sellaista asiaa lähdin kyselemään että mitä riista eläimiä saa ampua haulikon täyteisellä ?? sopivatko nämä esim ketun haaskalta kyttäykseen ?? kiitos jo etu käteen asiallisista vastauksista ..
haulikon täyteinen
17
14310
Vastaukset
- Peedro
Tosiaan ei kannata käyttää ainakaan ketun kyttääjän , ovat hieman epätarkkoja yleensä ,
metsällä kannattaa olla aina pari vyössä , sillä voi ruilauttaa nallea , jollei haluta painiskella.
Sutta kait saa sillä ampua ja jotain kauriita jne. - ei saa
ampua täyteisellä. muita siis saa.
- Erikoista..
Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.
- saa ampua
Erikoista.. kirjoitti:
Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.
karhua vaikka millä. Haulipanoksella, pistoolilla tai millä vaan kykenee. Sitähän tuo aikasempi vastaaja tarkoitti. Eri asia on ehtiikö sinne haulikon piippuun vaihtaa tayteisen, jos äkäisen karhun tassuille erehtyy astumaan. Kyllä se haulipanoskin muutaman metrin päästä ammuttuna vaikuttaa, mutta vaikuttaako mikään riittävästi. Kiväärillä pitäisi päästä ampumaan kaularanka poikki.
saa ampua kirjoitti:
karhua vaikka millä. Haulipanoksella, pistoolilla tai millä vaan kykenee. Sitähän tuo aikasempi vastaaja tarkoitti. Eri asia on ehtiikö sinne haulikon piippuun vaihtaa tayteisen, jos äkäisen karhun tassuille erehtyy astumaan. Kyllä se haulipanoskin muutaman metrin päästä ammuttuna vaikuttaa, mutta vaikuttaako mikään riittävästi. Kiväärillä pitäisi päästä ampumaan kaularanka poikki.
Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...
- mie.
Erikoista.. kirjoitti:
Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.
ehkä olisi hiukan rukkaamista metsästyslainsäädännössä....
- mie.
k0rh0nen kirjoitti:
Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...
alle 10 metrin matkalta haulikko on varmasti vähintään yhtä tehokas 308 kivääri.
Ammutaan sitten hauleilla tai täyteisellä. mie. kirjoitti:
ehkä olisi hiukan rukkaamista metsästyslainsäädännössä....
Näihin suomalaisiin taimikoissa tms. risukoissa tapahtuviin hirvijahteihin haulikon täyteinen olisi enemmän kuin omiaan.
Uuden hirvikokeen ampuminen täyteisillä tosin ei onnistu kuin asiaan perehtyneiltä, mikä taas on hyvä asia.- äkkipötkö
k0rh0nen kirjoitti:
Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...
kyllä päälle syöksyvä karhu on helpompi pysäytää haulikon haulipatruunalla kuin täyteisellä. ja ei sen panoksen tarvi olla kuin savikiekkopanos jos 10m matkalta ampuu naamaan
- sssdvs
k0rh0nen kirjoitti:
Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...
Kyllä siinä otso pysähtyy takuu varmasti jos nokille tätäyttää haulikolla kymmenestä metristä! se on kuitenki melkonen tärsky normaali (36g) hauleja kun tulee yli 300m/s päähän. Kun ajatellaan sitä että karhulta saa tajun pois miehinen mies kirvesnatalla! Ja olenpa kuullut ja varmaa tietoakin on että kirves hamaralla tms. Astalolla on monelta metsän kuninkaalta henki viety, eläinten kuningas nimeltä ihminen, toimesta.
- Täyteinen
k0rh0nen kirjoitti:
Näihin suomalaisiin taimikoissa tms. risukoissa tapahtuviin hirvijahteihin haulikon täyteinen olisi enemmän kuin omiaan.
Uuden hirvikokeen ampuminen täyteisillä tosin ei onnistu kuin asiaan perehtyneiltä, mikä taas on hyvä asia.hyvä risukoissa.Toisin kuin yleensä luullaan on täyteinen yllättävän herkkä muuttamaan suuntaansa osuessaan risuun vaikka olisi ammuttu rihlatulla piipulla.Tätä on testattu joskus muistaakseni Ase&Erä lehden toimesta,artikkelia en tosin löytänyt vaikka kuinka pengoin.Olisi kellään parempaa tietoa???
- buci
oisin kyselly semmoista et jos karhua ampuu 5 m semmoisilla haulilatauksella jossa 15 8.38 kokoista haulia nii tipuukko se karhu?
- gth
no totta vitussa tippuu kun tippuu 22kaliperisellaki riippuu mihkä ammut
- buci
gth kirjoitti:
no totta vitussa tippuu kun tippuu 22kaliperisellaki riippuu mihkä ammut
no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta
- buci
buci kirjoitti:
no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta
kumpi muuten on tehokaampi täytinen berneke 39gm vai 15 kertaa 8.38 haulilataus?
- thgjhy
buci kirjoitti:
no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta
ei se koko pää luuta ole kyllä siel on kohta mikä on heikko
- kosovopoika
thgjhy kirjoitti:
ei se koko pää luuta ole kyllä siel on kohta mikä on heikko
no missä on sit se heikko kohta mä ainakin ampuisin keskelle päätää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381401
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402