TURVAVERKKO

Hese

kertokaapa kokemuksia turvaverkon käytöstä koppaan autossa. Olemme lähdössä 700km päähän reissuun 4kk ikäisen vauvan kanssa ja tiedustelen, oletteko käyttäneet verkkoa kovassa kantokopassa vai ihan "perinteisessä" vaunun kopassa? Meillä Emmaljungan vaunut kovalla kantokopalla. toiset sanoo, ettei turvaverkkoa saisi käyttää kantokopassa. AUTTAKAA!!!

14

3424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äityli67

      Vauvahan ei ole siinä kopassa millään kiinni,
      ei turvallinen.Jos tulee äkkijarrutus niin vauvahan "pomppaa" kopassa.Verkko kun tulee vaan kopan päälle.Me käytiin vauvan kaa pohjosessa ja meil oli käytös vauvojen turvaistuin,kaukalo.Jos teil ei o sitä ni sen voi vuokrata vakuutusyhtiöstä.Vauva nukku koko reissun,välil herätin syömään...Vauva sillon reilu 2kk.

      • valois

        on parempi, ettei lapsi ole koko matkaa kippurassa turva- kaukalossa. Meillä oli lainassa turva verkko, kun vauva oli aivan pieni ja vaunun koppa oli sitten vöissä kiinni, ts. turvavyöt menivät kopan ympäri.


      • mikäänhän
        valois kirjoitti:

        on parempi, ettei lapsi ole koko matkaa kippurassa turva- kaukalossa. Meillä oli lainassa turva verkko, kun vauva oli aivan pieni ja vaunun koppa oli sitten vöissä kiinni, ts. turvavyöt menivät kopan ympäri.

        ei kopassa tue vauvan niskaa jos tulee esim. äkkijarrutus, vaikka kuinka ois turvaverkko kopassa päällä. kiva jos lapsi on sitten niskat nurin kopan laitaa vasten. pienessäkin törmäyksessä kyllä nytkähtää kovasti, jos jotain sattuu.


      • Hese

        Meillä kyllä on turvakaukalo, mutta ajateltiin, että on liian pitkä aika istua melkein 11 tuntia kaukalossa, siksi tässä selvitän turvaverkosta mielipiteitä. Vähän tuo kyllä arveluttaa, jos joutuukin jarruttelee yhtäkkiä, mutta meidän herra ei kyllä valveilla juuri viihdy turvakaukalossa


      • .....
        Hese kirjoitti:

        Meillä kyllä on turvakaukalo, mutta ajateltiin, että on liian pitkä aika istua melkein 11 tuntia kaukalossa, siksi tässä selvitän turvaverkosta mielipiteitä. Vähän tuo kyllä arveluttaa, jos joutuukin jarruttelee yhtäkkiä, mutta meidän herra ei kyllä valveilla juuri viihdy turvakaukalossa

        Kylläpä se taitaa niin olla että lapsi on laitettava siihen kaukaloon, yritettävä vain viihdyttää kun on hereillä ja pysähdyttävä vaikka välillä hengaamaan jos tuntuu et on istunu jo monta tuntia.
        Autossahan ei lasta saa kuljettaa ilman turvakaukaloa tai istuinta.
        Se asia on määrätty laissa.


      • ööhh...
        ..... kirjoitti:

        Kylläpä se taitaa niin olla että lapsi on laitettava siihen kaukaloon, yritettävä vain viihdyttää kun on hereillä ja pysähdyttävä vaikka välillä hengaamaan jos tuntuu et on istunu jo monta tuntia.
        Autossahan ei lasta saa kuljettaa ilman turvakaukaloa tai istuinta.
        Se asia on määrätty laissa.

        Teidän kannattaisi varmaan laittaa vauva turvakaukaloon (paras vaihtoehto)ja pysähdellä tarpeen mukaan, ehkä jopa useammin.... Mä tekisin niin jos menisin vauvani kanssa niin kauas. Yhdyn edellisiin vastanneisiin siinä turvaverkko asiassa. Ei suojaa vauvan niskaa ja kolari tai äkillinen pysähtyminen ei välttämättä johdu sinusta...


    • oppia

      Eikös asia ole sillä tavalla että lasta ei saa kuljettaa nykylain mukaan autossa ollenkaan ilman turvakaukaloa/-istuinta (ilman turvalaitetta saa kuljettaa vain lyhyitä matkoja poikkeuksellisesti esim. taksissa ja linja-autossa ja autoissa joihin ei ole asennettu turvalaitetta ei saa kuljettaa alle 3-vuotiasta lasta lainkaan)?
      Tällaista infoa minä olen saanut elikkäs eiköhän vaan kannata hankkia pikimmiten turvakaukalo vauvalle ja unohtaa vaununkopat!
      Neuvolassa sanoivat mulle et vauva voi aivan hyvin istua kaukalossa pidempiäkin matkoja,
      me matkustimme 400km kun poitsu oli 2kk.
      Hyvin meni matka kaukalossa, nukkui koko ajan...

      • Kökkö

        Asiahan o niin, että meillä ON TURVAKAUKALO. Poika on hereillä päivisin jopa 4 tuntia yhtä putkeen, ja tosiasia on ettei jaksa/viihdy hereillä kovin pitkää aikaa kaukalossa. Eikä me kyllä 4 tuntia meinata silloin olla pysähdyksissä. Matkaanhan menee tuolla tavoin jo kohta 2 vrk. Tarkoitus olisi kyllä lähteä ajamaan yötä myöten. Olen aivan H-Moilanen tämän asian kans, mikä olisi paras vaihtoehto. Miksi on sitten koko turvaverkot keksitty????


      • mukaan
        Kökkö kirjoitti:

        Asiahan o niin, että meillä ON TURVAKAUKALO. Poika on hereillä päivisin jopa 4 tuntia yhtä putkeen, ja tosiasia on ettei jaksa/viihdy hereillä kovin pitkää aikaa kaukalossa. Eikä me kyllä 4 tuntia meinata silloin olla pysähdyksissä. Matkaanhan menee tuolla tavoin jo kohta 2 vrk. Tarkoitus olisi kyllä lähteä ajamaan yötä myöten. Olen aivan H-Moilanen tämän asian kans, mikä olisi paras vaihtoehto. Miksi on sitten koko turvaverkot keksitty????

        Meidän vauva oli 4kk kun teimme pitemmän reissun (400km yhteen suuntaan). Tyttelimme on kanssa paljon hereillä ja kyllä sain käyttää kaiken mielikuvitukseni ja viihdytystaitoni että neiti malttoi tyytyä kohtaloonsa. Mennen tullen pysähdyimme pari kertaa. Eli noin 1-2 tunnin välein. Kävimme itse vessassa ja vauva sai rintaa sekä kuivan vaipan (vaikkei ollutkaan kovin märkä). Näin vauva sai olla vähän aikaa pois istuimesta ja pylly sai hieman tuulettua vaipanvaihdolla. Taukojen ei tarvitse olla kovin pitkiä, mutta vauva saa niista mukavaa vaihtelua paikoillaan kököttämiseen. Jotakin leluja oli mukana ja niitä ripustelin turvaistuimen kantokahvaan tai heiluttelin vauvan edessä ja aina kun yksi lelu alkoi kyllästyttää, vaidoin toiseen. Lauloin ja ilmeilin ja juttelin koko ajan kun oli hereillä (voi miesparkaa!). Olin siis itsekin takapenkillä vauvan kanssa. Tietenkin 4kk-ikäinen ehkä osaakin paremmin jo keskittyä leluihin ja viihdyttämiseen. Tsemppiä reissuun. Lähtekää sillä mielellä että vauvan tahtiin mennään. Toki ei tosiaankaan tarvii kaikkia hereilläoloaikoja olla parkissa!


      • viestiin
        mukaan kirjoitti:

        Meidän vauva oli 4kk kun teimme pitemmän reissun (400km yhteen suuntaan). Tyttelimme on kanssa paljon hereillä ja kyllä sain käyttää kaiken mielikuvitukseni ja viihdytystaitoni että neiti malttoi tyytyä kohtaloonsa. Mennen tullen pysähdyimme pari kertaa. Eli noin 1-2 tunnin välein. Kävimme itse vessassa ja vauva sai rintaa sekä kuivan vaipan (vaikkei ollutkaan kovin märkä). Näin vauva sai olla vähän aikaa pois istuimesta ja pylly sai hieman tuulettua vaipanvaihdolla. Taukojen ei tarvitse olla kovin pitkiä, mutta vauva saa niista mukavaa vaihtelua paikoillaan kököttämiseen. Jotakin leluja oli mukana ja niitä ripustelin turvaistuimen kantokahvaan tai heiluttelin vauvan edessä ja aina kun yksi lelu alkoi kyllästyttää, vaidoin toiseen. Lauloin ja ilmeilin ja juttelin koko ajan kun oli hereillä (voi miesparkaa!). Olin siis itsekin takapenkillä vauvan kanssa. Tietenkin 4kk-ikäinen ehkä osaakin paremmin jo keskittyä leluihin ja viihdyttämiseen. Tsemppiä reissuun. Lähtekää sillä mielellä että vauvan tahtiin mennään. Toki ei tosiaankaan tarvii kaikkia hereilläoloaikoja olla parkissa!

        Siis tosiaan onhan se tedänkin vauva 4kk, kun ihan muistelin että olis nuorempi. Siis kyllähän te varmasti pärjäätte edelläkuvatuilla konsteilla. Kärsivällisyyttä mukaan paljon.


      • vanhan
        Kökkö kirjoitti:

        Asiahan o niin, että meillä ON TURVAKAUKALO. Poika on hereillä päivisin jopa 4 tuntia yhtä putkeen, ja tosiasia on ettei jaksa/viihdy hereillä kovin pitkää aikaa kaukalossa. Eikä me kyllä 4 tuntia meinata silloin olla pysähdyksissä. Matkaanhan menee tuolla tavoin jo kohta 2 vrk. Tarkoitus olisi kyllä lähteä ajamaan yötä myöten. Olen aivan H-Moilanen tämän asian kans, mikä olisi paras vaihtoehto. Miksi on sitten koko turvaverkot keksitty????

        aikaisia jo, ennen ei ollut tuota lakia! jonkun aikaa elämä vaan menee vähän sen vauvan ehdoilla ja niin myös matkustaminen.


      • ..........
        Kökkö kirjoitti:

        Asiahan o niin, että meillä ON TURVAKAUKALO. Poika on hereillä päivisin jopa 4 tuntia yhtä putkeen, ja tosiasia on ettei jaksa/viihdy hereillä kovin pitkää aikaa kaukalossa. Eikä me kyllä 4 tuntia meinata silloin olla pysähdyksissä. Matkaanhan menee tuolla tavoin jo kohta 2 vrk. Tarkoitus olisi kyllä lähteä ajamaan yötä myöten. Olen aivan H-Moilanen tämän asian kans, mikä olisi paras vaihtoehto. Miksi on sitten koko turvaverkot keksitty????

        ilman kaukaloa ei lain mukaan edes saa ajella.kyllä se jossain vaiheessa varmaan sinne kaukaloon nukahtaakin


    • vauvat

      usein nuku autossa kun on liikkeellä. ainakin meillä nukahtaa melkein heti kun auto käynnistyy. kuten edellisetkin ovat sanoneet niin ota turvakaukalo ja leluja mukaan. Me ollaan myös lähdössä 400km päähän ja vielä päiväs aikaan joten matkaan saa varata aikaa. Onneksi on sisarukset myös takana auttamassa kuten syöttämässä. nuorin on kohta 4kk.

    • myötätunto

      Mietippä itseäsi istumassa satoja kilometrejä, pystytkö istumaan paikallasi vai vaihdatko asentoa istuessasi, niinpä, vauva ei pysty eikä voi sitä tehdä vaan istuu ihan mykkyrässä samassa asennossa ja paino on ristiselässä, auto tärisyttää eikä vauvalla ole vielä selkälihaksia tukemassa nikamia, vaan asento on ihan luonnoton.. Itse olen kuljettanut vauvani kantokopassa turvaverkon ja turvavöiden kanssa. Vauva vain tukea tukevasti koppaan ja on nukkunut levollisesti jopa 4 tuntia.. kolarin sattuessa turvakaukalo ei suojaa eikä mikään muukaan , lapsen pää heiluu kaukalossa holtittomasti koska painoon nähden raskain vartalon osa, peräänajot ym turvattomia ollaan. Suomen kansa sairastaa selkäänsä lähes joka toinen eikä kaukalot ainakaan vähennä sitä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe