2) Esters
All jet engines are lubricated with synthetic esters, and have been for 50 years, but these expensive fluids only started to appear in petrol engine oils about 20 years ago. Thanks to their aviation origins, the types suitable for lubricants (esters also appear in perfumes; they are different!) work well from -50º C to 200º C, and they have a useful extra trick. Due to their structure, ester molecules are 'polar'; they stick to metal surfaces using electrostatic forces. This means that a protective layer is there at all times, even during that crucial start-up period. This helps to protect cams, gears, piston rings and valve train components, where lubrication is 'boundary' rather than 'hydrodynamic', i.e. a very thin non pressure-fed film has to hold the surfaces apart. Even crank bearings benefit at starts, stops, or when extreme shock loads upset the hydrodynamic film. (Are you listening, all you rally drivers and off-road fanatics?)
3) Synthetic Hydrocarbons or PAO's (Poly Alpha Olefins)
These are, in effect, very precisely made equivalents to the most desirable mineral oil molecules. As with esters, they work very well at low temperatures, and equally well when the heat is on, if protected by anti-oxidants. The difference is, they are inert, and not polar. In fact, on their own they are hopeless 'boundary' lubricants, with less load carrying ability than mineral oil. They depend entirely on the correct chemical enhancements.
In fact PAOs work best in combination with esters. The esters assist load carrying, reduce friction, and cut down seal drag and wear, whilst the PAOs act as solvents for the multigrade polymers and a large assortment of special compounds that act as dispersants, detergents, anti-wear and anti-oxidant agents, and foam suppressants. Both are very good at resisting high-temperature evaporation, and the esters in particular will never carbonise in turbo bearings even when provoked by anti-lag systems.
Motulilla on joitakin esteri öljyjä (ainakin osittain esterisekoituksia)
kaikki Red Line öljyt on 100% esteripohjaisia
Silkolene tekee joitakin esteriöljyjä
onkohan muita?
esteripohjaiset öljyt
6
3483
Vastaukset
- Jamppa1
on varmaan monellakin merkillä. Niistä ei vaan aina huudella. Ainakin Castrolin Magnatec on PAO/esterisekoitus. Motul on tehnyt yli 30 vuotta esteriöljyjä ja on sillä alalla käsite.
- kamaa
parasta kait on jo ei ole huonommalla PAO pohjalla jatkettua.
Motulilta löysin esteripohjaisena vain MP ja kelkkaöljyjä.
Ei taija muita löytyä kun
Red Line 5W30 Motor Oil
ja Red Line 5W40 Extreme-Street Performance Motor Oil
jotka on sopivia viskositeetiltaan autoon ympäri vuoden.
nuissahan on vielä bonuksena luokkaa parempi filminlujuus verrattuna PAO öljyihin.
eli vaikka öljy on juoksevuudeltaan 5W30 niin laakereissa öljyfilmi on paksumpi kuin 10W40 pao öljyssä.
Silkoleneltä löytys puhtaana esteripohjaisena tämä, mutta eipä tuota normaaliautoon kannata panna kun on niin paksua.
Silkolene Pro R 15W-50
Ester synthetic oil for all race engines including turbocharged.
Pro R 15W-50 is an ester synthetic lubricant with advanced friction reduction chemistry developed to provide outstanding protection for performance and competition engines, both normally aspirated and turbocharged. Highly stressed power units running lead free, low lead or conventional fuels benefit from the extra protection of Pro R 15W-50.
SAE 15W/50 API SF,SG, SH & SJ. - technical data sheet - Jamppa1
kamaa kirjoitti:
parasta kait on jo ei ole huonommalla PAO pohjalla jatkettua.
Motulilta löysin esteripohjaisena vain MP ja kelkkaöljyjä.
Ei taija muita löytyä kun
Red Line 5W30 Motor Oil
ja Red Line 5W40 Extreme-Street Performance Motor Oil
jotka on sopivia viskositeetiltaan autoon ympäri vuoden.
nuissahan on vielä bonuksena luokkaa parempi filminlujuus verrattuna PAO öljyihin.
eli vaikka öljy on juoksevuudeltaan 5W30 niin laakereissa öljyfilmi on paksumpi kuin 10W40 pao öljyssä.
Silkoleneltä löytys puhtaana esteripohjaisena tämä, mutta eipä tuota normaaliautoon kannata panna kun on niin paksua.
Silkolene Pro R 15W-50
Ester synthetic oil for all race engines including turbocharged.
Pro R 15W-50 is an ester synthetic lubricant with advanced friction reduction chemistry developed to provide outstanding protection for performance and competition engines, both normally aspirated and turbocharged. Highly stressed power units running lead free, low lead or conventional fuels benefit from the extra protection of Pro R 15W-50.
SAE 15W/50 API SF,SG, SH & SJ. - technical data sheetMotulilla on autoihinkin esteriöljyjä, sehän on niiden tavaramerkki ollut jo vuosikymmeniä. Montaa tyyppiä löytyy, itsekin olen niitä käyttänyt.
- Motonomi
kamaa kirjoitti:
parasta kait on jo ei ole huonommalla PAO pohjalla jatkettua.
Motulilta löysin esteripohjaisena vain MP ja kelkkaöljyjä.
Ei taija muita löytyä kun
Red Line 5W30 Motor Oil
ja Red Line 5W40 Extreme-Street Performance Motor Oil
jotka on sopivia viskositeetiltaan autoon ympäri vuoden.
nuissahan on vielä bonuksena luokkaa parempi filminlujuus verrattuna PAO öljyihin.
eli vaikka öljy on juoksevuudeltaan 5W30 niin laakereissa öljyfilmi on paksumpi kuin 10W40 pao öljyssä.
Silkoleneltä löytys puhtaana esteripohjaisena tämä, mutta eipä tuota normaaliautoon kannata panna kun on niin paksua.
Silkolene Pro R 15W-50
Ester synthetic oil for all race engines including turbocharged.
Pro R 15W-50 is an ester synthetic lubricant with advanced friction reduction chemistry developed to provide outstanding protection for performance and competition engines, both normally aspirated and turbocharged. Highly stressed power units running lead free, low lead or conventional fuels benefit from the extra protection of Pro R 15W-50.
SAE 15W/50 API SF,SG, SH & SJ. - technical data sheetSilkoleneltä löytyy myös Pro S 5W-40 joka on esteriöljy. Hyvin on ainakin turbo Volvossa pelittänyt ja pysyy kuumalla kelillä paksumpana kuin esim. 10W-40 puolisynteettiset. Kestää hyvin ainakin Etelä-Suomen pakkaset. Saa maahantuojalta Espoosta.
Ekalla öljynvaihdolla liotti hyvin Mobil 1:en jäljiltä olleet töhnät koneesta. Joutui vaihtamaan uudestaan parin tuhannen kilsan jälkeen kun mustui nopeasti. Nyt on yli 6000 km ajettu ja on vielä öljyn näköistä. Haittapuolena on hinta, 75 euroa viiden litran pänikkä.
- solex
löytyy esim. http://www.millersoils.net/index2.html
artikkelista "Reassuringly expensive" (from June issue of "Race Engine Technology").
Ei kaikki ole ihan yksiselitteistä paremmuudesta, kun noita moottoreitakin oin valmistettu jo yli 100 vuotta ja niiden käyttäkiä on muutama sata miljoonaa erilaista. - ????
Miksi esteri voittaa PAO pohjaisen öljyn,yaidan olla tyhmä kun en tajuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057