Maturiteetista hylsy?

kokemuksia?

Minkälainen vastaus tulee hylätyksi maturiteetissa? Onko kellään kokemuksia?

15

5401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaista

      koskaan edes tapahtunut...aika pahasti pitää sössiä että maturiteetin reputtaa. Niin no tietysti jos onnistuu kirjoittamaan täysin aiheen vierestä. Kuitenkin maturiteettikysymys liittyy vain ja ainoastaan graduun joten asia pitäisi olla hallussa kun siitä on kuitenkin lähemmäs sata sivua tekstiä vääntänyt.

      Toiseksi maturiteetti on myös äidinkielen tehtävä, joten kai se voidaan hylätä jos kielioppi ja oikeinkirjoitus on täysin onnetonta. Silloin ei siis ole harmainta hajua omasta äidinkielestä, eikä tietokoneessa oikolukuohjelmaa. Vaikeaa olisi!

      Ainakin meidän tiedekunnassa (oikis) maturiteetin hylkäämisperusteista oli kerrottu opinto-oppaassa, mutta en nyt enää niitä muista.

      • mietteet...

        Tarkoituksenahan on muun muassa varmistaa, että gradu on itsensä kypsyyskokeessa istujan tekemä, joten sisällön pitää olla kohdallaan. Meille annettiin kolme kysymystä, joista piti valita yksi.

        Koko homman pitää lähteä kokonaan omasta päästä, joten meillä annettiin käytettäväksi kone ilman mitään apu- ja oikolukuohjelmia.


      • matiriteetti koneella ???
        mietteet... kirjoitti:

        Tarkoituksenahan on muun muassa varmistaa, että gradu on itsensä kypsyyskokeessa istujan tekemä, joten sisällön pitää olla kohdallaan. Meille annettiin kolme kysymystä, joista piti valita yksi.

        Koko homman pitää lähteä kokonaan omasta päästä, joten meillä annettiin käytettäväksi kone ilman mitään apu- ja oikolukuohjelmia.

        meillä kyllä maturiteetti kirjotetaan käsin, luettavalla käsialalla... Ei saanut koneita käyttää. Ja maturiteetin kirjoitin viime keväänä en edes vuonna kirves ja kypärä.


      • koneella
        matiriteetti koneella ??? kirjoitti:

        meillä kyllä maturiteetti kirjotetaan käsin, luettavalla käsialalla... Ei saanut koneita käyttää. Ja maturiteetin kirjoitin viime keväänä en edes vuonna kirves ja kypärä.

        Jep, kone annettiin meillä jo 1995, mutta oli se ollut käytössä jo aikaisemminkin. Olisi kyllä tehty se duuni mieluummin kynällä, kun pelkistettyä, outoa konetta on outoa ohjata.


      • minä tarkoitin
        mietteet... kirjoitti:

        Tarkoituksenahan on muun muassa varmistaa, että gradu on itsensä kypsyyskokeessa istujan tekemä, joten sisällön pitää olla kohdallaan. Meille annettiin kolme kysymystä, joista piti valita yksi.

        Koko homman pitää lähteä kokonaan omasta päästä, joten meillä annettiin käytettäväksi kone ilman mitään apu- ja oikolukuohjelmia.

        oikolukuviittauksellani sitä, että kyllähän itse gradusta pitäisi pahimmat kirjoitusvihreet saada oikolukuohjelmalla pois ja siten maturiteetin tekijällä pitäisi olla sen verran kielioppi ja oikeinkirotus hallussa, että läpi pääsee. Muutoin ei yliopisto varmaankaan ole ihan oikea paikka. Ellei sitten kyseessä ole ihan lääkärin toteama lukihäiriö, joka lääkärintodistuksen perusteella varmasti otettaisiin arvostelussa huomioon.


    • tullut seuraavissa tapauksissa

      a) ulkomaalainen opiskelija, jonka suomen kieli ei ole ollut riittävän hyvää.
      b) gradu ei ollut asianomaisen tekemä (ei osannut vastata kysymyksiin)

    • graduhemmo

      Se on täysin muodollinen juttu ja professori ei välttämättä edes lue sitä läpi vaan vilkaisee vain, että on edes jotain kirjoitettu sinne lapulle.

      • huomannut

        Minä olen joskus sivusta seurannut professorien työskentelyä, niin olen todella ihmetellyt, kuinka he pystyvät pelkästään tekstiä vilkaistuaan sanomaan, onko teksti järkevää tai mitä virheitä siinä on. Varmaan tuollaiseen taitoon päästäkseen täytyy tekstejä lukea todella paljon.


    • on tuo maturiteetti,

      eli sun täytyy kirjoittaa pari sivua tästä gradun aiheesta eli esittää tuo - ei tuo ole mikä onglema.

    • Meukku

      Olen tärmännyt hylättyihin seuraavissa tapauksissa:
      - liian suppea (hylätty asiasisällön puolesta)
      - liikaa kielioppivirheitä - niitä vakavimpia, joista ainakin omassa yliopistossa kielenhuoltopuoli jo ennalta varoittelee...

      Ja kyllä niitä ihan oikeasti luetaankin, ei vain silmäillä, mutta tietysti näitä proffia ja muita lukijoita on joka lähtöön heitäkin..

    • Maturiteetti edessä

      Jyväskylässä maturiteetin lukee opinnäytetyön ohjaaja (sisältö) ja kielenhuollon henkilö tarkistaa kieliasun: tekstilaji ja tyyli, rakenne, lauseet ja virkkeet sekä kieliasu. Kirjoituksessa tulee olla selvä johdanto, käsittelyosa ja lopetus. Jos on lukivaikeuksia voi saada lisäaikaa tai mahdollisuuden täydentää suullisesti. Näistä pitää tietysti sopia ennakkoon.

      Tarkkana kannattaa olla varsinkin käsin kirjoittaessa, että milloin yhdysviiva on kiinni sanassa ja milloin on väli 15-16-vuotiaat (numeroiden välissä voi olla yhdys -tai väliviiva) jne. Lyhenteitä ei pidä käyttää ja oman tutkielman asiasanasto pitää hallita ja käyttää oikein jne.
      Tsemppiä kaikille tänne asti lukeneille.

    • Perussääntö

      Jos et ole kirjoittanut gradua itse, muista lukea se ennen maturiteettia.

    • ehkä näin

      Maturiteetti tehdään kandista, ei gradusta. Ainakin Jyväskylässä. Gradun maturiteetiksi riittää alun lyhennelmä.

      • TTV

        Täysin tdk/laitoskohtaista. Minäkin JYU:ssa (IT-tdk) ja maturiteetti sekä kandista että gradusta.


      • Maturiteetti tulee asetuksen nojalla tehdä sekä kandista että gradusta. Jos on jo tehnyt yhden maturiteetin, toisesta tarkistetaan pelkkä asiasisältö (ei kielitaitoa). Tehtävänanto toki riippuu työn ohjaajan ja laitoksen käytänteistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3330
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2872
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2720
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2534
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1833
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1767
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1640
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1496
    Aihe