Yamaha 2HV

Huoltoon

Moi,

Viime kesänä hankittu moottori pitäisi saada huolletuksi. Onko suosituksia loistavan hinta/laatu suhteen omaavista huoltoliikkeistä Helsingin seudulta?

Kiitti,
M

7

2585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-stroke

      Jos kyseessä on 2T-vispilä, niin unohda huoltoliikkeet. Ainoa hoito mitä se tarvitsee on peräöljyjen vaihto.

      Jos laiminlyöt peräöljyn vuosittaisen vaihdon, voi kulmavaihde rikkoontua jo alle 15 vuoden käytöllä. Jos jaksat vaihdella öljyjä edes joka toinen vuosi, niin kestoikä kaksinkertaistuu.

      Pikku tippa öljyä liikkuviin niveliin ja vaijereihin vuosittain pitää ne vetreänä vuosikymmeniä.

      Kauden viimeinen moottorin sammutus kannattaisi tehdä uittamalla kaasuttimen kurkusta niin paljon öljyä sisään, että kone sammahtaa. Tällä estetään alakerran laakereiden mahdolliset korroosiovauriot.

      Tulppa pitää tietenkin vaihtaa jos esiintyy sytytysongelmia. Normaalikäytössä tulpan ikä on kuitenkin useita vuosia. Jos tulpan viitsii ongelmien sattuessa putsata ja säätää kärkivälin 5 vuoden välein, kestää sekin 15 vuotta. Toki mukana kannattaa pitää varatulppaa.

      • Four stroke

        Miten on, jos on kaksi tahtia enemmän?


      • Huoltoon

        Moro,

        Onko tarvetta säätää kaasaria tehtaan jäljiltä? Jotenkin tuntuu, että seokset on väännetty aika rikkaalle tehtaalla. Esim. rikastinta ei voi käyttää missään olosuhteissa, koska välittömästi kone hyytyy. Siis nollakeleilläkin lähtee ilman ryyppyä viimeistään toisella.

        Samoin esiintyy puutumista ajossa, eli kone meinaa sammua. Toki konetta käytetään pääasiassa uisteluun, mutta siksi juuri hommasin tuon 2hv version, jotta kävisi hienosti myös pienillä kierroksilla. Nelari suljettiin pois kuvioista painon takia.

        Onko siis urbaania legendaa, että tehtaalla jätetään seokset rikkaalle niinkuin sisäänajoa varten? Saako niitä itse säädettyä kohdilleen. Manuskassa kehoitetaan ystävällisesti ottamaan yhteyttä lähimpään huoltoliikkeeseen...

        Kiitos!


      • Adjust
        Huoltoon kirjoitti:

        Moro,

        Onko tarvetta säätää kaasaria tehtaan jäljiltä? Jotenkin tuntuu, että seokset on väännetty aika rikkaalle tehtaalla. Esim. rikastinta ei voi käyttää missään olosuhteissa, koska välittömästi kone hyytyy. Siis nollakeleilläkin lähtee ilman ryyppyä viimeistään toisella.

        Samoin esiintyy puutumista ajossa, eli kone meinaa sammua. Toki konetta käytetään pääasiassa uisteluun, mutta siksi juuri hommasin tuon 2hv version, jotta kävisi hienosti myös pienillä kierroksilla. Nelari suljettiin pois kuvioista painon takia.

        Onko siis urbaania legendaa, että tehtaalla jätetään seokset rikkaalle niinkuin sisäänajoa varten? Saako niitä itse säädettyä kohdilleen. Manuskassa kehoitetaan ystävällisesti ottamaan yhteyttä lähimpään huoltoliikkeeseen...

        Kiitos!

        Kyllä sieltä kaasarista pitäis tyhjäkäynnin seosruuvi löytyä. Haet sillä kuumalla koneella parhaat kierrokset antavan asennon (siis tyhjäkäynnillä) ja sitten pikkusen auki suuntaan niin se on siinä.


      • details

        Tuo esitetty huolto-ohjelma vaikutti hieman kevyeltä. Onko 2T moottorissa muita huoltoa vaativia kohteita?


    • Anonyymi

      Elä vie turhaan huoltoon, jos siipipyörä vasta vaihdettu. Tulpat, peräöljyt ok nii kovaa ajoa. Viimeinen tankki ennen talvisäilytystä valmiilla 2t pienkonebensalla.

      • Anonyymi

        Kun tätä melkein 20 vuoden takaista huoltokysymystä nyt on taas kommentoitu, niin en malta olla lisäämättä omaa kommenttiani.

        Jos valmis tarkoittaa valmiina ostettavaa 2-T pienkonebensaa, niin se on tarkoitettu muille koneille esim ruohotrimmereille, ei vesijäähdytteisille perämoottoreille. Bensa olisi syytä sekoittaa itse puhtaasta öljyttömästä 4-T pienkonebensasta lisäämällä siihen tarvittava määrä TC-W3 öljyä, joka on tarkoitettu 2-T perämoottoreille. Eikä olisi pahitteeksi jos sitä käyttäisi jatkuvasti, bensapäästöt vesiin ovat pienkonebensalla vähemmän myrkyllisiä, tuskin kukaan menee konkurssiin pariheppaisen kulutuksella vaikka pienkonebensa on muita bensoja kalliimpaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe