SE hävisi...

Pete999

Minne uros partis voi hävitä??!!!
Tämä partamonni oli aika iso(ettei muut kalat ole voineet sitä syödä...luulisisin), hyväkuntoinen, eikä akvaariossa ole mitään taudin merkkejä. Vesiarvot olivat myös kohdallaan.

9

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      KATTOS lattialta akvaarion takaa tms. lähimaastosta.
      Jos niille tulee ahtaat oltavat, osaavat kyllä hyppästä akvasta poiskin... partis ei kyllä kelpaa ihan joka kalan menuu listalle, mitä kalastoa sulla on minkä kokosessa akvassa, oisko sittenkin käynyt kehnosti??? Epäilen, eihän sulla kissoja oo?

      Miten usein ja kuinka paljon vaihdat vettä viikossa?

      Olisit ne vesi arvotkin voinut kertoa kun rupesit mainostamaan ;)

      Partiksilla on myös kyky piiloutua liki näkymättömiin kantojen ja kivien sekaan... ootko ettinyt tarpeeksi tarkkaan?

      Mulla tipahti oma ukkopartis lattialle kun muutin kamoja uuteen akvaani, olin sata varma ettei siinä kannossa ollut enää ketään mutta niin vaan kävi että kaveri läsähti lattialle ja kissat heti kimppuun... sain onneks poimittua ilman sen kummempia onkelmia pojan ämpäriin ja kun olin tuon kannon siivonnut, toinen partis loikkas just veden pinnalta kannosta takas akvaan. Puolen tunnin pesun ja suihkuttelu jälkeen tyyppi oli vielä elossa ja vireessä. Pääs isot naurut kun se loikkas viiden sentin korkeudesta pinnalta uuteen kotiinsa, tais olla jo kiire...

      • Pete999

        Katsoin tänään Akvaarion läpi enkä löytänyt sitä monnia, mutta kun katsoin taskulampulla tarkemmin eräänlaisen tornin niin sieltä tämä uros löytyi oranssia kutua vahtimassa.

        Jee! Hyvä juttu, mutta nyt minun kannataisi varmaan hankkia tuleville poikasille akvaario ettei muut kalat söisi niitä vai kannattaako? Eli tietääkö kukaan miten hyvin nämä monnin poikaset pärjäisivät kohtalaisen tiheä kasvuisessa akvassa (kun ei ole oikein kokemusta ehkä tulevien partamonnien poikasista)?


      • hoitaja
        Pete999 kirjoitti:

        Katsoin tänään Akvaarion läpi enkä löytänyt sitä monnia, mutta kun katsoin taskulampulla tarkemmin eräänlaisen tornin niin sieltä tämä uros löytyi oranssia kutua vahtimassa.

        Jee! Hyvä juttu, mutta nyt minun kannataisi varmaan hankkia tuleville poikasille akvaario ettei muut kalat söisi niitä vai kannattaako? Eli tietääkö kukaan miten hyvin nämä monnin poikaset pärjäisivät kohtalaisen tiheä kasvuisessa akvassa (kun ei ole oikein kokemusta ehkä tulevien partamonnien poikasista)?

        Ne pärjää hyvin, "iskä" päästää ne piilostaan ulos kun alkaa kokoa olemaan n. sentti. Jos on isoja kaloja niin saattaa osa päätyä ruoaksi, mutta joka tapauksessa niitä on kohta allas täynnä (sitten vaan lahtaanmaan niitä).


      • UniQue88
        Pete999 kirjoitti:

        Katsoin tänään Akvaarion läpi enkä löytänyt sitä monnia, mutta kun katsoin taskulampulla tarkemmin eräänlaisen tornin niin sieltä tämä uros löytyi oranssia kutua vahtimassa.

        Jee! Hyvä juttu, mutta nyt minun kannataisi varmaan hankkia tuleville poikasille akvaario ettei muut kalat söisi niitä vai kannattaako? Eli tietääkö kukaan miten hyvin nämä monnin poikaset pärjäisivät kohtalaisen tiheä kasvuisessa akvassa (kun ei ole oikein kokemusta ehkä tulevien partamonnien poikasista)?

        Mun oma mielipide, että ei kannata hommata niille mitään poikasakvaariota. Suoraan sanottuna suosittelen ottamaan sen kudun sieltä pois ja hävittämään jos mitenkään mahdollista. Niitä poikasia tulee meinaan PALJON ja suurin osa valitettavasti pysyy hengissäkin. Niistä ei pääse sitten millään eroon, akvakaupat ei huoli ja yksityisillekään ei kelpaa.


      • fish KING
        Pete999 kirjoitti:

        Katsoin tänään Akvaarion läpi enkä löytänyt sitä monnia, mutta kun katsoin taskulampulla tarkemmin eräänlaisen tornin niin sieltä tämä uros löytyi oranssia kutua vahtimassa.

        Jee! Hyvä juttu, mutta nyt minun kannataisi varmaan hankkia tuleville poikasille akvaario ettei muut kalat söisi niitä vai kannattaako? Eli tietääkö kukaan miten hyvin nämä monnin poikaset pärjäisivät kohtalaisen tiheä kasvuisessa akvassa (kun ei ole oikein kokemusta ehkä tulevien partamonnien poikasista)?

        ... huonompi juttu että kudun kera.

        Kerrompa tarinani; Mulla oli aikoinaan partiksia, niin natuja kuin koiraitakin. Eräänä aamuna eukko huomas että koiras oli ylös suiten kiven kolossa ja vaan kyhjötti siellä (ei ollut olemassa nettejä ei ketään keltä kysyisin neuvoja), innoissani tajusin että nyt oli vanhin natu ja suurin ukko tehnyt tepposet ja JIPPII mulla on kohta kummilapsia.

        Munat kuoriutu ajallaan ja mun kummilapseni pääsi uuteen maailmaan akvaariooni jossa hoisin niitä minkä pystyin ja osasin. Kerroin asiasta kaverilleni joka oli mut tähän soppaan aikoinaan saanut koukkuunkin. Se vain hymyili maireasti (selvisi että hymy olikin ivallista luonnetta... ja opettavaista, sitä kantapään kautta laatua).

        Sitten yhtenä aamuna, ihan huomaamatta, pikkupartis poikaset sai serkkuja. Keskimmäinen koiras oli hoito puuhissa ja suurin natu näytti taasen raukeaa luonnettaan ja onnelliselta tulevalta äidiltä.

        Lähdin ostamaan poikasille omaa allasta ja hankinkin , ONNEKSI , kolme kipaletta n. 80 litraisia akvaarioita paikkakuntani, ulkopaikkakunnan kirpparit tyhjiksi akvaarioista, siis. Poikaset ja koiraat sekä iso natu sinne/niihin.

        PERKELE, se akka teki viä yhet poikaset... tai oikeestaan kahdet, kolmanteen akvaan kun en ollut tarpeeksi nopea ja eukko oli viä viilannut ja höylännyt suurimman ukon kanssa TAAS.

        Kuulin vielä ettei poikaset kelpaa ruoaksikaan peto kaloille kun ne levittää jotain pahan tuoksuista feromonia niitä lähestyttäessä, tai koko ajan???

        Eukko erotettiin ukkojen porukasta ja ukot sai munien kuiriuduttua muuttaa takas omaan akvaansa.

        Mulla oli neljässä pikku kasvatus altaassa yhteensä n. 400 NELJÄSATAA SAATANA PIKKUSTA PARTAMONNIA. Siinä vaiheessa Pekka nimisen partiksen nimeksi muuttui GUNTHER himonuss...ja.

        Mitä noille kaloille tekisin, mietin... Kamulta apua kysymään... se oli sillä välin perustanut Viherkala nimisen akvakaupan paikallisen akvaariokeskuksen kylkeen. Äjjä nauro ihan kipeesti kun kerroin sille tätä samaa juttua ja lupas ottaa orpoja sinne näyttely akvaarioonsa, 50kpl. Sain rahaa n. 50penniä kipaleelta, JES, AJATTELIN BISNESTÄ ja lähdin kotiin laskemaan tulevaa saldoa.

        Kävin läpi kaikki, KAIKKI pirkanmaan akvaario liikkeet myymässä myynti mittaisiksi kasvaneita partiksia. KUKAAN EI HALUNNUT NIITÄ. Voihan V.
        Mikäs nyt eteen, takas Keijon kimppuun ja tyrkyttään sille lisää pentuja ku se oli niitä viimekskin "ostanu".

        Se nauro mulle päin naamaa ja simmää aattelin että mää sen ukon ja ne kalat myrkytä!

        Sitten kokeilin viä samalla reissulla onneeni yhteen akvaliikkeeseen josta en ikinä ostaisi kalan kalaa... hemmetti, ne vaihto kalat yhteen Cory kirjaan. Olin onnesta sekaisin ja huojentunut.

        Tienasin siis kaloilla n. 40€ nyky rahaa ja multa meni kalojen ruokkimiseen n. 60€. Swell!

        Että tällanen tapaus, en ikinä enää ota molempia sukupuolia akvoihini sellaisia kala lajeja joiden tiedetään poikivan ku kanit ikään eikä kukaan kaloja huoli kun niitä sikiää ku muurahaisia sateella, vai miten se meni; partikset, seeprakirjot, miljoonakalat, palettikala, kupari/albinomonninen ... kiitos lukijoille ja varsinkin niille jotka jopa oppivat tästä jutusta jotain.


      • Ü..
        fish KING kirjoitti:

        ... huonompi juttu että kudun kera.

        Kerrompa tarinani; Mulla oli aikoinaan partiksia, niin natuja kuin koiraitakin. Eräänä aamuna eukko huomas että koiras oli ylös suiten kiven kolossa ja vaan kyhjötti siellä (ei ollut olemassa nettejä ei ketään keltä kysyisin neuvoja), innoissani tajusin että nyt oli vanhin natu ja suurin ukko tehnyt tepposet ja JIPPII mulla on kohta kummilapsia.

        Munat kuoriutu ajallaan ja mun kummilapseni pääsi uuteen maailmaan akvaariooni jossa hoisin niitä minkä pystyin ja osasin. Kerroin asiasta kaverilleni joka oli mut tähän soppaan aikoinaan saanut koukkuunkin. Se vain hymyili maireasti (selvisi että hymy olikin ivallista luonnetta... ja opettavaista, sitä kantapään kautta laatua).

        Sitten yhtenä aamuna, ihan huomaamatta, pikkupartis poikaset sai serkkuja. Keskimmäinen koiras oli hoito puuhissa ja suurin natu näytti taasen raukeaa luonnettaan ja onnelliselta tulevalta äidiltä.

        Lähdin ostamaan poikasille omaa allasta ja hankinkin , ONNEKSI , kolme kipaletta n. 80 litraisia akvaarioita paikkakuntani, ulkopaikkakunnan kirpparit tyhjiksi akvaarioista, siis. Poikaset ja koiraat sekä iso natu sinne/niihin.

        PERKELE, se akka teki viä yhet poikaset... tai oikeestaan kahdet, kolmanteen akvaan kun en ollut tarpeeksi nopea ja eukko oli viä viilannut ja höylännyt suurimman ukon kanssa TAAS.

        Kuulin vielä ettei poikaset kelpaa ruoaksikaan peto kaloille kun ne levittää jotain pahan tuoksuista feromonia niitä lähestyttäessä, tai koko ajan???

        Eukko erotettiin ukkojen porukasta ja ukot sai munien kuiriuduttua muuttaa takas omaan akvaansa.

        Mulla oli neljässä pikku kasvatus altaassa yhteensä n. 400 NELJÄSATAA SAATANA PIKKUSTA PARTAMONNIA. Siinä vaiheessa Pekka nimisen partiksen nimeksi muuttui GUNTHER himonuss...ja.

        Mitä noille kaloille tekisin, mietin... Kamulta apua kysymään... se oli sillä välin perustanut Viherkala nimisen akvakaupan paikallisen akvaariokeskuksen kylkeen. Äjjä nauro ihan kipeesti kun kerroin sille tätä samaa juttua ja lupas ottaa orpoja sinne näyttely akvaarioonsa, 50kpl. Sain rahaa n. 50penniä kipaleelta, JES, AJATTELIN BISNESTÄ ja lähdin kotiin laskemaan tulevaa saldoa.

        Kävin läpi kaikki, KAIKKI pirkanmaan akvaario liikkeet myymässä myynti mittaisiksi kasvaneita partiksia. KUKAAN EI HALUNNUT NIITÄ. Voihan V.
        Mikäs nyt eteen, takas Keijon kimppuun ja tyrkyttään sille lisää pentuja ku se oli niitä viimekskin "ostanu".

        Se nauro mulle päin naamaa ja simmää aattelin että mää sen ukon ja ne kalat myrkytä!

        Sitten kokeilin viä samalla reissulla onneeni yhteen akvaliikkeeseen josta en ikinä ostaisi kalan kalaa... hemmetti, ne vaihto kalat yhteen Cory kirjaan. Olin onnesta sekaisin ja huojentunut.

        Tienasin siis kaloilla n. 40€ nyky rahaa ja multa meni kalojen ruokkimiseen n. 60€. Swell!

        Että tällanen tapaus, en ikinä enää ota molempia sukupuolia akvoihini sellaisia kala lajeja joiden tiedetään poikivan ku kanit ikään eikä kukaan kaloja huoli kun niitä sikiää ku muurahaisia sateella, vai miten se meni; partikset, seeprakirjot, miljoonakalat, palettikala, kupari/albinomonninen ... kiitos lukijoille ja varsinkin niille jotka jopa oppivat tästä jutusta jotain.

        Ü..


    • RRR

      Tässä viimeviikonloppuna kun siivosin allasta....Partis kadonnu????Ettin joka paikasta ensin altaasta sitten lattialta jne...

      Otin kannot pois ja melkeen kaikki pois altaasta paitsi yx sellanen littee kivi jäi sinne..Mullasin käsin vielä altaan läpi eikä mistään löytyny???

      Nooh!!!aattelin että ei voi mitään se on sitten tehny katoomis tempun..

      Mutta kuinkas ollakkaan kun olin saanut kaikki takasin akvaan ja uuden veden yllätys yllätys ...siellähän se taas viuhtoi menemään ;OD

      Ilmeisesti oli siellä lituskan kiven alla/takana..

      ETTÄ SEMMONEN TAPAUS!!!!

    • Pete999

      juu nyt on poikasia oikeastaan joka paikassa vaikkakin muut kalat syövät niitä oikeastaan minkä ehtivät.

      • RRR

        Saavat sitte isommat lisä proteiinia???

        Vaikkakin ei elävää ravintoa sais syöttää mutta minkäs teet???

        Eipä niitä luonnossakaan kukaan vahdi ;OD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2632
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      341
      2480
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2150
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      62
      1835
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1724
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1503
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1487
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe