Hormoonikorvaus hoidon lopettaminen

Minulla alkoi vaihdevuodet jo 42v. ja olen siitä asti eli 5 v. käyttänyt estrogeeni ja keltarauhashormooni valmistetta mutta rintasyäpä vaaran takia haluisin lopettaa. Olen normaalipainoinen, hyvin säilynyt ja liikuntaa aktiivisesti harrastava nainen. Mutta mitä siitä seuraa jos sen lopettaa, mitä oireita tulee? Alkaako limakalvot ja iho kuivumaan jne.? Tietääkö joku neuvoa. Onko kukaan käyttänyt hormoonikorvaushoitoa kauemmin kuin viisi vuotta? Kiitos vastauksista.
42456
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Jouduin lopettamaan hormonipillerit keuhkoembolian takia. Kuumat aallot hiukan lisääntyivät, mutta eivät pahasti. Olen käyttänyt Vagifem-emätintabletteja. Alapään limakalvot ovat suunnilleen samassa kunnossa kuin hormonikorvaushoidon aikanakin.

Äänestä

kokemuksia, mutta itselläni korvaushoidon lopetus ei tuonutkaan limakalvojen kuivumista - ei ainakaan kovin merkittävää. Ihoni on ollut kuivahko aina ja ikäni olen käyttänyt kosteusvoiteita. Käytin hormonihoitoa vain kaksi vuotta ja päätin lopettaa, koska pelotti rintasyöpäriski. Nyt lopetuksesta on kuutisen vuotta ja ikäkin liki 60v. Olen hyvässä kunnossa. Hiljattain luin jostain (olikohan Ilta-Sanomien sähkeuutisissa?), että USA:ssa on rintasyöpä vähentynyt merkittävästi, kun naiset ovat vähentäneet hormonikorvaushoitoa.Tsemppiä!

Äänestä

Mitäs jos käyttäisit pelkkää estrogeenia?

Äänestä

Itse päätin lopettaa korvaushoidon kun täytän sen maagisen kuuskymppisen. Mitä tapahtuikaan kaikki oireet palasivat kahta kauheempina.

Periksi en anna ja nyt taitaa helpottaa. Hankin arsenaalin luonteistuotteita ja siivosin ruokavaliotani. Jotenkin on jopa parempi olo kun estrogeelin aikana. Turvotus on hävinnyt eikä ihokaan mitenkään ole alkanut kuivua. Kun vielä saan hikoilua kuriin ja yöunet kohdalleen niin kyllä ilman hormooneja on normaalimpi olo.

Ja se rintasyövän pelko on poissa.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Kuka osaa neuvoa? kirjoitti:

Minulla alkoi vaihdevuodet jo 42v. ja olen siitä asti eli 5 v. käyttänyt estrogeeni ja keltarauhashormooni valmistetta mutta rintasyäpä vaaran takia haluisin lopettaa. Olen normaalipainoinen, hyvin säilynyt ja liikuntaa aktiivisesti harrastava nainen. Mutta mitä siitä seuraa jos sen lopettaa, mitä oireita tulee? Alkaako limakalvot ja iho kuivumaan jne.? Tietääkö joku neuvoa. Onko kukaan käyttänyt hormoonikorvaushoitoa kauemmin kuin viisi vuotta? Kiitos vastauksista.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu