Moikka vaan,
Kertokaapas rahtarit mihin perustuu kollegoidenne tarve ohitella moottoritiellä toisia rahtareita?
Ei itse ohittamisessa sinänsä ole mitään pahaa, mutta kun sitä tehdään myös ruuhka-aikaan kun ohituskaistalla on jonoa a 130km/h ja rekoissa kuitenkin rajoitin pätkäisee menon alta 90km/h. Tuo nimittäin aiheuttaa melkoisia jonoja ja häiriötä muulle liikentelle.
Toisaalta ohittaminen olisi ihan ok noinkin, jos ohitettava voisi vähän antaa tietä ja hidastaa vauhtiaan, jotta kahden mastodontin ohitustaistelu ei kestäisi neljää minuuttia ja yli viittä kilometriä.
Kun joka päivä tossa motarilla ajelee puoltoista sataa kilometriä, niin alkaa kohta moinen joustamattomuus nyppimään, kun tuo idioottimainen tapa tuntuu olevan jokseenkin yleinen.
Matkalla Riihimäeltä Helsinkiin ajassa voi rekalla säästää 85km/h vs. 90 km/h noin kolme minuuttia, joten kiireellä ohituksia ei ainakaan voi selittää?
Henkilöautolla kuitenkin tuollainen 5km hidastus 130km/h => 90km/h vaikuttaa matka-aikaan 2min/kerta ja hitaita ohituksia voi olla useita tuolla matkalla. Ja tietysti kärsijöitä on kerralla yleensä useampia. Tätä voisi ajatella ihan kansakunnan tuottavuudenkin kannalta hukkaanheitettynä aikana!
- Sipe
Ohitukset moottoritiellä
19
3603
Vastaukset
- ainakin
ohitan aina kun mieli tekee kerkee juomaan kahvit rauhassa ku syyhkäsee tappia vastan koko ajan jee jee!
- että..
Edellä menevä ei joko aja rajoitinta vasten tai sitten se pumppaa kaasua. Takana oleva ei sitten kestä sitä 10-20m välillä edellä olevaan vaan on ajettava ohi.
Jotakin tuon suuntaistahan se on.
Tuskin varsinaisesta ajan säästöstä puhutaan.
helpompaa olisi pitää vaikka 100 metriä väliä edellävaan rekkaan tai vastaavaan ajokkiin niin sen edellä olevan pumppaaminen ei niin haittaisi.
Kyllä jotkut ajaa ilman rajoitinta myös, monesti nähnyt ja viimeksi viime viikolla turunväylällä meni iso kuorma-auto yli 100km/h. Olen itsekkin ajanut joskus kuorma-autolla missä rajoitin oli rikki jollakin tapaa ja se meni just mulla vielä rikki. Ei sitä kukaan korjannut ja asiasta oltiin vaan hiljaa :) Katsastuksessa sitten huomasivat kun vakikuski oli siellä käymässä ja vian joutui korjaamaan. - ei se paljoa vaadi
Oletkos koskaan itse ajanut hieman mäkisempää tietä tyhjä peräkärry perässä ja edessä on mennyt toinen henkilöauto reippaamman kokoista asuntovaunua vetäen? Olisikohan siinä tilanteessa ajatellut että tuo edessä menevä henkilöauton ja asuntovaunun yhdistelmä saattaa hieman hyytyä pidemmässä ylämäessä? Vielä kun on tavallinen talvinen ajokeli, eli tie on paikkapaikoin hieman liukkaampi ja vielä kun tuo edessä menevä hyytyy ylämäkiin. Joutuu sitten itsekin hidastamaan ja vaihtamaan pienempää vaihdetta, vaikka taloudellisin tapa olisi ajaa samaa vauhtia koko mäki ylös, omassa autossa kun ei ole niin paljon painoa ja tehoakin ehkä hieman enemmän. Nyt jos joutuu vaihtamaan pienemmälle, niin riski että vetävät pyörät hieman sutaisee tyhjää ja joutuukin sitten kaivamaan vielä pienempää pykälää... Vielä kun on kitkarenkaat alla ja tiekin näyttää olevan tosi liukas tällä kohtaa, voivoi kun pystyisi ajamaan mäen vauhdilla ylös.
Ensi kerralla kyllä ohitan tuon asuntovaunun ennen näitä mäkisempiä maastoja. Voi sitten itsekin keskittyä paremmin siihen ajamiseen, kun ei tarvitse koko ajan seurailla niin tarkasti sitä mitä edellä tekevä tekee. Ei mene hermotkaan niin helposti kun saa rallatella vapaampaa baanaa ja ajaa mäet hidastelemmatta ylös.
Toisaalta eipä minunkaan työpaikalle kukaan tule kyselemään että miksi teen niin tiuhaan tahtiin töitä. Todellisuudessa kukaan ei välttämättä tiedä että olen hieman jäljessä deadlinea ja tässä nyt pitäisi hieman kiriä sitä kiinni. Tiedän että jos en olisi myöhästynyt aamulla sitä pariakymmentäminuuttia ruuhkan takia, niin sitten ei olisi mikään kiire. Hemmetti kun vieläkin ärsyttää se hidastelijakaravaanari.
Sitä sopii välillä jäädä miettimään että miksiköhän asiat ovat näin? Jospa sitä itse katsoisi välillä peiliin?
Ja se mitä rahtareiden joustamattomuuteen tulee, niin etpä itsekään paljoa sanomasi mukaan jousta. Se että rahtari ei moottoriteillä "anna tietä" ei ole sinulta niin paljon pois ettetkö voisi elää sen kanssa. Mutta mitäpäs jos sinun työpaikallasi joku kopioisi turhanpäiväisiä joulukortteja juuri kun sinun pitäisi ottaa se tärkeä ja kiireellinen kopio?
Mistäs sinä tiedät minne se rekka on menossa? Tai se toinen rekka, jota toinen rekka juuri ohittaa? Ei kaikki aja sinne minne sinä ajat. Jo rekka lähtee vaikkapa Helsingin laitamilta ja ajaa vt4:ää, niin sillä on tuhansia paikkoja minne ajaa. Ei Riihimäki tai Kerava ole niiden ainoita pysähdyspaikkoja. Nelostie jatkuu kehä 3:n jälkeen vielä satoja ja satoja kilometrejä. Paljonkos tuollainen 2-3km/h lisää nopeutta vaikkapa 700km:n matkalla tekee matka-aikana?- 2-3km/h 700km:n matkalla
20 min.
- Henkilöautoilija
Vähän niin ja näin tuo homma, kummassakin näkökulmassa pointtinsa. Osa henkilöautoilijoistakin ajaa todella tarpeellisia ajoja ja niiden tarkoituksena on työn x suorittaminen eikä pelkästään kauppaan ajaminen tai muu ei niin välttämätön pyöriminen.
Mutta saisivat ihmiset hakea kaikki vihanneksensa Sompasaaresta lähikaupan sijasta jos teillä ei menisi yhtään rekkaa. Siinä sitä sitten olisi mukavaa ajaa 300 kilometriä kauppaan tyhjiä teitä!
Että että...ammattiliikenne siirtää paikasta toiseen suuria kuormia siksi, ettei meidän kaikkien tarvitsisi ajaa omilla autoillamme hakemaan tavaroita maailman ääristä. Puhumattakaan teollisuuden kuljetuksista, joilla maksetaan tämänkin maan hyvinvointi. Että varmaan sitä voi ihmiset hieman höllätä kaasusta moottoritiellä ja ajaa rauhallisesti hetken rekan perässäkin ilman hien kihoamista otsalle. Jos taas yksityisen ihmisen päivän aikataulu kaatuu hetkellisiin hidastamisiin liikenteessä niin suosittelen tilanteen kokonaisvaltaista tutkailemista. Jos viettää henkilöautossa päivittäin pitkiä aikoja ilman työnantajan maksamia km-korvauksia niin kannattaa miettiä josko se työpaikka tai asuinpaikka on hieman ns. pielessä!
Ei mulla muuta...kannattaa kuitenkin joskus opetella hellittämäänkin, ei tule niin todennäköisesti verisuonen ratkeamista alle 50-vuotiaana...
Hyvää joulua vaan kaikille! - Benqqu
Henkilöautoilija kirjoitti:
Vähän niin ja näin tuo homma, kummassakin näkökulmassa pointtinsa. Osa henkilöautoilijoistakin ajaa todella tarpeellisia ajoja ja niiden tarkoituksena on työn x suorittaminen eikä pelkästään kauppaan ajaminen tai muu ei niin välttämätön pyöriminen.
Mutta saisivat ihmiset hakea kaikki vihanneksensa Sompasaaresta lähikaupan sijasta jos teillä ei menisi yhtään rekkaa. Siinä sitä sitten olisi mukavaa ajaa 300 kilometriä kauppaan tyhjiä teitä!
Että että...ammattiliikenne siirtää paikasta toiseen suuria kuormia siksi, ettei meidän kaikkien tarvitsisi ajaa omilla autoillamme hakemaan tavaroita maailman ääristä. Puhumattakaan teollisuuden kuljetuksista, joilla maksetaan tämänkin maan hyvinvointi. Että varmaan sitä voi ihmiset hieman höllätä kaasusta moottoritiellä ja ajaa rauhallisesti hetken rekan perässäkin ilman hien kihoamista otsalle. Jos taas yksityisen ihmisen päivän aikataulu kaatuu hetkellisiin hidastamisiin liikenteessä niin suosittelen tilanteen kokonaisvaltaista tutkailemista. Jos viettää henkilöautossa päivittäin pitkiä aikoja ilman työnantajan maksamia km-korvauksia niin kannattaa miettiä josko se työpaikka tai asuinpaikka on hieman ns. pielessä!
Ei mulla muuta...kannattaa kuitenkin joskus opetella hellittämäänkin, ei tule niin todennäköisesti verisuonen ratkeamista alle 50-vuotiaana...
Hyvää joulua vaan kaikille!Jos noita tiukkapipoja liikenteessä miettii niin eiköhän ne ole usein myös noita ammattikuskeja ison auton ratissa.
Jos menee henkilöautolla ajelemaan 40 km/h alle rajoitusten kuorma-auton eteen vaikka 80 km/h rajoituslaueella niin taitaa tulla aikamoinen show. Kummasti kun sitten kuorma-auto ajaa kilometrikaupalla motarin vasenta kaistaa 40 km/h alle rajoitusten niin sille pitäisi olla niin hirveästi ymmärrystä...
Joskus ei ole tieenyt että pitäiskö itkeä vai nauraa kun on ajanut kilometritolkulla kahden kuorma-auton perässä 100 rajoituksilla. Kun ohituskaista alkaa niin toinen kiilaa vasempaan kaistaan ja puksuttaa koko kaistan ylös rinta rinnan toisen kanssa- vauhtia mäen päällä 40 km/h. - turpo
Henkilöautoilija kirjoitti:
Vähän niin ja näin tuo homma, kummassakin näkökulmassa pointtinsa. Osa henkilöautoilijoistakin ajaa todella tarpeellisia ajoja ja niiden tarkoituksena on työn x suorittaminen eikä pelkästään kauppaan ajaminen tai muu ei niin välttämätön pyöriminen.
Mutta saisivat ihmiset hakea kaikki vihanneksensa Sompasaaresta lähikaupan sijasta jos teillä ei menisi yhtään rekkaa. Siinä sitä sitten olisi mukavaa ajaa 300 kilometriä kauppaan tyhjiä teitä!
Että että...ammattiliikenne siirtää paikasta toiseen suuria kuormia siksi, ettei meidän kaikkien tarvitsisi ajaa omilla autoillamme hakemaan tavaroita maailman ääristä. Puhumattakaan teollisuuden kuljetuksista, joilla maksetaan tämänkin maan hyvinvointi. Että varmaan sitä voi ihmiset hieman höllätä kaasusta moottoritiellä ja ajaa rauhallisesti hetken rekan perässäkin ilman hien kihoamista otsalle. Jos taas yksityisen ihmisen päivän aikataulu kaatuu hetkellisiin hidastamisiin liikenteessä niin suosittelen tilanteen kokonaisvaltaista tutkailemista. Jos viettää henkilöautossa päivittäin pitkiä aikoja ilman työnantajan maksamia km-korvauksia niin kannattaa miettiä josko se työpaikka tai asuinpaikka on hieman ns. pielessä!
Ei mulla muuta...kannattaa kuitenkin joskus opetella hellittämäänkin, ei tule niin todennäköisesti verisuonen ratkeamista alle 50-vuotiaana...
Hyvää joulua vaan kaikille!Erityisesti pidin tästä, veit sanat suustani:
> Jos taas yksityisen ihmisen päivän aikataulu kaatuu hetkellisiin hidastamisiin liikenteessä niin suosittelen tilanteen kokonaisvaltaista tutkailemista. Jos viettää henkilöautossa päivittäin pitkiä aikoja ilman työnantajan maksamia km-korvauksia niin kannattaa miettiä josko se työpaikka tai asuinpaikka on hieman ns. pielessä! - rane
Benqqu kirjoitti:
Jos noita tiukkapipoja liikenteessä miettii niin eiköhän ne ole usein myös noita ammattikuskeja ison auton ratissa.
Jos menee henkilöautolla ajelemaan 40 km/h alle rajoitusten kuorma-auton eteen vaikka 80 km/h rajoituslaueella niin taitaa tulla aikamoinen show. Kummasti kun sitten kuorma-auto ajaa kilometrikaupalla motarin vasenta kaistaa 40 km/h alle rajoitusten niin sille pitäisi olla niin hirveästi ymmärrystä...
Joskus ei ole tieenyt että pitäiskö itkeä vai nauraa kun on ajanut kilometritolkulla kahden kuorma-auton perässä 100 rajoituksilla. Kun ohituskaista alkaa niin toinen kiilaa vasempaan kaistaan ja puksuttaa koko kaistan ylös rinta rinnan toisen kanssa- vauhtia mäen päällä 40 km/h.Rekkakuskit nauttivat kiusanteosta.
Viime keväänä VT2:lla Nakkilassa rekka lähti jonon toisena ohittamaan edellään ajanutta rekkaa.
Ohituskaistan päättyessä oli päässyt ohitettavan rinnalle ja joutui palaamaan ohitettavan taakse.
Kukaan ei ohittanut ketään. Näin nämä ammattilaiset. - Paperipena
Minusta me ammattikuskit voisimme toimia noissa ohitustilanteissa näin...jos näkee peilistä et takaa tullaan ohi isolla autolla niin höllätään vähän vauhtia että ohitus sujuu sujuvammin..puhun siis siitä et rekka ohittaa toista rekkaa. Pistäähän se toki viduddaa jos jatkuvasti joutuu hidastamaan mutta itse kyllä sen kestän. Eli ammattitaitoa enemmän kehiin kuskit! Samassa savessa me rahtarit kylvetään, joten yhteishenkeä enemmän niin hommat sujuu paremmin.
Jos minua ohitetaan, 4-8km/h nopeuserolla josta maatonmuodot verottaa paikoin vähän poiskin j taakse alkaa kertymään jonoa ni sillon kyllä höllään menoa, ja täten avustan ohittajaa, että nopamminkulkevat ei jäisi parin "mastodontin" taakse ihmettelemään. Olen kyllä huomannut että harva raskanliikenteen kuski niin tekee, mutta otetaan sitten huomioon että kaikki raskan liikenteen kuskit EIVÄT OLE AMMATTILASIA.
Melko suuri osa raskaanliikenteen kuskeista on sekalaista sakkia jtka ovat "joutuneet" alalle, koska eivät ole saaneet muita töitä, ja he eivät tunne minkäänlaista ammattiylpeyttä, ainoa syy miksi ajavat on palkka.
Sitten on ne oikeat ammattilaiset, jotka ovat halunneet alalle. He joustavat, ja pyrkivät avustamaan muuta liikennettä, ja yrittävät olla mahdollisimman "huomaamattomia" tienpäällä, tarjoten nopeammille ohituspaikkoja aina kuin mahdollista, yms. pientä, joka sujuvoittaa liikennettä mahdollisimman paljon.- tuntityö...
Mutta ei siinä paljon naurata,kun itse ajelen n,82-83km/h ja takaa lähestyy mustana rekkajonoa ohitus aikeissa,minä rupeen siinä sitten painavalla kuormalla hölläileen jotta kiireiset pääsee ohi? Minähän saan ajaa siinä perkele alle 80:ä monta kymmentä kilometriä? Olen kyllä ammattilainen vaikka ajelenkin ajoneuvolle sallittua nopeutta,jos rupeaa himmailemaan vähän väliä niin on parempi ku kääntää sen vekottimen p-paikalle ja menee junalla kotiin? (niin ja nykypäivänä sitä rekkaa on puskurissa jos ajat vähän päälle 80!)
tuntityö... kirjoitti:
Mutta ei siinä paljon naurata,kun itse ajelen n,82-83km/h ja takaa lähestyy mustana rekkajonoa ohitus aikeissa,minä rupeen siinä sitten painavalla kuormalla hölläileen jotta kiireiset pääsee ohi? Minähän saan ajaa siinä perkele alle 80:ä monta kymmentä kilometriä? Olen kyllä ammattilainen vaikka ajelenkin ajoneuvolle sallittua nopeutta,jos rupeaa himmailemaan vähän väliä niin on parempi ku kääntää sen vekottimen p-paikalle ja menee junalla kotiin? (niin ja nykypäivänä sitä rekkaa on puskurissa jos ajat vähän päälle 80!)
Vantaalta lähtö ja jakoa yleensä Helsingissä mutta parikertaa viikossa käyn Lohjalla, ja Nurmijärvellä, ja olen aika usein toisen raskaan ajoneuon ohitettavana. Toiset vain yrittää pysyä lähestulkoon mahdottomassa aikataulussa, toiset vain ei välitä, niitä on paha mennä erottelemaan.
Mutta kuten sanoin, höllää jos tuntuu siltä että alkaa kertyä jonoa. yhden tai kahden takanatulevan takia ei kannata höllätä, ellei olla menty jo viittä kilsaa rinnakkain ja ohittaja on hädintuskin saanut hytin verran keulaa.
- Nimetön
"Henkilöautolla kuitenkin tuollainen 5km hidastus 130km/h => 90km/h vaikuttaa matka-aikaan 2min/kerta"
Menepäs takaisin matikantunnille. Vaikutus noilla matkoilla ja nopeuksilla on tasan 50 sekuntia. Riihimäki Helsinki välillä saatat kokea tämän jopa kaksi-kolme kertaa, eli ei omaakaan juttuasi voi kiireellä perustella. Vaikutus on joka tapauksessa alle 3 minuuttia matka-ajassasi.
Toinen juttu sitten että Suomessa ylin sallittu nopeus moottoriteillä (kesällä) on 120 km/h, ei 130 km/h. Tätäkään ei kovin pitkää matkaa yhtäjaksoisesti normaalisti pysty ajamaan, koska seassa kulkee paketti-, matkailu- ja linja-autoja, joiden suurin sallittu nopeus on 100 km/h ja jotka taas ohittavat hitaampia ajoneuvoja ohituskaistaa käyttäen.- Rukkikuski
Kaikenlaisia tuloksia on näköjään saatu. Omani jäi noiden kahden väliin, eli n. 61 sekuntia. Laitanpa vielä perustelut ettei tartte enempää väitellä asiasta.
Eli matka on molemmissa tapauksissa sama, nopeus ja aika vaihtelevat.
5000 m / 36 m/s = 139 s
5000 m / 25 m/s = 200 s
200 s - 139 s = 61 s
Ei mulla muuta. Jatkakaa. - laskin
Rukkikuski kirjoitti:
Kaikenlaisia tuloksia on näköjään saatu. Omani jäi noiden kahden väliin, eli n. 61 sekuntia. Laitanpa vielä perustelut ettei tartte enempää väitellä asiasta.
Eli matka on molemmissa tapauksissa sama, nopeus ja aika vaihtelevat.
5000 m / 36 m/s = 139 s
5000 m / 25 m/s = 200 s
200 s - 139 s = 61 s
Ei mulla muuta. Jatkakaa....vahingossa sillä sallitulla 120 km/h, enkä 130 km/h nopeudella. No joka tapauksessa reilusti alle tuo 2 minuuttia.
Ja siis laskettuna yhden desimaalin tarkkuudelle (samalla kaavalla voitte vapaasti kokeilla muitakin matkoja ja nopeuseroja):
5km x 3600s 5km x 3600s
----------- - ----------- = 61,5 sekuntia
90km/h 130km/h - lähti
laskin kirjoitti:
...vahingossa sillä sallitulla 120 km/h, enkä 130 km/h nopeudella. No joka tapauksessa reilusti alle tuo 2 minuuttia.
Ja siis laskettuna yhden desimaalin tarkkuudelle (samalla kaavalla voitte vapaasti kokeilla muitakin matkoja ja nopeuseroja):
5km x 3600s 5km x 3600s
----------- - ----------- = 61,5 sekuntia
90km/h 130km/hLähti näköjään "ylimääräiset" välilyönnit. Korvaan alaviivoilla, että saa kaavan näkyviin:
5km x 3600s___5km x 3600s
----------- - ----------- = 61,5 sekuntia
__90km/h________130km/h - vieläkään
lähti kirjoitti:
Lähti näköjään "ylimääräiset" välilyönnit. Korvaan alaviivoilla, että saa kaavan näkyviin:
5km x 3600s___5km x 3600s
----------- - ----------- = 61,5 sekuntia
__90km/h________130km/h...näy kovin selkeesti. Tehdään näin:
5km x 3600s / 90km/h - 5km x 3600s / 130 km/h = 61,5s - rekka"terroristi"
vieläkään kirjoitti:
...näy kovin selkeesti. Tehdään näin:
5km x 3600s / 90km/h - 5km x 3600s / 130 km/h = 61,5sNiin, että koitahan nyt *aatana jo kertoo että mitä ihmeellistä teet tolla ylettömällä aika määrällä?
Täytyy kyllä ihan hyvällä omallatunnolla sanoa, että olet varmaan todella ärsyttävä ja ei mukava ihminen!!!
- Janne 2
Rajotin on hyvä juttu pitäis vaan olla kaikissa autoissa niin että bemaritkin kulkisi vaan talvella 100km/h ja kesällä 120km/h.Jos nyt vastaat että ei tarvii niin mietipä kuinka monta ylinopeus sakkoa vuodessa annetaan henkilöautoille ja taas vastaavasti rekoille. Siinä vastaus miksi pitäis olla rajotin kaikille.Ite ajaan Ladalla ja se ei tarvii rajotin kun ei kulje 100km/h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449171
- 785662
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14790Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon384124- 573662
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543422Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme293317- 452510
- 342092
- 2131795