Toistuvat keskenmenot

emmiina00

Heippa kaikille. Eli minä olen nyt saanut kolme keskenmeno puolen vuoden sisällä, tänään kävin lääkärillä (yksityisellä) tarkistamassa ettei kohdussa ole elävää sikiötä, eipä löytyny :( vaikka sen jo arvasinkin vuodosta. Mutta siis kyselin sitten että pitäisikö jo lähteä tutkimuksiin ja lääkäri sanoi että yrittäkää vielä kerta kiellon päälle, ja sitten jos taas keskenmeno niin tutkimuksiin. Noh, hän sitten sanoi että yksityisellä nuo tutkimukset tulee tosi kalliiksi, eli kannattaa ehkä mennä ihan terveyskeskukseen.

Onko teille kenellekkään tehty näitä tutkimuksia? Mitä niissä tapahtuu?
Onko tietoa kuinka paljon tulee maksamaan yksiyisellä?
Entä mikäköhän on jonotusaika tavallisella terveyskeskuksella?

Toivottavasti joku tietää edes jotain. Olen kiitollinen kaikista tiedon murusista :)

14

2697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alemmas kirjoittanut

Moikka,

kirjoitin itse tuossa aiemmin hyytymistä ja omituisesta kk-vuodosta ja vastailit kivasti takaisin. Ajattelinkin antaa sinulle joitain vastauksen murusia takaisin kysymyksiisi, joskaan en kovin paljoa tiedä.

Itselläni siis 4 x km (viimeisin oli kohdunulk.) ja tämä tapahtunut 3 vuoden sisään. Tutkimuksiin hakeuduin jo elokuussa 2005 jolloin tehtiin ihan vain perusjuttuja terveyskeskuksen toimesta. Katsottiin prolaktiinit ym. arvot, ei sen kummempaa. Tällöin tutkimusten syynä ei ollut vielä toistuvat keskenmenot vaan se että edellinen tärppi oli tapahtunut jo lähes vuotta aiemmin eli todellinen syy tutkimuksiin hakeutumiseen oli se etten raskaudu. Näiden perusjuttujen jälkeen (en muista suorastaan mitä kaikkea verikokeesta katsottiin, ihan tosiaan jotain perusjuttuja) otin takapakkia ja päätin ottaa yksityiselle ajan parempia tutkimuksia varten - ja vähän myöhemmäksi ajankohdaksi. Tämän suunnittelin tammikuulle 2006, joskin peruin aikani yksityiselle koska en ollut "valmis". Tammikuussa tapahtuikin sitten iloinen yllätys, olin jälleen raskaana, joskin se meni kesken jo viikolla 7. Tämän jälkeen sain omalääkäriltä (terv.keskus) lähetteen sairaalaan kierronseurantatutkimuksiin jossa olin maaliskuussa 2006. Yhden kierron ajan seurattiin tapahtuuko ovulaatiota ja miten munasolu kehittyy. Kaikki oli kunnossa. Sain lähetteen jatkotutkimuksiin (Helsingin naistenklinikalle) jonne ajan sain jo kesäkuulle (eli n. 3kk odotus). Minä tyttö sitten kuitenkin jänistin jälleen kerran (lue rivien välistä kuinka ahdistavaa tämä kokemus on meille ollut...) ja siirsin ajan lokakuulle 2006. Saimme nauttia kesästä kaikessa rauhassa ja se tuottikin tulosta. Elokuussa havaitsin jälleen olevani raskaana - kesken meni kuitenkin. Lokakuussa menimme miehen kanssa ja koska kyseessä oli ensikäynti, kartotettiin lähinnä taustoja ja päätettiin mitä tehdään. Mieheltä otettiin sillä kerralla verinäyte kromosomitutkimusta varten (8 vkon päästä selvisi että kaikki hänellä normaalia). Minulle tehtiin vain ultra juuri syyskuun keskenmenon vuoksi. Tai näin luulin että se oli "vain" km; vain 2 pv tuon lääkärikäynnin jälkeen jouduin ambulanssilla sairaalaan kun kyseessä olikin kohdunulkoinen... Ilmankos olikin kipuja ja useita lääkärikäyntejä välissä. Jäi vähän turhan monelta huomaamatta että munatorvessa olikin jotain... 47 päivää vuotoa että silleen...

Joka tapaukesssa miehen osalta ei tehdä nyt jatkossa mitään. Minun tutkimiseni siirtyi tammikuulle. Tällä viikolla menen vielä viimeiseen jälkitarkastukseen ku:n vuoksi. Sitten paperit laitetaan hormonipolille takaisin ja sitten katsotaan mitä tehdään. Kierronkartoitus on tarkoitus tehdä, se tehdään tiettyinä päivinä kierrosta ja mitataan joitain arvoja - en tietysti muista mitä. (Kunnallisella oli "unohtunut" ottaa kunkin hetken arvoja ylös joten sinänsä kaikki silloiset käynnit olivat turhia...)

Sen jälkeen päätetään jatkosta jos kierronkartoituksessa havaitaan jotain. Minulta otetaan myös näyte kromosomitutkimusta varten. Saa nähdä mitä se sitten tuo tullessaan.

Sori sekava teksti, teen töitä tässä samalla. Nämä tiedot olivat tosiaan murusia...

Sanottakoon, että lähtökohtana meillä ei ollut lapsettomuus vaan nyt syitä yritetään etsiä juuri toistuviin keskenmenoihin. Niitä syitä voi sitten olla monia. Kaipa niitä lähdetään sulkemaan yksi kerrallaan pois...

Tsemppiä sinulle!!

• emmiina00

Kiitos sinulle kun viitsit kirjoittaa.. Olenkin varmaan aikaisemmin täällä puhunut että meillä oli ensin vaikeuksia saada raskautta edes alulle, kaksi vuotta meni ennen kuin tärppäsi ja sekin clomien avulla ja nyt on sitten tärpännyt "luomusti" kaksi kertaa. Tuntuu hullulta ajatella että ensin ei saa edes alulle raskautta ja sitten kun onnistuu niin saa pelätä näitä keskenmenoja :( Löydettiinkö sinulle mitään syytä ettet raskaudu "helposti"? Minulla on pco joka siis vaikeuttaa raskautumista ja EHKÄ aiheuttaa näitä alkuraskauden keskenmenoja. Meillä menee varmaan ne tutkimukset helmikuulle.. en pidä kiirettä koska ollaan aika nuoria, aikaa siis on, mutta kyllä tämä silti ottaa hermoille :| Voimia sinulle!!

• edellinen kommentoija
        emmiina00 kirjoitti:

Kiitos sinulle kun viitsit kirjoittaa.. Olenkin varmaan aikaisemmin täällä puhunut että meillä oli ensin vaikeuksia saada raskautta edes alulle, kaksi vuotta meni ennen kuin tärppäsi ja sekin clomien avulla ja nyt on sitten tärpännyt "luomusti" kaksi kertaa. Tuntuu hullulta ajatella että ensin ei saa edes alulle raskautta ja sitten kun onnistuu niin saa pelätä näitä keskenmenoja :( Löydettiinkö sinulle mitään syytä ettet raskaudu "helposti"? Minulla on pco joka siis vaikeuttaa raskautumista ja EHKÄ aiheuttaa näitä alkuraskauden keskenmenoja. Meillä menee varmaan ne tutkimukset helmikuulle.. en pidä kiirettä koska ollaan aika nuoria, aikaa siis on, mutta kyllä tämä silti ottaa hermoille :| Voimia sinulle!!

Mulla ei ole (vielä) todettu mitään syytä keskenmenoille. Kaiken jo tehdyn tutkimuksen mukaan olen täysin perusterve 28-vuotias nainen jolla kaikki hormoniarvot ovat kohdillaan jne. Eli toistaiseksi nämä keskenmenot ovat selittämättömiä. Se jää sitten nähtäväksi mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Nythän näitä varsinaisia syitä aletaan vasta rankalla kädellä karsimaan pois.

Pärjäilemisiä ja haleja sinne. =)

• Edell.
        emmiina00 kirjoitti:

Unohtui alunperin sanoa, että olen tosiaan kunnallisen puolen kautta hakeutunut tutkimuksiin ja tämä lysti maksaa poliklinikkamaksun per kerta. Eli tällä viikolla vielä kun menen ultraan, maksan siitäkin lystistä 22€ (muistaakseni) poliklinikkamaksun. Saman ensi kerralla jne... ekalta käynniltä myös mieheltä veloitettiin tuo pk-maksu.

• siilipyy
        Edell. kirjoitti:

Unohtui alunperin sanoa, että olen tosiaan kunnallisen puolen kautta hakeutunut tutkimuksiin ja tämä lysti maksaa poliklinikkamaksun per kerta. Eli tällä viikolla vielä kun menen ultraan, maksan siitäkin lystistä 22€ (muistaakseni) poliklinikkamaksun. Saman ensi kerralla jne... ekalta käynniltä myös mieheltä veloitettiin tuo pk-maksu.

..että nuo polimaksut, 22 euroa on käytännössä ilmaisia. Saat rampata polilla 10 kertaa ja siinä on se hinta mikä yksityisellä maksa pelkkä oven avaus. Että äläpäs valita.

• edell.
        siilipyy kirjoitti:

..että nuo polimaksut, 22 euroa on käytännössä ilmaisia. Saat rampata polilla 10 kertaa ja siinä on se hinta mikä yksityisellä maksa pelkkä oven avaus. Että äläpäs valita.

Sori, ei ollut tarkoitus valittaa ja olen täysin tietoinen että kunnallisella on naurettavan halpaa yksityiseen nähden.

Jos rahaa olisi yhtään enempää, olisin ollut yksityisellä jo aikoja sitten. Ketjun aloittaja vain halusi tietää hinnoista joten kirjoitin niistä nähtävästi turhan valittavaan sävyyn. Pointtina oli kuitenkin antaa osviittaa siitä mitä kunnallisella tämä touhu maksaa. Ei muuta. Pahoittelen jos tämä sai sinut nyt ärsyyntymään.

• hakeutunut

yksityiselle tutkimukseen,ovat kalliita, mutta saa nopeasti ajan ja tulokset, jos sinulla vaan rahallisesti mahdollista, kantsii mennä.

• Gaia2

Hei,

luin mielenkiinnolla tätä, koska itselläni sellainen tilanne, että aina, kun tehdään alkionsiirto ja sitä ennen inseminaatio kohdun limakalvot pukkaaantuu ulos jo kierron 23 päivä eli 10 päivää siirrosta. Normaalisti kierto n 27. Eli kärisimme lapsettomuudesta, mutta nyt olen alkanut epäillä, että kärsimme alkuraskauden keskenmenoista. Viimeksi viimeviikolla sain alkuraskauden keskenmenon, olin yltäpäätä hiestä, kohtu kouristeli ja verinen tarttuva limarihmake tuli ulos, sen jälkeen viisi päivää pelkkää ruskeaa vuotoa ja seassa mustaa rihmastoa. En tiedä, hylkiikö elimistöni jotenkin alkiota vai onko kromosomipoikkeamia? Immunologinen järjestelmäni toimii välillä liian tehokkaasti, olen atoopikko ja allerginen jopa ivf-hoitojen hormooneille. Mitä tutkimuksia voidaan siis tehdä asian selvittämiseksi? Mitä kokeita sinulta otettiin? ALunperin olemme hoidossa huonojen siittiöiden takia, mutta nyt epäilen, että muuallakin on häikkää. MIkä se ns. vasta-ainetutkimus on? Meilä on miehen kanssa eri rh-tekijät, minä ja mies -, mutta tämä ei vissiin vaikuta. Suurkiitos, jos saan vastauksen. Olen todella väsynyt tähän kaikkeen ja lääkärien tietämättömyyteen.

• tuo teidän tilanne
        Gaia2 kirjoitti:

Hei,

luin mielenkiinnolla tätä, koska itselläni sellainen tilanne, että aina, kun tehdään alkionsiirto ja sitä ennen inseminaatio kohdun limakalvot pukkaaantuu ulos jo kierron 23 päivä eli 10 päivää siirrosta. Normaalisti kierto n 27. Eli kärisimme lapsettomuudesta, mutta nyt olen alkanut epäillä, että kärsimme alkuraskauden keskenmenoista. Viimeksi viimeviikolla sain alkuraskauden keskenmenon, olin yltäpäätä hiestä, kohtu kouristeli ja verinen tarttuva limarihmake tuli ulos, sen jälkeen viisi päivää pelkkää ruskeaa vuotoa ja seassa mustaa rihmastoa. En tiedä, hylkiikö elimistöni jotenkin alkiota vai onko kromosomipoikkeamia? Immunologinen järjestelmäni toimii välillä liian tehokkaasti, olen atoopikko ja allerginen jopa ivf-hoitojen hormooneille. Mitä tutkimuksia voidaan siis tehdä asian selvittämiseksi? Mitä kokeita sinulta otettiin? ALunperin olemme hoidossa huonojen siittiöiden takia, mutta nyt epäilen, että muuallakin on häikkää. MIkä se ns. vasta-ainetutkimus on? Meilä on miehen kanssa eri rh-tekijät, minä ja mies -, mutta tämä ei vissiin vaikuta. Suurkiitos, jos saan vastauksen. Olen todella väsynyt tähän kaikkeen ja lääkärien tietämättömyyteen.

..meistä otetaan vasta-ainetekijät, balansoitunut translok., kilpirauhasarvot, hyytymistekijät..ns. keskenmenopaketti. En valitettavasti osaa sinulle kattavampaa vastausta antaa. Itse odottelemme ensikäyntiä, jolloin aloitetaan välittömästi tutkimukset.

Hiton kallista on, en voi muuta sanoa. Elän toivossa, että jotain löytyisi. Minulle raskautuminen on ollut toistaiseksi helppoa ja ajattelin aloittaa ensi kierrossa disperiinin. Jollakin on ollut siitä hyötyä.

• Gaia2
        tuo teidän tilanne kirjoitti:

..meistä otetaan vasta-ainetekijät, balansoitunut translok., kilpirauhasarvot, hyytymistekijät..ns. keskenmenopaketti. En valitettavasti osaa sinulle kattavampaa vastausta antaa. Itse odottelemme ensikäyntiä, jolloin aloitetaan välittömästi tutkimukset.

Hiton kallista on, en voi muuta sanoa. Elän toivossa, että jotain löytyisi. Minulle raskautuminen on ollut toistaiseksi helppoa ja ajattelin aloittaa ensi kierrossa disperiinin. Jollakin on ollut siitä hyötyä.

Joo raskasta on, ensin sitä kuvitteli, että kun menee hoitoihin (yksityisellä sairaan kallista niin ikään) raskaus alkaisi, mutta nyt tullutkin vain kasapäin lisää ongelmia. Mitä hintaluokkaa noi tutkimukset maksavat? Itselläni on verenhyytymistauti, joka tiedetään, mutta se ei vaikuta raskaanaoloon, koska juuri estrogeeni palauttaa von willebrandt -solut normaalialueelle samoin kuin jo puregon-pistokset. Itse epäilen immunologisia syitä tai kromosomijuttuja, koska siittiöissä niin paljon häikkää. Vielä yksi hoito ja tutkimukset ennen sitä ja sitten lyön hanskat surullisena tiskiin. Tuska ja kaipaus taitavat silti asua sisälläni pitkään, tuntuu, että tässä prosessissa menee jotakin rikki ihmisyydessä.

• ................
        Gaia2 kirjoitti:

Joo raskasta on, ensin sitä kuvitteli, että kun menee hoitoihin (yksityisellä sairaan kallista niin ikään) raskaus alkaisi, mutta nyt tullutkin vain kasapäin lisää ongelmia. Mitä hintaluokkaa noi tutkimukset maksavat? Itselläni on verenhyytymistauti, joka tiedetään, mutta se ei vaikuta raskaanaoloon, koska juuri estrogeeni palauttaa von willebrandt -solut normaalialueelle samoin kuin jo puregon-pistokset. Itse epäilen immunologisia syitä tai kromosomijuttuja, koska siittiöissä niin paljon häikkää. Vielä yksi hoito ja tutkimukset ennen sitä ja sitten lyön hanskat surullisena tiskiin. Tuska ja kaipaus taitavat silti asua sisälläni pitkään, tuntuu, että tässä prosessissa menee jotakin rikki ihmisyydessä.

käynteineen ja kokeineen hintahaitarissa 140-1000.

Kokeile babyaspiriinia, se auttaa etenkin autoimmuuniongelmiin kuulemma, mikäli sun kroppa hylkii raskautta.

Itte ajattelin kokeilla. Kysy ensin lääkäriltäsi, ettei ole mitään estettä.
        Toivotaan, että meillä molemmilla odottaa se suuri palkinto tulevaisuudessa

• zappa-kissa
        Gaia2 kirjoitti:

Felicitas klinikka kokeilee erilaisia lääkkeitä juuri noihin immunologisiin ongelmiin.Lisätietoa saa mm. Felicitas klinikan tiedotus lehdestä

• mammaliini**

Eikö sinulle olla suositeltu jo tuossa vaiheessa pientä taukoa lapsen yrittämiseen. Kehosi on jo aivan ylirasittunut, joten pidä hyvä ihminen taukoa!

• emmiina00

Minullekko edellinen viesti oli?

No, ensin raskaus siis sai alkunsa clomien avulla, sen jälkeen pidimme kuukauden taukoa jonka jälkeen tulin yllättäen raskaaksi luomusti, siis olemme yrittäneet lasta monta vuotta joten yllätys oli suuri, sen mentyä kesken ajattelin että kartamme ovis päiviä, jotenkin ajattelin että kun on ollut ongelmia raskautumisessa niin en nyt tule luomuna enää raskaaksi, mutta toisin kävi, taas kuukausi välissä, vaikka suunnittelin pidempää taukoa.

Mutta nyt pidämme ainakin kolmen kuukauden tauon [ehkäisyn kanssa], ihan henkisistäkin syistä :)

Hyvää joulua sinne päin!!:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe