haulikon täyteinen

mehtä miekkonen

sellaista asiaa lähdin kyselemään että mitä riista eläimiä saa ampua haulikon täyteisellä ?? sopivatko nämä esim ketun haaskalta kyttäykseen ?? kiitos jo etu käteen asiallisista vastauksista ..

17

14310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peedro

      Tosiaan ei kannata käyttää ainakaan ketun kyttääjän , ovat hieman epätarkkoja yleensä ,
      metsällä kannattaa olla aina pari vyössä , sillä voi ruilauttaa nallea , jollei haluta painiskella.
      Sutta kait saa sillä ampua ja jotain kauriita jne.

    • ei saa

      ampua täyteisellä. muita siis saa.

      • Erikoista..

        Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.


      • saa ampua
        Erikoista.. kirjoitti:

        Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.

        karhua vaikka millä. Haulipanoksella, pistoolilla tai millä vaan kykenee. Sitähän tuo aikasempi vastaaja tarkoitti. Eri asia on ehtiikö sinne haulikon piippuun vaihtaa tayteisen, jos äkäisen karhun tassuille erehtyy astumaan. Kyllä se haulipanoskin muutaman metrin päästä ammuttuna vaikuttaa, mutta vaikuttaako mikään riittävästi. Kiväärillä pitäisi päästä ampumaan kaularanka poikki.


      • saa ampua kirjoitti:

        karhua vaikka millä. Haulipanoksella, pistoolilla tai millä vaan kykenee. Sitähän tuo aikasempi vastaaja tarkoitti. Eri asia on ehtiikö sinne haulikon piippuun vaihtaa tayteisen, jos äkäisen karhun tassuille erehtyy astumaan. Kyllä se haulipanoskin muutaman metrin päästä ammuttuna vaikuttaa, mutta vaikuttaako mikään riittävästi. Kiväärillä pitäisi päästä ampumaan kaularanka poikki.

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...


      • mie.
        Erikoista.. kirjoitti:

        Kaikkea muuta saa ampua, paitsi niitä riistaeläimiä, mitä varten ne on tarkoitettu.

        ehkä olisi hiukan rukkaamista metsästyslainsäädännössä....


      • mie.
        k0rh0nen kirjoitti:

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...

        alle 10 metrin matkalta haulikko on varmasti vähintään yhtä tehokas 308 kivääri.
        Ammutaan sitten hauleilla tai täyteisellä.


      • mie. kirjoitti:

        ehkä olisi hiukan rukkaamista metsästyslainsäädännössä....

        Näihin suomalaisiin taimikoissa tms. risukoissa tapahtuviin hirvijahteihin haulikon täyteinen olisi enemmän kuin omiaan.

        Uuden hirvikokeen ampuminen täyteisillä tosin ei onnistu kuin asiaan perehtyneiltä, mikä taas on hyvä asia.


      • äkkipötkö
        k0rh0nen kirjoitti:

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...

        kyllä päälle syöksyvä karhu on helpompi pysäytää haulikon haulipatruunalla kuin täyteisellä. ja ei sen panoksen tarvi olla kuin savikiekkopanos jos 10m matkalta ampuu naamaan


      • sssdvs
        k0rh0nen kirjoitti:

        Alle 10 metrin karhua tarkasti päin näköä haulikolla ammuttu laukaus kyllä pysäyttää otson paremmin kuin kivääri. Oletan tietysti, että piipussa on esim metson ampumiseen soveltuva patruuna...

        Kyllä siinä otso pysähtyy takuu varmasti jos nokille tätäyttää haulikolla kymmenestä metristä! se on kuitenki melkonen tärsky normaali (36g) hauleja kun tulee yli 300m/s päähän. Kun ajatellaan sitä että karhulta saa tajun pois miehinen mies kirvesnatalla! Ja olenpa kuullut ja varmaa tietoakin on että kirves hamaralla tms. Astalolla on monelta metsän kuninkaalta henki viety, eläinten kuningas nimeltä ihminen, toimesta.


      • Täyteinen
        k0rh0nen kirjoitti:

        Näihin suomalaisiin taimikoissa tms. risukoissa tapahtuviin hirvijahteihin haulikon täyteinen olisi enemmän kuin omiaan.

        Uuden hirvikokeen ampuminen täyteisillä tosin ei onnistu kuin asiaan perehtyneiltä, mikä taas on hyvä asia.

        hyvä risukoissa.Toisin kuin yleensä luullaan on täyteinen yllättävän herkkä muuttamaan suuntaansa osuessaan risuun vaikka olisi ammuttu rihlatulla piipulla.Tätä on testattu joskus muistaakseni Ase&Erä lehden toimesta,artikkelia en tosin löytänyt vaikka kuinka pengoin.Olisi kellään parempaa tietoa???


    • buci

      oisin kyselly semmoista et jos karhua ampuu 5 m semmoisilla haulilatauksella jossa 15 8.38 kokoista haulia nii tipuukko se karhu?

      • gth

        no totta vitussa tippuu kun tippuu 22kaliperisellaki riippuu mihkä ammut


      • buci
        gth kirjoitti:

        no totta vitussa tippuu kun tippuu 22kaliperisellaki riippuu mihkä ammut

        no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta


      • buci
        buci kirjoitti:

        no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta

        kumpi muuten on tehokaampi täytinen berneke 39gm vai 15 kertaa 8.38 haulilataus?


      • thgjhy
        buci kirjoitti:

        no hyvänyt ei tarvii miettiä et tehoako. jos tulee päälle nii ainakin voi puolustautua ampuu päähän vaan. mut ihme miten se tippuu 22kalipeisella koska sillä on aika kova se pää ku siellä on luuta

        ei se koko pää luuta ole kyllä siel on kohta mikä on heikko


      • kosovopoika
        thgjhy kirjoitti:

        ei se koko pää luuta ole kyllä siel on kohta mikä on heikko

        no missä on sit se heikko kohta mä ainakin ampuisin keskelle päätää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe