Joka kolmas onnettomuuden aiheuttaja

kännissä!

"Alkoholiepäilyjen määrä on ennakkotietojen mukaan lisääntynyt viimevuotisesta. Tämän vuoden tammi-syyskuussa tutkijalautakunnat ovat arvioineet joka kolmannen onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan olleen humalassa."

www.liikenneturva.fi

Entä mihin Suomen liikenneturvallisuudessa panostetaan?
Kameratolppiin!

46

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • känniläisen

      ajamassa ylinopeutta ja punaisia päin sekä muutenkin holtittomasti, jopa naurettavan hitaasti ettei kärähtäisi!

      • ÄIJÄLÄ

        Kameratolppa ei voi tietää kuskista muuta, kuin että hän ajaa ylinopeutta. Alinopeudesta ne eivät piittaa, eikä piittaa tieliikenne lakikaan.

        En ole koskaan kuullut tai nähnyt, että alinopeudesta olisi ketään pysäytetty.

        Kuitenkin olisin sillä kannalla, että voitais säätää sellainen laki, että alinopeutta ajavien tulisi kiinnittää varoitustarra autoonsa, jossa lukisi, ajan alinopeutta.
        Olisiko siitä sitten mitään hyötyä kanssa-autoilijoille.
        Kuitenkin, minä tervehdin ilolla noita kameratolppia ja varmaan olen siksi omituinen otus teidän mielestänne.

        On ollut oikein mukavaa ne tieosuudet ajella, joilla on tämä talvinopeusrajoitus 80 km/h
        Meikämannekin on pystynyt ajamaan liikennevirran mukana melko hyvin, mutta eipä ne aja silti tunnontarkasti tasan 80, vaan yli senverran, ettei sakko vielä napsahda.

        Kameratolppahan on tarkka, se ei hyväksy ollenkaan ylitystä.
        Tässäpä se vika piilee, ettei poliisi vielä sakota pienestä nopeuden ylityksestä, mistä seuraa, että ohitellaan jatkuvasti, kun joku ajaa tarkasti 80.n vauhtia.

        Kävin tässä Kittilän levillä rentoutumassa. Mennnessä oli huonot ajokelit ja eilen tullessa melko hyvät, mutta ei koskaan talvis aikaan niin hyvät, etteikö nopeutta olisi tarvis pudottaa.

        Ihmettelin tuossa eilen, kun Kemin ja oulun välillä keskellä tietä oli noita liikenneympyröitöä, mutta rekat ajoivat niistä suoraan läpi.

        Ympyröissä ei ollut mitään esteitä, vaan rekat saattoi ajaa suoraan.

        Arveluni on, että liikenneympyrät oli tehty niin pieniksi, että rekat ei niissä mahdu kääntymään tai sitten on helpompi vaan ajaa lävitse.

        Vaaratilanteita ja läheltäpiti tapauksia sattui matkallani joitakin.

        Vältin hilkulla poron päälle ajon, sillä hämärässä oli vauhtia mulla vain 70 km/h ja poro juoksi vasemmalta.
        En voinut väistää vastapuolen kaistalle, kun sieltä tuli kans samaan aikaan auto.

        En voinut myöskään täysillä jarruttaa, kun oli se perässäroikkuja ja sen takana rekka roikkumassa.

        Ei minua pelottanut se poron päälle ajo, mutta se pelotti, että ne takana tulijat posauttaa perään.
        Oli äkkiä kaasutettava karkuun poron väistön jälkeen, kun näytti, että ne takantulijat tulee varmasti päälle.
        Kyllä oli paskamaista ajaa, kun kaikkialla oli vain mustaa ja pimeää.

        Enkä tietysti käsittänyt, miten toiset pystyy ajamaan satasen vauhtia, kun ympärillä on vain mustaa ja näkyvyys olematon.

        Minulla on kyllä turvallinen ja vankka auto, joka suojaa mahdollissisa törmäyksissä, mutta en silti halua tuudittautua autoni suorituskykyyn ja moniin hienoihin teknillisiin ominaisuuksiin, kuten luistonestoon.

        Moni silti luottaa autoonsa ja päästelee surutta, vaikka ihminen on edelleen se viimeinen lenkki pitämään autoa tienpäällä.

        Jos nopeutta on pahassa tilanteessa liikaa, siitä ei enää selviä edes nelipyöräohjaus tekniikalla.

        Kuskin on tajuttava se fysiikan laki, joka opetettiin minullle jo kansakoulussa joskus 1950 luvulla.
        Kohta alkaa se joululiikenne.
        Menen muutaman vuoden tauon jälkeen Autoliiton matkaan seuraamaan ja auttamaan joululiikenteessä vaikeuksiin joutuneita.
        On niin yksinäistä olla jouluna kotona, että kaipaa jotain jännitystä ja sitähän tienpäällä riittää. Joululiikenteestä selviää varmasti hengissä, kun lähtee sillä mielin matkaan, että aijon tulla ehjänä perille.

        Muistetaan ne tutut perusasiat, elikkä:

        - auto on huollettu
        - ei mitään kiirettä
        - pidetään ne turvavälit
        - ei ohitella
        - ei kaahailla
        - ei olla juovuksissa
        - on levätty tarpeeksi enen matkalle lähtöä
        - pidetään taukoja ja syödään kunnolla, pelkkä
        kahvi ja tupakka ei riitä piristeeksi alkuunkaan
        - Jos ajokeli luokitellaan huonoksi, pudotetaan
        ajonopeuksia silläkin uhalla, että muut alkaa
        näyttelemään sormimerkkejä, mikä taas kielii
        siitä, ettei kyseisillä sormenheristäjillä
        ole joulumieltä matkassa ollenkaan.


      • The Rat
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Kameratolppa ei voi tietää kuskista muuta, kuin että hän ajaa ylinopeutta. Alinopeudesta ne eivät piittaa, eikä piittaa tieliikenne lakikaan.

        En ole koskaan kuullut tai nähnyt, että alinopeudesta olisi ketään pysäytetty.

        Kuitenkin olisin sillä kannalla, että voitais säätää sellainen laki, että alinopeutta ajavien tulisi kiinnittää varoitustarra autoonsa, jossa lukisi, ajan alinopeutta.
        Olisiko siitä sitten mitään hyötyä kanssa-autoilijoille.
        Kuitenkin, minä tervehdin ilolla noita kameratolppia ja varmaan olen siksi omituinen otus teidän mielestänne.

        On ollut oikein mukavaa ne tieosuudet ajella, joilla on tämä talvinopeusrajoitus 80 km/h
        Meikämannekin on pystynyt ajamaan liikennevirran mukana melko hyvin, mutta eipä ne aja silti tunnontarkasti tasan 80, vaan yli senverran, ettei sakko vielä napsahda.

        Kameratolppahan on tarkka, se ei hyväksy ollenkaan ylitystä.
        Tässäpä se vika piilee, ettei poliisi vielä sakota pienestä nopeuden ylityksestä, mistä seuraa, että ohitellaan jatkuvasti, kun joku ajaa tarkasti 80.n vauhtia.

        Kävin tässä Kittilän levillä rentoutumassa. Mennnessä oli huonot ajokelit ja eilen tullessa melko hyvät, mutta ei koskaan talvis aikaan niin hyvät, etteikö nopeutta olisi tarvis pudottaa.

        Ihmettelin tuossa eilen, kun Kemin ja oulun välillä keskellä tietä oli noita liikenneympyröitöä, mutta rekat ajoivat niistä suoraan läpi.

        Ympyröissä ei ollut mitään esteitä, vaan rekat saattoi ajaa suoraan.

        Arveluni on, että liikenneympyrät oli tehty niin pieniksi, että rekat ei niissä mahdu kääntymään tai sitten on helpompi vaan ajaa lävitse.

        Vaaratilanteita ja läheltäpiti tapauksia sattui matkallani joitakin.

        Vältin hilkulla poron päälle ajon, sillä hämärässä oli vauhtia mulla vain 70 km/h ja poro juoksi vasemmalta.
        En voinut väistää vastapuolen kaistalle, kun sieltä tuli kans samaan aikaan auto.

        En voinut myöskään täysillä jarruttaa, kun oli se perässäroikkuja ja sen takana rekka roikkumassa.

        Ei minua pelottanut se poron päälle ajo, mutta se pelotti, että ne takana tulijat posauttaa perään.
        Oli äkkiä kaasutettava karkuun poron väistön jälkeen, kun näytti, että ne takantulijat tulee varmasti päälle.
        Kyllä oli paskamaista ajaa, kun kaikkialla oli vain mustaa ja pimeää.

        Enkä tietysti käsittänyt, miten toiset pystyy ajamaan satasen vauhtia, kun ympärillä on vain mustaa ja näkyvyys olematon.

        Minulla on kyllä turvallinen ja vankka auto, joka suojaa mahdollissisa törmäyksissä, mutta en silti halua tuudittautua autoni suorituskykyyn ja moniin hienoihin teknillisiin ominaisuuksiin, kuten luistonestoon.

        Moni silti luottaa autoonsa ja päästelee surutta, vaikka ihminen on edelleen se viimeinen lenkki pitämään autoa tienpäällä.

        Jos nopeutta on pahassa tilanteessa liikaa, siitä ei enää selviä edes nelipyöräohjaus tekniikalla.

        Kuskin on tajuttava se fysiikan laki, joka opetettiin minullle jo kansakoulussa joskus 1950 luvulla.
        Kohta alkaa se joululiikenne.
        Menen muutaman vuoden tauon jälkeen Autoliiton matkaan seuraamaan ja auttamaan joululiikenteessä vaikeuksiin joutuneita.
        On niin yksinäistä olla jouluna kotona, että kaipaa jotain jännitystä ja sitähän tienpäällä riittää. Joululiikenteestä selviää varmasti hengissä, kun lähtee sillä mielin matkaan, että aijon tulla ehjänä perille.

        Muistetaan ne tutut perusasiat, elikkä:

        - auto on huollettu
        - ei mitään kiirettä
        - pidetään ne turvavälit
        - ei ohitella
        - ei kaahailla
        - ei olla juovuksissa
        - on levätty tarpeeksi enen matkalle lähtöä
        - pidetään taukoja ja syödään kunnolla, pelkkä
        kahvi ja tupakka ei riitä piristeeksi alkuunkaan
        - Jos ajokeli luokitellaan huonoksi, pudotetaan
        ajonopeuksia silläkin uhalla, että muut alkaa
        näyttelemään sormimerkkejä, mikä taas kielii
        siitä, ettei kyseisillä sormenheristäjillä
        ole joulumieltä matkassa ollenkaan.

        Ei saa lain mukaan ajaa tarpeettoman hitaasti muuta liikennettä häiriten, tms.

        Auton tai kuskin kunto ei tuohon vaikuta, auto kun on katsastuskunnossa ja kuskikin ajokokeet suorittanut...

        Ja valitettavasti noista ei sakkoja saa.


      • ÄIJÄLÄ
        The Rat kirjoitti:

        Ei saa lain mukaan ajaa tarpeettoman hitaasti muuta liikennettä häiriten, tms.

        Auton tai kuskin kunto ei tuohon vaikuta, auto kun on katsastuskunnossa ja kuskikin ajokokeet suorittanut...

        Ja valitettavasti noista ei sakkoja saa.

        Mistä sen voi kukaan muu kuin ajaja itse tietää, onko hitammin ajo tarpeetonta.

        Hitaammin ajavilla kun riittää varmasti selityksiä, miksi ajaa hitaammin.
        Samoinhan ne ylinopudesta kiinni jääneetkin koittaa poliisille parhaaansa mukaan selittää, kuinka tärkeää oli ehtiä.

        Ja kuten sanoin, hitaammin ajavia ei juurikaan pysäytellä sen takia,ja kysytä, mistä johtuu, kun ajat noin hiljaa.
        Kyllä minä ymmärrän, että jos kesällä kuivalla moottoritiellä joku ajaa 50, niin se on jo turhan hidasta. Eikä kukaan varmaan näin teekkään.

        Kyllä ne on ne hitammin ajavat niitä, jotka huonojen ajo-olosuhtiden takia ajavat muuta liikennettä vähän hiljempa, koska se päävirtahan ei koskaan hiljennä, oli keli mikä hyvänsä.


      • The Rat
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Mistä sen voi kukaan muu kuin ajaja itse tietää, onko hitammin ajo tarpeetonta.

        Hitaammin ajavilla kun riittää varmasti selityksiä, miksi ajaa hitaammin.
        Samoinhan ne ylinopudesta kiinni jääneetkin koittaa poliisille parhaaansa mukaan selittää, kuinka tärkeää oli ehtiä.

        Ja kuten sanoin, hitaammin ajavia ei juurikaan pysäytellä sen takia,ja kysytä, mistä johtuu, kun ajat noin hiljaa.
        Kyllä minä ymmärrän, että jos kesällä kuivalla moottoritiellä joku ajaa 50, niin se on jo turhan hidasta. Eikä kukaan varmaan näin teekkään.

        Kyllä ne on ne hitammin ajavat niitä, jotka huonojen ajo-olosuhtiden takia ajavat muuta liikennettä vähän hiljempa, koska se päävirtahan ei koskaan hiljennä, oli keli mikä hyvänsä.

        Olen itse ollut moottoritiellä tilanteessa jossa kaukana edellä ajoi pari ladaa ja vasemmalta mentiin koko ajan nopeampia ohi (minusta siis). Ladat kun alkoivat lähestyä niin jouduin sitten tiputtamaan nopeutta - ja hyvin nopeasti jäin seisomaan jarrun päälle. Veli venäläiset kun ajelivat 50-60 km/h nopeudella 120 km/h alueella (vähän vaihteli se nopeus).

        Oli kolari lähellä. :)


      • Hyvinsyönyt
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Kameratolppa ei voi tietää kuskista muuta, kuin että hän ajaa ylinopeutta. Alinopeudesta ne eivät piittaa, eikä piittaa tieliikenne lakikaan.

        En ole koskaan kuullut tai nähnyt, että alinopeudesta olisi ketään pysäytetty.

        Kuitenkin olisin sillä kannalla, että voitais säätää sellainen laki, että alinopeutta ajavien tulisi kiinnittää varoitustarra autoonsa, jossa lukisi, ajan alinopeutta.
        Olisiko siitä sitten mitään hyötyä kanssa-autoilijoille.
        Kuitenkin, minä tervehdin ilolla noita kameratolppia ja varmaan olen siksi omituinen otus teidän mielestänne.

        On ollut oikein mukavaa ne tieosuudet ajella, joilla on tämä talvinopeusrajoitus 80 km/h
        Meikämannekin on pystynyt ajamaan liikennevirran mukana melko hyvin, mutta eipä ne aja silti tunnontarkasti tasan 80, vaan yli senverran, ettei sakko vielä napsahda.

        Kameratolppahan on tarkka, se ei hyväksy ollenkaan ylitystä.
        Tässäpä se vika piilee, ettei poliisi vielä sakota pienestä nopeuden ylityksestä, mistä seuraa, että ohitellaan jatkuvasti, kun joku ajaa tarkasti 80.n vauhtia.

        Kävin tässä Kittilän levillä rentoutumassa. Mennnessä oli huonot ajokelit ja eilen tullessa melko hyvät, mutta ei koskaan talvis aikaan niin hyvät, etteikö nopeutta olisi tarvis pudottaa.

        Ihmettelin tuossa eilen, kun Kemin ja oulun välillä keskellä tietä oli noita liikenneympyröitöä, mutta rekat ajoivat niistä suoraan läpi.

        Ympyröissä ei ollut mitään esteitä, vaan rekat saattoi ajaa suoraan.

        Arveluni on, että liikenneympyrät oli tehty niin pieniksi, että rekat ei niissä mahdu kääntymään tai sitten on helpompi vaan ajaa lävitse.

        Vaaratilanteita ja läheltäpiti tapauksia sattui matkallani joitakin.

        Vältin hilkulla poron päälle ajon, sillä hämärässä oli vauhtia mulla vain 70 km/h ja poro juoksi vasemmalta.
        En voinut väistää vastapuolen kaistalle, kun sieltä tuli kans samaan aikaan auto.

        En voinut myöskään täysillä jarruttaa, kun oli se perässäroikkuja ja sen takana rekka roikkumassa.

        Ei minua pelottanut se poron päälle ajo, mutta se pelotti, että ne takana tulijat posauttaa perään.
        Oli äkkiä kaasutettava karkuun poron väistön jälkeen, kun näytti, että ne takantulijat tulee varmasti päälle.
        Kyllä oli paskamaista ajaa, kun kaikkialla oli vain mustaa ja pimeää.

        Enkä tietysti käsittänyt, miten toiset pystyy ajamaan satasen vauhtia, kun ympärillä on vain mustaa ja näkyvyys olematon.

        Minulla on kyllä turvallinen ja vankka auto, joka suojaa mahdollissisa törmäyksissä, mutta en silti halua tuudittautua autoni suorituskykyyn ja moniin hienoihin teknillisiin ominaisuuksiin, kuten luistonestoon.

        Moni silti luottaa autoonsa ja päästelee surutta, vaikka ihminen on edelleen se viimeinen lenkki pitämään autoa tienpäällä.

        Jos nopeutta on pahassa tilanteessa liikaa, siitä ei enää selviä edes nelipyöräohjaus tekniikalla.

        Kuskin on tajuttava se fysiikan laki, joka opetettiin minullle jo kansakoulussa joskus 1950 luvulla.
        Kohta alkaa se joululiikenne.
        Menen muutaman vuoden tauon jälkeen Autoliiton matkaan seuraamaan ja auttamaan joululiikenteessä vaikeuksiin joutuneita.
        On niin yksinäistä olla jouluna kotona, että kaipaa jotain jännitystä ja sitähän tienpäällä riittää. Joululiikenteestä selviää varmasti hengissä, kun lähtee sillä mielin matkaan, että aijon tulla ehjänä perille.

        Muistetaan ne tutut perusasiat, elikkä:

        - auto on huollettu
        - ei mitään kiirettä
        - pidetään ne turvavälit
        - ei ohitella
        - ei kaahailla
        - ei olla juovuksissa
        - on levätty tarpeeksi enen matkalle lähtöä
        - pidetään taukoja ja syödään kunnolla, pelkkä
        kahvi ja tupakka ei riitä piristeeksi alkuunkaan
        - Jos ajokeli luokitellaan huonoksi, pudotetaan
        ajonopeuksia silläkin uhalla, että muut alkaa
        näyttelemään sormimerkkejä, mikä taas kielii
        siitä, ettei kyseisillä sormenheristäjillä
        ole joulumieltä matkassa ollenkaan.

        on pitkällä matkalla tosi iso riski. Onneksi en vielä ainakaan iästäni huolimatta lukeudu tuohon sinun määrittelemääsi kategoriaan. Siinä on jonkunverran hienosta esitystyylistä huolimatta korjattavia kohtia jos aikoo jotain muutakin tehdä kuin körötellä kehutuilta lomareissuilta periferiaan. Minä kehun varovaisesti vain tropiikkiin käyntiäni. Mutta ajelen siten livakasti, että jää tilaa muillekin liikkua eikä tartte hidasteluni takia ajaa ylinopeutta kameraan.


      • automies69
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Kameratolppa ei voi tietää kuskista muuta, kuin että hän ajaa ylinopeutta. Alinopeudesta ne eivät piittaa, eikä piittaa tieliikenne lakikaan.

        En ole koskaan kuullut tai nähnyt, että alinopeudesta olisi ketään pysäytetty.

        Kuitenkin olisin sillä kannalla, että voitais säätää sellainen laki, että alinopeutta ajavien tulisi kiinnittää varoitustarra autoonsa, jossa lukisi, ajan alinopeutta.
        Olisiko siitä sitten mitään hyötyä kanssa-autoilijoille.
        Kuitenkin, minä tervehdin ilolla noita kameratolppia ja varmaan olen siksi omituinen otus teidän mielestänne.

        On ollut oikein mukavaa ne tieosuudet ajella, joilla on tämä talvinopeusrajoitus 80 km/h
        Meikämannekin on pystynyt ajamaan liikennevirran mukana melko hyvin, mutta eipä ne aja silti tunnontarkasti tasan 80, vaan yli senverran, ettei sakko vielä napsahda.

        Kameratolppahan on tarkka, se ei hyväksy ollenkaan ylitystä.
        Tässäpä se vika piilee, ettei poliisi vielä sakota pienestä nopeuden ylityksestä, mistä seuraa, että ohitellaan jatkuvasti, kun joku ajaa tarkasti 80.n vauhtia.

        Kävin tässä Kittilän levillä rentoutumassa. Mennnessä oli huonot ajokelit ja eilen tullessa melko hyvät, mutta ei koskaan talvis aikaan niin hyvät, etteikö nopeutta olisi tarvis pudottaa.

        Ihmettelin tuossa eilen, kun Kemin ja oulun välillä keskellä tietä oli noita liikenneympyröitöä, mutta rekat ajoivat niistä suoraan läpi.

        Ympyröissä ei ollut mitään esteitä, vaan rekat saattoi ajaa suoraan.

        Arveluni on, että liikenneympyrät oli tehty niin pieniksi, että rekat ei niissä mahdu kääntymään tai sitten on helpompi vaan ajaa lävitse.

        Vaaratilanteita ja läheltäpiti tapauksia sattui matkallani joitakin.

        Vältin hilkulla poron päälle ajon, sillä hämärässä oli vauhtia mulla vain 70 km/h ja poro juoksi vasemmalta.
        En voinut väistää vastapuolen kaistalle, kun sieltä tuli kans samaan aikaan auto.

        En voinut myöskään täysillä jarruttaa, kun oli se perässäroikkuja ja sen takana rekka roikkumassa.

        Ei minua pelottanut se poron päälle ajo, mutta se pelotti, että ne takana tulijat posauttaa perään.
        Oli äkkiä kaasutettava karkuun poron väistön jälkeen, kun näytti, että ne takantulijat tulee varmasti päälle.
        Kyllä oli paskamaista ajaa, kun kaikkialla oli vain mustaa ja pimeää.

        Enkä tietysti käsittänyt, miten toiset pystyy ajamaan satasen vauhtia, kun ympärillä on vain mustaa ja näkyvyys olematon.

        Minulla on kyllä turvallinen ja vankka auto, joka suojaa mahdollissisa törmäyksissä, mutta en silti halua tuudittautua autoni suorituskykyyn ja moniin hienoihin teknillisiin ominaisuuksiin, kuten luistonestoon.

        Moni silti luottaa autoonsa ja päästelee surutta, vaikka ihminen on edelleen se viimeinen lenkki pitämään autoa tienpäällä.

        Jos nopeutta on pahassa tilanteessa liikaa, siitä ei enää selviä edes nelipyöräohjaus tekniikalla.

        Kuskin on tajuttava se fysiikan laki, joka opetettiin minullle jo kansakoulussa joskus 1950 luvulla.
        Kohta alkaa se joululiikenne.
        Menen muutaman vuoden tauon jälkeen Autoliiton matkaan seuraamaan ja auttamaan joululiikenteessä vaikeuksiin joutuneita.
        On niin yksinäistä olla jouluna kotona, että kaipaa jotain jännitystä ja sitähän tienpäällä riittää. Joululiikenteestä selviää varmasti hengissä, kun lähtee sillä mielin matkaan, että aijon tulla ehjänä perille.

        Muistetaan ne tutut perusasiat, elikkä:

        - auto on huollettu
        - ei mitään kiirettä
        - pidetään ne turvavälit
        - ei ohitella
        - ei kaahailla
        - ei olla juovuksissa
        - on levätty tarpeeksi enen matkalle lähtöä
        - pidetään taukoja ja syödään kunnolla, pelkkä
        kahvi ja tupakka ei riitä piristeeksi alkuunkaan
        - Jos ajokeli luokitellaan huonoksi, pudotetaan
        ajonopeuksia silläkin uhalla, että muut alkaa
        näyttelemään sormimerkkejä, mikä taas kielii
        siitä, ettei kyseisillä sormenheristäjillä
        ole joulumieltä matkassa ollenkaan.

        Kannattaisi varmaan elää kuin saarnaakin? Kolmannes koulonkolareista aiheutuu rattijuopumuksesta!


      • näkäräiset!
        automies69 kirjoitti:

        Kannattaisi varmaan elää kuin saarnaakin? Kolmannes koulonkolareista aiheutuu rattijuopumuksesta!

        Automies 69 taitaa olla nuolijalajia! Minä vastaan kun sanoit saarnaamiseksi pienen tosiasian esilletuomista!


      • automies69
        näkäräiset! kirjoitti:

        Automies 69 taitaa olla nuolijalajia! Minä vastaan kun sanoit saarnaamiseksi pienen tosiasian esilletuomista!

        Mitähän yritit kertoa?

        Rautalankaa: Muistutin äijälää siitä hänen omasta rattijuopumuskertomuksesta.

        Tuossa tapauksessa ei ollut mitään pakkotilannetta jossa jonkun henki olisi pelastettu rattijuopumuksella, vaan aivan normaalia sekoilua mitä rattijuopot tekevät.


    • fgfgfgfgfgfgfg

      Jos promilleraja nostetaisiin 0.8:aan, ei alkoholi enää olisi tekosyy niin moneen onnettomuuteen ja jouduttaisiin miettimään oikeaa syytä.

      Joukosta myös erottuisivat paremmin ne jotka oikeasti eivät kuulu tien päälle.

      • ÄIJÄLÄ

        Mitä sitä tyhjää vänkäämään. Tehdän selvä raja, että autolla ei ole asiaa ajamaan, vaan pitää olla vesiselvä. Ne rajankäynnit kun on pirun hankalia soveltaa. Taksi vaan alle, kun on päissään, mitä sitä turhaa leikkimään.
        Se vanha sananparsi pitää olla selvä kaikille:

        "Kun otat,en aja ja kun ajan, en ota.


      • Rattijuoppo!
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Mitä sitä tyhjää vänkäämään. Tehdän selvä raja, että autolla ei ole asiaa ajamaan, vaan pitää olla vesiselvä. Ne rajankäynnit kun on pirun hankalia soveltaa. Taksi vaan alle, kun on päissään, mitä sitä turhaa leikkimään.
        Se vanha sananparsi pitää olla selvä kaikille:

        "Kun otat,en aja ja kun ajan, en ota.

        Mene itseesi, Äijälä!


      • ÄIJÄLÄ
        Rattijuoppo! kirjoitti:

        Mene itseesi, Äijälä!

        Miksi minun huono esimerkkini pitää joka tilanteessa vetää mukaan, mutta unohdat aina ne hyvät asiat, mistä olen täällä kirjoittanut.
        Kukaan ei ole täydellinen.
        Muistuta muita siitä, mitä hienoja asioita Äijälä on täällä kertonut, älä vain sitä yhtä ja samaa aina.


      • että silleen
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Miksi minun huono esimerkkini pitää joka tilanteessa vetää mukaan, mutta unohdat aina ne hyvät asiat, mistä olen täällä kirjoittanut.
        Kukaan ei ole täydellinen.
        Muistuta muita siitä, mitä hienoja asioita Äijälä on täällä kertonut, älä vain sitä yhtä ja samaa aina.

        Ehkä siksi, että rattijuopumus on rikos, mutta lievä ylinopeus on vain rikkomus.

        Että silleen, rattijuoppo!


      • ÄIJÄLÄ
        että silleen kirjoitti:

        Ehkä siksi, että rattijuopumus on rikos, mutta lievä ylinopeus on vain rikkomus.

        Että silleen, rattijuoppo!

        Ylinopeus ja kaahaus ei ole kuin rikkomus, mutta kun se johtaa oikeinkunnon tärskyyn, siitä tulee hemmetin iso asia.
        Nythän puidaan taas sitä konginkankaan rekkaturmaa.
        Ei se ylinopeus sillä rekkakuskilla ollut iso asia, mutta kun sillä aiheutettiin iso turma, siitä tulikin jättiläismäinen katastrofi.

        Jos rattijuopot tajuaisivat ajaa hiljaa, heille ei todennäköisesti sattuiskaan mitään.
        On kyllä paljon rattijuoppoja, mutta ihmeen hyvin he kyllä selviää, juopon tuurilla tietysti.

        Uskotko, kun sanon, että olen ollut elämässäni vain yhden kerran ratissa maistissa ja sekin tapahtui äärimmäisessä pakkotilanteessa.

        Mutta olen ollut kyllä rattijuopon kyydissä muutaman kerran, nekin pakkosaumassa.

        Yksi juttu oli sellainen, kun löin kirveellä jalakaani. Se oli sitä aikaa, kun ei ollut matkapuhelimia. Kaverini lähti viemään minua sairaalaan, vaikka oli kännissä. Vannotin sitä ajamaan hiljaa, mutta kaveri vain äyhki, jotta helvetissä, sinuthan pitää saada äkkiä hoitoon.


      • en saata uskoa
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Ylinopeus ja kaahaus ei ole kuin rikkomus, mutta kun se johtaa oikeinkunnon tärskyyn, siitä tulee hemmetin iso asia.
        Nythän puidaan taas sitä konginkankaan rekkaturmaa.
        Ei se ylinopeus sillä rekkakuskilla ollut iso asia, mutta kun sillä aiheutettiin iso turma, siitä tulikin jättiläismäinen katastrofi.

        Jos rattijuopot tajuaisivat ajaa hiljaa, heille ei todennäköisesti sattuiskaan mitään.
        On kyllä paljon rattijuoppoja, mutta ihmeen hyvin he kyllä selviää, juopon tuurilla tietysti.

        Uskotko, kun sanon, että olen ollut elämässäni vain yhden kerran ratissa maistissa ja sekin tapahtui äärimmäisessä pakkotilanteessa.

        Mutta olen ollut kyllä rattijuopon kyydissä muutaman kerran, nekin pakkosaumassa.

        Yksi juttu oli sellainen, kun löin kirveellä jalakaani. Se oli sitä aikaa, kun ei ollut matkapuhelimia. Kaverini lähti viemään minua sairaalaan, vaikka oli kännissä. Vannotin sitä ajamaan hiljaa, mutta kaveri vain äyhki, jotta helvetissä, sinuthan pitää saada äkkiä hoitoon.

        Okei.. Eli ylinopeutta ajaessa aiheutettu onnettomuus on paha asia, mutta samalla voidaan unohtaa rattijuoppojen aiheuttamat onnettomuudet? Melkoinen kaksinaismoralisti olet!

        Mitäs mieltä olet moottoritietä vastaantulevien kaistalla ajamisesta, jos se tapahtuu pienellä nopeudela? Ilmeisesti se täysin hyväksyttävää??

        Mitä tulee Konninkankaaseen, kannattaa sinunkin lukea tämä juttu: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135219653176

        Ehkä se hieman vähentää sinun lynkkausvimmaasi.

        Sanon kuitenkin, että lievä ylinopeus ei missään nimessä ole niin paha asia kuin rattijuopumus.


      • ÄIJÄLÄ
        en saata uskoa kirjoitti:

        Okei.. Eli ylinopeutta ajaessa aiheutettu onnettomuus on paha asia, mutta samalla voidaan unohtaa rattijuoppojen aiheuttamat onnettomuudet? Melkoinen kaksinaismoralisti olet!

        Mitäs mieltä olet moottoritietä vastaantulevien kaistalla ajamisesta, jos se tapahtuu pienellä nopeudela? Ilmeisesti se täysin hyväksyttävää??

        Mitä tulee Konninkankaaseen, kannattaa sinunkin lukea tämä juttu: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135219653176

        Ehkä se hieman vähentää sinun lynkkausvimmaasi.

        Sanon kuitenkin, että lievä ylinopeus ei missään nimessä ole niin paha asia kuin rattijuopumus.

        Luin tämänkin jutun konginkankaasta. Nythän se juttu on uudelleen puitavana.
        Ei kuskia voi kokonan jättää syyttämättä, sillä kaikista tutkimuksista huolimatta hänelle on tullut virhe ja mikäpäs muu kuin liika nopeus.

        Luulisi nyt ammattikuskin osaavan lukea tienpintaa, kun minäkin tollo osaan sitä lukea.

        Ja tosiasia on se, että rekkakuskit ajaa aina pikkuisen yli allitun nopeuden ja huono ajokeli ei ole este tai syy poiketa tästä liikennekulttuuriperimästä ajamaan hitaampaa.

        Ja syykin on selvä. Kiire ja kiire ja tiukka aikataulu. Jos minä ajaisin rekkaa, ajaisin kyllä kelin mukaan. Sitä en tiedä, kauanko ajaisin, kun saisin potkut persuksiini liian hitaasta ajamisesta. Mutta ihmishenkiä en kiireen takia silti alkaisi ottaa tunnolleni.
        Minulla on nähkääs omatunto ja sen pitää olla puhdas. En jaksaisi elää pahalla ja syyttävällä omallatunnolla.


    • kehitys

      Kun kameratolppia ja siirrettäviä valvontayksiköitä saadaan lisää, vapautuu poliisilta resursseja mm. puhallusratsioiden pitämiseen. Oikeaan suuntaan ollaan siis menossa.

      • naiivi?

        Muistatko uutisotsikot:
        "Liikkuva poliisi lakkautusuhan alla..."
        "Liikkuvan poliisin koko henkilökunta pakkolomalle..."

        Kameravalvonnan käyttöönoton jälkeen liikkuvan poliisin resurssit ovat puolittuneet.
        ...

        Googlaa vaikka poliisin resursseita ja puhu paskaa vasta sitten. Mistä teitä ääliöitä sikiää?


      • todella yksinkertainen
        naiivi? kirjoitti:

        Muistatko uutisotsikot:
        "Liikkuva poliisi lakkautusuhan alla..."
        "Liikkuvan poliisin koko henkilökunta pakkolomalle..."

        Kameravalvonnan käyttöönoton jälkeen liikkuvan poliisin resurssit ovat puolittuneet.
        ...

        Googlaa vaikka poliisin resursseita ja puhu paskaa vasta sitten. Mistä teitä ääliöitä sikiää?

        Näytä minulle lähde, joka todistaa kameravalvonnan aiheuttaneen liikkuvan poliisin resurssien vähentämisen. Sitä odotellessa voimme porukalla ihmetellä, miten tuollainen idiootti tänne taas eksyi.


      • ainakaan...
        todella yksinkertainen kirjoitti:

        Näytä minulle lähde, joka todistaa kameravalvonnan aiheuttaneen liikkuvan poliisin resurssien vähentämisen. Sitä odotellessa voimme porukalla ihmetellä, miten tuollainen idiootti tänne taas eksyi.

        lisääntynyt ole, mikä todistaakin sinun olleen väärässä.


      • ollutkaan kyse
        ainakaan... kirjoitti:

        lisääntynyt ole, mikä todistaakin sinun olleen väärässä.

        Missä ne todisteet kameravalvonnan aiheuttamasta liikkuvan poliisin resurssien pienentämisestä viipyy, idiootti? Eikö löydy, ääliö?


      • lukemaansa?
        ollutkaan kyse kirjoitti:

        Missä ne todisteet kameravalvonnan aiheuttamasta liikkuvan poliisin resurssien pienentämisestä viipyy, idiootti? Eikö löydy, ääliö?

        Otahan silmä käteen ja katso mitä on kirjoitettu ja väitetty. Käy sääliksi tuollaiset lahjattomat idiootit; vaikka sitähän sanotaan, että idiootit on onnellisia. Kerrohan, onko se totta - oletko onnellinen?


      • jos osaat
        lukemaansa? kirjoitti:

        Otahan silmä käteen ja katso mitä on kirjoitettu ja väitetty. Käy sääliksi tuollaiset lahjattomat idiootit; vaikka sitähän sanotaan, että idiootit on onnellisia. Kerrohan, onko se totta - oletko onnellinen?

        Missä ne todisteet on, dorka? Eikö latvalaho löydäkään niitä? Työnnä vaan se pääsi syvemmälle sinne perseeseesi ja kiertele lisää, mulkvist.


      • jiihaa!
        jos osaat kirjoitti:

        Missä ne todisteet on, dorka? Eikö latvalaho löydäkään niitä? Työnnä vaan se pääsi syvemmälle sinne perseeseesi ja kiertele lisää, mulkvist.

        Harvinaisen tollo olet.


      • tuntuu?
        jiihaa! kirjoitti:

        Harvinaisen tollo olet.

        Tollo vie sinua 100-0. Miltä tuntuu, runkku?


      • onnellinen?
        tuntuu? kirjoitti:

        Tollo vie sinua 100-0. Miltä tuntuu, runkku?

        Vastaisit nyt!


      • vaan!
        onnellinen? kirjoitti:

        Vastaisit nyt!

        Eikä se tieto, että sinä et koskaan tule olemaan aidosti onnellinen, vähennä onnellisuuttani yhtään. En onnekseni syntynyt tuollaiseksi luuseriksi läskipääksi kuin sinä.

        Löytyykö se lähde jo vai myönnätkö, että olit tässäkin väärässä?


      • homma!
        vaan! kirjoitti:

        Eikä se tieto, että sinä et koskaan tule olemaan aidosti onnellinen, vähennä onnellisuuttani yhtään. En onnekseni syntynyt tuollaiseksi luuseriksi läskipääksi kuin sinä.

        Löytyykö se lähde jo vai myönnätkö, että olit tässäkin väärässä?

        Oon iloinen sun puolesta!

        Mitä lähdettä sä muuten etsit? Nuoruuden lähdettä?


      • selviää
        homma! kirjoitti:

        Oon iloinen sun puolesta!

        Mitä lähdettä sä muuten etsit? Nuoruuden lähdettä?

        kun vaan osaa lukea.


      • selviää?
        selviää kirjoitti:

        kun vaan osaa lukea.

        Oletko kännissäkin sen lisäks, että olet idiootti?


      • näköjään
        selviää? kirjoitti:

        Oletko kännissäkin sen lisäks, että olet idiootti?

        Jätkä tuntuu olevan enemmän pihalla kuin lumiukko. Ja huomattavasti tyhmempi.


      • tyhmä?
        näköjään kirjoitti:

        Jätkä tuntuu olevan enemmän pihalla kuin lumiukko. Ja huomattavasti tyhmempi.

        Niinkö? Kuinka tyhmiä lumiukot ovat? Miten niiden tyhmyys mitataan?

        PS. Lumiukko ei ole koskaan väärässä.


      • sinun taas tänän
        tyhmä? kirjoitti:

        Niinkö? Kuinka tyhmiä lumiukot ovat? Miten niiden tyhmyys mitataan?

        PS. Lumiukko ei ole koskaan väärässä.

        pitänyt ottaa se sininen peräpuikko sen oranssin nahkaisen sijaan?


      • käytät...
        sinun taas tänän kirjoitti:

        pitänyt ottaa se sininen peräpuikko sen oranssin nahkaisen sijaan?

        niitä sinisiä? Onko ne hyviä? Tekeekö pepussa gutaa?


      • olemasta
        lukemaansa? kirjoitti:

        Otahan silmä käteen ja katso mitä on kirjoitettu ja väitetty. Käy sääliksi tuollaiset lahjattomat idiootit; vaikka sitähän sanotaan, että idiootit on onnellisia. Kerrohan, onko se totta - oletko onnellinen?

        turhan lapsellisia kumpikin?


      • lakkaa
        olemasta kirjoitti:

        turhan lapsellisia kumpikin?

        Juurihan tuo dorka pääsi siihen ainoaan puheenaiheeseen, joka sitä kiinnostaa, eli esineiden työntämiseen perseeseen. Annetaan sen nyt toteuttaa itseään.


    • ÄIJÄLÄ

      Suonenjoki on siitä ihmeellinen paikkakunta, että siellä paikallinen poliisipäällikkö on takavarikoinuttanut juoppojen autoja.
      Tulokset ovat olleet vain myönteisiä, sillä yksikään autonsa menettänyt rattijuoppo ei ole uusinut tekovaan. Tähän pitää pyrkiä kaikkialla, ei vaan Suonenjoella. Mistähän mahtaa johtua, kun poliisipiireissä ei käytetä hyväksi tätä uuden lain suomaa oikeutta takavarikoida ei vain rattijuopon, vaan myös kaahareiden autot.

      Onkohan kyse niin raadollisesta asiasta, kuin tulosvastuullisuus.
      Rattijuopot ja kaaharit ovatkin poliisille vain hyviä asiakkaita, jotka tuovat määrärahoja poliisipiirille sen mukaan, miten paljon tuloksia, siis rikollisia piirissä tulee esiin.

      Jos näin on, voimme heittää hyvästit liikenneturvallisuuden kehitykselle.
      Rattijuoppoja siis pitääkin olla, mutta ihmishenkien menetyksillä ei ole mitään väliä.

      Ongelmasta ei todellakaan halutakkaan päästä eroon, kertoo se, ettei rattijuoppojen autoja tahdota ottaa pois, vaikka se olisi parasta lääkettä tähän iäisyysongelmaan.

      • ytimessä!

        Toinen hyvä esimerkki asiasta on omistajavastuu!
        "Rikoksen" tekijää ei haluta edes tietää, kunhan vaan rahat saadaan pois.

        Luepa tutkimuksia miksi kameravalvontaa lisätään: Ei suinkaan siksi, että se olisi turvallisuuden kannalta tehokkainta, vaan siksi, että se on kustannustehokkainta!

        Kyllä se on pelkästään raha, joka tuotakin asiaa ohjaa.


      • näkäräiset

        ottanut kaveri on noin 40-50% valppaampi kuin se unenpöpperössä toikkaroiva vesiselvä juntti! Aivan pieni naukku tutkitusti parantaa huomiokykyä ja reaktionopeutta! Jotta milläs sen kumoatte? Nollatoleranssillako? No siitä seuraa että noin suurinpiirtein samanverran tulee tollokolareita selvinpäin!


      • ÄIJÄLÄ
        ytimessä! kirjoitti:

        Toinen hyvä esimerkki asiasta on omistajavastuu!
        "Rikoksen" tekijää ei haluta edes tietää, kunhan vaan rahat saadaan pois.

        Luepa tutkimuksia miksi kameravalvontaa lisätään: Ei suinkaan siksi, että se olisi turvallisuuden kannalta tehokkainta, vaan siksi, että se on kustannustehokkainta!

        Kyllä se on pelkästään raha, joka tuotakin asiaa ohjaa.

        Näinhän se Irwinikin lauloi ja se on pelottavan lähellä totuutta.

        Elikkä kieroa peliä on, melkein mafiamaista touhut täälläkin suomessa kohta.

        Pirulauta, hyövääkö minullakaan taistella tuulimyllyjä vastaan.
        Minulle on kyllä sanotu monta kertaa, että älä sinä ÄIjälä ota niin raskaasti näitä asioita.
        Ota tuosta ryyppy, niin mieli kevenee.
        No pers kuta rallaa, minähän otan, vaikka ei se ottaminenkaan pysyvästi ratkaise näitä liikennemurheita.

        Mutta heikot sortuu elon tiellä, jätkät sen ku porskuttaa.
        Lähen tästä nyt kokoukseen ja jätän tämänm palstan


      • juntti
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Näinhän se Irwinikin lauloi ja se on pelottavan lähellä totuutta.

        Elikkä kieroa peliä on, melkein mafiamaista touhut täälläkin suomessa kohta.

        Pirulauta, hyövääkö minullakaan taistella tuulimyllyjä vastaan.
        Minulle on kyllä sanotu monta kertaa, että älä sinä ÄIjälä ota niin raskaasti näitä asioita.
        Ota tuosta ryyppy, niin mieli kevenee.
        No pers kuta rallaa, minähän otan, vaikka ei se ottaminenkaan pysyvästi ratkaise näitä liikennemurheita.

        Mutta heikot sortuu elon tiellä, jätkät sen ku porskuttaa.
        Lähen tästä nyt kokoukseen ja jätän tämänm palstan

        Muista ottaa taksi tällä kertaa, ettet vaan uudestaan lähde ryypyn ottaneena rattiin!!


      • ÄIJÄLÄ
        juntti kirjoitti:

        Muista ottaa taksi tällä kertaa, ettet vaan uudestaan lähde ryypyn ottaneena rattiin!!

        Eläkä myöskään yleistä asioita. Jos Äijälä on joutunu yhden kerran pakosta ajamaan maistissa kotia, ei tarkoita sitä, että Äijälä jatkaisi samaa rataa. Etkö sinä muista sitä tarinaani, miten jouduin siihen. Se oli niin pakkotilanne, ettei siinä ollut paljon vaihtoehtoja.
        Kun olet pirun kylmissäsi, et pysty ajattelemaan järkevästi.
        Kyllä minä silti tajusin ajaa hiljaa ja ei ollut mitään vaaraa muulle liikenteelle.
        Minua seurannut poliisiautokin ajoi vain rauhallisesti takana, koska en kaahannut hillittömästi karkuun, niinkuin te nuoret pojanklopit teette selvinkin päin ajettaessa.


      • ÄIJÄLÄ
        näkäräiset kirjoitti:

        ottanut kaveri on noin 40-50% valppaampi kuin se unenpöpperössä toikkaroiva vesiselvä juntti! Aivan pieni naukku tutkitusti parantaa huomiokykyä ja reaktionopeutta! Jotta milläs sen kumoatte? Nollatoleranssillako? No siitä seuraa että noin suurinpiirtein samanverran tulee tollokolareita selvinpäin!

        Enpä mee sanomaan tuohon mittää, saattaapi olla, että pienessä sievässä ihminen pystyy parempaan ajosuoritukseen. Mutta perun tuolla aijemmin esittämäni näkemyksen, että hyvin syömällä pysyy virkeänä. Söin nimittäin kerran rasvasen lohikeiton taukopaikalla ja se olikin virhe, sillä lohikeittohan alkoi pirusti unettaa ja ei auttanut muu kuin ajaa levikille ja vetää autossa kunnon tirsat ja jatkaa matkaa vasta sitten.


      • juntti
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Eläkä myöskään yleistä asioita. Jos Äijälä on joutunu yhden kerran pakosta ajamaan maistissa kotia, ei tarkoita sitä, että Äijälä jatkaisi samaa rataa. Etkö sinä muista sitä tarinaani, miten jouduin siihen. Se oli niin pakkotilanne, ettei siinä ollut paljon vaihtoehtoja.
        Kun olet pirun kylmissäsi, et pysty ajattelemaan järkevästi.
        Kyllä minä silti tajusin ajaa hiljaa ja ei ollut mitään vaaraa muulle liikenteelle.
        Minua seurannut poliisiautokin ajoi vain rauhallisesti takana, koska en kaahannut hillittömästi karkuun, niinkuin te nuoret pojanklopit teette selvinkin päin ajettaessa.

        Että tarkoitus pyhittää keinot ja niin pois päin?? Justjust...

        Paraskin puhuja yleistämisestä, erittäin hienon esimerkin annat viimeisessä lauseessasi!!

        Älä tee niinkuin minä tee, vaan niinkuin minä sanon, vai...??


    • Kaksi kolmesta onnettomuudesta on aiheutettu selvinpäin.

      www.liikenneturva.fi


      Master Eq

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe