Morjesta Millainen tai millaisia sammuttimia Olisi hyvä olla 8 metrisssä purjeveneessä jossa spriikeitin ja 10 hv diesel moottori ?
veneen sammutin
35
3648
Vastaukset
- mukainen
Riittää vallan mainiosti. Totuushan on, jotta jos syttyy kunnon tulipalo lasikuituveneessä, niin sammuttimilla ei tee mitään, vaan miehistö laidan yli ja pakoon. Yhdessä venepalossa olleena ja töiden puolesta muutamaa vakuutusyhtiöille selvittäneenä voin omana rehellisenä mielipiteenä todeta, että jos se ei tuon kokoisessa veneessä sammu 2-kiloisella (Enpähän kyllä nyt muista säännösten vaatimaa kokoa), niin ei sammu isommallakaan. Lasikuitukin (tai siis hartsi) kun syttyy palamaan, niin se leviää melkein räjähdyksenomaisesti kun huonolle päälle sattuu.
- Sammumaton
Mikä oli ollut niihin kokemiisi/näkemiisi venepaloihin syynä? Ei tarvitse olla niin tarkka selvitys, että olisi pelkoa tapausten tunnistamisesta ...
Parikiloista käsisammutinta voisi kait kutsua ensisammuttimeksi. Eli sopii hyvin vaikkapa kynttilän, pentryssä läikkyneen spriin tms aiheuttaman palonalun tukahduttamiseen.
Moottoripalon varalle olisi bensiinikäyttöisissä sisä-/sisäperämoottoriveneissä syytä olla kiinteä halon-järjestelmä. Juuri tuosta mainitsemastasi syystä.
Dieselöljy ei ole ihan yhtä kiivasta ainetta. Mulla on pentryssä 2kg ja ohjauspisteessä 6kg jauhesammuttin, ja toistaiseksi olen veneillyt rauhallisin mielin vaikka täkin alla on 200l löpöä. - mukainen
Sammumaton kirjoitti:
Mikä oli ollut niihin kokemiisi/näkemiisi venepaloihin syynä? Ei tarvitse olla niin tarkka selvitys, että olisi pelkoa tapausten tunnistamisesta ...
Parikiloista käsisammutinta voisi kait kutsua ensisammuttimeksi. Eli sopii hyvin vaikkapa kynttilän, pentryssä läikkyneen spriin tms aiheuttaman palonalun tukahduttamiseen.
Moottoripalon varalle olisi bensiinikäyttöisissä sisä-/sisäperämoottoriveneissä syytä olla kiinteä halon-järjestelmä. Juuri tuosta mainitsemastasi syystä.
Dieselöljy ei ole ihan yhtä kiivasta ainetta. Mulla on pentryssä 2kg ja ohjauspisteessä 6kg jauhesammuttin, ja toistaiseksi olen veneillyt rauhallisin mielin vaikka täkin alla on 200l löpöä.Tämä mainitsemasi kiinteä sammutusjärjestelmä on ainoa näkemäni oikeasti toimiva systeemi (ilman happea ei ole liekkiä).
Parissa näissä vakuutusyhtiölle tekemässäni selvityksessä palon aiheuttaja on ollut liesi. Ei itse lieden liekit, vaan vuotava kaasuliitin kipinä. Parissa tapauksessa palon lähteenä on ollut konehuone (tämän tarkemmin ei ole voitu varmuudella selvittää. Kummatkin veneet paloivat LAITURISSA täysin korjaamiskelvottomiksi). Ja yksi tapaus oli spriikeittimestä verhoihin levinnyt (omistajan kertyomus) palo, jolloin itse runko syttyi palamaan ja se oli sillä selvä (yksi kuoli tässä Ruotsissa. Olivat merellä juuri Visbystä lähteneet).
Omakohtainen kokemukseni oli kun pulpettiveneen moottori syttyi / räjähti tuleen. Palo levisi keulapiikkiin asti muutamassa sekunnissa ja teki täyttä tuhoa. Tätä tapausta ei käsitelty sen enempää, vaan vakuutuskorvaus tuli sen enempiä kyselyjä esittämättä. Veneen moottorin raato ovat tietääkseni edelleenkin Airiston lomakeskuksen edustalla pohjassa. - enään
Sammumaton kirjoitti:
Mikä oli ollut niihin kokemiisi/näkemiisi venepaloihin syynä? Ei tarvitse olla niin tarkka selvitys, että olisi pelkoa tapausten tunnistamisesta ...
Parikiloista käsisammutinta voisi kait kutsua ensisammuttimeksi. Eli sopii hyvin vaikkapa kynttilän, pentryssä läikkyneen spriin tms aiheuttaman palonalun tukahduttamiseen.
Moottoripalon varalle olisi bensiinikäyttöisissä sisä-/sisäperämoottoriveneissä syytä olla kiinteä halon-järjestelmä. Juuri tuosta mainitsemastasi syystä.
Dieselöljy ei ole ihan yhtä kiivasta ainetta. Mulla on pentryssä 2kg ja ohjauspisteessä 6kg jauhesammuttin, ja toistaiseksi olen veneillyt rauhallisin mielin vaikka täkin alla on 200l löpöä.Halon järjestelmä koska ne ovat kiellettyjä eikä niitä enää myydä.
- mukaan
enään kirjoitti:
Halon järjestelmä koska ne ovat kiellettyjä eikä niitä enää myydä.
Tästä haluaisin saada lisätietoa (perusteista ym.). Tietojeni mukaan tietyt järjestelmät kiellettiin liiallisen hiilidioksidipitoisuutensa vuoksi, mutta jos koko järjestelmä on nykyään kielletty, niin pyytäisin lisätietoa (jos vain sinulla aikaa riittää).
- mukainen
mukaan kirjoitti:
Tästä haluaisin saada lisätietoa (perusteista ym.). Tietojeni mukaan tietyt järjestelmät kiellettiin liiallisen hiilidioksidipitoisuutensa vuoksi, mutta jos koko järjestelmä on nykyään kielletty, niin pyytäisin lisätietoa (jos vain sinulla aikaa riittää).
Nyt kirjoitin nimimerkkini väärin, mutta samasta kirjoittajasta on kyse. Jos siis edellisen viestin kirjoittajalla on linkkejä / kommentteja aiheeseen, niin haluaisin mielelläni lisäoppia jo työni puolesta.
- vuonna 1998
mukaan kirjoitti:
Tästä haluaisin saada lisätietoa (perusteista ym.). Tietojeni mukaan tietyt järjestelmät kiellettiin liiallisen hiilidioksidipitoisuutensa vuoksi, mutta jos koko järjestelmä on nykyään kielletty, niin pyytäisin lisätietoa (jos vain sinulla aikaa riittää).
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 94/60/EY, EYVL N:o L 365/1, 31.12.1994, s 1
Komission direktiivi 96/55/EY, EYVL N:o L 231/20, 12.9.1996, s. 20
38—1998 480301
Halonit
Halonien käyttö tuotteiden ja laitteiden
valmistukseen sekä niitä sisältävien tuotteiden
ja laitteiden markkinoille luovuttaminen
on kielletty.
Käsisammuttimet ja siirrettävät alkusam-
mutuslaitteet eivät saa sisältää haloneita. Halonit
tulee poistaa käytössä olevista kiinteistä
sammutuslaitoksista 1 päivään tammikuuta
2000 mennessä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/1998/19980038.pdf - mukainen
vuonna 1998 kirjoitti:
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 94/60/EY, EYVL N:o L 365/1, 31.12.1994, s 1
Komission direktiivi 96/55/EY, EYVL N:o L 231/20, 12.9.1996, s. 20
38—1998 480301
Halonit
Halonien käyttö tuotteiden ja laitteiden
valmistukseen sekä niitä sisältävien tuotteiden
ja laitteiden markkinoille luovuttaminen
on kielletty.
Käsisammuttimet ja siirrettävät alkusam-
mutuslaitteet eivät saa sisältää haloneita. Halonit
tulee poistaa käytössä olevista kiinteistä
sammutuslaitoksista 1 päivään tammikuuta
2000 mennessä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/1998/19980038.pdfEhkä hieman alkuperäisestä aiheesta eksyttiin, mutta tämä oli minulle henkilökohtaisesti erittäin hieno tieto (tällä hetkellä käynnissä tuotevastuukäsittely). Tosin jos tuo saadaan vietyä määrittelyjensä vuoksi läpi, niin moni jälleenmyyjä rikkoo tällä hetkellä lakia ja voi joutua rankkoihin vastuusitoumuksiin (tuo teksti ja pari muuta sitovat Suomen lainsäädännön rajat todella tiukasti (Direktiivi ohittaa Suomen lainsäädännön suoraan))
- Suomen asetuksissa
mukainen kirjoitti:
Ehkä hieman alkuperäisestä aiheesta eksyttiin, mutta tämä oli minulle henkilökohtaisesti erittäin hieno tieto (tällä hetkellä käynnissä tuotevastuukäsittely). Tosin jos tuo saadaan vietyä määrittelyjensä vuoksi läpi, niin moni jälleenmyyjä rikkoo tällä hetkellä lakia ja voi joutua rankkoihin vastuusitoumuksiin (tuo teksti ja pari muuta sitovat Suomen lainsäädännön rajat todella tiukasti (Direktiivi ohittaa Suomen lainsäädännön suoraan))
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/1998/19980038.pdf
N:o 262
Valtioneuvoston päätös otsonikerrosta heikentävistä aineista
Annettu Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta 1998
Valtioneuvosto on ympäristöministeriön esittelystä päättänyt 25 päivänä tammikuuta 1982
annetun ilmansuojelulain (67/1982) 9 a §:n, sellaisena kuin se on laissa 1711/1995 ja 14 päivänä
elokuuta 1989 annetun kemikaalilain (744/1989) 43 §:n 1 momentin ja 44 §:n, sellaisina
kuin ne ovat laissa 1412/1992, sekä 3 päivänä joulukuuta 1993 annetun jätelain
(1072/1993) 18 §:n nojalla: - Sammumaton
Suomen asetuksissa kirjoitti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/1998/19980038.pdf
N:o 262
Valtioneuvoston päätös otsonikerrosta heikentävistä aineista
Annettu Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta 1998
Valtioneuvosto on ympäristöministeriön esittelystä päättänyt 25 päivänä tammikuuta 1982
annetun ilmansuojelulain (67/1982) 9 a §:n, sellaisena kuin se on laissa 1711/1995 ja 14 päivänä
elokuuta 1989 annetun kemikaalilain (744/1989) 43 §:n 1 momentin ja 44 §:n, sellaisina
kuin ne ovat laissa 1412/1992, sekä 3 päivänä joulukuuta 1993 annetun jätelain
(1072/1993) 18 §:n nojalla:Nyt kun tuo mainittiin, niin muistan sen - esim. ATK-laitehuoneista piti poistaa halon-järjestelmät.
Osatteko kertoa, mitä kaasua nykyisin käytetään, hiilidioksidiako?
Riittääköhän 2kg käsisammutin esim. erilliseen takakajuuttaan, josta ei tyypillisesti ole kuin yksi uloskäynti. Vai olisiko syytä varata sinne suurempi. Tällöin olisi edes jotain toivoa saada raivattua reitti ulos kajuutasta, jos keskiveneessä on palo.
Kiitos "mukainen" -nimimerkille käytännön esimerkeistä siitä, miten helposti vene voi tuhoutua. - Macemace
mukainen kirjoitti:
Ehkä hieman alkuperäisestä aiheesta eksyttiin, mutta tämä oli minulle henkilökohtaisesti erittäin hieno tieto (tällä hetkellä käynnissä tuotevastuukäsittely). Tosin jos tuo saadaan vietyä määrittelyjensä vuoksi läpi, niin moni jälleenmyyjä rikkoo tällä hetkellä lakia ja voi joutua rankkoihin vastuusitoumuksiin (tuo teksti ja pari muuta sitovat Suomen lainsäädännön rajat todella tiukasti (Direktiivi ohittaa Suomen lainsäädännön suoraan))
Nyt kun täällä kommentoidaan vanhoja viestejä, niin minäkin. Direktiivi ei todellakaan ylitä Suomen lakia. Direktiivi ei ole laki eikä sillä ole mitään merkitystä ennen kuin Suomen Eduskunta säätää lain direktiivin mukaan, jos säätää.
- seilori1
Kysyisin oisko hyvä olla minkä kokoisia ja kuinka monta sammutinta veneessä ? Nyt 2x2kg.
- varhaishuomenta
Meillä 9 metrisessä ja 10 heppasessa JAHDISSA (varadieselkone) on istuinammeen takalootassa kuuskilonen, takahytissä kakskilonen, salongissa & etuhytissä parikilonen ja konehuoneen äärellä 2-kilonen letkullinen (joita ei enää oikeasti ole olemassa?) konekopan sammutusreikään tyrkättäväksi. 2 reikäsen tenttukeittimen äärellä on sammutuspeite.
Mistäpä diesel tulen ottaisi, jollei joku aja viimeiseen hehkuun asti vesihana kiinni (=kippari itse) tai tietysti latureista, sähköistä yleensä?
Spriikeitin on hyvä, turvallinen ja helppokäyttöinen peli, jos ei tee sitä ainutta mokaa ja tankkaa lennossa = kaataa kuumaan vielä palavaan, hehkuvaan kamiinaan lisää tenua. Saattaa posahtaa. Jos on kiire keittää, tankkaa 2-liekkisen kylmään tai ainakin siihen ainoaan kuumaaan lapaset kädessä "pihalla", jos pussahtaa, heitä polkumiina mereen/järveen :-)
Sammutinoppia oikeista värkeistä saa keväällä siellä sammutinhuollossa kun tarkistavat entiset ja myyvät mielellään uusia direktiivien mukaisia...
paremmin kuin halpahallin myyjät/täret
Mutta onneksi mitään näistä ei vielä ole tarvittu - seuraavaksi poistutaan yli laidan, mielellään lautalle tai kumppariin- ota kaasu
Jos laitteet on kunnossa niin kaasuvehkeet on paljon turvallisempia kuin spriivehkeet.
Useamman kerran on näpit ja kulmakarvat palanut spriikeittimellä, ja jonkun kerran kaatunut palavat nesteet turkille. Kaasulaitteilla ei ole ollut ongelmia.
Iso riskitekijä on myös öljylamput ja myrskylyhdyt, tollanen kun heilahtaa rikki tai kun pohja ruostuu läpi niin on vaaran paikat lähellä. Mieluummin kannattaa luottaa sähkövaloihin ja mieluiten ledeihin.
Jos tilaa riittää niin sammuttimissa 6kg on aina parempi kuin 2kg. - Micce52___
Edellisessä veneessä oli meilläkin spriikeitin, ja muutaman kerran keittimen lähelle huomaamatta läikkynyt sprii syttyi palamaan. Sammutuspeite tiukasti päälle, niin palo tokeni alkuunsa. Siististi ja sottaamatta.
Jos ei sammutuspeitettä olisi ollut käsillä, tai palo olisi ehtinyt leviämään, jauhesammuttimella olisi tarvinnut jatkaa sammutusta, ja toivottavasti toki välttää hätäkutsu & mereen pakeneminen.
- seuraavanlaisesti
Itselläni on sisäbensakone mikä aina tuottaa vähän pelkotiloja... Olen kuitenkin pitänyt vain 2kg jauhesammutinta kone kopan vieressä ja sammutuspeitettä spriikeittimen vieressä.
Joskus aikoinani suppeamman palomiehen tutkinnon suorittaneena sanoisin että ostakaa niin iso kun mahtuu 2kg on aika mitätön suhahdus sammutuspeite paljon tehokkaampi tai tietysti riippuu mikä palaa ja missä.
2kg sammuttimella ei sitten tositilanteessa enää harjoitella kaiken on mentävä juuri oikein muuten pullo on tyhjä ja palo jatkuu.
Viellä sammutuspeitteen plussana on sen käyttöönoton kynnyksen mataluus. Jos esim spriitä vähän läikkyy pöydälle ja syttyy aika harva tähän tyhjentää jauhessammutinta? tästä voi kuitenkin lähteä kohtalokas tulipalo. Tukahduttamalla tuollainen kuitenkin sammuu nopeasti ja paikkoja likaamatta.
Parasta on jos tulipaloa ei syty lainkaan. Pitäkää paikat siistinä ja laitteet hyvässä kunnossa. Oikein käytettyinä, hyväkuntoiset laitteet syttyvät äärettömän harvoin. - Kunnolla
2 kilon sammutin on sama vaikka ei olisi sammutinta ollenkaan.
Olin tilanteessa jossa asuntovaunu alkoi palaa sitä vedettäessä.
Palo oli sisällä aika hyvässä vauhdissa kun ovi avattiin, renkaan ympärillä tulessa noin 1 m2 kokoinen alue.
2 kilon sammuttimen tyhjennys ei juuri muuta tehnyt kuin suututti paloa lisää:)
Sama vaikka ois kussut paloon.
Ei muuta ku vaunu irti autosta ja ihmettelemään miten nopeasti vaunu palaa.
Veneessä paniikki voi olla vielä eri luokkaa kuin kuivalla maalla palavan kohteen vieressä seisominen, joten minä en veneeseeni 6 kiloa pienempää sammutinta ota.
Olen myös ollut näkemässä miten nopeaa leviää palo suureen lasikuitusäiliöön, ja kyllä se niin on että kun vene alkaa palaa, niin katso ensin pakotie ja jolla valmiiks, koita sitten sammuttaa.
Veneen takia ei itseään kannata uhrata. - palopoika
suosittelen nestesammutinta 2 litraa tai 6 litraa sekä konetilaan 5kg hiilidioksiidiä sprinklattuna
- Rescue71
CO2 sammutin kiinteänä vaatisi myös mm. palopellit eli konehuone pitää saada täysin ilmatiiviiksi, muuten ei hiilidioksidi sammuta mitään, koska happea pääsee virtaamaan tilaan ja jo sammunut palo syttyy uudestaan kuumien pintojen takia. Kun huviveneessä ei yleensä ole ilmatiiviitä konehuonetta ja palopeltejä koska telakka ei ole konehuonetta ilmatiiviiksi tehnyt, on paras vaihtoehto vaahtosammutusjärjestelmä sprinklattuna. Silloin tilan ei tarvitse olla ilmatiivis. Tämä siis jos on kiinteää järjetelmää rakentamassa. Vaahdon
Irtonaisena käsisammuttimna taas vaahto on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, ettei se likaa ja on kuitenkin venepalossa riittävän tehokas. Vähintään 6 litran vaahtosammutin.
Kaikista tehokkain on kyllä jauhesammutin, mutta sen käyttö aiheuttaa todella mittavan puhdistusoperaation. Toki palon jälkivahigot ovat suuremmat.
Oikeasti 2 kg (jauhe)samuttimella ei retkiveneissä tee mitään. 6 kg sammutin antaa sammutettta paljon pidmpään, kymmeniä sekuntteja. Tällöin kokematonkin käyttäjä saa helpommin kohteen sammumaan kun 2 kg alle reilusti 10 sekunnin sammutusajalla.
3 kpl 2 kg sammuttimia ei sammutusvaikutukseltaan ole yhtä hyvä kuin yhden 6 kg, ei edes yhtäaikaa käytettynä (ne 2 kg:set).
Omassa veneessä (11 m retkivene) on kolme 6 kg sammutinta. Parillakin varmaan pärjäiisn, mutta sijoittelun takia tulee 3kpl (keulan hytti, veneen keskitila jonka alla konehuone ja perähytti).
Tälläinen on helposti lopputulos, tässäkin veneessä ollut se lain vaatima sammutin ja sivuliset vielä oli omine veneineen paikalla. Ei auttanut (ihmiset saatiin evakoitua):
https://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/venepalo_helsingin_edustalla_73209
Tuossa ylempänä oli keskustelua halonisammuttimista. Satuin taannoin kuulemaan vierestä, kun sammutinhuollon kaveri selosti juttua asiakkaalle, joka oli tuonut sellaisen tarkastettavaksi (ilmeisesti tietämättä, mikä se oli). Tiivistettynä viesti oli tämä: moista kapinetta ei saa enää olla käytössä muilla kuin ilma-aluksissa ja puolustusvoimilla.
Alkuperäiseen kysymykseen: oma näkemykseni on, että sammuttimia pitää olla sijoitettuna niin, ettei voi joutua tilanteeseen, että on tulipalon eristämänä sekä sammuttimesta että poistumistiestä. Mitä kokoon tulee, niin totta kai 6 kg on parempi kuin 2 kg, mutta olen sittenkin taipuvainen väittämään, että jos edes jotenkin malttinsa säilyttävä ja kerran alkusammutuskurssin käynyt henkilö ei saa venepaloa sammumaan kaksikiloisella, niin ei se sitten enää kutosellakaan sammu vaan veneestä poistuminen on väistämätöntä. (Puhun jauhesammuttimista, en edes tiennyt, että vaahtosammuttimia olisi yleisölle myynnissäkään.)- Rescue71
10-14: "mutta olen sittenkin taipuvainen väittämään, että jos edes jotenkin malttinsa säilyttävä ja kerran alkusammutuskurssin käynyt henkilö ei saa venepaloa sammumaan kaksikiloisella, niin ei se sitten enää kutosellaka"
Olet tässä väitteessäsi niin väärässä kuin olla ja voi. Olen sammutellut tulipaloja vuodesta 1989 lähtien että kokemusta on. Sen lisäksi että mm. Pelastusopistossa asia on tutkittu olemme mekin asiaa testanneet ja tutkineet. 6 kg antaa anteeksi ja yksi tai kaksi alkusammutuskoulutustilauuutta käynyt ei ole vielä riittään rutinoitunut venepalon sammutukseen, jotta tekisi kaikki asiat kerralla oikein. Mm sammutteen suuntaamisen kohteeseen juuri oikein ja levittämisen oikealla tavalla. Rescue71 kirjoitti:
10-14: "mutta olen sittenkin taipuvainen väittämään, että jos edes jotenkin malttinsa säilyttävä ja kerran alkusammutuskurssin käynyt henkilö ei saa venepaloa sammumaan kaksikiloisella, niin ei se sitten enää kutosellaka"
Olet tässä väitteessäsi niin väärässä kuin olla ja voi. Olen sammutellut tulipaloja vuodesta 1989 lähtien että kokemusta on. Sen lisäksi että mm. Pelastusopistossa asia on tutkittu olemme mekin asiaa testanneet ja tutkineet. 6 kg antaa anteeksi ja yksi tai kaksi alkusammutuskoulutustilauuutta käynyt ei ole vielä riittään rutinoitunut venepalon sammutukseen, jotta tekisi kaikki asiat kerralla oikein. Mm sammutteen suuntaamisen kohteeseen juuri oikein ja levittämisen oikealla tavalla.Uskallan eppäillä, että sen enempää sinä kuin Pelastusopistokaan olisi testannut venepalon sammutusta liikkuvassa veneessä. Myönnän, en ole minäkään, mutta minä sentään olen ollut veneessä. Venepalossa yksi tärkeä asia on se, että sammutinta pystyy käsittelemään yhdellä kädellä ja se ei kuusikiloisen kanssa onnistu kuin joltain Bull Mentulalta. Sitäpaitsi ne ovat aina letkullisia (tai ainakin kaikki tuntemani mallit), mikä itsessäänkin painon vaikutus unohtaenkin vaatii kahta kättä. Veneessä pitäisi kuitenkin aina olla mahdollisuus pitää toisella kädellä jostain kiinni. Toki letkusammuttimessa on yksi etu: jos konetilassa on sammutusreikä, niin siihenhän ei letkutonta saa sovitettua.
Mitä sammutustehoon tulee, niin jopa kiloisella sammuu käsittämättömän iso roihu, jos osaa.
Ketjussa on mainittu vaahtosammutin ja pidetty sitä parempana kuin jauhesammutinta. Tässä lienee syytä huomauttaa, että ainakin Presto suosittelee vaahtosammutinta vain kiinteistöihin ja kulkuneuvoihin taas vain jauhesammuttimia. Syytä en tiedä.
Ketjussa on mainittu myös muut koot. 4 kg sammutinta en ole tavannut mutta myynnissä näkyy olevan. Itselläni oli edellisessä veneessä kaksi 3 kg sammutinta, joka tuntui ihan hyvältä kompromissilta.- Rescue71
10-14 kirjoitti:
Uskallan eppäillä, että sen enempää sinä kuin Pelastusopistokaan olisi testannut venepalon sammutusta liikkuvassa veneessä. Myönnän, en ole minäkään, mutta minä sentään olen ollut veneessä. Venepalossa yksi tärkeä asia on se, että sammutinta pystyy käsittelemään yhdellä kädellä ja se ei kuusikiloisen kanssa onnistu kuin joltain Bull Mentulalta. Sitäpaitsi ne ovat aina letkullisia (tai ainakin kaikki tuntemani mallit), mikä itsessäänkin painon vaikutus unohtaenkin vaatii kahta kättä. Veneessä pitäisi kuitenkin aina olla mahdollisuus pitää toisella kädellä jostain kiinni. Toki letkusammuttimessa on yksi etu: jos konetilassa on sammutusreikä, niin siihenhän ei letkutonta saa sovitettua.
Mitä sammutustehoon tulee, niin jopa kiloisella sammuu käsittämättömän iso roihu, jos osaa.
Ketjussa on mainittu vaahtosammutin ja pidetty sitä parempana kuin jauhesammutinta. Tässä lienee syytä huomauttaa, että ainakin Presto suosittelee vaahtosammutinta vain kiinteistöihin ja kulkuneuvoihin taas vain jauhesammuttimia. Syytä en tiedä.
Ketjussa on mainittu myös muut koot. 4 kg sammutinta en ole tavannut mutta myynnissä näkyy olevan. Itselläni oli edellisessä veneessä kaksi 3 kg sammutinta, joka tuntui ihan hyvältä kompromissilta.En ala vääntämään kanssasi, koska olen seurannut kirjoituksiasi jo niin pitkään. Mutta alla muutama pointti palstan muille lukijoille, 10-14 on aivan kuutoamolla tässä asiassa. Myös sen sammuttimen käsittelyn kannalta.
Olen testannut eri kokoisia ja tyyppisiä sammuttimia / sammutteita erillaisissa paloissa mm. 20 jalan merikontissa. Rajoitetun tilan sammutuksen kannalta on ihan sama mikä sen tilan rajoittaa, onko se huonetila, venetila vai kontti. Kunhan se on rajoitetun tilan palo. Kontteja on kuitenkin käytetty alalla 30-40 vuotta koulutuksessa mm. sammutushyökkäyskoulutuksessa ja niissa on opetettu rajoitetun tilan sammuttumasita palon eri vaiheissa (ns. lieskahdussimulaattori). Eli esim. tälläinen laite:
https://www.piikkionvpk.fi/@Bin/288283/041 uusi.jpeg
https://asiakas.kotisivukone.com/files/laajasalonvpk.kotisivukone.com/kuvat/lieskahduskontti_small.jpg
Myös toisen tyyppisissä tiloissa on tätä tullut kokeiltua. Vielä 90-luvun alkupuolella palokuntakin käytti joillain alueillla jauhesammutinta huonepalojen sammuttamisessa, onneksi siitä on päästy eroon (työturvallisuus).
Myös VTT ja Pelastusopistolla on aikanaan asiaa tutkittu ja koulutettu yms. Myös erillaisten kulkuneuvojen osalta (esim.asuntovaunu, vene siitä ei paljon poikkea).
Mutta tämä pää hiljenee ellei jotain fiksua tule jatkoksi. Rescue71 kirjoitti:
En ala vääntämään kanssasi, koska olen seurannut kirjoituksiasi jo niin pitkään. Mutta alla muutama pointti palstan muille lukijoille, 10-14 on aivan kuutoamolla tässä asiassa. Myös sen sammuttimen käsittelyn kannalta.
Olen testannut eri kokoisia ja tyyppisiä sammuttimia / sammutteita erillaisissa paloissa mm. 20 jalan merikontissa. Rajoitetun tilan sammutuksen kannalta on ihan sama mikä sen tilan rajoittaa, onko se huonetila, venetila vai kontti. Kunhan se on rajoitetun tilan palo. Kontteja on kuitenkin käytetty alalla 30-40 vuotta koulutuksessa mm. sammutushyökkäyskoulutuksessa ja niissa on opetettu rajoitetun tilan sammuttumasita palon eri vaiheissa (ns. lieskahdussimulaattori). Eli esim. tälläinen laite:
https://www.piikkionvpk.fi/@Bin/288283/041 uusi.jpeg
https://asiakas.kotisivukone.com/files/laajasalonvpk.kotisivukone.com/kuvat/lieskahduskontti_small.jpg
Myös toisen tyyppisissä tiloissa on tätä tullut kokeiltua. Vielä 90-luvun alkupuolella palokuntakin käytti joillain alueillla jauhesammutinta huonepalojen sammuttamisessa, onneksi siitä on päästy eroon (työturvallisuus).
Myös VTT ja Pelastusopistolla on aikanaan asiaa tutkittu ja koulutettu yms. Myös erillaisten kulkuneuvojen osalta (esim.asuntovaunu, vene siitä ei paljon poikkea).
Mutta tämä pää hiljenee ellei jotain fiksua tule jatkoksi.Eipä ole juuri uskottavuutta kirjoittajalla, jonka mielestä vene ei juuri asuntovaunusta poikkea sammutuskohteena tai muutenkaan. Onko joku nähnyt asuntovaunua 20 asteen kallistuksessa?
- nettipurjehtija
Jauhesammutin veneen kaltaisessa ahtaassa suljetussa tilassa ei ole hyvä idea. Näkyvyys kajuutassa tippuu äkkiä nollaan ja jauhetta on ikävä hengittää. Yachting Monthly totesi tämän yhdessä testissään:
https://www.youtube.com/watch?v=aL_VdzjM-24
Parempi käyttää vaahtoa ja ottaa sammutin lämpimään talveksi. Se pitää joka tapauksessa tarkistaa kerran vuodessa.- timppa01
Hyvä linkki. Juuri tästä syystä minulla on 6 kg vaahtosammutin kuten sinäkin ehdotat.
- ngngngngngngngn
Hoh hoh hoijaa veneen katsastus!
- pahapahapaha
Eikö olekin paha juttu, jos katsastuksessa vaaditaan veneen täyttävän vähintään lain vaatimukset? Onhan sekin selvää, että katsastamattomassa veneessä ei voi syttyä tulipaloa.
- hupiveneilijä
6kg neste ja 2kg jauhe
- että_näin
Sammuttimia on myös 4kg, selvästi 6kg:tä kätevämpi, mutta 2kg:tä riittoisampi
- Pöördis
Salgromilta löytyy sellainen pieni konetilan automaattisammutin. Jotain aerosolia siinä on sammutusaineena.
- TakuullaSammuu
1.5 litraa 95% spiritus fortis.
- Rajantiedotteita
Rajavartiolaitoksen tiedote 10.06.2017 16.33
Venepalo Inkoossa
Rajavartiolaitoksen alainen Suomenlahden merivartiosto sai tiedon 10.6.2017 klo 12:13 venepalosta Inkoon edustalla. Paikalle hälytettiin päivystävä meripelastushelikopteri sekä Porkkalan ja Tammisaaren tukikohdista partioveneet.
Yksin liikkeellä olleen miehen nopeakulkuinen matkavene syttyi tuleen ajossa Inkoon Skämmön lähistöllä. Vene oli varusteltu kolmella sammuttimella ja konehuoneessa oleva palo saatiin miehen toimesta kahdella sammuttimella sammumaan. Paikalle tuli ensimmäisenä sivullinen venekunta, joka varmisti henkilön turvallisuuden ja hetken päästä merivartioston yksiköt. Henkilö ei tarvinnut lääkintätoimen hoitoa ja vene hinattiin suojasatamaan.
"Läheltä piti" tilanne osoittaa kiistatta sammuttimien tärkeyden veneilyssä. - Seppomartti
Tähän ketjuun lisäyksenä venepalohavainto. Joulukuun 2016 puolivälissä paloi St. LUCIALLA laiturissa ruitsalainen Swan 76. Syttyi ilmeisesti keulapiikin ilmastointilaotteesta. Katselin paloa yli puoli tuntia viereisestä laiturista. Muovivene ei syttynyt räjähdysmäisesti, kuten yo teksteistä voisi luulla. Se savusi runsaasti ja koko sisusta hiiltyi mustaksi. Sammui aikanaan vesiruiskutuksella. Vaahtoha tai pulvereita ei ilmeisesti käytettu vaan laituritieson mukaan 40 tonnia vettä. Lasikuitukuori ei juurkaan kärsinyt.
Polttoainepalo ja kaasupalo ovat varmaan nopeita katastrofeja ja kaasun tulon sulkeminen alkusammutuksen oleellinen osa.
Kuuman sprii - tai petrolikeittimen tankkaus ei ole räjähtävä maamiina, kuten yllä väitetään. Avoimet astiat räjähtävät huonosti. Syntyy kaasuuntunresta polttoaineesta sininen liekin humahdus. Palaa tukka ja kulmakarvat mutta vene ei syty, karvat kasvaa takaisin ja vakuutuskorvaus jää saamatta. - magneett1
Suosittelen vaahtosammutinta, jos sitä ei tarvita kovin kylmillä ilmoilla koska se jäätyy. Vaahdon etuna on se, että se on helppo siivota eikä tuhoa sähkölaiteita kuten jauhe. Jos pitää toimia pakkasella, niin jauhe on ainoa sopiva.
Co2 sammutin on huono koska hapettomassa tilassa ei elä ihminenkään. Sen käyttäminen rungon sisällä voi viedä oman hengenkin.
Moottoritilaan suosittelen sammutinkranaattijärjestelmää http://www.pyrogen.com/Pyroleaflet.pdf
Silloin pitää kuitenkin sammuttaa moottori ennen laukaisua. Aine menee nimittäin muuten hukkaan imusarjaan ja koneen läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663