Meikit päällä leikkaukseen? Kokemuksia?

Finin

Eli, olisin menossa muutaman viikon päästä polven tähystysleikkaukseen ja mietin, että saako siellä leikkauksessa olla meikkivoidetta naamassa, kun on niin huono iho (akne).

Kuulostan varmasti turhautuneelta ja niin edelleen, mutta asia on minulle kovin vaikea..

:)

25

8334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmh

      Moro, mä olin noin kk. sitten leikkauksessa, nukutettiin.. Ja mulla ainakin oli peitepuikkoa ja puuteria naamassa, eikä tullut mitään sanomista.. että kyllä uskon että sullakin saa meikkiä olla.. itselläni sama tilanne kuin sinulla, en halunnut olla ilman meikkiä :)

      • mut muuten kai meikit ok

        niin, mulle sanottiin että kysilakkaa ei saa olla kun menee nukutus-leikkaukseen. (Kynsistä nähdään nopeasti mahdollinen hapenpuute.)

        Jos sitten muuten tarvii olla jotain meikkiä... vähän tuhruistahan se on, useampi tunti meikkien kanssa ja sitten kun herää ei ehkä just jaksa huolehtia ihoa puhtaaksi.
        ---

        mut polvitähystys ei kai olekaan mikään nukutus-juttu?
        Ja jos on akne niin varmaan sellaiset hoito-voidemeikit on ihan okei. Muuten pois vaan turha häpeily, sehän on ihan luonnollista että voi olla akne eikä se missään tapauksessa ole ihmisen oma vika! Kaikki terveydenhuollon ihmiset sen ymmärtää, jos ei suurin osa kaikista muistakin ihmisistä.
        tsemppiä vaan, hyvin menee kaikki.


    • pistät

      mietin vaan että herrajjumala on jollakin miettimistä ennen LEIKKAUSTA. Hui. Pelottaa.

    • ei.

      Aikoinaan leikkaukseen mennessä laitoin meikkivoidetta. Piti pestä pois. Kuulemma on hygieenisempaa eikä koskaan voi tietää että mitä sattuu ja lekurit joutuu tekemään. Älä laita mitään. On niin kovin tarkkaa, leikkaukseen mennään vasta suihkun jälkeen.

    • reea-leea

      itsellä ollut polven tähystysleikkaus ja ei nukutettu, vaan oli se lantiosta alaspäin puudutus ja sitä ennen tipan kautta jotain mistä meni taju joksikin aikaan kun laittoivat tuon puudutuksen. Mutta siis itselläni luki kirjeessä jossa kutsu leikkaukseen että meikittä. Mutta toisaalta tuskinpa se tuossa kun tuskin nukutetaan juurikaan haittaisi.

      • Finin

        Nukutetaan minut kai,.. Kirje? Minä en ole saanut mitään muuta kutsua, kuin sen missä on aika leikkaukseen. Ihan jees, kun mulle ei ole edes kerrottu, että mitä tehdään.


    • päikihoitsu

      ..meikkiä vähäisen kasvoissa.
      Kynsilakka poistettava siksi, että sormeen laitetaan anestesian(=puudutus tai nukutus)ajaksi happisaturaatiota(=hapetusta) mittaava anturi, ja kynsilakka kynnessä voi antaa vääriä tuloksi ( esim.huono hapeutus).

    • kokemusta on

      eli leikkaussalissa ei saisi olla mitään ylimääräisiä lisukkeita tai koruja, ihan vaan oman terveyden takia, tulehdusten jne.

    • Minä.vaan.

      Katselin heräämössä vanhaa hoitajaopuksesta otettua kopiota jonka mukaan "kevyt meikkaaminen" voisi sopia potilaalle ja hoitajan pitäisi tässä tarvittaessa auttaa. Heräämöhoitaja tähän kertoili sitten kuinka joku potilas oli tullut laittautuneena ja leikkauksen jälkeisessä heräämisvaiheessa huomattiin melko myöhään että potilas ei hengitäkkään kun sitä ei huulten väristä huomattu. Liekö tuolloin tosin ollut happisaturaatiomittaria tai kapnometria käytössä.

      Omasta mielestäni on turha laittaa mitään meikkiä versinkin jos nukutetaan kun maskiventiloidessa maalit leviävät joka suuntaan.

    • Minä.vaan.

      Polven tähystys tehdään mielellään spinaalipuuduksessa joten siinä ei haittaa naaman ehostaminen.

      • _wallaby

        Kävin polven tähystyksessä itse 2 päivää sitten ja en kyllä laittanu mitään, vaikka aknearvet rumasti näkyykin. Ja minut ainakin nukutettiin. Ja hauskinta oli että jouduin iskuyrityksen kohteeksi heti leikkauksen jälkeen nukutuksesta herättyäni, sairaalakaavussa.;)


    • meikittä

      Mulle tehtiin jokin aika sitten leikkaus nukutuksessa. Siinä ei meikistä ollut puhetta, mutta menin sairaalaan jo edellisenä päivänä enkä saanut käydä illalla suihkussa - piti käydä aamulla ja sen suihkun jälkeen piti pukea suorastaan steriilit vaatteet umpinaisesta muovipussista.
      Tuskin siinä meikkiä olisi sallittu, eri asia sitten varmaan jos leikataan puudutuksessa :)

      Eikä ne lääkärit ihoa siellä arvioimassa ole ;) Itseäni vähän hävetti mahamakkarani mutta leikkaussalin henkilökunnalle semmoiset (ja varmasti pahemmatkin!) ovat ihan arkipäivää ;)

    • moivaankaikki

      minulla on 19.12. 2016 leikkaus joten olisi kiva saada vastaus pian.... Itselläni on todella vaaleat kulmakarvat ja haluaisin laittaa niihin hieman väriä leikkauksen ajaksi ja sairaalassa ollessa... saako niin tehdä?

      • Suihkun_kautta

        Ei kukaan katsele eikä arvostele kasvojesi ulkonäköä leikkaussalissa. Peset kasvot ennen leikkaukseen menoa kuten on ohjeistettu ja ennen kaikkea poista kynsilakka. Iso ongelma tulee jos sinulla on tekokynnet, mutta eiköhän hapetus leikkauksen aikana saada mitattua muutenkin (vaikka huonommin).

        Voit sitten meikata normaalisti kun palaat heräämöstä sairaalahuoneeseesi. Sairaalassa saa kyllä olla meikattuna leikkausta lukuunottamatta.


    • Saksittu

      Sulle joka menet huomenna leikkaukseen, tuskin haittaa jos haluat ehostautua, mutta juominen / syöminen kielletty 12h ennen operaatiota, ainakin mulla ja operoitiin puuduttamalla.

      • Ohjeet_ennakkoon

        Yleensä isoin ongelma tulee joillekin tupakointikiellosta kauan ennen ja vielä pitkään leikkauksen jälkeen, sekä eräiden lääkkeiden käytön lopettaminen. Leikkauksen tyypistä sitten riippuu nuo kiellot ja niiden pituudet, lääkäri kyllä kertoo niistä esikäynnillä.


    • moiksu

      Tietääkö kukaa että ssako ripsienpidennyksiä olla leikkauksessa, kun nukutetaan

      • nättinäsaamennä

        Itse kun menin leikkaukseen, niin laitoin aamulla tottumuksesta vähän meikkivoidetta ja ripsiväriä. Kukaan ei valittanut mitään, joten nuo pidennykset tuskin haittaa.


      • Ihan_turhaa
        nättinäsaamennä kirjoitti:

        Itse kun menin leikkaukseen, niin laitoin aamulla tottumuksesta vähän meikkivoidetta ja ripsiväriä. Kukaan ei valittanut mitään, joten nuo pidennykset tuskin haittaa.

        Mutta voi olla yllätys kun ne pidennykset onkin kadonneet leikkauksessa (tarttuivat teippiin jolla silmäluomet pidetään kiinni).

        Meikit voi olla aika sekaisin kun hengitysmaskia, teippejä ym. asetellaan kasvoille.


      • nättinäsaamennä
        Ihan_turhaa kirjoitti:

        Mutta voi olla yllätys kun ne pidennykset onkin kadonneet leikkauksessa (tarttuivat teippiin jolla silmäluomet pidetään kiinni).

        Meikit voi olla aika sekaisin kun hengitysmaskia, teippejä ym. asetellaan kasvoille.

        un meikeissä ei kyllä ollu mitään vikaa, kun heräsin. Ei siinä sentäs mitään sotamaalausta ole. Silmiä ei teipata kiinni. Joskus muistan, että luomiväri piti poistaa jos oli laittanut, koska luomien pinnasta seuratiin myöskin sen väriä.


    • Serena

      Miten apteekin Vichy kosteusvoide sopii gynekologiseen tähystysleikkaukseen?
      Entä vain kulmaväri?Ne haluaisin kuuauden päästä laittaa.

      • pistäänaurattamaan

        Hieman huvittaa kun kasvot pitää olla kauniit kun lääkärit ja hoitajat kopeloi naisen alapäätä. Ei siinä leikkaussalihenkilökunta ala pitämään kauneuskilpailuja. Suihkupuhdas naama kelpaa oikein hyvin. Yleensä kasvoja katselee leikkaussalissa vain anestesialääkäri tai -hoitaja.


    • Serena

      Kiitos vastauksesta.
      Kun herää mistä nukutuksesta tahansa on kalpea ja surkea.Melkein itkettää. On pientä nostetta varsinkin iäkkäälle ,kun peilistä kohtaa siistit kasvot.
      Siksi tasainen iho ja kulmat riittävät pieneksi rohkaisuksi.

      • iuyhguyguyfg

        Saahan ne kasvot laitettua sitten leikkauksen jälkeenkin. Itse en ainakaan ole leikkauksesta herättyäni ollut ensimmäisenä kaivelemassa peiliä käteen. Niin ja iäkäs olen itsekin eikä tässä enää niin kauheasti pakkelia kaipaakaan. Sairaalassa saa olla jo vähän rennommin ja keskittyä paranemiseen eikä ulkonäköön.


    • Anonyymi

      Mimmosen muotoset pinpppikarvat sheivaan ku menen vakavaan leikkaukseen ja saako olla töröhuulet silikonilla ja tekokynnet puristamassa hoitajan paidanhelmaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe