eka akvaarioni.en tiedä oliko oikeat kalavalinnat/yhdistelmä mutta hyvin näyttävät tulevan toimeen.. =)


      • RRR
        *** kirjoitti:

        akvaariossani kolme punakirjoahventa,palettikalapariskunta ja monneja..paljon piilopaikkoja ja kasveja.tämä on myös eka akvaarioni.en tiedä oliko oikeat kalavalinnat/yhdistelmä mutta hyvin näyttävät tulevan toimeen.. =)

        Oletko tsekannut kuinka isoiksi kasvavat ja sopivatko keskenään???

        Vai miten päätit nuo sinne ottaa???

        Jeps piiloja pitää olla reilusti...


      • ****
        RRR kirjoitti:

        Oletko tsekannut kuinka isoiksi kasvavat ja sopivatko keskenään???

        Vai miten päätit nuo sinne ottaa???

        Jeps piiloja pitää olla reilusti...

        akvaarioni on 150 l ja ystävältäni ostin kalat.tietoa olen netistä katsellut..näemmä sopivat yhteen.raatoja ei ole toistaiseksi.


      • RRR
        **** kirjoitti:

        akvaarioni on 150 l ja ystävältäni ostin kalat.tietoa olen netistä katsellut..näemmä sopivat yhteen.raatoja ei ole toistaiseksi.

        Että pistäppä sinä vuorostas linkkiä mistä olet katsonut että ne sopivat yhteen... ;OD
        Riittääköhän tuo 150 litraa altaan kooksi tarkistitko myös sen???

        Mitä monneja sulla siellä on??
        Kuinka monta??
        Ps:On vaan noi affenat aikas aggressiivisia jos joutuu oleen ahtaalla!!!


      • ****
        RRR kirjoitti:

        Että pistäppä sinä vuorostas linkkiä mistä olet katsonut että ne sopivat yhteen... ;OD
        Riittääköhän tuo 150 litraa altaan kooksi tarkistitko myös sen???

        Mitä monneja sulla siellä on??
        Kuinka monta??
        Ps:On vaan noi affenat aikas aggressiivisia jos joutuu oleen ahtaalla!!!

        mjaaa..noo ovat vielä pieniä että vielä ei ahdasta.ostan sitten joskus isomman.en nyt jaksa alkaan etsimään sitä sivua sinua varten,mutta mitä minä tässä turhaan valehtelisinkaan XP jos niistä ongelmaa tulee niin vaihtoon tai kalasoppaa XD


      • RRR
        **** kirjoitti:

        mjaaa..noo ovat vielä pieniä että vielä ei ahdasta.ostan sitten joskus isomman.en nyt jaksa alkaan etsimään sitä sivua sinua varten,mutta mitä minä tässä turhaan valehtelisinkaan XP jos niistä ongelmaa tulee niin vaihtoon tai kalasoppaa XD

        Joopa joo...mulla on kyllä niistä tietoa mutta ajattelin vaan hieman testailla oletko oikeasti ottanut niistä selvää??;OD

        Kasvavat aikas nopsaan että ei muutaku akvakaupoille!!!
        Vaihtaminen ei aina ole niin helppoa..välttämättä??
        Mutta toi sopan teko kyllä on helpompaa ;OD
        Muistat vaan lisätä reilusti voita ja kermaa ;OD

        No joo asiaan !!!Niin mitäs monnisia vai monneja sulla siellä oli??Se jäi vielä uupuun??


      • ****
        RRR kirjoitti:

        Joopa joo...mulla on kyllä niistä tietoa mutta ajattelin vaan hieman testailla oletko oikeasti ottanut niistä selvää??;OD

        Kasvavat aikas nopsaan että ei muutaku akvakaupoille!!!
        Vaihtaminen ei aina ole niin helppoa..välttämättä??
        Mutta toi sopan teko kyllä on helpompaa ;OD
        Muistat vaan lisätä reilusti voita ja kermaa ;OD

        No joo asiaan !!!Niin mitäs monnisia vai monneja sulla siellä oli??Se jäi vielä uupuun??

        sielä on kaks partista....käväisin tos yhtenä päivänä eläinkaupassa kattelemassa eikä niillä ollut noita punakirjoja..kysäisin että onko heillä tietämystä niistä.ei ollut,ihme kyllä jostain kirjasta lukaisi pätkän mulle XD nooh kysyin että otatteko niitä tänne,niin parilla eurolla kuulemma tai vaihtaa ne johonkin..toisesta liikkeestä kun kysyin eivät olleet kiinnostuneita ja sanoivat että ovat täysiä petoja että kaik menee suuhun.noh tämän sain kuulla sitten jälkeen päin.niinkuin sanoin ostin noi kalat ystävältäni jonka oon tuntenut 15 vuotta ja sillä on aina kaikkii fisui ollut niin kaun ku muistan(mut asia tais olla niin että halus itte noista vaan eroon) alottelijaa on helppo kusettaa..


      • RRR
        **** kirjoitti:

        sielä on kaks partista....käväisin tos yhtenä päivänä eläinkaupassa kattelemassa eikä niillä ollut noita punakirjoja..kysäisin että onko heillä tietämystä niistä.ei ollut,ihme kyllä jostain kirjasta lukaisi pätkän mulle XD nooh kysyin että otatteko niitä tänne,niin parilla eurolla kuulemma tai vaihtaa ne johonkin..toisesta liikkeestä kun kysyin eivät olleet kiinnostuneita ja sanoivat että ovat täysiä petoja että kaik menee suuhun.noh tämän sain kuulla sitten jälkeen päin.niinkuin sanoin ostin noi kalat ystävältäni jonka oon tuntenut 15 vuotta ja sillä on aina kaikkii fisui ollut niin kaun ku muistan(mut asia tais olla niin että halus itte noista vaan eroon) alottelijaa on helppo kusettaa..

        Vähän näin arvelinki..Ja tietty erisukupuolta???;OD
        Siis partikset...

        Altaaseen kannattais jättää vain yksi partis koska on muuten hieman ahdas...

        Juu se on osakseen totta mitä tuossa kerroit noista affenista..ikävä kyllä..

        Vaihdat vaan ne johonkin tai annat mennä sillä 2€ koska jatkossa paljon vähemmän ongelmia

        Kyllä näin on käynyt että halusi eroon ja näin ollen sai sinut vakuuttuneeksi niistä ja niiden hoidosta...

        Nooh kyllähän ne ovat komeen näkösiä mutta ei ihan aloittelijan kaloja.

        Viet ne affenet kauppaan ja toisen partiksen ja vaihdat ne johonkin tarvikkeisiin tai kaloihin

        Kysäse täältä neuvoja ennemmin kuin liikkeestä tai kamultasi saat ainakin puolueettomia neuvoja eikä kuseteta ;O)


      • sateenkaari
        RRR kirjoitti:

        Vähän näin arvelinki..Ja tietty erisukupuolta???;OD
        Siis partikset...

        Altaaseen kannattais jättää vain yksi partis koska on muuten hieman ahdas...

        Juu se on osakseen totta mitä tuossa kerroit noista affenista..ikävä kyllä..

        Vaihdat vaan ne johonkin tai annat mennä sillä 2€ koska jatkossa paljon vähemmän ongelmia

        Kyllä näin on käynyt että halusi eroon ja näin ollen sai sinut vakuuttuneeksi niistä ja niiden hoidosta...

        Nooh kyllähän ne ovat komeen näkösiä mutta ei ihan aloittelijan kaloja.

        Viet ne affenet kauppaan ja toisen partiksen ja vaihdat ne johonkin tarvikkeisiin tai kaloihin

        Kysäse täältä neuvoja ennemmin kuin liikkeestä tai kamultasi saat ainakin puolueettomia neuvoja eikä kuseteta ;O)

        Kuten edellä jo kirjoitin meillä ei ole ollut mitään ongelmaa punakirjoahvenen kanssa.Allas on 180l ja siellä on revontulikaloja,pieniä sateenkaarikaloja,monninpoikasia,nuoliaisia, ja se on asunut siellä jo 4 vuotta.Ei hätyyttele ketään ja on hieman hidas ruokaillessa.
        Tämän kalan vanhemmat on ostettu akvaariotukusta 7v sitten Hesasta(nimeä en muista)ja siellä kerrottiin että menestyy hyvin seura-akvaariossa.


    • Muut kalat = Ruoka

      Hei! Timanttikirjoahven on erittäin agressiivinen vaikka esim. faunattaren kotisivuilla sanotaan muuta, eli tarkkaan kannattaa miettiä muut kalat. Kasvaa myös isoksi jos hyvää ruokaa saa, eli riittävän iso tankki!

    • Etbna

      Olen kiinnostunut punakijo/timantti ahvenen poikasista saa olla pieniä 2-4cm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe