Maria3

Uskonnollinen vakaumus?

Ajattelin aloittaa tästä oman keskustelunsa, koska ajattelin tämän otsikon paremmin tavoittavan aiheesta tietävät.

Uskon Jumalaan kyllä sillä tavalla, mutta silti en ole kovin erityisen harras taikka uskonnollinen ihminen ja uskovainen siinä mielessä, missä sana "uskovainen" yleensä käsitetään. Uskonto ei juuri millään tavalla näy elämässäni. Kirkossa käyn yleensä kerran vuodessa Kauneimmissa joululauluissa. Sopisihan teologian opiskelu silti minulle? Tiedän, että siellä on ateistejakin, mutta olisi kivaa tietää, onko opiskelu enemmän tieteellistä vai kovinkin harrasta?
Uskonto on kuitenkin ollut aina lempiaineitani koulussa ja opettajan ura olisi haaveissani. Minua kiinnostaa kristinusko paljon ja myös muut uskonnot.
Erityisesti olen kiinnostunut eksegetiikasta ja kirkkohistoriasta. Sivuaineina haluaisin lukea esim. arkeologiaa ja historiaa. Myös maantieto ja psykologia kiinnostavat.

Tiedän silti teologian olevan oikea ala minulle, mutta tahtoisin kuulla muidenkin näkemyksiä aiheesta.

3

615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria3

      Eipä ollut kovin paljon järkeä, kun meni kentät väärinpäin eli otsikko ei nyt näy edes kokonaan...

    • tarvita

      Teologia on eräänlaista kulttuurin tutkimista, josta hartailu on tosi kaukana. Käsien ristimiset ja uskontunnustukset saat hoitaa muualla - ei ole kysymys kirkkokunnasta vaan TIEDEkunnasta. ;)

    • Tradeopiskelija, vielä josk...

      Opettajaksi tai tutkijaksi halajavan olisi mielestäni hyvä olla uskonnollismyönteinen. Siis pitää uskonto(j)a hyvänä asiana ja uskoa ehkä jollakin tavalla Jumalan olemassaoloon.

      Eri asia sitten papin työstä haaveilevat. Miun mielestä heidän pitäisi olla näitä ns. uskovaisia, jotta
      1. oppi pysyy puhtaana
      2. heidän työnsä olisi uskottavaa

      Oikeesti, voisitko puhua rippileiriläisille Tosi rakkaus odottaa -kampanjasta, jos itse olisit ollut useamman kanssa? Tietenkin papin pitää olla suvaitsevainen eri ihmisiä kohtaan, mutta omata samanlaiset arvot kirkon kanssa. Tämä on siis vain minun mielipiteeni.

      Itse haluaisin opiskella papiksi. Yläasteikäisestä revin kiitettäviä ja erinomaisia uskonnosta. Lukiossa valitsin teologian opintoja ajatellen uskonnot, pitkän matiikan, biologian, psykologian, filosofian ja kaikki terveystiedon valinnaiset kurssit. Sitten juuri kun hakuajat kouluihin alkoivat, alkoi lööpeissä olla kaikkia juttuja papeista. Yksi oli käyny alkossa ja toinen pettäny vaimoonsa toisen papin kanssa, kolmas oli sekaantunu lapseen. Ajattelin että entä jos mie en pysty elämään seurakuntalaisteni odotusten mukaan? Mitä jos mie en osaa olla tarpeeks esimerkillinen? Koin myös häpeää siitä, että olin maannu sillosen poikaystäväni, nykyisen kihlattuni kanssa. Hain siis lähes randomina kaupan alalle, koska siinäkin saa palvella ihmisiä.

      Tosin haaveilen edelleen papin tutkinnosta ja olen päättänyt sen suorittaa vielä. Ehkä pieni kasvaminen oli mulle paikallaan. Tää kaksi vuotta lukion jälkeen on vahvistanut, että mie kaipaan teologiseen tiedekuntaan. Aion kuitenkin ottaa tästä koulusta tutkinnon ulos. Sen jälkeenkin olisin vasta 22v naimisissa oleva nuori nainen (häät 1.12.2007) joten aikaa opiskeluun on vielä.

      Mutta siis kukkaruukusta taas siihen mistä alunperin oli kyse. Tänä päivänä on oikeesti vaan hyvä, jos opettaja pystyy olemaan opetuksessaan ns. neutraalilla linjalla, koska niin paljon ihmiset torjuvat uskonnollisuuten liittyviä asioita elämässään. Jos siis olet varma halustasi opiskella juuri teologiaa, niin anna palaa!!

      Hyvää kevättä:)!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1689
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1598
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1179
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1134
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      7
      1028
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      981
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe