Tähden tietä matkaten

Sectori

Viisaat itämaan tietäjät seurasivat tähteä, joka kulki heidän edellään. Kun he kadottivat tähden, he järkeilivät, että kuningas kaiketi syntyy kaupungissa. Näin he jotuivat harhaan. Kun he palasivat seuramaan tähteä, he löysivät Betlehemiin, jossa paimenet kaitsivat nimenomaan uhrikaritsoita. Siellä piti myös Jumalan uhrikaritsan syntyä.

Näin meillekin käy, kun alamme järkeillä, miten kulkee tie taivaaseen. Me kadotamme luottamuksen siihen että Jumala näyttää meille tien Poikansa luo. Saatamme alkaa kinastella siitä, mikä suunta olisi paras, mikä olisi kenties hohdokkain vaihtoehto, miten me saisimme mahdollisimman paljon irti, tai miten meidän uhrauksemme ja kalliit lahjamme parhaiten huomattaisiin. Kaikki se menee hukkaan, jos menetämme luottamuksen siihen, että Jumala johdattaa meitä.

Meidän tulee pitää tuo tähti niin kirkkaana, ettei meille tule houkutusta lähteä keksimään omia reittejä vapahtajan luokse. Omia reittejä keksii vihollinen aivan työkseen, sen se totisesti osaa. Se laittaa välillä hitaita kiertoteitä, välillä leveitä ja nopeita moottoriteitä eteemme. Välillä matka pysähtyy kokonaan. "Nyt et pääse enää eteenpäin. Käänny takaisin. Jätä koko matkanteko ja sen aiheuttama vaiva." Kristus syntyy tasoittamaan meille tietä Jesajan kirjan ennustuksen mukaan, ja meillä on oikeus ja vapaus se sielunviholliselle kertoa.

Kykymme seurata tähteä on tietysti vain teoriaa. Jos viisaat itämaan tietäjätkin erehtyivät, näin käy varmuudella meillekin. Meidän on syytä tunnustaa se jo siinä vaiheessa kun lähdemme kulkemaan tätä Kristuksen seuraajan tietä. Tähti ohjaa meidän kulkuamme, se ei erehdy, mutta me välillä nukumme, ja kadotamme tähden. Välillä epäilemme, onkohan tuo oikea tähti, ja luovumme sen seuraamisesta.

Joulun sanoma kirkastuu tänäkin vuonna parhaiten, kun nöyrrymme sen asian edessä, että meidän on mahdoton käsittää kaikkia Jumalan ihmeitä, joita Hän on rakkaudesta luotujaan kohtaan tehnyt. Tämä ilosanoma vapauttaa meissä sellaisen kiittävän ja iloitsevan kristityn, jonka elämä ei ole suljettu täydelliseen onnistumiseen ja totuuden etsimiseen, vaan avattu vapaaseen uskomiseen. Toivotan jokaiselle palstalaiselle hyvää joulun odotusta.

8

490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Factori

Ja jokainen maailmassa murhattu lapsi tai pommitettu maa ajattelee ihan samaa. Tänne vaan sitä suopeutta ja muuta sälää, sitä tarvitaan.

• Sectori

Herodes oli kuninkaana (maallisena) tuolloin, ja antoi Jeesuksen syntymän jälkeen käskyn surmata kaikki samanikäiset poikalapset. Olisiko Herodeksella ollut sellainen lapsellinen ajatus että tuo ennustettu kuningas vie häneltä vallan. Ei ole vaikea kuvitella keneltä hän näitä neuvoja otti vastaan. Ja näitä kuninkaita on tämänkin päivän maailmassa, ja he mielellään pitävät siitä kiinni, jos heille siihen mahdollisuus annetaan. Vaikkapa murhaamalla lapsia jalkaväkimiinoin ja pommein.

Jouluntoivotus oli kaikille palstalaisille, miksei se sinua tavoittanut?

• "tallin haju"

kirjoitus sinulta sectori.
      Olen karran lukenut srk:n julkaiseman kirjan, jonka nimi oli muistaakseni "evankeliumin kulku". Kirjoittaja oli muistaakseni O.H.Jussila. Siinä kirjoitettiin tuosta em. asiasta. Se oli hyvin valaiseva ja ihana kirja.(muistankohan ollenkaan oikein tuota kirjan nimeä)
      Haluaisin itselleni tuon kirjan, mutta ainakaan täältä netin kautta srk:n sivuilta en sitä löytänyt.
      Tietäisikö joku mistä sellaisen saisi?

• nimi on

"Ianakaikkinen evankeliumi", on Heikki Jussilan kirjoittama, josta 1 painos on K.J.Gummerus Osakeyhtiön 1974 painama. Tekijänoikeudet tästä on luovutettu SRK:lle.

• sulle!
        nimi on kirjoitti:

"Ianakaikkinen evankeliumi", on Heikki Jussilan kirjoittama, josta 1 painos on K.J.Gummerus Osakeyhtiön 1974 painama. Tekijänoikeudet tästä on luovutettu SRK:lle.

Tuo oli varmasti se sama kirja, jonka olen lukenut.
        Suosittelen muillekkin.

• Tuo kaunis joululaulu soi nyt mielessäni minullakin. Kuultelin sen juuri äsken. Paimenten joululaulu!

Näemme tuossa sen erehtymisen, mikä meille ihmisille on niin tavallista ja tyypillistä. Luotamme siihen, että tärkeät asiat tapahtuvat suurissa saleissa ja arvokkaiden ihmisten seurassa. Tietäjätkin odottivat kuningasta, jonka syntymäpaikka on ylhäisten luona, kaupungissa ja maallisten haltijoiden luona.

Luin kerran kuvitelman ensimmäisestä joulusta, mikä oli sovitettu Suomen oloihin ja tähän päivään. Se oli ajatuksia herättävä ja älyllisestikin haasteellinen. En muista mistä sen luin ja milloin. Mutta joku osaisi varmaan itsekin keksiä sellaisen?

Siinä paljastuisi kulttuuritekijät ja siten se voisi avata silmämme näkemään tuon tapahtuman erikoisluonteen syvemmältä.

Esimerkiksi paimenten osuus ja heidän asemansa silloisessa yhteiskunnassa on merkittävä. Se ei ollut haluttava ammatti, siinähän joutui tekemään työtäkin juutalaiselle sopimattomalla ajalla, vaikka sapattina. Kunnon juutalainen ei siihen alentunut. Saati sitten ko. kihlapari, joka ilman "esiliinaa" kulki yhdessä ja yöpyi saman katon alla. Nuori tyttönen ja vanha mies?

Tuli mieleeni tuosta lammaslaumasta eräs kysymys. Tiedätkö, miksi ihmiset erotellaan vuohiin ja lampaisiin? Mikä vuohissa on vikana? Ihan oikeasti, jos mietitään noiden eläinten tapoja ja luonteita ja verrataan niitä lampaisiin.

Kitos joulunodotuksen toivotuksestasi! Sitä samaa Sinulle! Kirjoitin Sinulle toisen viestin toiseen ketjuun.

• Sectori

Eikös vuohen karva ole karkeampaa, ja taitaa vuohen hajukin tarttua lampaisiin...en tosiaan tiedä, vain jotakin hataria muistikuvia siitä, mitä olen joskus kuullut. L.L.L. puhuu jossakin saarnoissan vuohista ja lampaista, pitänee tutustua. Ties vaikka hengellinenkin merkitys avautuisi.

Kirjoitin sinulle:)

• Sectori kirjoitti:

Eikös vuohen karva ole karkeampaa, ja taitaa vuohen hajukin tarttua lampaisiin...en tosiaan tiedä, vain jotakin hataria muistikuvia siitä, mitä olen joskus kuullut. L.L.L. puhuu jossakin saarnoissan vuohista ja lampaista, pitänee tutustua. Ties vaikka hengellinenkin merkitys avautuisi.

Kirjoitin sinulle:)

Täytyy tutkia itsekin tuota vuohiasiaa.
        Ja vähän muutakin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5126
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3646
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      40
      3062
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      3005
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2946
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2363
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1848
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1790
    9. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      141
      1733
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1731
    Aihe