ENSIMMÄINEN OSA. (Perustuu todellisiin tapahtumiin.)
Roosa ajoi potkulaudalla kouluun.
Hän oli muuttanut Palojoelle kolme viikkoa sitten, eikä vieläkään ollut tottunut asumaan siellä.
Hän ajoi hiekkatietä pitkin. Hän oli seitsemän vuotta vanha, eikä hänen äidillään ollut autoa. Auto oli isällä, joka oli töissä. Kauppa oli niin kaukana, että sinne menoon tarvittiin auto.
Hän joutuisi ajamaan potkulaudalla taksipysäkille, ja jatkamaan taksilla koululle, jolla oli huono maine. Opettajat kuulemma olivat surkeita.
Talvella olisi pilkkopimeää, sillä tien vieressä ei ollut valoja. Kesällä taloa piirittävät pellot olisivat kamala kokemus heinänuhaiselle Roosalle.
Hänellä ei ollut ystäviä täällä. Vain kesälomalla hänen serkkunsa tulisi asumaan naapuriin.
Ai miksi hän oli muuttanut tänne? No siksi, että isän isä halusi.
Silloin Roosa menetti tasapainonsa ja kaatui ojaan, jossa oli...
TOISET SAAVAT JATKAA TARINAA. EI PISSA-KAKKA -JUTTUJEN KERTOJILLE.
Novelli osa 1.
2
446
Vastaukset
- makulaari
...kaikenlaista ohikulkijoiden heittämää törkyä ja roskaa. Mutta varsinainen yllätys odotti ojanpohjalla. Roosa huomasi tupsahtavansa suoraan pahanhajuisen, vanhalta viinalta ja pesemättömiltä vaatteilta lemahtavan miehen syliin. Ojanpohjalla kuorsaava mies havahtui tytön sinkoutuessa hänen päälleen.
Nolona ja pelästyksissään Roosa säntäsi ojanpiennarta ylös ja nosti potkulautansa maasta. Sitten hän, uteliaisuuttaan, katsoi ojanpohjalle. Selällään makaileva mies laittoi käden päänsä alle, otti paremman asennon ja virnisti leveästi, paljastaen rivin huonosti hoidettuja hampaita - välittömästi Roosan mieleen tuli hammaslääkärinä työskentelevä äiti, siinä olisi äidille työmaata.
- Taisi olla onni onnettomuudessa, mies myhäili.
- Niin, sanoi Roosa hiljaa, jotakin sanoakseen.
- Että putosit tällaisen vanhan raakin päälle ni ettet ittees loukannu, he.
Roosa siirteli jalkojaan ja mietti että olisi kait parempi lähteä jatkamaan matkaa. Mutta jotenkin ei osannut lähteä...
Mies nousi istumaan, ja kömpi sitten ojasta ylös Roosan viereen.
Jostain syystä Roosaa ei yhtään pelottanut. Mies vaikutti suorastaan leppoisalta, vaikka olikin tuollainen... omituinen puliukko...
Roosan vanhemmat olivat hyvin toimeentulevaa väkeä ja puhuivat aina kovin halveksivasti kaikenlaisista epäonnistujista ja yhteiskunnan pohjasakasta.
- Reino vaan, mies sanoi ja ojensi kätensä.
Roosa katsoi mustaan kouraan joka kiilsi ojanpohjan lietteestä.
Mies katsahti kouraansa nolona, pyyhkäisi takinkäänteeseen ja laittoi käden sitten taskuunsa.
- Älä minusta välitä, sanoi mies äkkiä jotenkin kovin alakuloisesti ja katsoi maahan.
- Mitä minä tässä, lapsia turhaan säikyttelen, mutisi ja kääntyi menemään pois.
Roosa tarttui miehen takkiin kiinni. - Hei, mä oon Roosa, mä aloitan ens viikolla koulun täällä, mä meen ekalle.
Roosa itsekin hämmästyi yllättävästä rohkeudestaan.
- Niin, sanoi mies. - Reino Ovaska, Palojoen ala-asteen entinen rehtori, poispotkittu. Hauska tutustua, nuori neiti.
Roosa jatkoi matkaa ja mietti kummallista tapaamista.
Tästä ei uskaltaisi kotona kertoa, vai uskaltaisiko?- sininen2kissa
novelli. Jatkajatka. Parempi kuin itse kirjoittamani novelli!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768