kuulutan muita lk.havan omistajia.Olisi kiva tietää kuinka monta meitä on,ja onko jotain sairauksia tms.
Mulla 2-vuotias soopeli lk.havanese,aika veijari olemukseltaan
lyhytkarvainen havaneesi
13
5152
Vastaukset
- rotumääritelmä!
toivottavasti ei ole muita lyhytkarvaisten omistajia! Sinun koirallasihan on vakavia virheitä ulkomuodossaan, ettei se olisi kuitenkin sekarotuinen?
Soopeli ei ole rotumääritelmän mukaan sallittu väri, eikä lyhytkarvaista havannaa ole OLEMASSAKAAN!
Havannalaiset ry:n sivuilta rotumääritelmä (huom. viimeinen lause):
VAKAVAT VIRHEET: Rotutyypin puuttuminen.
Tylppä, suippo tai pituudeltaan kallon pituudesta poikkeava kuono-osa.
Ns. petolinnun silmät (keltaiset ja pistäväilmeiset), liian syvällä sijaitsevat tai ulkonevat silmät, vaaleat silmäluomien reunat.
Liian pitkä tai liian lyhyt runko.
Käyrät eturaajat (lähellä toisiaan olevat ranteet ja ulkokierteiset käpälät). Epämuodostuneet käpälät.
Suora tai asennoltaan rotumääritelmästä poikkeava häntä.
Karkea, niukka tai muotoiltu karvapeite, aikuisilla koirilla lyhyt karvapeite.- vähän mitä sanot
ennen kuin puhut. Tekstisi on ristiriidassa lainauksesi kanssa:
"eikä lyhytkarvaista havannaa ole OLEMASSAKAAN!"
"VAKAVAT VIRHEET:
Karkea, niukka tai muotoiltu karvapeite, aikuisilla koirilla lyhyt karvapeite."
Kai niitä silloin voi olla olemassa, jos ne kerran virheellisiksi luetaan. Se nyt vain ei ole hyväksytty ominaisuus, mutta saa kai sitä karvavirheellisenkin koiran omistaa yhtä hyvin kuin vaikka esim. värivirheellisen! Pointti on siinä, ettei niitä tule käyttää jalostukseen, mutta niistä voi kyllä saada ihan hyvän seurakoiran ja harrastuskaverin muihin lajeihin paitsi virallisiin näyttelyihin. Näyttelyt on ihan saakutan yliarvostettuja nykyään... - möxö
tiedän sen olevan vakava rotuvirhe.Niitä silti joskus syntyy.Kasvattaja on Ganesan-kenneli treelta ja he ovat ekoja jotka ovat tuoneet koiria ulkomailta.Omani vanhemmat ovat kummatkin esim sertejä
- havanes
Terve!
Tällä koiralla ei ole virheitä.!!!
Soopeli on luvallinen väri.
miksi sitten tuomarit eivät sano siihen mitään..??
Ja on lyhyt karvaisia havoja.Niitä syntyy
melko kaikilla kasvattajilla.
että käyppä katsomassa hava sivuilta
--> linkkejä --> suomalaisia kasvattajia
JA KÄY KAIKKI LÄPI NIIN OSUT LYHYT KARVAISIIN KOIRIIN.!!
tiedän koska tunnen sellaisia kasvattajia. - möxö
havanes kirjoitti:
Terve!
Tällä koiralla ei ole virheitä.!!!
Soopeli on luvallinen väri.
miksi sitten tuomarit eivät sano siihen mitään..??
Ja on lyhyt karvaisia havoja.Niitä syntyy
melko kaikilla kasvattajilla.
että käyppä katsomassa hava sivuilta
--> linkkejä --> suomalaisia kasvattajia
JA KÄY KAIKKI LÄPI NIIN OSUT LYHYT KARVAISIIN KOIRIIN.!!
tiedän koska tunnen sellaisia kasvattajia.että joku sentään tajuaa että tällaisia otuksia tulee
silloin tällöin.Olen jo vähän väsynyt puolustamaan
haukkuni olemassaoloa.Onneksi on olemassa rotutietoisia ihmisiä =)
- Ikiturso
Lyhytkarvaisia havannalaisia on varmaan aika nippu. Olisi kiva, jos kasvattajat rekisteröisivät ne lyhytkarvaisina, niin ei tarvitsisi lukumäärää arvella.
Ensimmäinen minua vastaan tullut lyhytkarvainen havanna on syntynyt tukevasti 1980-luvulla (sen isä oli samalla sen isoisä - ja tuo koira on varmaan yli 90% Suomessa rekisteröityjen havannalaiset sukutauluissa).
Lyhytkarvaisuus ei ole sairaus - lyhytkarvaisia koirarotuja on kymmeniä eikä ne ole sen sairaampia kuin pitkäkarvaisetkaan.
Havannalainenhan on rotuna mistä lienee noukituista pikkukoirista noin 40 vuotta sitten tehty. Ranskassa rekisteröivät jonkun Evästeen viime vuosikymmenellä ja se pomppii nykyisin usean "brindlen" sukupuussa kuin aidompi kuubalainen konsanaan.
Ja Kuubassakin keräsivät 1990-luvun alkupuolella kolmisenkymmentä kääpiökoiraa kasaan ja tekivät niistä rekisteröityjä havannalaisia - ja tulee niistäkin nättejä lyhytkarvaisia.
Siis oletettavasti lyhytkarvaiset havannat ovat ihan yhtä hauskoja & terveitä kuin pitempikarvaisetkin. Eivätkä sen eksoottisenpia sukutauluiltaankaan. Ainoastaan helppohoitoisempia. - havanese
Lisää lyhykarvaisten havannaisten omistajia löydät havanesefoorumista, rekistöröidy sinne :)
http://p1.foorumi.info/havanese/index.php- Joqhurtti
Mua alko kiinnostaa kyseinen ilmestys :) Ihastuin vähän aika sitten havanesejen luonteeseen, mutta turkin työllisyys sai luopumaan ajatuksesta omasta havannalaisesta. Onko vaikea saada ja eroaako luonne mitenkään pitkäkarvaisesta muunnoksesta??
- sarppi86
Joqhurtti kirjoitti:
Mua alko kiinnostaa kyseinen ilmestys :) Ihastuin vähän aika sitten havanesejen luonteeseen, mutta turkin työllisyys sai luopumaan ajatuksesta omasta havannalaisesta. Onko vaikea saada ja eroaako luonne mitenkään pitkäkarvaisesta muunnoksesta??
Meillä päin näitä lyhytkarvaisia sanotaan tikkukarvaisiksi, en tiedä kuka tuon nimen on keksinyt :)
Mutta siis itse olen elämässäni tainnut törmätä yhteen tuollaiseen tikkukarvaiseen havannalaiseen (vanhempani kasvattavat havannalaisia).. Eli suht harvoin noita mun käsittääkseni syntyy.
Voisin veikata että mitään suurempia luonne-eroja ei ole..
- nurkkar
Meidän havanaisella on kanssa kesäisin suht lyhyt karva kun kukaan muu kun minä ei halua harjata ja en itse voi kesäisin nii kauan harjata turkkia allergian vuoksi (siitepöly) niin on helpompaa pitää sitä kesät lyhkäsenä niin ei ole niin kuuma sillä ja itse ei tarvi harjauksessa pitää viiden minutiin välein taukoa
- ????
Miten pitkä lyhytkarvainen havannankoira on?
- silkkinenilluusio
Lyhytkarvainen havannankoira ei ole mikään rotu vaan geenivirheellinen havannankoira.
Itse omistan kaksi geenivirheetöntä havannankoiraa, nartun ja uroksen. - I LOVE DOGS
Aika moneen pentueeseen syntyy myös lyhytkarvaisia havannankoiria.Se on samaa rotua kuin pitkäkarvaisetkin,mutta vain lyhytkarvainen.Onnea koiran omistajalle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_232463Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.531743Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup111054Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu2951022- 259982
- 146893
- 56854
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.110759- 46745
Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua8728