Olen harkinnut työttömyyteen kyllästyneenä lähteä opiskelemaan aikuiskoulutuksena siivousalalle.
Työ kokemusta on terveyskeskuksen siivouksesta
ja tykkäsin ihan olla mutta osastohommat (eli potilaiden hoivaaminen) ei ollut minun juttuni.
Haluaisin tietää onko pakko mennä harjoitteluun sairaalaan ja tarkoittaako laitoshuoltajan tutkinto sitä että pystyy menemään esim. Kauppa, toimisto tai hotellisiivouksia tekemään vai onko se toimitilahuoltajan hommaa?
Laitoshuoltaja vai toimitilahuoltaja?
6
1453
Vastaukset
- Aqua-_-
Työpaikoilla sekä laitoshuoltaja-ja toimitilahuoltajan tutkinnon suorittaneet tekevät samaa työtä. Laitoshuoltaja nimike on käytössä sairaala/terveyskeskus-maailmassa mutta joissain kunnissa/kaupungeissa kuten Espoon ja vantaan kaupungeilla myös koulusiivousta tekevän henkilön nimike on laitoshuoltaja. Tutkintoa ajatellen tutkintojen arvioinnissa on eroja laitoshuoltajalla on joko hyväksytty/hylätty kun taas toimitilahuoltaja (1-5)
Kumpaakaan tutkintoa ei ole välttämätön suorittaa
sairaala ympäristössä vaan yhtä hyvin esim: porrassiivous, koulusiivous,uimahallisiivous jne. ympäristöissä.- sivuilija
kuuluu pakollisena harjoittelu myös sairaalaympäristössä toimitilahuoltajallakin.
- Derkk
sivuilija kirjoitti:
kuuluu pakollisena harjoittelu myös sairaalaympäristössä toimitilahuoltajallakin.
Ei ole pakollinen, jos työkohde ei ole hoivalaitos.
Valinnaisia on yhteensä 3 ja niistä on pakko valita kaksi
Siivouspalveluyrityksessä toimiminen
Siivouspalvelut erityiskohteessa
Asiakkaan kohtaaminen = sairaalaympyröissä
- on perustutkinto
käsittääkseni kestää 3v, mutta aikuisena sinun pitäisi päästä suoraan laitoshuoltajalinjalle, joka on kait yhäkin se 10 kk, ja se on ammattitutkinto.
Eli iso on ero.- :) '
Se riippuu työkokemuksen määrästä siivousalalta.
Laitoshuoltajan ammattitutkinnon soveltuu henkilölle jolla on vähintään 3 vuotta työkokemusta siivousalalta. Toivotaan myös perustietoja nykyaikaisesta siivoustyöstä.
Toimitilahuoltajan tutkinnon voi suorittaa alalle työllistymisestä kiinnostunut henkilö, riippumatta onko pitkää työhistoriaa vai ei puhdistuspalvelualalta.
Aikuiskoulutuksenahan ei tämä toimitilahuoltajan tutkintokaan kestä nyt ihan kolmea vuotta, kun ei ole niitä yleissivistäviä aineita mitä olisi nuorten-tutkinnossa jos hakee ammattioppilaitokseen toimitilahuoltajan linjalle.
Lisäksi varmasti kummassakin tutkinnossa
Riippuu siitäkin millä tahdilla haluat suorittaa tutkinnon näyttöjähän ei ole pakko suorittaa yhteen soittoon kaikkia vaan hitaamminkin voi edetä.
Kummastakin tutkinnosta voi suorittaa koko tutkinnon tai vaikka jonkun tietyn osan, osatutkintona.
- ammattitutkinto
pakolliset:siivouspalvelujen tuottaminen ja perussiivouspalvelut lisäksi 3 valinnaista ja vaihtoehtoja mm.ateriapalvelut,aula- ja kokouspalv.,viherkasvien huolto ja asiakastilojen viihtyisyydestä huolehtiminen,tekstiilien huoltopalv.,kielitaito palvelutilanteessa,välinehuolto,yrittäjyys,erityiskohteet,hoivapalvelut.Itse en ollut sairaalassa harjoittelussa koska en ottanut tuota välinehuoltoa ja hoivapalveluita.Toimitilahuoltaja=perustutkinto ja laitoshuoltaja=ammattitutkinto ja molemmilla voi työskennellä kauppa,tsto ja hotellit eikä aina vaadita edes koulutusta näihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911661
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1831254Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799